Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies kaivoi jääpalat ulos veitsellä, sen sijaan että olisi vain vähän taivutellut muottia. Oli sitä mieltä että näin se kuuluu tehdä. Tuon pahempaan en ole törmännyt. :D
Eli uusavuttomuutta on tehdä eri tavalla kuin sinä? Viittaan ensimmäisen sivun vastaukseeni: joillekin kotitalousasiat ovat uskonkappaleita. Jos toimit toisin, kyseessä on "väärin sammutettu tulipalo".
Ensimmäisen kerran kun näin miehen kaivavan jääpaloja veitsellä, sanoin: "hei, näin" ja poksautin palat kerralla irti. Mies jäi tuijottamaan suu auki.
Sitten tempaisi muotin suuttuneena kädestäni, pyysi poistumaan keittiöstä ja jäi alahuuli väristen kaivamaan loppuja paloja.
Asiasta puhuminen kiellettiin.
Sitä ei heti ajattelisi, että on olemassa passiivis-aggressiivista jääpalojen veitsellä kaivamista, mutta kyllä vain on, sitä jatkui koko suhteemme loppuun asti. :D
Meillä on niin veemäinen muotti, että siitä ne palat pitää oikeasti kaivaa veitsellä ! Kerran eräs kaveri päätti näyttää tuon taivutuskikan ja väänteli siinä sitten ihmeissään aikansa että miksei ne irtoa .
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No alkupalaksi suolakeksejä ja valion arkijuustoa,pääruuaksi jotain tölkkigulassia ?kattilassa lämmitettynä ja jälkiruuaksi jätskiä ja se viini jotain kurjaa lirua varmaan halvinta mitä löytyy alkosta mulla tais olla liian suuret odotukset kun tuumasin että sorry ei me sovita toisillemme :D
Tämä oli hauska!
Jossain aiemmassa surkeimmat treffit -ketjussa joku kertoi, että mies oli kehunut tarjoavansa kotonaan treffeillä ”gurmeeta” ja oli tarjonnut valmiiksi siivutettua kinkkuleikkelettä suoraan paketista. Oli kuulemma ”tapaksia”.
Eksäni valmisti minulle ja itselleen aterian: pussillinen muusijauhetta kiehuvan veden joukkoon, vähän maitoa, lautaselle ja kunnon töräys ketsuppia päälle. Suuttui, kun minulle ei maistunut. Samainen eksä ei osannut "keihästää" haarukan piikeillä ruokaa, vaan veitsen kanssa kaapi ruoan lautaselta haarukalle. Jos pöperö meinasi pudota haarukan kyydistä pois, avitti veitsellä ruoan suuhun. Voi jeesus että oli vaikean näköistä syömistä.
Entinen opiskelukaveri soitti ja sanoi että perunoiden keitto ei onnistunut. Kuulemma paloivat pohjaa. Mä kysyin että oliko vettä liian vähän. Kaveri kysyi että tarvitaanko perunoiden keittämiseen vettä?
Sukulaispoikani 20 v muutti omilleen. Hän pitää kodin hyvin siistinä, pesee pyykit ja laittaa "oikeaa" ruokaa. Tekee mm makaronilaatikkoa netistä löytyneen ohjeen mukaan.
Olen 70 v nainen. Mulla käy siivooja, ruuat ostan valmiina palvelutiskistä tai syön ravintolassa 3-4 kertaa viikossa. Lakanat ja pyyhkeet pesetän pesulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aika yleistä uusavuttomuus keittiössä, kodinhoidossa ja pyykinpesussa. Sen huomaa, kun jotkut on jo nuoresta asti keskittyneet vain rahakkaan työn saamiseen. Nainen joutuu hallitsemaan koko paletin, siis kodin, lapset ja työn yhtaikaa. Työ on naiselle useammin työtä, kun miehelle se on urakehitystä ja ylitöitä. Nainen varmistaa, että mies saa kehittyä vapaasti. Epäreilua.
Et sitten yhtään paskempia yleistyksiä saanut aikaiseksi?
Nykynaiset eivät osaa edes vettä keittää.
Ja siis - kylla minakin osaan nykyaan laittaa kunnon ruokaa. Innostuin kun tv:sta alkoi tulla niita kokkiohjelmia ja opettelin. :) Mutta tama oli vasta lahempana neljaakymppia.
N44
Se, ettei osaa kirjoittaa ääkkösiä käyttäen. Lainauksessa esimerkki. Joo joo, ulkosuomalainen ole minäkin, mutta osaan kyllä vaihtaa näppiksen asettelun laitteessa kuin laitteessa.
