Kamalin huvipuistolaite missä olet ollut?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Powerparkin Typhoon. Siitä hetkestä kun laite lähti liikkeelle pidin silmät kiinni ja toivoin että liike loppuisi mahdollisimman pian. Laitteeesta pois päästyä huimasi ja mahassa kiersi sen verran, että huvipäivä loppui osaltani siihen.
Eikö ole sama, kun särkänniemen X?
Ja muistaakseni tuossa laitteessa kuoli kesätyöntekijä, kun jäi sen alle.
Mulle hirveimpiä olivat tänä vuonna särkänniemessä : Hig voltage jossa sain melkein paniikkikohtauksen javiimeksi tämä sama tapahtui lintsin Taigassa, joka oli alkua lukuunottamatta järkyttävä kokemus😵
Ukkoon en enää uskaltanut, enkä varmasti särkänniemen Hypeenkään.
Ennen oli rainbow hirvein lintsillä, koska meinasin tippua.
Viikingissä taas yrjö lähellä.Mikä siinä Taigassa oli järkyttävää?
Vauhti oli ihan hullu ja lopussa olin silmät kiinni ka touvoin että loppuu, mutta jatkui vaan... Luulin että kuolen ja olin pitkään ihan vetelä ja sekaisin tuon jälkeen 🙈😬
Sun pitäisi käydä myös New Jerseyssä.. Kingda Ka vuoristorata Six Flags Great Adventuressa. Ihan hullua menoa, päässä melkein pimeni. Oli kyllä kokemus. kiihdytys nopeasti 206km/h vauhtiin ja 139m korkeuteen mistä alas pystysuorasti lähes.
Vertailukohtana Näsinneulan näköalatasanne on 120m korkealla.
Lapsena eräässä huvipuistossa Kanariansaarilla löin leukani törmäilyauton rattiin kun joku ajoi takaa tuhatta ja sataa suoraan mua päin, ja loppuloman ajan mun leuassa oli ihan jäätävän kokoinen ja värinen mustelma. >:( En oo sen jälkeen tykännyt törmäilyautoista.
Särkän Hurrikaani. Menin sinne äitini kanssa lapsena. Äitini huusi kuolemanpelosta ja se pelko tietysti tarttui minuun. Ei siinä ollut kuin turvakaari, joten tuntui että heittelehdin ihan mahdottomasti ja piti pitää omin voimin kiinni. Efektiä lisäsi se, että toiselta puolelta näkyi vain Näsijärveä. Luulin, että laitteeseen oli tullut jotain vikaa ja ihmettelin miksi laitteen pyörittäjä ei sitä pysäyttänyt. Jäi sen verran pelko, etten pitkään aikaan mennyt sinne teini-ikäisenä kausikorttilaisena, joka rakasti vuoristoratoja. Sitten menin muutaman kerran, oli ihan ok, vaikka vähän vielä heittelikin. Mutta kyllä aika hallitsematon kokemus pienikokoiselle lapselle. Ehkä laitteen suunnittelijat olivat ajatelleet, että laite on tyypillisesti täydempi ja kun ihmiset pakkaantuu tiiviimmin, heidän kehot pitävät toisiaan paikoillaan.
Lintsillä se ihme talo, missä on jotenkin outo vaikeasti kuljettava pimeä käytävä ja päässä näkyy pelle. En uskaltanut mennä. Äitini ärsyyntyi ja meni sitten yksin. Jäin odottamaan ulkopuolelle… Muista en ole kääntynyt pois.
Särkän törmäilyautoissa oli kerran ärsyttävää, kun yksi poika otti minut kohteekseen ja koko ajan törmäsi minuun. Ei leikkimielisesti vaan sellainen kiusaajailme naamalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuurin tivolin se Linnanmäen teekuppeja muistuttava laite. Työntekijä vielä antoi aluksi lisää vauhtia. Luulin oikeasti, että kuolen.
Mulla sama kokemus joskus 90 luvun lopussa kun Savonlinnassa oli joku tivoli niin työntekijä veivas koko ajan lisää vauhtia että kuppi pyöri.. en pysynyt enää edes istumassa vaan valuin alaspäin. Se oli ihan hirvee kokemus. En ymmärrä tekikö tyyppi piruuttaan niin vai luuliko että on hauskaa. Tuli niin huono olo että meinasin oksentaa. Harmittaa kun en silloin asiasta sanonut!
