Kamalin huvipuistolaite missÀ olet ollut?
Kommentit (736)
Lintsin rainbow! Olin pieni kundi silloin, ja liukkaat verkkarit jalassa. Tipuin jo siihen lattialle, mutta sain pidettyÀ kiinni siitÀ kaiteesta loppumatkan ajan. JÀi kyllÀ pelot pÀÀlle
Kööpenhaminan tivolin se korkealla pyörivÀ narukaruselli. Se korkeus oli pahinta.
Amerikoissa Ride Elvis jossa sai ratsastaa pikkareissa vaakatasossa olevan Elvis-nuken naamalla.
TykkimÀellÀ IdÀn pikajuna ja sehÀn on melkein lastenlaite, mutta saakeli kun se kallisteli ja kolisi!
MikÀ jÀrki maksaa siitÀ ettÀ saa itselleen huonon olon?
Inhoan kaikkia laitteita missÀ kastuu, tai ollaan pÀÀ alaspÀin, tai pudotaan korkealta.
Tivolissa Crazy Dance, saman tapainen kuin LentÀvÀ Matto. Karmean siitÀ teki se, ettÀ heinÀnuhan takia oli röörit tukossa ja tuntui ettÀ pÀÀ rÀjÀhtÀÀ paineesta! LisÀksi vieressÀ istunut pikkutyttö alkoi kirkua isÀÀnsÀ heti kun laite kÀynnistyi, annoin tytölle toisen kÀteni ja siinÀ sitten olin molemmat kÀdet tiukasti hikisten pikkukÀsien puristuksessa (oma tytÀr ja vieras tyttö), pÀÀ rÀjÀhtÀmÀisillÀÀn.
Jostain syystÀ SÀrkÀn nyt jo edesmennyt Halfpipe. Mulla yleensÀ nuppi kestÀÀ hurjatkin laitteet aika hyvin, mutta tuon kyydissÀ alkoi jostain syystÀ vÀhÀn etoa.
Suomen tivolissa se Ufo on minusta jotenkin ahdistava laite.
Kalifornian Disneylandissa oli Indiana Jones -adventure, johon kuului kainenlaisia kieputtimia. Yksi oli jÀrkyttÀvÀ. Pidettiin itkevÀÀ 7-vuotiasta kiinni ja samalla tuntui, ettÀ meinasi itse lentÀÀ ulos laitteesta. Kauheaa heittelyÀ laidasta laitaan, vaikka turvakaidekin mukamas oli. Lintsin laitteet ovat kesyjÀ noiden rinnalla.
En muista nimeÀ, mutta lintsillÀ sellainen vekotin, missÀ oli stongan pÀissÀ rakein mutoiset kopit, johon yhteen mahtui kaksi perÀkkÀin istumaan.
Sitten ne kopit pyöri akselinsa ympÀri ja lisÀksi sen koko hÀssÀkkÀÀ pystyssÀ pitÀvÀn pylvÀÀn ympÀri.
VÀlillÀ se pysÀhtyi siten ettÀ ihminen roikkui pelkÀn turvavyön varassa pÀÀ alaspÀin ja lÀhti siitÀ pÀin vastaiseen suuntaan.
Varmaan se on poistettu.
Space shot (nykyinen Raketti). Sisko vei mut siihen enkÀ yhtÀÀn aatellut minkÀlainen se oli. PelkÀsin ettÀ lennÀn siitÀ huit kuusee ja kun pÀÀsin lopulta pois, olin ihan shokissa ja loppuajan menin vaan sellasissa mitkÀ menee matovauhtia maan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Powerparkin Typhoon. SiitÀ hetkestÀ kun laite lÀhti liikkeelle pidin silmÀt kiinni ja toivoin ettÀ liike loppuisi mahdollisimman pian. Laitteeesta pois pÀÀstyÀ huimasi ja mahassa kiersi sen verran, ettÀ huvipÀivÀ loppui osaltani siihen.
Eikö ole sama, kun sÀrkÀnniemen X?
