Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläkerrassa asuu rauhallinen ja asiallinen keski-ikäinen pariskunta. Mutta jostain syystä he siirtää joka päivä raskaita huonekaluja pitkin asuntoa, siitä kuuluu kova ja ihan selvä raahaamisen ääni. En käsitä miksi ja mihin he aina niitä raahaa.
Jos se on imuri?
Vierailija kirjoitti:
Liiallisen metelin määrittely on hankalaa. Nykyisin on paljon psyykesairaita,joilla on tiedostamaton pakkomielle tarkkailla ääniä ja he sitten voivat kokea normaalit elämisen äänet häiritsevinä. Kyllä se vain on niin, että jokaisen on joustettava. On opetettava itsensä sietämään naapureista tulevia ääniä ja naapurien on opeteltava muistamaan että naapureille kuuluu omat äänet ja elettävä niin hiljaa kuin suinkin voi.
Auttaisi paljon asiaa, jos asukkaat lukisivat talon järjestyssäännöt ja jos vaikka noudattaisi niitä.
Siellä on usein ihan hyvin sanottuna, miten se yhteiselämä talossa saadaan sujumaan ja kaikille käyväksi.
Usein unohdetaan sekin, ettei lasten leikkipaikalle saa koiria viedä, mutta kissasta kaikki muistuttaa kyllä.
Kotonaanhan saa tehdä pääasiassa kuten haluaa, mutta jos "harrastus" aiheuttaa melua, miksei asukas käytä kerhotilaa tai vie pihalla kiljuvaa jälkikasvuaan leikkipuistoon kiljumaan?
Mua ei ainakaan haittaa äänet, siis jos välillä jotain osuu lattiaan jne.
Mutta minkä takia sitä pitää huutaa seksiä harrastaessa? Oon saanut kuunnella erästä tyttöä, joka kiljuu jatkuvasti kun sitä joku panee. Se kuulostaa niin feikiltä, että ihan naurattaa (ja vähän säälittää sen puolesta). Mutta joskus yhden aikaan tuo alkaa jo ärsyttämään, koska siihen kiljumiseen (kiljuu siis täyttä kurkkua) herää eikä sitten saa enää unta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minkä takia sitä pitää huutaa seksiä harrastaessa? Oon saanut kuunnella erästä tyttöä, joka kiljuu jatkuvasti kun sitä joku panee. Se kuulostaa niin feikiltä, että ihan naurattaa (ja vähän säälittää sen puolesta). Mutta joskus yhden aikaan tuo alkaa jo ärsyttämään, koska siihen kiljumiseen (kiljuu siis täyttä kurkkua) herää eikä sitten saa enää unta.
Ja tarkoitan, että yhden aikaan yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo sama mulla, siivouksen äänet ei mua häiritse eikä jos jotakin tippuu joltakulta lattialle toisinaan. Mutta naapurissani asuu pariskunta joista kumpikin pitää sängyssä puuhatessaan kamalaa älämölöä, ihan kuin joku orankilauma olisi valloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sama mulla, siivouksen äänet ei mua häiritse eikä jos jotakin tippuu joltakulta lattialle toisinaan. Mutta naapurissani asuu pariskunta joista kumpikin pitää sängyssä puuhatessaan kamalaa älämölöä, ihan kuin joku orankilauma olisi valloillaan.
Jep! Ja mua ei häiritse päivällä seksiäänet, koska voin laittaa kuulokkeet korviin ja musiikit täysille = en kuule mitään. Mutta yöllä, kun yrittää nukkua niin ei voi nukkua kuulokkeet päällä.
Oleskelulupien oltava määräaikaisia, jos/kun tilanne kotimaassa rauhoittuu, on palattava kotimaahan. Tänne voisi jäädä, jos on opiskellut suomen kieltä ja työllistynyt ja osaa elää tämän maan lakien ja sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Ja mua ei häiritse päivällä seksiäänet, koska voin laittaa kuulokkeet korviin ja musiikit täysille = en kuule mitään. Mutta yöllä, kun yrittää nukkua niin ei voi nukkua kuulokkeet päällä.
Myöskään se, että yömeteliin suositellaan aina korvatulppia, ei ole hyvä idea: ne suodattavat pois palohälyttimen äänen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi entinen naapuri heitteli kahvakuulaa. Myös seinille. Remontti kesti sen muutettua pois kaksi päivää siinä asunnossa.
Ai että oikein kaksi päivää kesti remontti?
Tässä talossa teki yksi naspuri ensin remonttia ja sitten kun hän lopetti, joku toinen jatkoi saumattomasti niin, että meteliä kesti yli vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään se, että yömeteliin suositellaan aina korvatulppia, ei ole hyvä idea: ne suodattavat pois palohälyttimen äänen.
Juu ja itse en pysty edes käyttämään korvatulppia (ne painaa kivuliaasti korvia, on ahtaat korvakäytävät). Enkä varmaan heräisi sitten herätyskelloonkaan.
No minä innostuin historychannelin forged in fire -ohjelmasta ja yksiössäni on nyt ahjo, prässi ja konevasara. Ja kai siitä alasimen päällä vasaroinnistakin jonkin verran ääntä lähtee. Tsori tästä.
Kertokaa mieluummin, miksi käytätte vahvistinhärveleitä musiikkilaitteissanne. Miksi soitatte näitä sitten niin lujaa, että naapuri kuuluu koko ajan bassonjytkeenne? Mikä teitä vaivaa? Oletteko yksinkertaisesti vain typeryksiä, jotka eivät välitä muista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki. Varsinkaan kun niitä käyttää useamman kerran. Niitäkin voi hommata eri tasosia.
T. Vuosia korvatulppia käyttänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ja itse en pysty edes käyttämään korvatulppia (ne painaa kivuliaasti korvia, on ahtaat korvakäytävät). Enkä varmaan heräisi sitten herätyskelloonkaan.
Niitä on eri mallisia. Niiden käyttöön myös tottuu. Kyllä herää herätyskelloon ja jos ei, niin korvatulppaa voi joko vetää hieman poispäin, laittaa herätyksen isommalle tai hommata äänekkään herätyskellon.
Huono puoli on se että kun niihin tottuu, onkin vaikea nukkua yhtäkkiä ilman, vaikka olos hiljaistakin.
Todella hyvä puoli on se, että nukahtaa nopeammin ja nukkuu syvemmin. Näin ainakinoken itse kokenut.
T. Vuodia korvatulppia käyttänyt
Mun kissa paiskoo ovia kiinni. Toinen pyörittelee palloa parketilla. Naapurien äänet ei yleensä häiritse. Lähinnä riitely ja koirien räkytys/ulvonta ottaa päähän. Ja joku vauvan rääkyminen. Onneks tässä talossa ei ole pahemmin vauvoja. Koiria taas sitäkin enemmän.
Alottelen täs reenaamaan site,notta mää heittelen kuntopalloo seinähän. Notta naapurri,äläs hermoole turhia.. Alottelen vasta huomenaamulla kello kuuren tienoossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallisen metelin määrittely on hankalaa. Nykyisin on paljon psyykesairaita,joilla on tiedostamaton pakkomielle tarkkailla ääniä ja he sitten voivat kokea normaalit elämisen äänet häiritsevinä. Kyllä se vain on niin, että jokaisen on joustettava. On opetettava itsensä sietämään naapureista tulevia ääniä ja naapurien on opeteltava muistamaan että naapureille kuuluu omat äänet ja elettävä niin hiljaa kuin suinkin voi.
Auttaisi paljon asiaa, jos asukkaat lukisivat talon järjestyssäännöt ja jos vaikka noudattaisi niitä.
Siellä on usein ihan hyvin sanottuna, miten se yhteiselämä talossa saadaan sujumaan ja kaikille käyväksi.
Usein unohdetaan sekin, ettei lasten leikkipaikalle saa koiria viedä, mutta kissasta kaikki muistuttaa kyllä.