Muistaako kukaan 90-luvulla ainakin oli vielä särkänniemessä ufon mallinen laite jonne mentiin reunoille istumaan ja sitten se pyöri ympäri? En saanut henkeä vedettyä kun paine oli niin kova..silloin oikeasti pelkäsin kuolevani. Ihan hirveet muistot siitä..
Suomen Tivolissa joskus viime vuosituhannella. Heiluvien varsien varassa oli kaksi ”ohjaamoa”, joista molempiin mahtui kaksi ihmistä vierekkäin. Laite alkoi tehdä vastakkaista heiluriliikettä siten, että ne ”ohjaamot” tekivät lopulta 360 asteen ympyrän siten, että varsien päässä olevat ”ohjaamot” olivat ylösalaisin. Yhdessä vaiheessa ne pysähtyivät yläasentoon vähäksi aikaa siten, että ”ohjaamossa” oltiin pää alaspäin. Toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä Särkän nyt jo edesmennyt Halfpipe. Mulla yleensä nuppi kestää hurjatkin laitteet aika hyvin, mutta tuon kyydissä alkoi jostain syystä vähän etoa.
Onko Paippi kuopattu?? Eiiiih. Mun lempparein laite ikinä. Ainoa huono puoli että ajoaika oli liian lyhyt. No höh. Onneksi alkaa tässä olemaan ehkä kovimmat huvipuistovuodet menneet, mutta nyt petyin, enkö saa vietyä kummilapsia siihen enää? Ei vatkannut liikaa vaan juuri ihanasti. En kestä Takeoffia tai muita todella kovaa tai "holtittomasti" pyöriviä laitteita, mutta Halfpipe osui juuri johonkin omaan sweet spottiin.
Kamalin kokemus itselle on ollut Powerparkin Pegasus. Varmaan ois ihan kiva laite, jos turvakaarta ei olisi jätetty niin löysälle että sitä vasten paiskautuu koko ajan kun laite pyörii... olin itse laittanut kaaren kiinni, meni kiinni portaittaisesti mikä itsestäni vähän huono tämän tyyppisissä laitteissa. Seuraava porras oli lähellä mutten ihan saanut siihen itse vedettyä. Kun laitekuski tuli kokeilemaan kaaria, pyysin työntämään kaaren kunnolla kiinni. Olisi saanut yrittää ihan kunnolla, mutta vähän kokeili ja jatkoi matkaansa enkä osannut siinä tilanteessa sanoa enempää.... no jatkossa aivan varmasti osaan, koko ajon ajan toivoin vain että loppuisi jo.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan 90-luvulla ainakin oli vielä särkänniemessä ufon mallinen laite jonne mentiin reunoille istumaan ja sitten se pyöri ympäri? En saanut henkeä vedettyä kun paine oli niin kova..silloin oikeasti pelkäsin kuolevani. Ihan hirveet muistot siitä..
En tiedä onko sama laite, mutta tämä laite, jossa itse kävin joskus lapsena niin siinä nojattiin seinää vasten ja tämä laite lähti pyörimään. Tämä laite vielä nosti jalat ilmaan.
Hyvin hatarat muistikuvat siitä laitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentävässä matossa heittelehdin jotenkin kummallisesti lapsena. Tuntui että putoan turvakaaren alta. Siitä jäi pieni trauma. Korkkiruuviin menin silloisen kumppanin painostuksesta myöhemmin.
Sama. Mulla on jäänyt lentävästä matosta traumat.
Niin minullekin. Lentävä matto, tuo kaikkien helvetinkojeiden kantaäiti. Laitteen suunnittelijalle oikein ”lämpimiä” terveisiä..
Se taisi olla Ukko jossa turvakaari painettiin niin alas että pelkäsin saavani paniikkikohtauksen. Hirveää jos se olis just sillon jäänyt jumiin.
