Todella suomalaiset asiat, joita et vaan ymmärrä?
Tuli toisesta ketjusta mieleen. Mikä suomalaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluva asia ei vaan sytytä sinua?
Tästä tulee varmasti alapeukkuja, mutta aloitan rohkeasti: Speden huumori.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vanha setämees kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltaruoka "kuuluu" syödä siinä klo 17 aikoihin, joten se ruoka on pakko tehdä tyyliin vartissa kun tulee kotiin töistä.
Onko tämä jossain yleinenkin tapa, kun ei ole vielä moista "ruoka kuuluu syödä viideltä" sääntöä tullut missään vastaan? Olen aina ollut siinä uskossa ettei Suomessa ole mitään yhtenäistä ruokailuaikakulttuuria, vaan kukin perhe syö kun heille itselleen sopii.
Mä olen jo melkein 40v, eikä meillä ole koskaan syöty kellon mukaan.
Toki säännöllisyys pitää ruokailuissa olla, mutta meillä kunkin päivän rytmi määrittelee tarkemman aterioinnin ajan, eikä kello.Jos neljältä päästään töistä ja kuudelta pitää olla harrastuksessa, kyllä se ruoka vain silloin viideltä monilla taitaa olla. Jos arkipäivät rytmittyvät kellon mukaan muutenkin, miksi ruoka ei saisi?
Se että pitää olla harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nämä raivo raittiit vielä elävät liian pitkäänkin saaden eläkkeet liian pitkään ja tulevat kalliiksi yhteiskunalle.
Ns. raivoraittiuteni syynä on se, että alkoholi on mielestäni kuvottavan makuista. Pahoittelen.
Älä sure, ehkä syöpäni palaa takaisin ja tekee minusta selvän. :D
Iltapäivälehtien ja Seiskan lukeminen. Hätkähdyttävän monia kiinnostavia julkaisuja, joita siteerataan mm. tällä palstalla.
Kateus siitä että joku toinen saa huomiota ja se että naureskellaan tukemisen sijaan kun joku suomalainen yrittää menestyä ulkomailla jossain muussa kun urheilussa.
Patologinen valehtelu asiasta kuin asiasta, suoraan ei uskalleta sanoa mitään.
Eiväthän nämä ole mitenkään juuri suomalaisia piirteitä, joita tässä ketjussa on sanottu. Samat piirteet löytyvät muistakin maista. Kansallistunne vaikkapa jalkapallon takia on muualla paljon suurempaa kuin Suomessa jääkiekossa. Muumit ovat aikuisten juttu Japanissakin, ja varmaan jossain Englannissa on sitten jotain Nalle Puh- tai Paddington -hihhuleita aikuisissakin.
Sauna ja mämmi ovat ehkä ainoita tämän ketjun suomalaisasioita, ja ne taas ovat varsin ymmärrettäviä :D.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia kyllä maailmalla pidetään suorapuheisina. Suorastaan töykeyteen asti suorapuheisina.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän nämä ole mitenkään juuri suomalaisia piirteitä, joita tässä ketjussa on sanottu. Samat piirteet löytyvät muistakin maista. Kansallistunne vaikkapa jalkapallon takia on muualla paljon suurempaa kuin Suomessa jääkiekossa. Muumit ovat aikuisten juttu Japanissakin, ja varmaan jossain Englannissa on sitten jotain Nalle Puh- tai Paddington -hihhuleita aikuisissakin.
Sauna ja mämmi ovat ehkä ainoita tämän ketjun suomalaisasioita, ja ne taas ovat varsin ymmärrettäviä :D.
Mä en ole niin paljon matkustellut. Mulle noi on hyvinkin suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kateus siitä että joku toinen saa huomiota ja se että naureskellaan tukemisen sijaan kun joku suomalainen yrittää menestyä ulkomailla jossain muussa kun urheilussa.
Vahingonilo jos jollain suomalaisella ihmisellä/yrityksellä menee huonosti. "Hahaa, Stockalla menee huonosti, hyvä hyvä. Mitä enemmän firmoja kaatuu sitä enemmän saadaan työttömiä ja vähemmän verotuloja 😊"
Vierailija kirjoitti:
Uuno elokuvat ja jääkiekko.
Jääkiekko on ennen kaikkea kanadalainen asia. Uunot ovat kyllä suomalaisia, ja niitä ymmärrän. :)
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nämä raivo raittiit vielä elävät liian pitkäänkin saaden eläkkeet liian pitkään ja tulevat kalliiksi yhteiskunalle.
En ole raivoraitis enkä osta ilotulitteita. En näe siinä mitään järkeä ampua rahojani taivaan tuuliin. Sieltä paljastui heti yksi kateellinen joka ei näköjään pysty ymmärtämään sitä, että jotkut meistä pystyvät elämään ilman viinaa.
Keinutuolissa jupistaan ja kiroillaan yhteiskunnan ja päättäjien mädännäisyyttä, kun muualla maailmassa oltaisi jo barrikadeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia kyllä maailmalla pidetään suorapuheisina. Suorastaan töykeyteen asti suorapuheisina.
Valehtelu ja epäkohtelias töksäyttely ovat kaksi eri ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Keinutuolissa jupistaan ja kiroillaan yhteiskunnan ja päättäjien mädännäisyyttä, kun muualla maailmassa oltaisi jo barrikadeilla.
Vilkaise ulos ikkunassa. Kuka tuonne pimeyteen ja viimaisaan sateeseen mitään viitsii lähteä mellakoimaan. Eipä siellä sinuakaan näy.
Tää on varmaan jo sanottu mutta menestymisen kadehtiminen ja toivo että se menestyjä menettäisi kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sitten maailmalla on näin. Täällä Suomessa suomalaiset puhuu selän takana. Jopa ne "olevinaan suorapuheiset" puhuu selän takana joten turha kenenkään esittää mitään loukkaantunutta jos kuulee että tästä on puhuttu pahaa. Se tuntuu olevan niin normi tässä maassa. Ketä se muka yllättää? Itse haluaisin muuttaa pois täältä.
Ja kyllä, olen itsekin puhunut toisesta selän takana. Voiko joku vannoa ettei ole sanaakaan koskaan puhunut kenestäkään mitään negatiivista?
Vierailija kirjoitti:
Rahasta ja palkasta puhumattomuus.
En ole törmännyt tällaiseen ilmiöön. Olen aina välillä puhunut eri ihmisten, jopa tuntemattomien, kanssa siitä, mitä minun alallani ihmiset tienaavat. Samoin voin hyvin tuttavan kanssa jutella vaikkapa omistamisista.
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan jo sanottu mutta menestymisen kadehtiminen ja toivo että se menestyjä menettäisi kaiken.
Ei tämäkään ole mitenkään suomalainen piirre, jota ei muualla olisi ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ämpärijonot.
Hehhehhee! Olen 43-vuotias enkä ole koskaan onnistunut saamaan ämpäriä, ja kyllä se niin vietävästi harmittaa! Aina vain jälkikäteen kuulen, että olisi jostain paikasta saanut ämpärin ilmaiseksi. Viime viikolla kauppakeskuksessa näin jonkun pienikokoisen puljun, olisikohan ollut puhelinliike tms., ja siellä oli aseteltu iso pino ämpäreitä pitkin näyteikkkunaa. En kehdannut mennä kysymään, jaetaanko noita ilmaiseksi :,D . Ostin sitten Terrasta eurolla, koska satuin sellaista tarvitsemaan.
Uuno elokuvat ja jääkiekko.