Ja muistaakseni tuossa laitteessa kuoli kesÀtyöntekijÀ, kun jÀi sen alle.
Mulle hirveimpiĂ€ olivat tĂ€nĂ€ vuonna sĂ€rkĂ€nniemessĂ€ : Hig voltage jossa sain melkein paniikkikohtauksen javiimeksi tĂ€mĂ€ sama tapahtui lintsin Taigassa, joka oli alkua lukuunottamatta jĂ€rkyttĂ€vĂ€ kokemusđ”
Ukkoon en enÀÀ uskaltanut, enkÀ varmasti sÀrkÀnniemen HypeenkÀÀn.
Ennen oli rainbow hirvein lintsillÀ, koska meinasin tippua.
ViikingissÀ taas yrjö lÀhellÀ.
Vierailija kirjoitti:
Porwepark Junker
TÀstÀ olen kuullut, mutta minkÀlainen laite on?
Viikinkilaiva on ehdoton no no. Tulee paha olo ihan kun vaan ajattelenkin koko laitetta.
Vierailija kirjoitti:
LentÀvÀssÀ matossa heittelehdin jotenkin kummallisesti lapsena. Tuntui ettÀ putoan turvakaaren alta. SiitÀ jÀi pieni trauma. Korkkiruuviin menin silloisen kumppanin painostuksesta myöhemmin.
Sama kokemus lentÀvÀstÀ matosta! Paiskauduin aina ylös, alas, eteen ja taakse ja pidin kiinni henkeni edestÀ, etten olisi luiskahtanut pois kaaren takaa. Olin aivan mustelmilla laitteen jÀljiltÀ.
Minusta noissa laitteissa ei pitÀisi joutua itse taistelemaan sen kanssa, ettÀ pysyy mukana, eikÀ putoa. Aika moni on maininnut tuon LentÀvÀn maton ja Viikinkilaivan. istuin Viikinkilaivassa reunassa ja ihan perÀllÀ, eli se osa nousi kaikkein korkeimmalle. SiinÀ piti vÀhÀn etsiÀ asentoa, jossa tuli tunne, ettÀ jotenkin pysyy penkillÀ. SiinÀ on pÀÀ alaspÀin hetken aikaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Powerparkin Typhoon. SiitÀ hetkestÀ kun laite lÀhti liikkeelle pidin silmÀt kiinni ja toivoin ettÀ liike loppuisi mahdollisimman pian. Laitteeesta pois pÀÀstyÀ huimasi ja mahassa kiersi sen verran, ettÀ huvipÀivÀ loppui osaltani siihen.
Eikö ole sama, kun sÀrkÀnniemen X?
Ja muistaakseni tuossa laitteessa kuoli kesÀtyöntekijÀ, kun jÀi sen alle.
Mulle hirveimpiĂ€ olivat tĂ€nĂ€ vuonna sĂ€rkĂ€nniemessĂ€ : Hig voltage jossa sain melkein paniikkikohtauksen javiimeksi tĂ€mĂ€ sama tapahtui lintsin Taigassa, joka oli alkua lukuunottamatta jĂ€rkyttĂ€vĂ€ kokemusđ”
Ukkoon en enÀÀ uskaltanut, enkÀ varmasti sÀrkÀnniemen HypeenkÀÀn.
Ennen oli rainbow hirvein lintsillÀ, koska meinasin tippua.
ViikingissÀ taas yrjö lÀhellÀ.
MikÀ siinÀ Taigassa oli jÀrkyttÀvÀÀ?
Vaikka moniin laitteisiin on 150cm:n pituusraja, niin olen huomannut, ettÀ nÀin n. 155 cm mittaisena naisena niissÀ on silti epÀmukavaa olla. Esimerkiksi se SÀrkÀnniemen vuoristorata, jossa ollaan ikÀÀnkuin makuuasennossa. Se oli todella epÀmiellyttÀvÀ kokemus, kun jalat eivÀt yltÀneet lattiaan. SitÀ oli kÀdet ihan maitohapoilla, kun piti kannatella itseÀÀn pelkÀstÀÀn kÀsien varassa.