Kamalin huvipuistolaite missÀ olet ollut?
Kommentit (736)
Faith kirjoitti:
SÀrkÀnniemen Jet Star -vuoristorata. Menin mitÀÀn ajattelematta siihen kaverini vanavedessÀ ja tajusin kesken kierroksen, kun vaunu oli korkealla mÀnnynlatvojen yllÀ ja alhaalla nÀkyi kallioinen pudotus, ettÀ minulla on korkeanpaikankammo. Kun lÀhdettiin toiselle kierrokselle, aloin pelÀtÀ ettÀ saan pelon takia mielenhÀiriön ja hyppÀÀn pois.
Toiselle kierrokselle?
Kamala, koska huono olo:
Lintsin viikinkivene ja ketjukaruselli. Molemmista niin kuvottava olo, ettÀ ei enÀÀ ikinÀ kiitos.
Kamala, koska liian todentuntuinen:
Osakan Expolandissa kummitustalo, missÀ vieraat kulkevat omatoimisesti, joko pareittain tai 4 hengen ryhmissÀ, valtavassa halliin rakennetussa kummituskylÀssÀ ja taloissa, joiden tyyli imitoi 1700-luvun Japania. Vieraille on annettu turvasana, jonka huutamalla pÀÀsevÀt myös kesken kierroksen pois. Tilassa on nÀyttelijöitÀ, jotka nÀyttelevÀt kummituksia, murhaajia yms., ja saattavat yhtÀkkiÀ jahdata vieraita, ilmestyÀ taakse/vierelle jne. Yksi tiloista oli mm.kapea kÀytÀvÀ, jonka nurkassa istui lyyhistyneenÀ itsemurhan tehnyt mies. HÀnet oli pakko ohittaa, tai ei olisi pÀÀssyt reitillÀ eteenpÀin. No tottakai se tyyppi sitten "nousi kuolleista" juuri kun olit ohittanut hÀnet ja lÀhti jahtaamaan tilan reunalle asti...
JÀlkikÀteen ajateltuna myös Expolandin Fujin Raijin, minkÀ kyydissÀ olin, on kammottava, koska pari vuotta vierailuni jÀlkeen se suistui raiteiltaan, surmaten yhden nuoren ja vahingoittaen 19 muuta. Tottakai sitÀ ajattelee, ettÀ sama olisi voinut kÀydÀ itselle. Kyseisen laitteen kiskoja ei oltu vaihdettu/huollettu 15 vuoteen. Nyt k.o. huvipuisto onkin suljettu, koska asiakkaat katosivat tÀmÀn onnettomuuden jÀlkeen.
Ihanan kamala:
Fuji-Q Highlandin Fujiyama-vuoristorata. Pieni kuolemanpelko koko ajan, ettÀ olikohan tÀmÀ tÀssÀ, tippuuko sitÀ kyydistÀ - vauhti, pudotukset ja kurvit ihan mielettömiÀ. En ole koskaan kirkunut yhdessÀkÀÀn laitteessa yhtÀ paljon, ja adrenaliiniryöppy oli melkoinen laitteesta poistuttua. Jalat sheikkas aika kivasti.
Vierailija kirjoitti:
sportgamerherostyles kirjoitti:
Powerparkin mustekala piovra. Mul tuli siinÀ paha olo kun se pyöri ihan miten sattuu.
Onko se samanlainen kuin SÀrkÀnniemen Troika? SiitÀ minÀ tykkÀsin.
https://duckduckgo.com/?q=sÀrkÀnniemi+troika&t=opera&iax=images&ia=images
Eei kyllÀ meidÀn Kala pyörii lujempaa ja pienemmÀllÀ kehÀllÀ
Hondurasissa Culo Marron erÀillÀ karjafestareilla. Pyörii edes takas ja ylös alas. SiinÀ on paskat housuun tai rahat takaisin - takuu. Oli paljon ruotsalaisia siellÀ.
