Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
CS-Go ? kirjoitti:
Seinänaapurin nuori mies huutaa usein iltaisin "V-ittu!" noin minuutin-kahden välein. Saattaa jatkua muutamia tunteja. Muuta meteliä sieltä ei koskaan kuulu.
Minä ristin entisen naapurini lapsen "V***upojaksi", seinän takaa kun kuului vähintään 20 kertaa joka päivä miten tämä varhaisteini huusi "V*TTT-TTUUUUU-UUH!". Sinä aikana kun siinä asuin, ehdin kuulla varmaan kymmeniätuhansia v***uja.
Vierailija kirjoitti:
Huono äänieristys tekee tuota. Asuin muinoin vanhassa kerrostalossa ja meno oli juuri tuota kuten aloittaja kertoo. Nyt asun uudessa ja täällä on paljon hiljaisempaa. Äänieristykseen on tullut tiukemmat standardit vuosien varrella. Kannattaa valita asunto, joka on uudehkossa (2010-luvulla) rakennetussa talossa, mikäli mahdollista. Samalla saa joitakin muita asumisviihtyvyyttä parantavia ominaisuuksi mm. vesimittari, ilmanvaihto jne.
Miten vesimittari vaikuttaa asumisviihtyvyyteen?
Marmorikuulan äänen saa aikaiseksi myös latureiden päistä kun ne kopsahtaa lattiaan. Sit jos johtoja siirtelee varomattomasti niin ääni voi kuulua monta kertaa peräkkäin.
Kantapääastujat on kyllä jumalattoman rasittavia. En ole ikinä kuullut 10 vuoden aikana kun yläpuolellani asuva kävelee, mutta hänen yläpuolellaan asuu sitten armoton kantapääastuja ja TUM TUM TUM TUM vaan raikaa aina tänne mulle asti. Jos mulla leikkaa kiinni toi jatkuva tumina niin mitenköhän menee tolla mun ja kantapääastujan välissä asuvalla..
Vierailija kirjoitti:
Off topiccina: miksi ääniyliherkät eivät muuta omakotitaloon johonkin korpeen, kauas ihmisistä?
Maksatko? Muuttaisin mielelläni.
Joitain vuosia sitten tuli asuttua 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Siellä yläkerran asunnosta alkoi joka ilta noin 23 maissa kuulumaan tömps tömps tömps , joka kesti tunteja, aina aamuyölle asti.
Ääni oli melko vaimea, mutta todella ärsyttävä ja nukkumaanmeno alkoi pikkuhiljaa jo ahdistamaan kun tiesi äänen alkavan pian.
Korvatulpatkaan eivät juuri auttaneet koska tömähtely tuntui.
Kerran tuli asiasta valitettua ja ääni pysyi jonkin aikaa pois kunnes taas jatkui. Kattoon koputtamisella ei ollut mitään vaikutusta, ääni ehkä jopa kiihtyi.
Tuli suurella varmuudella yläkerrasta koska siellä oli aina öisin valot päällä, työtön mies ilmeisesti valvoi kaiket yöt ja teki jotain mikä ei ikinä selvinnyt.
Yhdessä melko tuoreessa paritalossa makuuhuoneet olivat vastakkain ja naapurin seksiäänet kuuluivat joka ilta ihan samaan aikaan ja akti kesti aina saman ajan.
Nyt asun 2 vuotta vanhassa kerrostalossa ja se on tähän astisista hiljaisin. Tosn jonkin aikaa ihmettelin mikä hankaava ääni kuuluu olohuoneen seinän takaa joka ilta. Lopulta tajusin, että naapurin keittiö on sohvani takana ja ääni tulee tiskaamisesta.
Meidän kissa alkaa leikkimään yöllä. Tiputtelee tavaroita ja juoksee pallonsa kanssa. Yritetään kyllä piilotella tavaroita pois näkyvistä, mutta aina se jotakin löytää paukutettavaksi. Sori.
Mietin mitä ääniä asunnostani voisi kuulua naapurille:
- lataan kännykkää sänkyni vieressä ja aamuisin ja öisin laturi kopsahtelee lattiaan kun siirrän kännykkää tai irrotan sen latauksesta
- suihkun putki heiluu ja osuu kylppärin laattaseinään aika kovaäänisesti suihkun aikana
- joskus pieniä ja isompia esineitä simppelisti vain tipahtaa vahingossa käsistäni ja osuessaan lattiaan ne pitävät tietenkin ääntä
- keittiön pöydän tuolit kolahtavat lattiaan kun siirrän niitä
- siivotessani imuri voi osua pattereihin
Meillä koira roudaa luuta ympäriinsä ja välillä pudottelee sitä lattialle. Otetaan se kyllä aina koiralta pois iltaisin joskus klo 20 aikaan. Vittua ja perkelettä varmaan kuuluu meiltä kanssa kun kissat riehuu tai pelataan videopelejä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten, joilla ei ole elämää, on näköjään hyvin vaikea kuvitella että joillakin sitä on. Ihan kotona.
Elämä ja tarpeeton elämöinti ovat kaksi eri asiaa. Kotirauhaa pitää kunnioittaa ja muut ottaa huomioon, miksi olla tieten tahtoen paskiainen?
Meillä yläkerran naapurista kuuluu välillä nopeaa rynkytystä joka päättyy siihen, että naapurin emäntä ulvoo aina muutaman sekunnin ajan. Olen alkanut myös itse päästelemään kunnon seksiääniä, ja mies tykkää. Naapuri on tosin lopettanut ulinan rynkytyksen päätteeksi.
