Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Tosi moneen yölliseen kolisteluun näyttäisi syyllinen olevan koira tai kissa.
Esim siivoaminen aiheuttaa ääntä. Allergikkona imuroin usein ja moppasn lattian. Koskaan en ole kuullut muista asunnoista imuroinnin ääntä.
Siivoamiseen kuuluu myös että kalusteita siirrellään. Siivoan 2 kertaa viikossa. On epäjärjestys (kirjoja, papereita) mutta ei ole likaa.
Joillakin on taas päinvastoin. Että on näennäinen järjestys, mutta silti likainen.
Toki kerrostalossa pitää ottaa naapurit huomioon, mutta napaureidenkin on sisäistettävä se fakta, että kerrostalossa asuu muitakin ihmisiä ja ihmisistä lähtee ääntä. Pitää siis kyetä sietämään hieman enemmän ääniä kuin vaikka omakoti- tai rivitalossa, jossa ei yläkerran tai alakerran naapureita ole. Jos ei kykene sietämään (muiden) ääniä, viosi miettiä onko kenties ääniyliherkkä ja jos on, voisi miettiä, jos hakeutuisi kognitiiviseen psykoterapiaan - sillä kun on välineitä auttaa ihmistä mm. tuollaisessa asiassa. Suosittelen. kerronstaloasukkaan vakiovarusteisiin pitää kuulua myös korvatulpat, etenkin, jos naapurusto elää kovin eri aikaankuin sinä itse tai käyvät vuorotöissä, esim.
Minä kuulen yläkertaan, kun yhteiskäyttöpesukoneemme linkoaa, kuuluu oikein hyvin, mutta koska en ole ääniyliherkkä, se ei häiritse minua, osaan blokata sen äänen pois tietoisesta mielestäni ja keskittyä johonkin muuhun.
Me muutimme 1,5 vuotta sitten isompaan asuntoon ja mä olin aika onnellinen, koska oli aika hiljaista kun vain meidän perheessä oli pieniä lapsia ja muilla naapureilla on jo teinit ja semmoset esiteinit. Mutta eihän se onnellisuus kestänyt kauan kun naapurit päätti hankkia koiran. Ison koiran. No ei se haittanut mua mut varmaan sillä muijalla oli joku vauvakuume kun omat jo teinejä, koska nyt heillä on jo kolme koiraa. Kolme iso koiraa. Ja kun nää koirat juoksee ympäri asuntoa missä laminaatti lattia, voi etta kun mä nautin siitä. Mut perjantaista sunnuntaihin heillä taitaa myös ne lapset juosta niiden koirien kanssa, koska siis non stop meteli joka kestää aina monta tuntia, eilen olin hereillä 01:30 ja se meteli joka alkoi just 21:00aikaan vielä jatkui. Ihan kun ne päättää koko perhe kävellä vaa ympäri asuntoa ja metelöidä ja siivota ja siirrellä tavaroita ja leikkiä koirien kanssa jne. Voi kun v*ituttaa joskus.
Aattelin tuossa joulun pyhinä järjestää kerrostalon vinttikerroksessa kesällä pitämättä jääneet suvun perinteiset painonnostokilpailut. Niin että älkkää hermoolko,jos alkaa joulupäivän aamuna kristallikruunut katossa helisemähän... Kisat alkaa esikarsinoilla aamusella kello 7. Iso suku.paljon kilpailuhenkisiä osallistujia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän alakerrassa asuu todella paljon meteliä pitävä lapsiperhe. Kerran se meteli meni niin kovaksi että menin sanomaan (lisäksi ajattelin, että toisella lapsella on joku hätä kun huutaa niin kovasti.
Tilanne: Hikinen mies avasi oven kannoillaan about 4-vuotias joka oli vastassa itkien ja huutaen ja olohuoneessa näkyi levypainot (!!!) Mies selitti että lapsi oli halunnut pihalle mutta he ei voi nyt lähteä ja lapsi sai uhmakohtauksen ja hakkaa siksi ulko-ovea ja huutaa.
Sitten yhdestä makkarista eteiseen kurvasi n. 3-vuotias potkumopolla.
Sanoin että minä yritän tehdä töitä ja tämä meteli on korviahuumaavaa. No eipä parantunut.
Parhaillaan alakerrasta kuuluu jotain musiikkia ja miesporukan outoa mölinää sekä tasaisesti tömps tömps töminää. Lapset juoksevat ja koira haukkuu. Ihanaaaaaaaaa sunnuntaita !!!
Meillä oli joskun noita potkumopoja kolme; isälle, äidille ja pojalle. Ajeltiin olohuoneesta eteiseen ja eteisesta takaisin olohuoneeseen keittiön kautta eli ympyrää. Kaikilla oli kivaa, kun oli vielä sadepäiväkin.
Metelistä en tiedä, eipä kukaan tullut siitä sanomaan, mutta uskoisin, että siitä ei aiheutunut liikaa ääntä. Miksi näin? Siksi, että sen ajan taloissa oli lattiat muovimattoja. Metelin kuuluminen naapuriin on käsittääkseni, oman kokemukseni mukaan siis, yleistynyt sen jälkeen, kun kaikille täytyi saada lattioiksi laminaatti. Laminaatti on köyhien parketti ja siksi se on vain sellanen ohuen ohutta lautaa eikä eristä juurikaan mitään ja uskoisin, että lattialla sen alla on vain joku ohut muovi. Ennen oli ennen eli paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän alakerrassa asuu todella paljon meteliä pitävä lapsiperhe. Kerran se meteli meni niin kovaksi että menin sanomaan (lisäksi ajattelin, että toisella lapsella on joku hätä kun huutaa niin kovasti.
Tilanne: Hikinen mies avasi oven kannoillaan about 4-vuotias joka oli vastassa itkien ja huutaen ja olohuoneessa näkyi levypainot (!!!) Mies selitti että lapsi oli halunnut pihalle mutta he ei voi nyt lähteä ja lapsi sai uhmakohtauksen ja hakkaa siksi ulko-ovea ja huutaa.
Sanoin että minä yritän tehdä töitä ja tämä meteli on korviahuumaavaa. No eipä parantunut. Parhaillaan alakerrasta kuuluu jotain musiikkia ja miesporukan outoa mölinää sekä tasaisesti tömps tömps töminää. Lapset juoksevat ja koira haukkuu. Ihanaaaaaaaaa sunnuntaita !!!
Naapureillasi ei ole mitään velvollisuutta ottaa huomioon sinun työntekoasi! Johan nyt on h-tti jos lapsiperheen pitäisi hiipiä hiljaa sinun takiasi PÄIVÄLLÄ. Yöt ovat eri asia. Sinun työntekosi ei ole kenenkään muun velvollisuus, vain sinun! Ja varmasti ei ole "korviahuumaava" se meteli, höpö höpö! Hanki kuulosuojaimet, jos työntekosi vaatii ehdotonta hiljaisuutta tai muuta metsän keskelle. (Ai mutta siellähän linnut voi laulaa ja sudet ulvoa, voi sentään!) Normaalia elämää naapurissa sinun on siedettävä kun nyt kerran olet kerrostaloasumisen valinnut!
Ai että kun pääsisi läiskimään sinunlaisia päin näköä..vai pitäisi terrorisoivien pentuperheiden mukaan elää ja kärsiä.
Ulkomailla muuten häädetään hankalia kakaraperheitäkin, koskakohan tämä tulee mahdolliseksi suomessakin.
Kerrostalossa asuu muitakin ihmisiä, niin yksinäisiä, vuorotyöläisiä kuin lapsiperheitä ja pariskuntiakin.
Talossa ei saa koskaan (oli vuorokaudenaika mitä tahansa) aiheuttaa liikaa häiriötä naapureilleen, ei siis koskaan ja erityisesti kielto koskee hiljaisuusaikaa, mutta tähänkin on poikkeus, se vuorotyöläinen. Hänellä on oikeus käydä suihkussa tai valmistaa ruokaa töistä tultuaan, vaikka olisi hiljaisuusaika.
Jos ihmisillä olisi nykyään edes hieman pelisilmää, niin aina kun aiheutetaan meteliä, oli se poraamista ja muuta, olisi hyvä miettiä, että miten se kuuluu muille. Riitelyssäkin naapurit kuulee kaiken. Remonteissa olisi hyvä miettiä, että jos poraa puoli kahdeksalta yhden reiän ja heti perään iltapäivällä yhdeltä, että mitenkä meni noin niinku omasta mielestä homma?
Se , että metelöijä sanoo yleensä aina, että muuta muualle, jos et kerrostalossa pysty asumaan ei ole yhdenkään isännöitsijän mielipide asiasta ja muualle saattaa joutuakin se metelöijä.
Ennen oli toisin. Oli talonmieskin ja kakarat kurissa pihoilla, nykyään ihmiset sen verran itsekeskeisiä, että jos sanoo edes, saa vanhemmat kimppuunsa, joten parempi hoitaa hankalat ilmoituksilla pois.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Kyniä.
Lähtee yllättävän kova ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin että minä yritän tehdä töitä ja tämä meteli on korviahuumaavaa. No eipä parantunut. Parhaillaan alakerrasta kuuluu jotain musiikkia ja miesporukan outoa mölinää sekä tasaisesti tömps tömps töminää. Lapset juoksevat ja koira haukkuu. Ihanaaaaaaaaa sunnuntaita !!!
