Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?

Vierailija
24.11.2019 |

Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.

Kommentit (1698)

Vierailija
61/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.

Eipä se tuokaan mikään sääntö taida olla, että mitä uudempi niin sen hiljaisempi. Kukaan kun ei taida valvoa asuntojen äänieristyksiä samaan tapaan kuin vaikkapa lämpöeristyksiä yms. Kyllä minun mielestä asunnoilla pitäisi energiatodistuksen lisäksi olla myös jonkinlainen äänieristystodistus, mainitaanhan se jonkinlainen db-luku autojen renkaissakin vaikkei siellä autossa kuitenkaan asuta, ainakaan luultavasti.

Vierailija
62/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun vuodesohvalla ja ellei vieraita käy, on sohva levitetty  koko ajan koska hävettää ajatus  metelistä, mikä tulee jos sitä alkaa repimään auki tyyliin klo 23.00....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

YH-mutsi luojan armosta kirjoitti:

- Lapsella on potkumopo ja päältäajettava auto

- Varhaisteini muutamine kavereineen  pelaa sählyä ja välillä pomputtelevat koristakin sisällä

- Välillä lastenrattaat kolisee rappujen kaiteisiin, lapsikin niitä paukuttaa aina kun mennään ulos

- Tietty sisällä juostaan ja portaissa kans. Ja huudetaaan!

- Nostelen itse kahvakuulaa ja se tömähtelee

- Siivoan usein imurilla siten, että kaapit ja listat kolisee

- Tulee paukauteltua kaappien ovet aika lujaa kiinni

- Musa on usein niin kovalla, että tulee huudettua lapsille

- Telkka on myös usein aika kovalla, että kuulen keittiöön mitä tapahtuu

- Perjantai-iltaisin tulee aika kovaan ääneen kailotettua kavereiden kanssa viinilasillisen ääressä

Pari kertaa naapurit on tulleet valittamaan, mutta olen käskenyt heitä häipymään helkuttiin, MEILLÄ on oikeus elää siten miten halutaan. Joskus isännöitsijäkin on ollut yhteydessä, mutta ollaan yhdessä todettu, että ääni lähtee lapsista, joten vika on äänestä valittajassa!

Näitä porukoita kun sattuu naapuriin, niin on parempi vaan vaihtaa kämppää. Usein näitä on myös vähemmistökansojen parissa.

Vierailija
64/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.

Nimenomaan kannattaa valita vanha talo, joka on rakennettu silloin kun taloja vielä osattiin rakentaa. Itse asun v. 1953 rakennetussa talossa. Täällä ei kuulu hiiskaustakaan mistään.

Kyse voi olla myös siitä, että naapurit osaa olla hiljaa ja silloin itse erehtyy luulemaan, että on hyvät äänieristykset eikä niin kiinnitä huomiota omiin meluamisiinsa. Näin käynyt ainakin itsellä ja sitten tullut suurena yllätyksenä, kun yksi päivä seinän läpi alkaa kuulumaan täysin selkeästi joku ääni, kuten nyt vaikkapa lapsen itkeminen. Tulee sellainen häpeä, että mitähän omia mölyjä sinne on sitten mahtanut kuulua.

Vierailija
65/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yläkerta vetää harjattomalla suuttimella imuroiden tunnin, ja ääni on sanoinkuvaamatonta kalinaa ja raastamista. Hyvät ihmiset se lattia imuroidaan harjasyyttimella ja matot ilman harjaa olevalla!

Muutakin jytinää on välillä kuin paini olisi menossa, ja kalistelua jossa pitää jo heitellä ihan tavatoita aika laillakin.  Välillä oli se marmorikuula iltaisiin ja kesti tunteja.

Minä käytän kyllä lattian imuroinnissa harjasuutinta, mutta silti se suutin ja imurin renkaat ja letku ja sähköpiuha kalisevat lattiaan. Anteeksi siitä. 

No ei ne kalise kun toimii rauhassa. Mutta kun temmotaan ja revitään sitä imuria niin se metelei on hirveää.

Siis millä tavalla rauhassa. Minä en mielestäni mikään hirmuisen riehakas imuroija ole, mutta kyllä siitä vain meteliä lähtee, kun ahtaissa väleissä osuu pöydänjalkohin ja lattialistoihin ja letkukin paukkuu pitkin seiniä kääntyillessä. 

Vierailija
66/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle muutti naapuriin kaapinpaukuttajat. Heidän keittiö on vasten mun olkkarin seinää ja perheessä siis PAISKOTAAN keittiön kaapin ovia kiinni. En tajua, miten ne voivat koko ajan kotiin tultuaan olla keittiön kaapeilla, sen verran tiuhaan kuuluu pauke. Edellisen naapurin aikana ei kuulunut mitään, keittiötä ei ole hänen jälkeensä uusittu.

Minä myös yllätyin, kun naapurista ei koskaan kuulunut mitään ääntä, kun siellä asui yksinäinen vanhahko mies. Sitten eräs päivä siellä kävi naisväkeä kylässä ja jumalaton kattiloiden kolina ja höpötys alkoi kuulumaan keittiön liesituulettimen putkesta :o Jotkut ei ilmeisesti ole kauheita kokkailijoita...

Vierailija
67/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan äänieristystä ei tosiaan voi päätellä talon rakennusvuodesta. Itse asun -88 rakennetussa kerrostalossa, miesystävä puolestaan -94 rakennetussa. Miehen asunnossa ekoja kertoja ollessani aloin ihmetellä, miten sun naapurit kälättävät jatkuvasti rappukäytävässä. Selvisi, ettei ääni tullut rapusta, vaan alakerran asunnosta. Äänieristys oli sen verran heikompi kuin omassa talossani, että kuului samalla volyymilla kuin mun kämppään naapurin mummojen kuulumisten vaihto rapussa asuntoni ulkopuolella.

Vierailija
68/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yläkerta vetää harjattomalla suuttimella imuroiden tunnin, ja ääni on sanoinkuvaamatonta kalinaa ja raastamista. Hyvät ihmiset se lattia imuroidaan harjasyyttimella ja matot ilman harjaa olevalla!

Muutakin jytinää on välillä kuin paini olisi menossa, ja kalistelua jossa pitää jo heitellä ihan tavatoita aika laillakin.  Välillä oli se marmorikuula iltaisiin ja kesti tunteja.

Minä käytän kyllä lattian imuroinnissa harjasuutinta, mutta silti se suutin ja imurin renkaat ja letku ja sähköpiuha kalisevat lattiaan. Anteeksi siitä. 

No ei ne kalise kun toimii rauhassa. Mutta kun temmotaan ja revitään sitä imuria niin se metelei on hirveää.

Siis millä tavalla rauhassa. Minä en mielestäni mikään hirmuisen riehakas imuroija ole, mutta kyllä siitä vain meteliä lähtee, kun ahtaissa väleissä osuu pöydänjalkohin ja lattialistoihin ja letkukin paukkuu pitkin seiniä kääntyillessä. 

Ai niin, minun imurissani on muuten sellainen hienous, että se varsi saattaa kesken kaiken irrota siitä letkusta ja mäjähtää lattialle tai varpaille. Silloin saattaa kolinan lisäksi kuulua ärräpääkin. 

Vierailija
69/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös outoja ääniä, mutta kun talossa rempattiin putkistoa ja patterisysteemiä, monet oudot äänet loppuivat. Aina ei ole kyse siitä, että äänet tulisivat naapurista, ne vaan kuulostavat siltä. Lisäksi saattaa olla että kun talossa kulkee putkiä sellaisissa kuiluissa, äänet saattavat koventua niissä.

Joskus äänet saattavat tulla ulkoakin. Meillä räjäytellään tässä lähellä tietyömaalla, niin se räjätys kuulostaa siltä kuin talossa paukkuisi sisällä. 

Tuo marmorikuulaääni, jos lyhytaikaista, voi olla sitäkin että joku pudottaa jotain pesualtaseen: illalla ja yöllä ihmiset pudottelevat väsyneinä tavaroita ja tuollainen keraaminen allas kaikuu aika kivasti.

Mun jo edesmennyt naapuri oli iäkäs mummeli, joka tasan tarkkaan joka ilta pesulle mennessään pudotti kävelykeppinsä kaakelilattialle. Kävelykepit pysyvät huonosti pystyssä, ellei se ole ns. nelipistekeppi.

Vessaäänet kuuluvat usein yöllä siksi, että ihmiset eivät öisin sulje vessan ovea.

Huonekalujen siirtoäänet meillä kuuluvat etenkin silloin kun asunnoissa käy siivoja. He siivoavat kovalla metelillä, kiireesti, ovat tarpeeksi vahvoja työntämään huonekaluja pois tieltä.

Vierailija
70/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se miljoonan marmorikuulan rapina tulee todennäköisesti liukuovellisesta vaatekaapista. Kerrostaloissa äänet vääristyvät ihan uskomattomalla tavalla rakenteita pitkin kulkiessaan.

Vierailija
71/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kannattaa valita vanha talo, joka on rakennettu silloin kun taloja vielä osattiin rakentaa. Itse asun v. 1953 rakennetussa talossa. Täällä ei kuulu hiiskaustakaan mistään.

Kyse voi olla myös siitä, että naapurit osaa olla hiljaa ja silloin itse erehtyy luulemaan, että on hyvät äänieristykset eikä niin kiinnitä huomiota omiin meluamisiinsa. Näin käynyt ainakin itsellä ja sitten tullut suurena yllätyksenä, kun yksi päivä seinän läpi alkaa kuulumaan täysin selkeästi joku ääni, kuten nyt vaikkapa lapsen itkeminen. Tulee sellainen häpeä, että mitähän omia mölyjä sinne on sitten mahtanut kuulua.

No juu, tämä on kyllä kamalaa. Itse en oikein käsitä, kun välillä alakerrasta kuuluu melkein sanatarkasti puhetta, mutta suurimman osan ajasta ei kuulu mitään. Alakerrassa asuu siis pariskunta. Mietin vain, että eivätkö he puhu kuin kerran viikossa, kun tätä puhetta kuuluu tosi harvoin. Vai kuuluuko se vain jossain tietyssä asunnon kohdassa. 

Vierailija
72/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessaäänet kuuluvat usein yöllä siksi, että ihmiset eivät öisin sulje vessan ovea.

Kyllä ne kuuluu siksi, että ääni kulkee sitä vedentäyteistä putkea ja muuta kiinteää pitkin erinomaisesti ja mikäli putki on vielä upotettu esim. rivitalossa yhtenäiseen betoniseen pohjaan, niin kivasti kuuluu naapurista kaikki molskahdukset ja lorinat pöntöstä, kuten myös lattialle pudottelut.

Vierailija
73/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kissa joka öisin löysi kaikki mielenkiintoiset lelut. Ja se paukutteli niitä aina lämpöpatteria päin.  Jostain se aina löysi jotain. Ja tiputteli hyllyiltä tavaroita. Jouluna oli mahtavat äänisaundit kun innostui pudottelemaan joulupalloja, ja niitä vieriteltiin pitkin lattioita...

Vierailija
74/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, tämä on kyllä kamalaa. Itse en oikein käsitä, kun välillä alakerrasta kuuluu melkein sanatarkasti puhetta, mutta suurimman osan ajasta ei kuulu mitään. Alakerrassa asuu siis pariskunta. Mietin vain, että eivätkö he puhu kuin kerran viikossa, kun tätä puhetta kuuluu tosi harvoin. Vai kuuluuko se vain jossain tietyssä asunnon kohdassa. 

Kyllä se mun mielestä siitä kohdasta johtuu: meillä ainakin ikkunoiden edustat (ikkuna ja lämpöpatteri) on semmoinen äänen sieppausalue eli jos sinne päin puhuu tarpeeksi läheltä, se vetää ääntä puoleensa ja alkaa kaikua ellei ole verhoja kovasti edessä. Tämän kun tiedostaa, ei tartte isoakaan entrausta omaan tekemiseen, kun voi jo olla varma, ettei naapuri ainakaan häiritsevästi kuule omaa puhetta. Suurin osa ei kuitenkaan tätä tajua, varsinkaan jos naapurit ovat hiljaisia, eikä itse näin ollen joudu kälätystä kuulemaan. Akustiikkaa. -eri

Vierailija
75/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakoti- tai rivitaloasujat jyskyttelee ja paiskoo pitkin seiniä ja lattioita varmasti samanlaisesti kaikenlaista, mutta siihen ei vaan ole kukaan (kyttääjä) kiinnittämässä huomiota ja kirjoittelemassa huoliaan someen.