SÀrkÀnniemessÀ se laite, jossa jÀÀtiin sinne ylös 20metriin roikkumaan pÀÀ alaspÀin. Itketti ja nauratti samaan aikaan, kun pikku poikien kanssa siinÀ juttelin pÀÀt alaspÀin. He ihan intona ja ite kauhusta nauraen, ettÀ ei kyllÀ koskaan tÀnne enÀÀ.
Pystyin niin samaistumaan. Itse olisin ollut pentuna yhtĂ€ innoissani, vaan musta on tullut nĂ€köjÀÀn tĂ€mmöinen âtĂ€ti.
KyllÀ mÀ ne muut vauhdikkaat kÀyn, mutta tuo oli kyllÀ HUH!
SÀrkÀnniemen se Skyflyer (jossa ne Cokis mainokset) oli karmiva. Kun siellÀ roikkui pÀÀ alaspÀin ja oli tunne, ettÀ tippuu. Se on kyllÀ poistettu jo vuosia sitten.
Turkissa pelkÀstin myös kerran yhtÀ vÀhÀn puolivauhdikasta laitetta. Aloin katsomaan sen pultteja ja oli todella nitisevÀ ja ruostunut. Mietin koko ajan, ettÀ jos noi pettÀÀ, niin tÀÀ vaunu sinkoutuu tuonne rotkoon....
Kaksi pahinta vaihtoehtoa kilpailevat kauheimman tittelistÀ: LinnanmÀen vuoristorata ja SÀrkÀnniemen lentÀvÀ matto. Olin nuori ja kevytrakenteinen. Vuoristoradan vaunussa sain mustelmia kun kolhin itseÀni kyydin aikana vaunun rakenteisiin ja lentÀvÀstÀ matosta meinasin lentÀÀ taivaan tuuliin turvakaaren oltua niin kaukana vartalostani. LisÀksi juuri syöty lounas nousi suuhun asti joka keinahduksella.
TykkimÀen Taifun. Vein 6-vuotiaan nippanappa 120cm pitkÀn lapseni sinne ja pelkÀsin lapseni putoamista ja kuolemaa.
Sen sijaan tÀÀllÀ mainittu Star flyer oli mielestÀni ihan hauska, mutta siihen en lastani pÀÀstÀnytkÀÀn vaan menin itse :D
Six Flags -huvipuisto Marylandissa, voi luoja. En ole megahurjapÀÀ, mutta kohtuullinen huvipuistoilija. KÀvimme siellÀ muutama vuosi sitten ja sen jÀlkeen oli sellainen olo, ettÀ jatkossa kÀyn vain Disney-huvipuistoissa nauttimassa tunnelmasta, sillÀ pelkÀsin useassa laitteessa. Ei silloin vielÀ 3-kymppisellÀ pitÀisi kehossa tuntua pari vuoristorataa, mutta se pelko oli ihan kamalaa. Olin toki pari pÀivÀÀ ennen nÀhnyt jutun paikallisissa uutisissa, kuinka toisessa Six Flags-huvipuistossa oli tapahtunut kuolemaan johtanut putoaminen vuoristoradassa, ettÀ ehkÀ sekin vaikutti.
Suomessa minulla on jÀrki pÀÀssÀ. En mene esim. Ukkoon, Taigaan, Kingiin ja pariin muuhun. Salama ja vuoristorata ovat minun juttuni. Mies taas vÀlttÀÀ kaikkia pÀÀ alaspÀin-laitteita ja VikingiÀ, joka saa hÀnet pahoinvointiseksi. Onnea vain lapsillemme, jotka alkavat olla yli 120cm... Onneksi on hurjapÀÀkummeja, pÀÀsevÀt huvipuistoon. =D
SÀrkÀniemen Takada. Ihan surkee ja niskat oli mennÀ.
Viikinkilaiva ja putoamisen tunne siinÀ. Todella vastenmielistÀ!