Miten se asettelu vaihdetaan esim. jenkkimallin läppärissä? Siis niin, että ihan fyysisesti näppäimistöstä saa ä- ja ö-kirjaimen? Kaapissa lojuu turhana yksi läppäri kun ei jaksa alt-koodeilla aina pelleillä
No ainakin mun työkoneella oikeassa alakulmassa näkyy kielivalinta, vaihdoin siihen FIN. Ja sitten ääkköset toimivat.
Kiitoksia, pieni lisäkysymys vielä: Mistä näppäimestä ääkköset painetaan näppäimistöstä? Siinä ei siis löydy ä tai ö nappia, niiden kohdalla taitaa olla kaksoispiste ja piste
No jos Windows niin nämä (siis paina alas ALT-näppäin ja valitse numero, sitten Enter):
ALT + 0228 = ä
ALT + 0196 = Ä
ALT + 0246 = ö
ALT + 0214 = Ö
avuttomuuden mestaruus saavutettu kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Lapsena kuulin erään iäkkään naisen sanovan keski-ikäisestä pojastaan, ettei tämä osaa käydä ruokakaupassa. Ymmärsin sen kirjaimellisesti ja pohdin, että minäkin olisin voinut opastaa miestä kauppareissulla, vaikka olin lapsi. Vanhempani selittivät, ettei mies vain viitsi käydä kaupassa. Aika usein uusavuttomuudessa onkin kyse siitä, ettei vain viitsi.
Oma isäukko ei koskaan käynyt kaupassa. Tiedän neljä kertaa kun kävi kyläkaupan kauppa-autossa hakemassa voita ja piimää sekä tupakkatarpeita.
Elintarpeensa haki aina mereltä ja joesta. Sanoi aina että kauppa huijaa ja koko kansa alistetaan kaupan holhouksen alle. Hän kommunistina näki pitkälti tulevaisuuteen ja meidän kauppaketjut. Hän totisesti tiesi herrojen metkut.
Nythän meillä on uusiavutonta porukkaa jotka eivät osaa kalastaa tai marjastaa. Eivät osaa rakentaa laavua ja pärjätä luonnossa jos herra on röyhkeä ja tarjoaa alle 15e tuntipalkkoja.
Hänen tapansa oli ain lähteä metsään tai merille, jos työ ei kannattanut.
Sillä ne herrat saatiin polvilleen aikoinaan. Aina sai mamma hakea painavat ostokset hummalla ja kun humma meni, niin mamma raahasi kärryjen perässä aina pitkälti seitsemänkymppiseksi asti.
Neljä kertaa isäukko käytti Suomessa kauppaa ja pakon edestä.
Meillä on hyvin saamaton ja avuton uusi sukupolvi. Täysin kaupan orjia ja herrojen orjia.
Sitä syödään silmät suurina mitä herrat ja kauppa syöttää.
Tässä taitaa olla tyypillinen tapaus: miehet ovat kaikki uusavuttomia, jos kotona on mamma joka tekee ja hakee kaiken vaikka vanhuksena.
Mies voi sitten vetäytyä rauhassa kalastelemaan ja selittää tekosyyksi vaikkapa vastaavanlaisen kommunistisen stoorin.
Ei osata lämmittää puu-uunia. Vuokrataan mökki ja uunia/takkaa/puukiuasta lämmitetään pellit kiinni.
Ahtaat sukupuoliroolit aiheuttavat ongelmia arjen askareissa. Tulee jokseenkin nopeasti osaamisen rajat vastaan.
Onneksi olen kieltäytynyt noista rooleista, niin osaan kaikkea talonrakentamisesta synnyttämiseen.
Kun olin lukiossa niin 17-vuotias luokkakaverini ei osannut kuoria itse satsumaa. Äiti oli kuulema hoitanut kuorimiset aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aika yleistä uusavuttomuus keittiössä, kodinhoidossa ja pyykinpesussa. Sen huomaa, kun jotkut on jo nuoresta asti keskittyneet vain rahakkaan työn saamiseen. Nainen joutuu hallitsemaan koko paletin, siis kodin, lapset ja työn yhtaikaa. Työ on naiselle useammin työtä, kun miehelle se on urakehitystä ja ylitöitä. Nainen varmistaa, että mies saa kehittyä vapaasti. Epäreilua.
Ja siis - kylla minakin osaan nykyaan laittaa kunnon ruokaa. Innostuin kun tv:sta alkoi tulla niita kokkiohjelmia ja opettelin. :) Mutta tama oli vasta lahempana neljaakymppia.