Olen asunut kerrostalossa nyt hieman yli vuoden ja siis aikaisemmin olen asunut vain rivitalossa (päätyasunto, seinänaapurin kämppä lähes aina tyhjillään, ja äänieristys oli mainio). Asun ensimmäisessä kerroksessa, joten alakerran naapureita minulla ei ole. Suurempaa meteliä ei ole juurikaan ollut, mitä nyt joskus ihmisten riitelyä on saattanut kuulua tuolta ylhäältä lapsiperhekodista.
Mutta yksi, melko säännöllinen asia, josta häiriinnyn, on tosiaan joku yläkerran kantapääastuja. Oudointa siinä on se, että töminä alkaa satunnaisina aikoina päivästä/illasta, ja sitten sitä kestää yhtäjaksoisesti 5-10 minuuttia. Kuulostaa siis siltä kuin asukas tekisi lenkkiä kämpässään edestakaisin; kuulen selkeästi kun asukas aina tömistelee kämpän yhdeltä puolelta toiselle. Onko kyseessä päivittäinen liikuntaspurtti vai miksiköhän naapuri tömistelee edestakaisin kuin stressaantunut häkkieläin?
Joskus tuo töminä on kuulunut aamuyöstäkin, mutta sitä onneksi sattuu harvoin ja yötöminät ovat sijoittuneet viikonlopulle.
Päässä niillä vikaa jotka metelöi tahallaan hiljaisuus ajan jälkeen, ei terve ihminen esim karju kurkku suorana, paisko tavaroita, hakkaa lattiaa, huudatan musiikkia volyymit kaakossa, nimetä arkena esim..
Kyllä se varsta väkisinkin pientä pauketta pitää syksyisin rukiin tähkiä puitaessa. Elämän ääniä, opetelkaa sietämään vaan.
Olen kai onnekas, kun meillä naapuriasunnoista kuuluu vain hyvin vaimeita ääniä, satunnaisesti jotain kovempaa töminää tai vauvan itkua. Ja nekin yleensä päivisin. Ainoa jonka muistan oikeasti häirinneen oli, kun joku valopää pariskunta päätti pitää pitkän, kovaäänisen keskustelun rappukäytävässä kello kahdelta yöllä.
Sen sijaan siskoni seinänaapurissa asuu perhe, jonka mielestä ilmeisesti rappukäytävä on jonkinlainen heidän asuntonsa jatke... Joka kerta kun menen käymään, on heillä ovi selkosen selällään ja aikuiset hengaavat oviaukossa samalla kun lapset mekastavat ja juoksentelevat pitkin käytävää ja rappusia. Ja kaikki huuto ja tömistely tietysti kaikuu rappukäytävässä ja kuuluu toisiin asuntoihin vielä tuplasti kovempaa kuin jos riehuisivat vain kotonaan.
Meidän naapurissa pannaan niin lujaa, että miehen lastit lensi kerran meidän puolelle seinän läpi.
Vierailija kirjoitti:
Minua on ihmetyttänyt se ääni yläkerrassa, kun jokin pieni ja kevyt esine putoaa lattialle ja tämä toistuu monta kertaa peräkkäin. En osaa kuvitella mitä siellä pudotellaan ja miksi.
Hula-vanne?
Koiran tai kissan lelu?
Lapsen lelu? Vaikkei olisi omia lapsia talossa kellään, mut jos isovanhemmilla käy kylässä vaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja joku kummallinen ääni niin kuin marmorikuulia pudoteltaisiin lattialle. Tätä ääntä kuulee varsinkin iltaisin."
Tuo on kyllä mystistä. En keksi, mistä ihmeestä tuollainen ääni tulee. Enää sitä ei kuulu, kun naapurit muuttivat pois. Mutta aiemmin oli jokailtainen kuularalli.
Täällä myös mystinen kuularalli, siis aivan kuin joku todella viskoisi marmorikuulia lattialle. Tämä viskoja vaan valitettavasti aloittaa aamuvarhaisella, neljältä, viideltä tai viimeistään kuudelta.
Täällä oli kanssa tuollainen kuularallija tunteja putkeen joka ilta. Mistä tuo ääni tulee???
Sama täällä. Mietin voisiko kissa tai koira leikkiä itsekseen jollain kolisevalla lelulla. En kyllä keksi mikä se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun yläkerrassa asuu ihminen, joka ärsyyntyy minulta kuuluvista äänistä. Hän "kostaa" paiskomalla painavia esineitä lattiaan ja vinguttaa huonekaluja työntämällä niitä edestakaisin. Tätä on jatkunut jo muutaman vuoden. Eli minun pitäisi kuiskata ja hiipiä kotonani, että rauha säilyisi. On tosi rasittavaa, että joku oikeuttaa itsensä määräämään elämisen tahdin kerrostalossa. Pääsisi kiusaajakin helpommalla ystävällisyydellä. Olen tosi kyllästynyt.
Asut ehkä mun alakerrassa, minä nimittäin todellakin tympäännyn kun naapuri paiskoo ovia, huutohaukottelee ja mylvii puhelimeensa hiljaisuuden aikana. Olen aikoinaan ihan ystävällisesti huomauttanut tuosta, mutta kun sillä ei ole ollut vaikutusta, niin painavan kirjan pudottaminen lattiaan on se harmittomin keino purkaa ärsytystä.
Pelaa luultavasti videopelejä :D