Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nyt sitten on oikea tapa maito- ja mehutölkkien lajittelemisessa?

Vierailija
24.11.2019 |

Yksi ohje käskee litistää pakkaukset ja laittaa ne yhteen avattuun törppöön niin, että siihen menee mahdollisimman monta eikä kartonkikeräysastia heti täyty irrallisista tölkeistä.

Toinen ohje taas sanoo, ettei muovista korkkia pidä poistaa, sillä muovi saa kartongin palamaan iloisemmalla liekillä ja nopeuttaa jätteen käsittelyä. Muovi suorastaan _kuuluu_ kartonkijakeeseen.

Täällä minä nyt sitten yritän sormet verillä näitä muovikorkkisia pas koja litistellä että miten olisi herrasväelle hyvä. Poltetaanko jäte vai eikö polteta? Siitähän se riippuu. Eihän nuo liian tiukkaan litistetyt kartongit edes pala kunnolla, että jos jae poltetaan, niin irrallaanhan ilmavasti nuo olisi hyvä jäteastiaan palauttaa.

Mikä on lopullinen totuus?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on nyt niin vaikeaa? Osta korkittomia tölkkejä.

Vierailija
2/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä pakkauksista, joista korkin kaulus irtoaa helposti, revin sen irti. Esim. Valion tölkeistä se ei lähde kohtuu vaivalla, joten saa jäädä. Jos purkki menee kierrätykseen, niin eiköhän ne siellä pysty korkit erottelemaan. Jos taas polttoon, niin siellähän palavat.

Ei ole minun murhe jos erottelu on tehty mahdottomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa. Ensin ohjeistettiin, että korkit saa jättää. Nyt ne pitäisi irroittaa, ja laittaa muovinkeräykseen. Vaan kun meillä ei kerätä muovia!

Eli jätänkö, vai irroitanko ja laitan poltettaviin?

Vierailija
4/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litistettynä sekajätteeseen. Meillä sekajäte menee poltettavaksi. Tämä on paljon ekologisempi vaihtoehto kuin se, että tuhlaa puhdasta juomavettä nestetölkkien puhdistukseen. Maitopurkkejakin pitäisi huljuttaa aika kauan, jotta maidon haju häviäisi. Toki vien kartonkiastiaan kaikki ne pahvit, joita ei tarvitse erikseen pestä, eli kierretettävääkin tulee ihan kiitettävästi.

Vierailija
5/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen korkin saa jättää, mutta koska Suomessa on myös mahdollisuus kierrättää muovia, voi sen laittaa sinne.

Eli kartongista tehdään uutta kartonkia, mukana tullut muovi poistetaan ja poltetaan energiaksi. Jos taas laitat sen muoviosan muovinkeräykseen, niin sekin päätyy uudelleen käyttöön esim. muoviämpärinä. Eli voit valita kumpaa haluat.

Vierailija
6/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksista. Selvensivät vähän asiaa. Ohjeistus on kuitenkin mielestäni idioottimainen, kun kehotetaan litistämään tölkit mutta että korkinkaulusta ei tarvitse poistaa. Eihän litistämisestä ole mitään hyötyä, ellei poista myös muoviosaa, koska se vie tilaa. Ja jos tekee molemmat, niin onhan kierrättäminen aika hankalaksi tehty.

Eka neuvo oli myös ihan hyvä. Niin yleensä teenkin: pyrin ostamaan korkittomia tölkkejä. Mutta korkillisuus on vallannut alaa niin, ettei kaikkia tuotteita saa korkittomina. Minusta pääsääntö pitäisi olla korkittomuus, ja vain muutamassa tuotteessa tai koossa tarvittaisiin korkkeja. Korkki on hyvä, jos joutuu kuljettamaan jo avattua pakkausta esim. mökiltä takaisin kotiin. Mutta ei mökillä kymmeniä erilaisia mehuja ja kiisseleitä tarvita, mutta kestomaito voisi olla hyvä korkilla.

Vierailija
7/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 6. siis ap

Vierailija
8/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä irrotan korkit, jos irtoaa. Ihan vain siksi, että vie vähemmän tilaa. Muoviahan siinä kartonkitölkin pinnallakin on.

Vierailija
9/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä marketin pihassa oleva keräysastia litistää pakkaukset. En yritä pakata niitä kotona mitenkään tiiviisti.

Vierailija
10/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pestä vaan huuhtaista. Katkoteräveitsellä saat muovin pois jos viitsit voimailla varovasti.