Naapureillasi ei ole mitään velvollisuutta ottaa huomioon sinun työntekoasi! Johan nyt on h-tti jos lapsiperheen pitäisi hiipiä hiljaa sinun takiasi PÄIVÄLLÄ. Yöt ovat eri asia. Sinun työntekosi ei ole kenenkään muun velvollisuus, vain sinun! Ja varmasti ei ole "korviahuumaava" se meteli, höpö höpö! Hanki kuulosuojaimet, jos työntekosi vaatii ehdotonta hiljaisuutta tai muuta metsän keskelle. (Ai mutta siellähän linnut voi laulaa ja sudet ulvoa, voi sentään!) Normaalia elämää naapurissa sinun on siedettävä kun nyt kerran olet kerrostaloasumisen valinnut!
Kaikki mitä sanot on väärin! Naapurilla ON velvollisuus ottaa toiset naapurit huomioon. Kerrostaloissa on säännöt. Lapsiperheille ei ole sallittu elämisen ääniin vedoten tehdä mitä tahansa, milloin tahansa. Älä selitä, etteikö ole älytön meteli, jos lapset huutavat täysillä, hakkaa ovia ja vetelee lattioita pitkin leluilla, jotka kuuluvat aika varmasti ulkoleikkeihin, missä myös pitää ottaa naapurit huomioon. Normaali elämä on sitä, että elämä ja sen äänet pysyvät kohtuuden rajoissa ja siellä asunnon sisällä. Ei jatkuvasti naapureiden kuunneltavana. Ettäkö pitäisi elää mekastajien ja häiriköiden, huonotapaisten lasten mukaan? Ei todellakaan. Muuttakaa te todelliset häiriköt sinne, missä saatte häiriköidä, kiusata, hakata, paukuttaa ja kolistella keskenänne ja toisianne, jonnekin jättömaalle. Maaseudulle teitä ei myöskään kaivata. Turha syytellä vain alkkiksia tai narkkareita, kun lapsiperheet, sopeutumattomat ja muut häiriköt tekevät piinaavat naapureitaan kerrostaloissa.
Joillain on sellanen käsitys, että kerrostalo on omakotitalo ja ne säännöt on vain muille.
Kannattaa tutustua sääntöihin, siellä on mm sellainen, että parvekkeelta on luotava lumet :D
Metelöijälle tiedoksi, se naapuri saattaa pitää kirjaa metelistä ja ilmoittaa sitten kuun lopussa isännöintiin havainnoistaan. Näin kun tekee muutama muukin, niin se metelöivä perhe tai yksilö, löytää itsensä muualta aika pian. Nyky isännöitsijöiden on virkansa puolesta otettava kantaa asiaan.
Pahinta tässä on se, että metelöivä elämisen tapa periytyy, koska kukaan ei ole koskaan kieltänyt. Vanhemmat siis tekee lapsilleen todellisen karhunpalveluksen, kun lapsi muuttaa kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheitä puolustetaan täällä suomessa henkeen ja vereen, väittävät lapaivihaajaksi ja itkevät että Suomessa on lapsivihamielisyyttä, koska lapset: riehuvat, juoksevat, kiroilevat, huutavat ja kiljuvat kurkku suorana olivat missä tilanteessa tai tilassa tahansa, mut näitä ei saisi liberaalissa Suomessa komentaa tai liberaali vanhempien mielestä lapset on lapsia vaan, niin onhan se kiva et naapurin lapsi karjuu ja huutaa kurkku suorana viereisellä partsilla, hakkaa kaiteita, rimputtaa naapureiden ovikelloa ja juoksee pakoon, sen 1000 kertaa päivässä,, vanhemmta eivät tee elettäkään komentaakseen kakaroitansa
Lapset määräävät milloin herätään, milloin ja mitä syödään, mitä puetaan jne...
Ei meillä. Jos määräävät, osoite on silloin eri.
En oikeasti jaksaisi työpäivän jälkee kuunnella metelöiviä lapsia kotonani.
Aivan eri asia se olisi taas, jos en olisi töissä, koska mitä väliä sillä on, milloin herää tai syö, koko päivä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei nää uudet talot ole sen paremmin äänieristettyjä. Muakin ihmetyttää, mitä mun yläkerran naapuri oikein tekee kun kuuluu outoa jyystämisen ääntä, siis kuin jotain lattiaa hiottaisiin. Remontista nyt ei voi olla kyse, koska tätä kuuluu aina ajoittain. Ja melkein joka päivä se pudottaa jotain painavaa niin että ihan pelästyn sitä pamausta. Elämän mysteerejä...
No mä ainakin olen usein joutunut kuivaamaan lattiaa kun parkettilattia ja tiskiallas ym suunniteltu jotenkin siten, ettei mahdu tiskaamaan ym. enkä halua jättää pisaroita vaan kuivaan ne heti.
Lihava kissani juoksee välillä täyttä vauhtia asuntoa ympäri ja tulee kyllä töminää.
Hankala estääkkään.
Vierailija kirjoitti:
Toki kerrostalossa pitää ottaa naapurit huomioon, mutta napaureidenkin on sisäistettävä se fakta, että kerrostalossa asuu muitakin ihmisiä ja ihmisistä lähtee ääntä. Pitää siis kyetä sietämään hieman enemmän ääniä kuin vaikka omakoti- tai rivitalossa, jossa ei yläkerran tai alakerran naapureita ole. Jos ei kykene sietämään (muiden) ääniä, viosi miettiä onko kenties ääniyliherkkä ja jos on, voisi miettiä, jos hakeutuisi kognitiiviseen psykoterapiaan - sillä kun on välineitä auttaa ihmistä mm. tuollaisessa asiassa. Suosittelen. kerronstaloasukkaan vakiovarusteisiin pitää kuulua myös korvatulpat, etenkin, jos naapurusto elää kovin eri aikaankuin sinä itse tai käyvät vuorotöissä, esim.
Minä kuulen yläkertaan, kun yhteiskäyttöpesukoneemme linkoaa, kuuluu oikein hyvin, mutta koska en ole ääniyliherkkä, se ei häiritse minua, osaan blokata sen äänen pois tietoisesta mielestäni ja keskittyä johonkin muuhun.
Väärin. Ei pidä sietää mitään ylimääräistä meteliä.
Kerrostaloissa asuu usein sinne kuulumatonta porukkaa, koska kaupunki ostaa asuntoja ja antaa niitä omille ongelmilleen. Siinä on kiva asua, kun naapurissa juhlitaan aina KELAn päivärahan saavuttua.
Kaikki olisi paremmin, jos hallituksemme päättäisi, että kaikilla on työpaikka, jonne olisi mentävä.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, mistä olet, mitä kieltä puhut, jos lähdet aamulla viideltä töihin, kuten minäkin. Mutta jos metelöit yli puolenyön joka jumalan päivä ja jäät kotiisi, kun minä lähden, se ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Lihava kissani juoksee välillä täyttä vauhtia asuntoa ympäri ja tulee kyllä töminää.
Hankala estääkkään.
Sama vika ja näitä on kaksi. Hiukan häiritsee omaakin unta joskus.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Koira leikkii lelulla.
Voi olla myös pikkulapsi, joka heittelee jotain lelua.
Asun yläkerroksessa ja alakerroksessa asuu 3 yli 70 v, ei kuulu ääniä. Minulta kuuluu jos kuuluu kun laulan joskus. Seinänaapuri eri rapussa kuunteli musiikkia vähän ei sopivaan aikaan joskus, ilmeisesti oli soutulaite ja siitä kuulu vähän ääntä, toinen seinänaapuri ihan ok, joskus kuuluu puheen sorinaa. eli seinänaapuri kuoli jo aikoja sitten ja tyhjillään nyt.
Vierailija kirjoitti:
Äänet voi kantautua rakenteissa hyvin erilailla. Edelliseen asuntoon muuttaessa alakerran naapuri tuli 11 maissa valittamaan melusta. Tein töitä tietokoneella, eli ainoat äänet oli näppäimistön näpyttely mutta ilmeisesti pyörillä varustetun työtuolin liikkuminen kuului alakertaan? Erikoista tuossa oli että viereisessä huoneessa nukkunut mieheni ei herännyt näihin ääniin mistä alakerran neiti valitti.
Onpa ihmeellistä, miehesi ei herännyt, ajatella.
Ei, koska nukkui VIEREISESSÄ huoneessa ja naapurisi aivan varmasti työtuolisi ALAPUOLELLA.
Kuuluu hieman eritavalla...
Liiallisen metelin määrittely on hankalaa. Nykyisin on paljon psyykesairaita,joilla on tiedostamaton pakkomielle tarkkailla ääniä ja he sitten voivat kokea normaalit elämisen äänet häiritsevinä. Kyllä se vain on niin, että jokaisen on joustettava. On opetettava itsensä sietämään naapureista tulevia ääniä ja naapurien on opeteltava muistamaan että naapureille kuuluu omat äänet ja elettävä niin hiljaa kuin suinkin voi.
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.