N44
Se, ettei osaa kirjoittaa ääkkösiä käyttäen. Lainauksessa esimerkki. Joo joo, ulkosuomalainen ole minäkin, mutta osaan kyllä vaihtaa näppiksen asettelun laitteessa kuin laitteessa.
Miten se asettelu vaihdetaan esim. jenkkimallin läppärissä? Siis niin, että ihan fyysisesti näppäimistöstä saa ä- ja ö-kirjaimen? Kaapissa lojuu turhana yksi läppäri kun ei jaksa alt-koodeilla aina pelleillä
No ainakin mun työkoneella oikeassa alakulmassa näkyy kielivalinta, vaihdoin siihen FIN. Ja sitten ääkköset toimivat.
Kiitoksia, pieni lisäkysymys vielä: Mistä näppäimestä ääkköset painetaan näppäimistöstä? Siinä ei siis löydy ä tai ö nappia, niiden kohdalla taitaa olla kaksoispiste ja piste
No jos Windows niin nämä (siis paina alas ALT-näppäin ja valitse numero, sitten Enter):
ALT + 0228 = ä
ALT + 0196 = Ä
ALT + 0246 = ö
ALT + 0214 = Ö
Kuten tuossa aiemmin mainitsin niin kone on kaapissa käyttämättä juuri kun en jaksa noiden alt-koodien kanssa värkätä (ja sinne taitaa jäädäkin). Aiemmasta vastauksesta kysymykseeni sai käsityksen, että tuon kielivalinnan vaihtamalla näppäimistöön yhtäkkiä ilmestyisi oma nappi ä- ja ö-kirjaimelle.
Jouduin opettamaan 20 vuotiaalle poikaystävälleni kuinka kondomi asetetaan paikoilleen,eipä siitä sessiosta sitten muutenkaan tullut juuri mitään kun meni hyvät alkufiilikset taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
ALT + 0228 = ä
ALT + 0196 = Ä
ALT + 0246 = ö
ALT + 0214 = Ö
Kuten tuossa aiemmin mainitsin niin kone on kaapissa käyttämättä juuri kun en jaksa noiden alt-koodien kanssa värkätä (ja sinne taitaa jäädäkin). Aiemmasta vastauksesta kysymykseeni sai käsityksen, että tuon kielivalinnan vaihtamalla näppäimistöön yhtäkkiä ilmestyisi oma nappi ä- ja ö-kirjaimelle.
Asetuksista kielivalinnat, ja alavalikosta sitten voi vaihtaa kielen, esim. Fin/Eng. Ä ja Ö löytyy sitten näppöimistöltä siitä kohdasta missä ne on suomalaisessa näppäimistössä. Katso jostain missä ne on, ja opit ne kyllä sitten muistamaan. Ei siihen näppäimistöön konkreettisesti ilmesty mistään omaa näppäintä 😉.
Taannoin yks (ex kaveri) miespuolinen isä mainosti miten oli tilannut 15 v tyttärelleen kynsihuollon kun prinsessa ei itse viitsinyt..piti kait itseään hyvänä isänä..
postasin et "noin sitä kasvatetaan uusavuttomia nuoria" jonka jlk poisti mut facesta..😂
Vierailija kirjoitti:
Ei osata lämmittää puu-uunia. Vuokrataan mökki ja uunia/takkaa/puukiuasta lämmitetään pellit kiinni.
Kuinkahan monessa taloudessa edes puuuunia ja kuinka moni vanhempi opettaa sen käytön lapsilleen? Minusta tuo on ihan inhimillistä.
Esim. minun 83v äitini ei varmasti osaisi lämmitää puu-uunia, eikä takuulla tietäisi mitkä ovat kissanluukut tai ovikoira, kun ikänsä on asunut krs-talossa ja kaupungissa.
Vastaavasti äitini osaa moni taitoja, joita harvat osaavat, kun on tehnyt pitkän työuran kirurgina ja laittanut siihen kaiken vapaa-aikansa.
Jotenkin huvittavaa, kun täällä ylpeillään munien keitolla, puu-uunin lämmityksellä, sillä jokainen kyllä oppii ne tekemään, jos osaa lukea, kun netti on tulvillaan tietoa.
Minäkin opin, vaikka eka kerran lämmitin puu-uunia n. 40v ja nyt teen sitä lähes päivittäin.
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.
Veikkaan että minua luullaan uusavuttomaksi vaikka oikeasti olen vain helvetin laiska ja laitan muut tekemään asioita puolestani. Ei minua vain kiinnosta jotkin arkiset askareet´kuten kaupassa käynti niimpä teen ruokakassitilauksen ja se tuodaan ovelleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
ALT + 0228 = ä
ALT + 0196 = Ä
ALT + 0246 = ö
ALT + 0214 = Ö
Samaa ihmettelen minäkin, että ulkosuomalaiset ei osaa laittaa koneeseen ääkkösiä. Ulkosuomalainen myös tässä, ja enkkunäppiksellä on Macbookini, mutta tuolla oikeassa yläkulmassa liehuu jenkkilippu ja kun sitä klikkaa, voi vaihtaa sieltä suomilipun ja tadaa ää ja öö toimii. Jos sulla on Mäkki etkä oo tätä tiennyt, niin ä löytyy oikealta "return" vierestä, se on se heittomerkki näppäin jenkkikoneessa. Ö löytyy heti sen vierestä vasemmalta, kaksoispiste ja puolipiste näppäintä painamalla.
Ja jep, ensin asetuksista pitää mennä valitsemaan halutut käytetyt kielet, sitten vasta voi eri maan lippuja vaihtaa klikkailemalla sieltä ylhäältä oikealta ; )
Toivottavasti tästä oli jollekin "uusavuttomalle" apua 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani työharjoittelussa, työpaikan eräs henkilö ei hoksannut, että kahvinkeittimen säiliön saisi täytettyä helpoiten vedellä keittimen oman kannun avulla. Tämä sen sijaan antoi veden juosta täysillä altaan kraanasta, samalla kun ryntäili edestakaisin lasin kanssa keittimen ja hanan välillä.
Miksi niin paljon alapeukutuksia tälle? Noin on tapahtunut oikeasti, niin oudolta kuin tuo kuulostaakin.
Alapeukkuja siksi että tietenkään kahvinkeittimeen ei laiteta vettä sen omalla pannulla - hyvin harva ihminen pesee sen pannun tarpeeksi hyvin joka käyttökerran jälkeen. Aina omalla astialla, tai mieluiten suodatettua vettä vesikannusta. Näin saa hyvän makuista kahvia (eikä härskiintynyt rasva keittimen osissa pilaa) eikä tarvi kalkkikertymiäkään räjäytellä kemikaaleilla pois (tai no, sitähän ei ihmiset myöskään tee vaan vuosikaudet keittävät sillä rasvalla pilatulla keittimellä puhdistamatta sitä kertaakaan...).
Jos kahvipannun huuhtelee käytön jälkeen kuumalla vedellä, ja seuraavan kerran kahvia keitettäessä pannu on jäähtynyt, niin se 4 asteinen vesi ei irrota mahdollisesti pannuun jäänyttä rasvaa lainkaan. Tämä on ihan krypitnen myytti mikä on voimissaan.
No itse asiassa esim Mocca Master suosittelee laittamaan veden puhtaalla astialla juurikin tästä rasvasta johtuen. Eiköhän firma, joka on tunnettu brändi ja valmistaa kahvinkeittimiä ole asian tarkastanut/ tutkinut. Luottaisin tässä asiassa Kahvinkeittimen valmistajan antamaan tietoon.
Tästä kananmunan kehittämisestä , jolla ketju aloitettiin, on monta koulukuntaa. Itse laitan munat kylmään veteen ja kun vesi kiehuu laitan levun pois päältä ja siitä lasken minuutit, rli monenko minuutin munia haluan
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että minua luullaan uusavuttomaksi vaikka oikeasti olen vain helvetin laiska ja laitan muut tekemään asioita puolestani. Ei minua vain kiinnosta jotkin arkiset askareet´kuten kaupassa käynti niimpä teen ruokakassitilauksen ja se tuodaan ovelleni.
Juuri näin. Tai sitten muut asiat vain kiinnostavat enemmän.
Jotenkin naurettavaa, kun nykyään kotitöitä - ruuanlaittoa, siivousta, pyykinpesua jne. pidetään jonakin rakettitieteenä ja erityistä osaamista vaativana, kun vielä muutama vuosikymmen sitten eivät niihin edes koskeneet työkykyiset ja "paremmat ihmiset" vaan ne oli vähempi työkykyisten tehtäviä, joita teki lapset, vanhukset, piiat ja vähemmän työkyiset, kun muut sitten keskittyivät "oikeisiin" töihin ja tärkeimpiin tehtäviin.
Mitä ihmeen älyä ja osaamista vaatii joku lattian pesu tai vessan siivous, sukupuolesta riippumatta.
Itse en juuri tee kotitöitä, kun intohimo ja mielenkiinto on muissa asioissa, vaan mies tykkää hoitaa ne ja osa ostetaan ulkopuolisena palveluna.
Opetin poikaystävälleni (25v) miten säilykepurkki avataan.