Pahin aikuisen uusavuttomuus mihin olen törmännyt?
Tapailin hetken miestä, joka ei osannut keittää munia. Laitetaanko kuumaan vai kylmään veteen, monta minuuttia pidetään....
Kommentit (387)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata lämmittää puu-uunia. Vuokrataan mökki ja uunia/takkaa/puukiuasta lämmitetään pellit kiinni.
Kuinkahan monessa taloudessa edes puuuunia ja kuinka moni vanhempi opettaa sen käytön lapsilleen? Minusta tuo on ihan inhimillistä.
Esim. minun 83v äitini ei varmasti osaisi lämmitää puu-uunia, eikä takuulla tietäisi mitkä ovat kissanluukut tai ovikoira, kun ikänsä on asunut krs-talossa ja kaupungissa.Vastaavasti äitinTäi osaa moni taitoja, joita harvat osaavat, kun on tehnyt pitkän työuran kirurgina ja laittanut siihen kaiken vapaa-aikansa.
Jotenkin huvittavaa, kun täällä ylpeillään munien keitolla, puu-uunin lämmityksellä, sillä jokainen kyllä oppii ne tekemään, jos osaa lukea, kun netti on tulvillaan tietoa.
Minäkin opin, vaikka eka kerran lämmitin puu-uunia n. 40v ja nyt teen sitä lähes päivittäin.
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.No aika erikoista, jos ei ole koskaan ollut millään mökillä tai missään kylässä, jossa esim. on puusauna. En kyllä tiedä ketään aikuista ihmistä, joka ei osaisi vaikka saunaa lämmittää.
Täällä on yksi, iältään 66v nainen. Meillä sähkösauna ja mies hoitaa rantasaunan lämmityksen. En muutenkaan tykkää saunoa, vaan mieluimmin kunnon kylpy.
Täällä 50v. sähkösauna löytyy ja lämpenee. En ole koskaan saunonut puusaunassa, olenko menettänyt jotain? Vaikka olisin niin en varmasti olisi siellä vieraana kyttäämässä että miten tämä lämmitetään, pakko oppia jos vaikka toistekkin kävis.
Joskus kommenttien simppelisyys ihmetyttää. Kaikkihan täällä avllä just elää prikulleen samanlaista elämää...
Tämä oli siis sille joka ei tuntenut ketään joka ei osaisi saunaa lämmittää.
Ja ihmettelee jos ei olla puusaunassa käyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aika yleistä uusavuttomuus keittiössä, kodinhoidossa ja pyykinpesussa. Sen huomaa, kun jotkut on jo nuoresta asti keskittyneet vain rahakkaan työn saamiseen. Nainen joutuu hallitsemaan koko paletin, siis kodin, lapset ja työn yhtaikaa. Työ on naiselle useammin työtä, kun miehelle se on urakehitystä ja ylitöitä. Nainen varmistaa, että mies saa kehittyä vapaasti. Epäreilua.
Naiset, jotka hallitsevat koko paletin, mutta eivät ymmärrä raha-asioista hölkkäsen pöläystä ja sijoitusstrategia on tyyliin lastenvaatteet. Ja kyllä, olen itse nainen ja pahaa tekee katsoa vierestä taloudellista uusavuttomuutta.
Olen samaa mieltä. Liikaa olen joutunut katsomaan ihan lähipiirissäkin sitä, että naurahdetaan vaan iloisesti että mies hoitaa kaikki vakuutusasiat, laskut ja muut eikä tiedä niistä mitään. Pahimmissa tapauksissa on tullut ero jossa nainen jäänyt ihan tyhjän päälle, tai puolison yllättävä kuolema jolloin kaiken surun lisäksi iskee stressi raha-asioista. Toivoisin, että jokainen nainen opettelisi talousasioita ja perehtyisi oman kotitaloutensa menoihin ja tuloihin. Vaikka ei tulisi eroakaan, niin aina voi tulla yllättävä kuolemantapaus. Lisäksi oman talouden hallinta, säästäminen ja ehkä myös sijoittaminen tuo turvaa mahdollisiin elämänmuutoksiin. Joskus minulle on ihmetelty sitä, että olen eronnut äiti mutta minulla on oma okt, auto jne. Kumma kyllä kukaan ei ikinä ihmettele tätä niiden työpaikan eronneiden miesten kohdalla.