Kotonaanhan saa tehdä pääasiassa kuten haluaa, mutta jos "harrastus" aiheuttaa melua, miksei asukas käytä kerhotilaa tai vie pihalla kiljuvaa jälkikasvuaan leikkipuistoon kiljumaan?
Olen eri mutta niinkuin täällä keskustelupalstalla huomaa, moni kuvittelee naapurien siirtelevän huonekalujaan esim. joka yö.
Se johtuu siitä just niinkuin joku sanoi, että se ääni ei välttämättä häiritse sen äänenvoimakkuuen takia vaan siksi ettei tiedä mikä se on ja mistä se tulee.
Näitä naapureita tuntuu olevan Suomessa jopa enemmän kuin oikeita häirikköjä. Ja varsin usein nämä koputtelee sitten luudalla tai hakkaa patteria, mikä itseasiassa nimenomaan on sitä häirintää. Ja kaikki vaam jonku lattialle vierineen kynän tai viikoittaisen imuroinnin tähden.
Vierailija kirjoitti:
Äänet voi kantautua rakenteissa hyvin erilailla. Edelliseen asuntoon muuttaessa alakerran naapuri tuli 11 maissa valittamaan melusta. Tein töitä tietokoneella, eli ainoat äänet oli näppäimistön näpyttely mutta ilmeisesti pyörillä varustetun työtuolin liikkuminen kuului alakertaan? Erikoista tuossa oli että viereisessä huoneessa nukkunut mieheni ei herännyt näihin ääniin mistä alakerran neiti valitti.
Olisko mahdollista laittaa mattoa sen työtuoli alle?
Nähtävästi ei ollut koska eihän sillä ole mitään väliä mitä alakertaan yöllä kuuluu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläkerrassa asuu rauhallinen ja asiallinen keski-ikäinen pariskunta. Mutta jostain syystä he siirtää joka päivä raskaita huonekaluja pitkin asuntoa, siitä kuuluu kova ja ihan selvä raahaamisen ääni. En käsitä miksi ja mihin he aina niitä raahaa.
Jos se on imuri?
Veikkaan keittiötuoleja tai työtuolia (taukojen aikana ja lopettaessa etäpäivää).
-eri
Muutama huomio:
Äänet kerrostalossa kulkee oudosti. Voit olla varma, että se on yläkerran naapuri joka poraa, mutta onkin viereisen naapurin blenderi. Itse ihmettelin miten tuttu yläkerran naapuri on ruvennut pitämään kovaäänisiä bileitä ja erityisesti miksi minua ei ollut kutsuttu. Menin koputtelemaan, niin ei siellä mitään pippaloita ollut ja sinne asuntoon ei kuulunut lähes mitään ääniä. Tuli viereisestä rapusta. Meillä kuulosti tasan siltä, että tulee just yläpuolelta.
Varsinkin vanhemmissa taloissa voi putkistoista ja vastaavista kuulua mitä ihmeellisempiä raahamisia ja kolinoita. Kaikki naapurit ihmettelee miksi noi toiset siirtelee huonekaluja keskellä yötä.
Ääni mistä et tiedä mikä se on ärsyttää eniten. Meillä yksi kissan lelu piti todella outoa ääntä osuessaan seiniin, kissa leikki sillä aina yöllä tai päivällä muut äänet peitti sen. Meinasin tulla hulluksi, kun ääni loppui aina, kun lähdin etsimään syytä, koska kissa tuli katsomaan mitä puuhaan. Syytin naapureita ja kummituksia. Lopulta satuin torkkumaan sohvalla, kun kissa aloitti leikkimisen. Pyrin ottamaan lelun pois, jos ääni kuuluu muuallekin, mutta ei se minua enää niin paljon häiritse, kun tiedän mikä se on.
Meillä kissa uudessa kämpässä pysähteli ja tuijotteli lattiaa oudosti. Kerran sattui olemaan ikkuna auki meillä ja alakerran naapurilla ja että alakerran lapsella on sama nimi kuin meidän kissalla. Se kuuli aina kun äiti huuteli lastaan vaikka syömään ja ihmetteli kuka sille lattian läpi huutelee.