Vierailija
76/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä asumme ylimmässä kerroksessa, tulisin hulluksi jos joka päivä kuuntelemaan koli koli kops pauks- ääniä. Lapsille sanon valehtelematta ainakin 10 kertaa joka päivä, että leikitään mattojen päällä eikä kolistella turhaa lattiaa. Ja joka päivä toistan saman mantran, eivät ne sitä hyvän leikin kesken aina muista. Säälittää alhaalla olevat ja välillä on niin vaikeeta olla kun tuntuu, että joka asiasta syntyy meteliä.

Vierailija
77/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joku naapuri askarteli jotain JOKA PÄIVÄ, siis JOKA päivä. Aina alkoi kuulumaan poransuristus ja vasaran pauke. Remontista ei ainakaan naapureille kerrottu mitään joten en jaksa uskoa siihenkään. Tämä jatkui vielä n. vuoden, joten rakennettu varmaan koko asunto uudelleen jos siellä on jotain tuollaista ollut taustalla. Mitä lie nikkarointipajaa on siellä pitänyt. 

Toiselta naapurilta kuului myös noita kovaäänisiä TUMPS HUMPS-ääniä ja huonekalujen raahaamista joka päivä, usein vielä iltaisin. En ikinä tajunnut mistä nuo voi johtua, aivan kuin olisi hypätty vauhdilla tasajalkaa hyllyn päältä ja sitten vedelty painavaa nojatuolia edestaas. Välillä tuli oikein kunnolla säikähdettyä niitä töminöitä kun olivat sen verran kovaäänisiä. Kyseessä oli tietääkseni vielä yksin asuva mies.

Kolmas, yläkerran naapuri taas ryhtyi välillä hakkaamaan pattereita. Tämän olettaisi olevan hienovarainen vihje siitä että pidän liikaa meteliä, mutta kun se tapahtui usein istuessani hiljaisuudessa lukemassa pitämättä minkäänlaista ääntä. Mysteeriksi jäi mitä yritti sillä viestittää vai yrittikö mitään. 

Vierailija
78/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kuuluu siksi, että ääni kulkee sitä vedentäyteistä putkea ja muuta kiinteää pitkin erinomaisesti ja mikäli putki on vielä upotettu esim. rivitalossa yhtenäiseen betoniseen pohjaan, niin kivasti kuuluu naapurista kaikki molskahdukset ja lorinat pöntöstä, kuten myös lattialle pudottelut.

Mutta muuttuuko rakenne päiväksi, kun eivät päivällä kuulu?

Vierailija
79/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko varmoja, ettei se poran ääni ole sauvasekoitin tai blenderi. Meillä nämä nimittäin pitävät aivan jumalatonta mekkalaa ja tuntuu, että se kuuluu toiseen päähän taloa. 

Vierailija
80/1698 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle muutti naapuriin kaapinpaukuttajat. Heidän keittiö on vasten mun olkkarin seinää ja perheessä siis PAISKOTAAN keittiön kaapin ovia kiinni. En tajua, miten ne voivat koko ajan kotiin tultuaan olla keittiön kaapeilla, sen verran tiuhaan kuuluu pauke. Edellisen naapurin aikana ei kuulunut mitään, keittiötä ei ole hänen jälkeensä uusittu.

Minä myös yllätyin, kun naapurista ei koskaan kuulunut mitään ääntä, kun siellä asui yksinäinen vanhahko mies. Sitten eräs päivä siellä kävi naisväkeä kylässä ja jumalaton kattiloiden kolina ja höpötys alkoi kuulumaan keittiön liesituulettimen putkesta :o Jotkut ei ilmeisesti ole kauheita kokkailijoita...

Itselläni oli tapana tiskatessa ja kokkaillessa lauleskella, tietenkin liesituulettimen äärellä kun keittiössä olin. Ajattelin että ei tässä talossa ikinä kuulu naapureista mitään, joten äänieristysten on oltava priimaa. Sitten naapuriin muutti uusi asukas, ja kas kun alkoi sieltä kuulua hölötys ja kälätys liesituulettimen ilmanvaihtoa pitkin asuntooni. Onneksi se aikaisempi lauluhetkieni uhri muutti pois, jos olisin tuon tiennyt olisin ollut nöyrää naista rappukäytävässä. :D

Samaten satuin kerran ilmeisesti yhtä aikaa vessaan alakerran naapurin kanssa, jolla oli vatsa ilmeisesti sekaisin. Mukava aamupesulla kuunnella putkia pitkin toisen ripuliääniä ja paukutteluja.