Ihan kamalat kyydit tuli myös Tivoli Seiterän Super Waltzerissa. Istutaan sellasissa pyöreissä vaunuissa, ne pyörii isoa ympyrää pitkin ja laitteenhoitaja antaa vauhtia vielä niille vaunuille kahvikuppilaitteen tyyliin mutta paljon lujempaa. Istuin kauhusta kankeana enkä pystynyt edes huutamaan että älä nyt pyöritä enää enempää kun se pyöritti vaan lisää ja lisää. Tiedän toisenkin tästä laitteesta traumatisoituneen
Vierailija kirjoitti:
Suomen Tivolissa joskus viime vuosituhannella. Heiluvien varsien varassa oli kaksi ”ohjaamoa”, joista molempiin mahtui kaksi ihmistä vierekkäin. Laite alkoi tehdä vastakkaista heiluriliikettä siten, että ne ”ohjaamot” tekivät lopulta 360 asteen ympyrän siten, että varsien päässä olevat ”ohjaamot” olivat ylösalaisin. Yhdessä vaiheessa ne pysähtyivät yläasentoon vähäksi aikaa siten, että ”ohjaamossa” oltiin pää alaspäin. Toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi.
Oliko se kieputin? Laite oli Lintsillä 70-luvulla. Siinä oli turvavyö, mutta se hajosi kesken matkan ja tein matkaa yhdellä kädellä reunasta roikkuen, muuten laitteen jalkatilassa holtittomasti pyörien. Pelkäsin kuollakseni että putoan, kun laite on seuraavan kerran yläasennossa ja valun suoraan asfaltille. Sain käsin, jaloin, kynsin ja hampain pidettyä itseni korin sisällä. Olin 8-9-v. Huusin ja huusin, mutta huvipuiston työntekijä ei tehnyt mitään, luuli kai että muuten vaan pikkutyttöä pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin 18-vuotiaana tässä laitteessa. Kokemus oli järkyttävä, olin lähes pakokauhuinen, kun laite pysähtyi ylös ja roikuin pää alaspäin. Siihen loppui mun huviouistoajelut, en uskalla enää mihinkään laitteeseen.
Lintsin kieppi? Maybe, se hirvee laite mikä alustan päällä pyöritti kaikkiin suuntiin. Pakko oli aina päästä, vaikka kyyti lähinnä sattui ja sain mustelmia. Nythän se onkin jo poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Inhottava laite oli, sain teininä migreenikohtauksen tuosta.
Linnanmäen Breakdance. Ei näyttänyt kummoiselta, mutta pisti tasapainoelimet ihan sekaisin. Tunti piti sen jälkeen istua hiljaa paikallaan, oksetti ihan saatnasti.
Kummitusjuna on ollut hirvein lapsena. Varsinkin, kun olen joutunut yksin mennä siihen laitteeseen. Vieläpä itselläni oli lapsena valtavan hyvä mielikuvitus niin se lisäsi sitä pelkoa entisestään. Unissanikin vuosittain nähdyissä lapsi-iässä oli kummitusjunia, joissa panikoin.
Särkänniemessä oli 90-ja 2000-lukujen vaihteessa laite, jossa oli pyörivällä alustalla oman akselinsa ympäri pyöriviä kuppimaisia istuimia. Laitteeseen kuului kovaääninen musiikki (ts. ajan listahitit) ja mitä kovempaa asiakkaat kiljuivat, sitä lujemmaksi koneenkäyttäjä sääti vauhdin. Lisäksi niitä istuimia oli mahdollista itse pyörittää.
Kaverini rakastivat tuota. En itse mennyt siihen koskaan. Olen aina kärsinyt niin pahasta matkapahoinvoinnista, etten voi edes kirjoittaa tekstaria bussissa ilman ettei alkaisi yrjöttää. Tiesin, että minun oli parasta pysyä siitä poissa. Sain nynnynmaineen. Mutta mieluummin nynny kuin ” se tyttö joka oksensi Särkänniemessä”.
Kööpenhaminan Tivolissa laite nimeltä vertigo. Katsokaapa YouTubesta millainen lento kyseessä. Huusin _koko_ matkan :D
Särkänniemen lentävä matto (onko se siellä vielä?). Olin silloin raskaana ja vasta jälkeen päin kuulin, että sitä eivät saa käyttää raskaana olevat. Pelkäsin henkeni edestä.
Hah hah, mulla on vähän vastaavanlainen pelko.
Mä pelkään, että mun lihakset avaa ne laitteen turvavyöt vai sanotaanko niitä turvakaariksi.
Lintsillä yhdessä laitteessa itselläni aukesi laitteen suojakaari, mutta ei onneksi ollut vaarallinen laite. Kokoiselleni miehelle.