Vierailija
11/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko jossain tosiaan, että kartonkijäte poltetaan? Miksi sitä siinä tapauksessa kerätään erikseen, eikä vain laiteta kartonkejakin suoraan poltettavaan jätteeseen?

Vierailija
12/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä muulla tavalla kuluttaja voi ohjata valmistajaa kuin kulutustottumuksillaan? Laittakaa sitten viestiä muuten valmistajalle. Ihan älytöntä tehdä kierrätyksestä tahallisesti vaikeaa nykypäivänä.

Itse olen ostanut viimeisen kuukauden aikana kaksi korkillista tölkkiä.

Vierailija
13/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiokäyttö riippuu ilmeisesti keräyspisteestä.

Pahvitit ja kartongit paalataan ja toimitetaan Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n kautta teollisuuden raaka-aineiksi. Keräyskartongista ja -pahvista valmistetaan uusia tuotteita, kuten pehmopapereita, uusiokartonkia ja pahvia. Pahvista valmistetaan hylsykartonkia, josta tehdään hylsyjä mm. paperiteollisuudelle.

https://mustankorkea.fi/neuvonta/jatteiden-kasittely-lajitteluohjeet/ki…

Vierailija
14/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä minä minä.

Onneksi itselläni on elämässä muitakin ihmisiä kuin MINÄ, mutta se kyllä tekee sitten sen, että en voi kaikkeen eteeni tulevaan kierrätettävään tavaraan vaikuttaa.

Vierailija
15/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä minä minä.

Onneksi itselläni on elämässä muitakin ihmisiä kuin MINÄ, mutta se kyllä tekee sitten sen, että en voi kaikkeen eteeni tulevaan kierrätettävään tavaraan vaikuttaa.

Kuka voi sun käytökseen ja käyttäytymiseen vaikuttaa?

(Käyttäisit sinäkin järkeäsi, etkä pyörisi vain oman napasi ympärillä.)

Millä muulla tavalla kuluttaja voi ohjata valmistajaa kuin kulutustottumuksillaan? Laittakaa sitten viestiä muuten valmistajalle. Ihan älytöntä tehdä kierrätyksestä tahallisesti vaikeaa nykypäivänä.

Vierailija
16/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa. Ensin ohjeistettiin, että korkit saa jättää. Nyt ne pitäisi irroittaa, ja laittaa muovinkeräykseen. Vaan kun meillä ei kerätä muovia!

Kannattaa ehdottaa taloyhtiölle muovin kierrätystä. Muun jätteen määrä pienenee huomattavasti, kun siitä erottelee muovit pois.

Vierailija
17/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottaa taloyhtiölle muovin kierrätystä. Muun jätteen määrä pienenee huomattavasti, kun siitä erottelee muovit pois.

Saimme vasta äskettäin biojätteen ja kartonginkeräykset, kun oli pakko. Muovi tuskin on tulossa tähän yhtiöön ihan äkkiä, koska siihen ei velvoiteta - perinteinen pieni rivitaloyhtiö, jossa monta eläkeläispariskuntaa. Muovin keräyspisteeseen meillä on 3km väärään suuntaan. Heitän mielummin muovin poltettaviin, kuin ajan 6km eestaas.

Vierailija
18/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saimme vasta äskettäin biojätteen ja kartonginkeräykset, kun oli pakko. Muovi tuskin on tulossa tähän yhtiöön ihan äkkiä, koska siihen ei velvoiteta - perinteinen pieni rivitaloyhtiö, jossa monta eläkeläispariskuntaa. Muovin keräyspisteeseen meillä on 3km väärään suuntaan. Heitän mielummin muovin poltettaviin, kuin ajan 6km eestaas.

Meillä sana 6 km, koitan viedä silloin kun sinnepäin on muuta ajelua.

Vierailija
19/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sana 6 km, koitan viedä silloin kun sinnepäin on muuta ajelua.

Hups, meillä siis 12 km yhteensä. Vien monta pussia kerralla.

Vierailija
20/22 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään kotona kierrätykseen menevät pahvit, muovit ja paperit s-kaupan kestokasseihin. Kun joku kasseista tulee täyteen, niin nappaan ne mukaan töihin tai kauppaan lähtiessä ja tyhjennän kierrätyspisteelle. En ole nähnyt vaivaa kartonkitölkkien niputukseen tai korkkien poistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä