Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita?
Kertokaa kerrostaloasujat, mitä ihmettä te jyskytätte ja paiskotte pitkin seiniä ja lattioita? Olen muuttanut väliaikaisesti kerrostaloon ja uudet naapurini tuntuvat pitävän jumppa- ja punttisaleja kodeissaan, ainakin äänistä päätellen. Mitä ihmiset tekevät kodeissaan, että jatkuva töminä ja pauke raikaa pitkin taloa? Musiikki ei onneksi raikaa mutta tämä tällainen käsittämätön hakkaamisen tahti ihmetyttää? Talossa ei asu lapsia.
Kommentit (1698)
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en voi kerrostaloasujana sietää, on rappukäytävässä juoksevat ja tömistelevät ihmiset. Naapuri antaa lastenlasten juosta ja huutaa rappukäytävässä sekä vielä kolistella metallisia kaiteita. Minusta on käsittämätöntä miksi kukaan antaa lasten käyttäytyä noin, kun meille ainakin opetettiin jo pienenä käytöstavat. Ei olisi tullut mieleenkään pitää sellaista möykkää kerrostalossa.
Kun itsellä on vielä alkovi rappukäytävän vieressä, niin se n. 30sentin seinä ei paljon ääniä eristä. Kiva joka yö herätä, kun postinjakaja harrastaa hyötyliikuntaa rappukäytävässä jossain turvakengissä (ainakin sellanen on meteli mikä niistä kengistä lähtee). Ja kyllä, minulla on korvatulpat, mutta se ei auta siihen töminään.
Voi hyvää päivää, minä kävelen portaat joka päivä just että saa hyötyliikuntaa. Toivottavasti et ole mun naapuri.
Asuin aikanaan pätkissä yhteensä 2-3 vuotta internaatin opiskelija-asuntolassa. Ihmettelin vanhemmalle ja viisaammalle opiskelijalle talossa alati kuuluvaa jyskettä, ikään kuin kaverin sänky olisi nostettu ylös ja sitten pudotettu asujineen takaisin lattialle. "Ei se ole mitään jyskettä, vaan se on kommunikointia!" kuului vastaus.
Vierailija kirjoitti:
M7näymmärrään kirjoitti:
Tiedän vastauksen tuohon jatkuvaan töminä askellukseen: tahallista häiriköintiä ja yleistä sivistymättömyyttä, halutaan aiheuttaa tahallista meteliä joka provosoi ja ärsyttää naapureita
Minun yläkerran naapuri väittää että olen tehnyt aiheettomasti hänestä häiriö ilmoituksia ja ettei hän metelöi nyt uhkailee mua poliiseilla
Nyt meteli on entistä kovempaa, ottanut käyttöön lattiaan hakkaamisen ja ihmeellisiä pamauksia tekee...
Ei tässä auta muu kuin ensi vuonna muuttaa
Häiriköt saa tässä maassa kaikki periksi ja häiriköt voittaa, me kiltit ja tunnolliset joudutaan muuttamaan ja alistumaan, isännöitsijä on aina näiden metelöitsijöiden puolella
Minulla oli saman tapaista ongelmaa entisen yläkerran naapurini kanssa. Olin pari kertaa pyytänyt, että josko voisi olla öisin hiljaa, kun joudun heräämään töihin kuudelta, niin en jaksaisi kuunnella enää kahden aikaan kovaäänistä puhetta ja musiikkia. Kerran sain häneltä lapun, että minun pitäisi lopettaa hänen häiriköinti ja jos laitan vielä yhdenkin lapun, niin hän tekee minusta ilmoituksen. Jännä vain, että olin laittanut tasan yhden lapun, joten jos hän on niitä enemmänkin saanut, niin sitten oli mennyt hermot muillakin naapureilla.. Onneksi ei asunut talossa kauaa, veikkaisin, että sanomista oli tullut enemmänkin.
Heh vissiin muuttanut sit mun yläpuolelle:D aivan samanlaista toimintaa, naurettava jätkä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa nyt hieman yli vuoden ja siis aikaisemmin olen asunut vain rivitalossa (päätyasunto, seinänaapurin kämppä lähes aina tyhjillään, ja äänieristys oli mainio). Asun ensimmäisessä kerroksessa, joten alakerran naapureita minulla ei ole. Suurempaa meteliä ei ole juurikaan ollut, mitä nyt joskus ihmisten riitelyä on saattanut kuulua tuolta ylhäältä lapsiperhekodista.
Mutta yksi, melko säännöllinen asia, josta häiriinnyn, on tosiaan joku yläkerran kantapääastuja. Oudointa siinä on se, että töminä alkaa satunnaisina aikoina päivästä/illasta, ja sitten sitä kestää yhtäjaksoisesti 5-10 minuuttia. Kuulostaa siis siltä kuin asukas tekisi lenkkiä kämpässään edestakaisin; kuulen selkeästi kun asukas aina tömistelee kämpän yhdeltä puolelta toiselle. Onko kyseessä päivittäinen liikuntaspurtti vai miksiköhän naapuri tömistelee edestakaisin kuin stressaantunut häkkieläin?
Joskus tuo töminä on kuulunut aamuyöstäkin, mutta sitä onneksi sattuu harvoin ja yötöminät ovat sijoittuneet viikonlopulle.
Kyllä, se voi olla liikuntaspurtti tai sitten esimerkiksi lapsi kömpii sängystään ylös sata kertaa ja hänet pitää kantaa sinne takaisin. Myös jotkin tavaroiden roudaamiset esimerkiksi vaatekaapista kierrätykseen vietävät kamat viedään lähemmäksi ovea tai petivaatteita viedään parvekkeelle tuulettumaan. Tai sitten esim vieraille viedään tarjottavia olohuoneeseen. Tai keittiö voi myös olla sen verran iso, että sitä sitä pitää kävellä eestaas kokkailun aikana. Tai kokatessa pitää kurkkia, ettei lapset tee olkkarissa pahojaan.
Hassua, että tätäkin pitää ihan erikseen kysellä, miksi ihmiset liikkuvat asunnossaan.
Joka ilta roudataan petivaatteita parvekkeelle monta tuntia ja vaatteita kierrätykseen ovensuuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en voi kerrostaloasujana sietää, on rappukäytävässä juoksevat ja tömistelevät ihmiset. Naapuri antaa lastenlasten juosta ja huutaa rappukäytävässä sekä vielä kolistella metallisia kaiteita. Minusta on käsittämätöntä miksi kukaan antaa lasten käyttäytyä noin, kun meille ainakin opetettiin jo pienenä käytöstavat. Ei olisi tullut mieleenkään pitää sellaista möykkää kerrostalossa.
Kun itsellä on vielä alkovi rappukäytävän vieressä, niin se n. 30sentin seinä ei paljon ääniä eristä. Kiva joka yö herätä, kun postinjakaja harrastaa hyötyliikuntaa rappukäytävässä jossain turvakengissä (ainakin sellanen on meteli mikä niistä kengistä lähtee). Ja kyllä, minulla on korvatulpat, mutta se ei auta siihen töminään.
Voi hyvää päivää, minä kävelen portaat joka päivä just että saa hyötyliikuntaa. Toivottavasti et ole mun naapuri.
Puhuin JUOKSEMISESTA. Meidän talossa ei edes ole hissiä ja jos portaissa KÄVELY ärsyttäisi, niin olisi kyllä hankalaa asua tässä. Nimenomaan se kovaääninen tömistelyjuokseminen on se ongelma, se on junttia ja typerää ja kertoo vain, ettei kyseinen metelöitsijä välitä tippaakaan yleisistä käytöstavoista ja muiden huomioon ottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten, joilla ei ole elämää, on näköjään hyvin vaikea kuvitella että joillakin sitä on. Ihan kotona.
Normaalit ihmiset elävät häiriköimättä muita.
Edestakainen kävely liittyy mulla ulos lähtemiseen. Käydään peilaamassa, sovitetaan sittenkin sitä toista korua, hoidetaan vielä tuokin asia jne. Toivottavasti en kuitenkaan tömistele, joskus voi kuulua kun sovittelen kenkiä.
Miten nää muodikkaat robotti-imurit, törmäilevätkö listoihin? Sitähän voi lähteä vaikkka lenkille ja jättää robotin kolistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kerrostalossa nyt hieman yli vuoden ja siis aikaisemmin olen asunut vain rivitalossa (päätyasunto, seinänaapurin kämppä lähes aina tyhjillään, ja äänieristys oli mainio). Asun ensimmäisessä kerroksessa, joten alakerran naapureita minulla ei ole. Suurempaa meteliä ei ole juurikaan ollut, mitä nyt joskus ihmisten riitelyä on saattanut kuulua tuolta ylhäältä lapsiperhekodista.
Mutta yksi, melko säännöllinen asia, josta häiriinnyn, on tosiaan joku yläkerran kantapääastuja. Oudointa siinä on se, että töminä alkaa satunnaisina aikoina päivästä/illasta, ja sitten sitä kestää yhtäjaksoisesti 5-10 minuuttia. Kuulostaa siis siltä kuin asukas tekisi lenkkiä kämpässään edestakaisin; kuulen selkeästi kun asukas aina tömistelee kämpän yhdeltä puolelta toiselle. Onko kyseessä päivittäinen liikuntaspurtti vai miksiköhän naapuri tömistelee edestakaisin kuin stressaantunut häkkieläin?
Joskus tuo töminä on kuulunut aamuyöstäkin, mutta sitä onneksi sattuu harvoin ja yötöminät ovat sijoittuneet viikonlopulle.
Kyllä, se voi olla liikuntaspurtti tai sitten esimerkiksi lapsi kömpii sängystään ylös sata kertaa ja hänet pitää kantaa sinne takaisin. Myös jotkin tavaroiden roudaamiset esimerkiksi vaatekaapista kierrätykseen vietävät kamat viedään lähemmäksi ovea tai petivaatteita viedään parvekkeelle tuulettumaan. Tai sitten esim vieraille viedään tarjottavia olohuoneeseen. Tai keittiö voi myös olla sen verran iso, että sitä sitä pitää kävellä eestaas kokkailun aikana. Tai kokatessa pitää kurkkia, ettei lapset tee olkkarissa pahojaan.
Hassua, että tätäkin pitää ihan erikseen kysellä, miksi ihmiset liikkuvat asunnossaan.
Ai niin ja itselläni on tapana aina kävellä asunnossa ympäriinsä, kun puhun puhelimessa.
Onko se pakko oikein voimalla iskeä kantapäät lattiaan joka askeleella? Minun pitää oikein tahallani iskeä kantapäätä lattiaan, etä siitä lähtee sellainen jumalaton töminä, joten en tiedä tekeekö yläkerran naapuri niin tahallaan vai voiko joku oikeasti kävellä niin vahvasti pelkillä kantapäillään. Kun siihen ei auta korvatulpat tai bluetooth-kuulokkeetkaan, se töminä on niin voimakasta, että jokaisella askeleella tuntuu tapahtuvan pieni maanjäristys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja itselläni on tapana aina kävellä asunnossa ympäriinsä, kun puhun puhelimessa.
Onko se pakko oikein voimalla iskeä kantapäät lattiaan joka askeleella? Minun pitää oikein tahallani iskeä kantapäätä lattiaan, etä siitä lähtee sellainen jumalaton töminä, joten en tiedä tekeekö yläkerran naapuri niin tahallaan vai voiko joku oikeasti kävellä niin vahvasti pelkillä kantapäillään. Kun siihen ei auta korvatulpat tai bluetooth-kuulokkeetkaan, se töminä on niin voimakasta, että jokaisella askeleella tuntuu tapahtuvan pieni maanjäristys.
Miten kenenkään ihmisen jalat kestää sitä takomista. Olen kokeillut itse tömäyttää kantapäitä lattiaan, enkä saa millään hakattua niitä sellaisella voimalla, josta töminää syntyy. Mutta vähemmälläkin takomisella sattuu jo jalkoihin.
Kerrostaloihin pitäisi tulla pakolliseksi vinyylilankkulattiat. Laminaatit ovat ihan vihonviimeinen vaihtoehto kerrostaloissa ja niiden käyttö kerrostaloissa pitäisi kieltää kokonaan. Etenkin, jos ei osaa edes käyttää mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Kahvakuulalla aloitin. Sitten paiskoin lusikkalaatikkoa kiinni, pudotin haarukan lattialle ja lopulta kävelin korkkareilla laminaattia pitkin...
Heitän ainakin ruokailuvälineet, leikkuuveitset sun muut mitkä ei mene rikki tiskialtaaseen. Kuuluu aika ikävä ääni, mutta elämisen ääniähän kerrostalossa saa ollakin päiväsaikaan. Sitä en ihan ymmärrä että yölläkin kuuluu mitä omituisimpia kolahduksia ja jysähdyksiä ja eräs naapuri aamulla töihin mennessään kolistelee rappukäytävän rapussa kaiteita jollakin.
Joo ja tähän muuhun paiskomiseen kun lisätään vielä jatkuva remontin tarve. Monta kertaa viikossa tarvitaan porakonetta, vasaraa ja yms. Uskomattoman paljon kerrostaloasuntoa pitää remontoida ja remontti ei ilmeisesti koskaan valmistu, vaan kestää vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin hiljattain pois tuollaisen jyskääjän ja paukkaajan alapuolelta kuusi vuotta kestettyäni, ja nyt asun ylimmässä kerroksessa, missä naapureiden kolinat eivät kuulu ihan niin kovaa. Yritän nyt puolestani itse elää mahdollisimman hiljaisesti, etenkin kun asunnossani on laminaatti, joka kaiuttaa kaikki kolinat varsinkin alaspäin. Mutta tässä asunnossa jostain käsittämättömästä syystä WC:n käsisuihkun käyttäminen aiheuttaa ihan hirveän jytinän, kuin potkisi täysillä seinää. En kehtaa käyttää sitä kuin keskellä päivää, se kuulostaa varmaan naapurissa kauhealta.
Sitä on kuitenkin pakko ihmetellä, miksi lähes joka kerrostalossa on joku ölisijä, siis sellainen, joka päästelee kovia, sanattomia äännähdyksiä. Mitä se ÖLIIÖÖÖÖ oikein tarkoittaa? "Minä Tarzan, sinä Jane"?
Asun ylimmässä kerroksessa ja täällä on muuten kyllä ihanan hiljaista, MUTTA... totta kai juuri mun seinänaapuri on se joka kerrostalon vakiokaluste, kiintiö-ölisijä. Oikeen kunnon ulvontaa kuuluu välillä. HUUUUUAAAAAAAAA!!!!! AAAAAAAAAA!!!!!! HHHÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!! Ei hyvää päivää. Sama tyyppi myös käy kusella niin kovaäänisesti että lorina kuuluu mun asuntoon yhtä kovaa kuin jos joku lorottelisi ämpäriin mun korvan vieressä. Help.
Toi ölinä kuulostaa ihan mun isältä sillon ku se kattoo jää kiakkoa telkkarista. Ehkä sun naapuri on lätkäfani.
Kissani hyppää tahallaan plätsähtäen ryminällä alas ikkunalaudalta makkarissa. Yleensä harrastaa tuota noin kello 11 illalla. Osaa tulla myös sulokkaasti alas, mutta tahallaan menee noin. Juoksee sitten täysiä karkuun. Joku leikki/iltasekoilu. Sori.
Minä asun yksin, enkä esim. riitele kumppanin kanssa. Ei ole möykkääviä lapsia tai koiria. TV:n äänetkin kuulen ihan normivoluumilla. Enkä soita mitään soitinta tai huudata stereoita.
Siispä kannan korteni kekoon talon melukuormassa siirtelemällä huonekauja, heittelemällä tavaroita lattialle ja paukuttamalla ovia. Muiden meluaminen ei harmita niin paljon, kun itsekin möykkää edes vähän ;-)
Vierailija kirjoitti:
Edestakainen kävely liittyy mulla ulos lähtemiseen. Käydään peilaamassa, sovitetaan sittenkin sitä toista korua, hoidetaan vielä tuokin asia jne. Toivottavasti en kuitenkaan tömistele, joskus voi kuulua kun sovittelen kenkiä.
Miten nää muodikkaat robotti-imurit, törmäilevätkö listoihin? Sitähän voi lähteä vaikkka lenkille ja jättää robotin kolistelemaan.
Tuo pitää tehdä takomalla kantapäitä lattiaan? Teet lähtöä tuntikaupalla? Jossain lehtiartikkelisss nimitettiin kantapääastumista laiskan ihmisen kävelytyyliksi.
Monet ihmiset eivät todennäköisesti itse ollenkaan tajua aiheuttavansa meteliä, jos naapureista ei kuulu omalle puolelle mitään siksi, että siellä asuu muut huomioon ottavia ihmisiä.