Kaveri muutti vuokra-asuntoon, jossa oli hieno kaakeliuuni. Lämmitti sitä kuin avotakkaa, uuninluukut koko ajan auki ja jatkuvalla liekillä. Ihmetteli puiden suurta menekkiä. Ei edes ymmärtänyt kahden pellin merkitystä. Kun yritin ystävällisesti neuvoa ( meillä oli kotona kaakeliuunit), suuttui verisesti ja alkoi mököttämään. Pilallehan se kaakeliuuni meni, sisätiilet halkesivat, varsinkin kun käytti naulaista jätelautaa säästääkseen kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osata lämmittää puu-uunia. Vuokrataan mökki ja uunia/takkaa/puukiuasta lämmitetään pellit kiinni.
Kuinkahan monessa taloudessa edes puuuunia ja kuinka moni vanhempi opettaa sen käytön lapsilleen? Minusta tuo on ihan inhimillistä.
Esim. minun 83v äitini ei varmasti osaisi lämmitää puu-uunia, eikä takuulla tietäisi mitkä ovat kissanluukut tai ovikoira, kun ikänsä on asunut krs-talossa ja kaupungissa.Vastaavasti äitinTäi osaa moni taitoja, joita harvat osaavat, kun on tehnyt pitkän työuran kirurgina ja laittanut siihen kaiken vapaa-aikansa.
Jotenkin huvittavaa, kun täällä ylpeillään munien keitolla, puu-uunin lämmityksellä, sillä jokainen kyllä oppii ne tekemään, jos osaa lukea, kun netti on tulvillaan tietoa.
Minäkin opin, vaikka eka kerran lämmitin puu-uunia n. 40v ja nyt teen sitä lähes päivittäin.
Miksi opetella, jos sillä ei ole käyttöä. Sama vaikka ompelimessa ja muissa käden taidoissa.No aika erikoista, jos ei ole koskaan ollut millään mökillä tai missään kylässä, jossa esim. on puusauna. En kyllä tiedä ketään aikuista ihmistä, joka ei osaisi vaikka saunaa lämmittää.
Täällä on yksi, iältään 66v nainen. Meillä sähkösauna ja mies hoitaa rantasaunan lämmityksen. En muutenkaan tykkää saunoa, vaan mieluimmin kunnon kylpy.
Täällä 50v. sähkösauna löytyy ja lämpenee. En ole koskaan saunonut puusaunassa, olenko menettänyt jotain? Vaikka olisin niin en varmasti olisi siellä vieraana kyttäämässä että miten tämä lämmitetään, pakko oppia jos vaikka toistekkin kävis.
Joskus kommenttien simppelisyys ihmetyttää. Kaikkihan täällä avllä just elää prikulleen samanlaista elämää...
Todellakin olet menettänyt! Itse en osaa pitää sähkösauna edes kunnon saunana, vaikka meiltä semmoinenkin löytyy! Etkö ole koskaan käynyt kenenkään mökillä tai kylässä maalla? Etkö käynyt lapsena saunassa, jolloin oli lähinnä puusaunoja? Olet kyllä harvinaisuus suomalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieskaveri paistoi jauhelihan papereineen ja maisteli raakaa lihaa että tarvitseeko lisää suolaa. Eikä sitten laittanut muuta maustetta kuin suolaa ! Koetti myös paistaa kalapuikkoja mikrossa . Tuo ei ollut edes mitään söpöä hönttiyttä vaan oikeasti käsittämätöntä tyhmyyttä.
Ja mies oli siis 36. Eihän siinä olisi ollut mitään , jos olisi ollut 16 mutta 36...Kalapuikoista kyllä tulee parempia - ja välttyy käryltä - kun lämmittää ne mikrossa!
Eikö rapea kuori olekaan niiden idea?
Vierailija kirjoitti:
Kaveri muutti vuokra-asuntoon, jossa oli hieno kaakeliuuni. Lämmitti sitä kuin avotakkaa, uuninluukut koko ajan auki ja jatkuvalla liekillä. Ihmetteli puiden suurta menekkiä. Ei edes ymmärtänyt kahden pellin merkitystä. Kun yritin ystävällisesti neuvoa ( meillä oli kotona kaakeliuunit), suuttui verisesti ja alkoi mököttämään. Pilallehan se kaakeliuuni meni, sisätiilet halkesivat, varsinkin kun käytti naulaista jätelautaa säästääkseen kuluissa.
Voi ei. Joutuiko korvaamaan? Kallista lystiä.
Kyllä se on ehdottomasti uusavuttomuus termin käyttö vaikka puhutaan avuttomuudesta.
mun ei tarvinnut koskaqn lapsena tehdä kotitöitä ja kun muutin Skotlantiin 19vna niin olin todella avuton. Ekassa työpaikassa hostellissa mm. pomo joutui näyttämään kädestä pitäen miten mopataan ja miten pestään vessa. Kavereilta kyselin miten pyykkiä pestään. Olin rodella nolona ja toivoin kyllä että vanhemmat olisivat edes vähännteettäneet kotitöitä...