En ole ollut missÀÀn ihan extreme-laitteissa, enkÀ mene. En mene enÀÀ mihinkÀÀn noista.
Mutta nuorena pelkÀsin SÀrkÀnniemen Viikinkilaivassa tosi paljon, istuin siellÀ ihan pÀÀssÀ,joka nousee korkeimmalle ja tuli tunne, ettÀ syöksyn alas. Olin niin kauhuissani, etten pystynyt edes huutamaan.
Toinen erittÀin epÀmukava oli Lintsin laite, joka pyörii maatasolla kovaa vauhtia eteenpÀin ja sitten taaksepÀin. Se nytkÀhdys suunnan vaihtuessa tuntui niskassa ja mulle jÀi siitÀ koko ajaksi huono olo. En nauttinut siitÀ ollenkaan. Niska oli kipeÀ sen jÀlkeen pitkÀÀn. Tuli mieleen, ettÀ onko tuollainen ylipÀÀnsÀ mikÀÀn hyvÀ laite.
Ihan linnanmÀen vuoristorata. Joskus ylÀasteella kaverit sai houkuteltua. Hoipuin pois ihan sekaisin. PelkÀÀn ja vihaan noita laitteita.
SÀrkÀnniemen viikinkivene oli kamala ja lentÀvÀ matto samoin. Mulla tuli tunne, ettei mun sisÀelimet pysyneet menossa mukana saati aivot.
Vuoristoradat on ihan kivoja, paitsi ne ihan karmeat, mitkÀ nousee taivaaseen asti ja sitten tullaan melkein pÀÀ edellÀ alaspÀin ikÀÀn kuin tyhjÀÀn pudoten. Juu ei, mulle riitti jo kun cinemateltassa seisottiin ja oltiin olevinamme menossa mukana.
LinssillÀ se Space shot. MennÀÀn ekaks kauheeta vauhtia ylös ja sitten vapaa pudotus ales. SiinÀ tulee kuulemma samat jotkut G-voimat, kuin Formula ykkösten kuskeilla.
Aivan kauhea ja aivan ihana.
Pakko pÀÀstĂ€ pian taas, jos se on enÀÀ olemassa đ
Lapsen kanssa possujunassa , tuli ex-mies mieleen.
PidÀn huvipuistoistolaitteista, mitÀ hurjempi, sen parempi.
Inhoan kuitenkin LinnanmÀen Ukossa sitÀ kohtaa, kun vaunu on ylhÀÀllÀ ja alaspÀin ja pysÀhtyy, siinÀ katselee sitten maankamaraa paikoillaan. SÀrkÀnmÀen High Voltage oli kamala sen takia, koska se oli niin hidas. Jos vauhti olisi ollut kaksinkertainen, se olisi ollut hauska ja hurja, mutta koska liikkeet olivat niin hitaita ja laitteessa joutui olemaan pitkiÀ aikoja joko pÀÀ alaspÀin tai sivuttain, siinÀ tuli vain huono olo.
LinnanmÀen Viikinkilaiva on myös ainoa laite, missÀ alkaa oksettamaan, vaikka siellÀ on usein pikkulapsiakin :D Jotenkin se edestakainen liike tekee sen.
En muista laitteen nimeÀ, mutta Budapestin huvipuistossa joskus 20 vuotta sitten. Vaunut nousi ilmaan ja pyöri joka vimpelin suuntaan. Turvakaaret olivat vÀhÀn heppoisat, yhdestÀ vaunusta jollakin se aukesi tai ainakin nÀytti siltÀ, tuntui ettÀ kÀsivoimin piti kiinni. JÀin vaan miettimÀÀn koko laitteen turvallisuutta, oliko ihan samalla tasolla kuin Suomessa. Mutta hauskaa oli ja kaikki hurjimmat laitteet kÀytiin lÀpi siitÀ huolimatta, nuorena sitÀ oli vielÀ rohkea!