Jos puhutaan uusavuttomuudesta, niin mielestäni silloin puhutaan taidoista jotka olisi pitänyt oppia viimeisten 20 vuoden aikana. Ettei osaa keittää perunoita on vain avuttomuutta.
Minua järkyttää aika ajoin että niin hemmetin moni ei käsitä juuri mitään tietotekniikasta. Esim. tietokoneita pidetään aina päällä eikä anneta koskaan sammua ja jäähtyä ja näyttöjä puhdistetaan väärillä aineilla. Kuinka olen selittänyt töissä useammalle ihmiselle että puhelimen kastuttua se täytyy sammuttaa välittömästi, ottaa akku irti jos mahdollista ja laittaa laite riisiin vuorokaudeksi jotta kosteus tiivistyy pois mikropiireistä ja akusta. Vasta sitten voi selvittää onko laite oikeasti hajonnut.
Pahin on kun ei vuosikymmenten käytön jälkeen vieläkään osata Powerpoint-esityksen aluksi laittaa näyttöä koko ruudun tilaan ja sitten liikkua slaideissa nuolinäppäimillä tai kaukosäätimellä, vaan sohitaan hiirellä sinne tänne ja kadotetaan koko ohjelma niin että yleisö todistaa viisi minuuttia söhellystä. JOKA IKINEN KERTA 🤯
Pahin uusavuttomuus johon olen törmännyt on oma surkea itseni!
Osaan kyllä siivota, laittaa ruokaa/käydä ruokaostoksilla, pestä pyykkiä, tehdä pihatöitä jne. Eli perus kotityöt sujuu ja monenlainen muukin käytännön tekeminen, -mutta.. Heti jos pitää hoitaa virallisia asioita, lukea asiapitoista tekstiä, ymmärtää tietotekniikkaa, ja elektroniikka- tai operaattorimyyjän puhetta, ajaa autoa (hallitsen siis kyllä autolla ajamisen, mutta julkinen liikenne...), ymmärtää verotusasioita, ymmärtää terveydenhuollon järjestelmää(en ikinä ymmärrä ohjeistuksia), .. Siis kaikenlainen virallinen puoli on minulle lähes mahdotonta! Elämänhallintakyky on minulla täysin nollan alapuolella, juurikin siksi kun en hallitse niitä asioita joita jokaisen aikuisen pitäisi tässä yhteiskunnassa. Työn hakeminenkin/työyhteisöihin liittyminen on ongelmallista, kun puheen ymmärtäminen on haastavaa ja ohjeistukset menevät harakoille. Avokki hoitaa ja auttaa lähes kaikessa, kun omaa kykyä ei riitä vaikka haluaisin! Koen eläväni niin väärässä aikakaudessa.. Tällainen "karjakko" kuuluisi navettaan, ja vieläpä semmoiseen navettaan jossa lypsetään käsin.
Työkaveri kertoi että vaihdatti auton renkaat liikkeessä.
Kylllä varmaan jos ei ole esim pääässyt ns elämän imuun niiiin varmaan aika kädetön monienkin asioiiden suhteen. Pitäää kädestäpitäen opettaaa.
Keskustelutaidoton aikuinen ihminen eli huutaa ja haukkuu.
Entinen opiskelukaveri keitti teevettä kattilassa. Hämmensi sitä koko ajan ettei pala pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä aika yleistä uusavuttomuus keittiössä, kodinhoidossa ja pyykinpesussa. Sen huomaa, kun jotkut on jo nuoresta asti keskittyneet vain rahakkaan työn saamiseen. Nainen joutuu hallitsemaan koko paletin, siis kodin, lapset ja työn yhtaikaa. Työ on naiselle useammin työtä, kun miehelle se on urakehitystä ja ylitöitä. Nainen varmistaa, että mies saa kehittyä vapaasti. Epäreilua.
Naiset, jotka hallitsevat koko paletin, mutta eivät ymmärrä raha-asioista hölkkäsen pöläystä ja sijoitusstrategia on tyyliin lastenvaatteet. Ja kyllä, olen itse nainen ja pahaa tekee katsoa vierestä taloudellista uusavuttomuutta.
Olen samaa mieltä. Liikaa olen joutunut katsomaan ihan lähipiirissäkin sitä, että naurahdetaan vaan iloisesti että mies hoitaa kaikki vakuutusasiat, laskut ja muut eikä tiedä niistä mitään. Pahimmissa tapauksissa on tullut ero jossa nainen jäänyt ihan tyhjän päälle, tai puolison yllättävä kuolema jolloin kaiken surun lisäksi iskee stressi raha-asioista. Toivoisin, että jokainen nainen opettelisi talousasioita ja perehtyisi oman kotitaloutensa menoihin ja tuloihin. Vaikka ei tulisi eroakaan, niin aina voi tulla yllättävä kuolemantapaus. Lisäksi oman talouden hallinta, säästäminen ja ehkä myös sijoittaminen tuo turvaa mahdollisiin elämänmuutoksiin. Joskus minulle on ihmetelty sitä, että olen eronnut äiti mutta minulla on oma okt, auto jne. Kumma kyllä kukaan ei ikinä ihmettele tätä niiden työpaikan eronneiden miesten kohdalla.
En tunne yhtään naista joka ei osaa hoitaa omia raha-asioitaan, mietin aina missä tämmösiä naisia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisia ne naiset, joilla ei ole mitään vaikeuksia pärjätä. En moiti, sillä miten voi ymmärtää sellaista mistä ei mitään tiedä. Toiset tietävät selviytymisestä, toiset tietävät avuttomuudesta. Avuttomat leimataan helposti laiskoiksi, edesvastuuttomiksi ja mukavuudenhaluisiksi, tiedän että moni uusavuton kärsii tilanteestaan. Taustalla voi olla vaikka mitä neurologista ongelmaa, traumaa tai muuta joka ei kulje tahtomisen kanssa samaa tietä. Hyväksikäyttäjä-siipeilijät ovat aivan eri juttu.
Maailmansivu on uusavuttomia kuollut viluun ja nälkään, itsemurhiinkin, lapsia ja aikuisia.. Kai se on luonnonlaki...
Se, kun miehet ei useinkaan saa maustekurkkupurkkia tai mitään muutakaan säilykepurkkia auki. Sitten tollottavat suu auki, kun meikä kaivaa ruuvimeisselin esille ja aina aukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osannut kuoria perunoita. Näitä jätkiä näin intissä. Saman kun huomasin naisessa ettei osaa kuoria perunaa niin pikkusen piti sanallisesti pottuilla. Muutama nero oikeen patti luulee vieläkin että alkoholi on haitatonta koska se on laillista. Yks jätkä mietti ääneen mistä sitä tietää kumpaan suuntaan on vasen? Ei juma oikeesti se jätkä oli silloin autokoulussa.
Joskus mietin miten voi olla näin tyhmiä ihmisiä? Niiden onneksi hengittämnen on refleksi. Näitä esimerkkejä tyhmyydestä on valitettavasti niin paljon että niistä voisi tehdä kirjan Sähkökatkon aikana yksi nainen sanoi että keitetään vesi kattilassa kun kahvin keitin ei toimi ilman sähköä. Tuijotin ihan epäuskoisina muutaman sekunnin ja onneksi tajusi ettei sähköllä kuumenevat levyt toimi nekään sähkökatkon aikana.
Voihan se olla jokin karman juttu ja just mua rangaistaan näillä ihan v idareilla. Tuntuu vaan joskus aika epäreilulta. Mietin mä sitäkin mitä pahaa olen mahtanut tehdä edellisessä elämässä?
Yllättävän monet ihmiset eivät erota oikeaa tai vasenta.
Olin tyytyväinen, kun kirjoituksesi perusteella sain sinusta kuvan älykkäänä ja ymmärtäväisenä ihmisenä.
t. kahvin keitin
Tuo vasemman ja oikean sekoittaminen on tosiaan aika yleistä. Henkilöllä voi olla jonkinlainen hahmotushäiriö. Siskollani tämä ilmenee erityisesti ajaessa jos joku neuvoo että pitää kääntyä oikealle/vasemmalle (hän menee helposti sekaisin siinä tilanteessa) tai jos hän parkkeeraa. Kyse ei ole siitä ettei hän teoriassa osaisi tai ei olisi harjoitellut paljon. Tuollaiset hahmottamista vaativat jutut vaan vaativat häneltä keskivertoa enemmän aikaa ja keskittymistä. Ei kyse ole mistään älykkyysongelmasta.
Moni vanhempi varmaan ajattelee, että haluavat tarjota lapsilleen huolettoman nuoruuden, kun mitään ei vaadita.
Näistä nuorista tulee sitten ahdistuneita aikuisia, kun riittämättömyyden tunteet kaatuvat niskaan.
Olisi parempi kasvattaa lapset osaaviksi, silloin he voivat olla aikuisena huolettomia, kun osaavat ja pärjäävät.
🇺🇦🇮🇱