Todella suomalaiset asiat, joita et vaan ymmärrä?
Tuli toisesta ketjusta mieleen. Mikä suomalaiseen kulttuuriin olennaisesti kuuluva asia ei vaan sytytä sinua?
Tästä tulee varmasti alapeukkuja, mutta aloitan rohkeasti: Speden huumori.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Joku on varmaan jo maininnut Muumi-mukit. Kooltaan epämukavat ja aivan liian yliarvostetut, kuten Muumit ylipäätänsä.
Pyh - Muumimukithan ovat kooltaan ja malliltaan juuri ihan parhaita kahville ja teelle. Se on pääsyy siihen, miksi olen säilyttänyt omani.
Itse taas en voi ymmärtää älytöntä Muumimukivihaa, vaikken itsekään niiden suurfani ole.
Kansanomaisuuden ja junttiuden ihannointi.
"Ei sinun olisi tarvinnut" kainostelu lahjoja saadessa. Miksi pitää mutista ja inttää vastaan, kun voisi vain ottaa lahjan vastaan kauniisti kiittäen? Lisäksi voi vielä kehua lahjan antajaa pyyttettömästä huomaavaisuudesta. Itselleni tulee ainakin hölmö olo, kun ystävä (jolta olen saanut vastaavasti esim. joululahjan) kiemurtelee oman lahjansa vastaanottamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Seinäryijyt.
Seinäryijyillä pidettiin kylmä ulkona, kun hirsien välistä saattoi kylmää ilmaa päästä tupaan. Niitä voitiin käyttää myös istuinpehmikkeitä, vieraspeittoina, rekivällynä jne. aina tarpeen mukaan. Jotkut ryijyt ovat kyllä karsean rumia mutta toiset todella kauniita. Meilläkin on kolme erilaista seinillä, sopivat hyvin sisustukseen (ja tv-huoneessa auttavat akustiikassa).
Ryijyn tekemiseen menee kauan, ja yhä edelleen ne ovat kalliita. Esim. joku Gallen-Kallelan Liekki maksaa jo pelkkinä tarvikkeina yli tonnin, valmiina viitisen tonnia. Siitäpä työttömät käsityöihmiset tienaamaan. Ensin pitää vain saada alkupääoma ensimmäiseen ryijyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on varmaan jo maininnut Muumi-mukit. Kooltaan epämukavat ja aivan liian yliarvostetut, kuten Muumit ylipäätänsä.
Pyh - Muumimukithan ovat kooltaan ja malliltaan juuri ihan parhaita kahville ja teelle. Se on pääsyy siihen, miksi olen säilyttänyt omani.
Itse taas en voi ymmärtää älytöntä Muumimukivihaa, vaikken itsekään niiden suurfani ole.
Minusta Muumimukit on vaan rumia, vaikka varmaan ihan optimaalisia tarkoitukseensa. Mutta, tämä onkin makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäryijyt.
Seinäryijyillä pidettiin kylmä ulkona, kun hirsien välistä saattoi kylmää ilmaa päästä tupaan. Niitä voitiin käyttää myös istuinpehmikkeitä, vieraspeittoina, rekivällynä jne. aina tarpeen mukaan. Jotkut ryijyt ovat kyllä karsean rumia mutta toiset todella kauniita. Meilläkin on kolme erilaista seinillä, sopivat hyvin sisustukseen (ja tv-huoneessa auttavat akustiikassa).
Ryijyn tekemiseen menee kauan, ja yhä edelleen ne ovat kalliita. Esim. joku Gallen-Kallelan Liekki maksaa jo pelkkinä tarvikkeina yli tonnin, valmiina viitisen tonnia. Siitäpä työttömät käsityöihmiset tienaamaan. Ensin pitää vain saada alkupääoma ensimmäiseen ryijyyn.
Tiedän tuon - ymmärränkin niiden vanhan merkityksen käyttöesineenä, mutta sisustuselementtinä en. Toki jokainen saa sisustaa kotinsa miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisten sote-palvelujen ihannointi ja yksityisten väheksyminen vaikka hinta suurin piirtein sama ja vakuutukset korvaavat sekä julkiset että yksityiset maksut sekä lääkkeet ym. Muihin palveluihin saa sitten esim. verovähennyksiä tai jotain hoivatukia jos tekee itse tai teettää yksityisellä yrityksellä.
Päivystyskäynti julkisella maksaa noin 35 euroa, Lääkäritalossa 120 euroa. Molemmissa on töissä samoja lääkäreitä. Kummassakin pitää ihan samalla tavalla jonottaa. Aina olen päässyt sairauslomalle resepti kourassa, kun julkiseen päivystykseen olen mennyt.
Jatkuva "olkiukkoilu" keskustelussa. Eli siis siitä eri mieltä olevasta kansanosasta maalataan outo karikatyyri joka ei vastaa mitään todellisuutta. Pätee niini "suvak'keihin" kuin "rajak'keihinkin". Maahan'muuton vastustajien mielestä suva'kit haluavat haalia tänne maailman jokaisen köyhän ja suvaitse'vaisten puheissa maa on täynnä nat'se'ja jotka ovat perustamassa ihan juuri keskitysleirejä.
Mä olen sivistynyt juntti.
Nautin kulttuurista, kirjallisuudesta ja filosofisista pohdinnoista, historia ja yhteiskuntarakenteet kiinnostavat. Samalla nauran kummelille, pieruhuumorille ja jos (se nillittävä) naapuri astuu talkoissa haravan tauluunsa. Ja koen itseni erittäin suomalaiseksi.
Tähän ketjuun ei ole muuta lisättävää kuin mustavalkoisuus.
suomalaisuuden aliarvostus ja häpeily.
Mutta ehkä minä, 1/8 ruotsalainen ja 1/128 saksalainen, en ole riittävän suomalainen ymmärtääkseni hävetä suomalaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Eliittielämää elävät virkamiehet Helsingin ydinkeskustassa. Suljetut korruptoituneet piirit. Sen hyväksyminen periaatteella maailman paras maa.
Ja Suomessa ei kuulemma ole korruptiota, jostain syystä näissä uutisoinneissa ei koskaan mainita maanlaajuisia hyvävelikerhoja.
Valittaminen. Silloinkin kun asiat ovat hyvin, pitää valittaa. Vaikka siitä, että ruoho kasvaa liian nopeasti.
Korruptio. Virallisesti sitä ei ole olemassa, mutta kun vähän rapsuttaa pintaa, korruptio rehottaa joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eliittielämää elävät virkamiehet Helsingin ydinkeskustassa. Suljetut korruptoituneet piirit. Sen hyväksyminen periaatteella maailman paras maa.
Niin, missään muualla maailmassa kun ei ole korruptiota. Hohhoijaa..
Virallisestihan Suomessa ei ole korruptiota, muualla tietysti on, mutta ei täällä koska täällä on kaikki parhaimmalla mahdollisella tolalla.
Hämmästyttävän yleinen "jos joku saa jotain, se on minulta pois"-asenne.
"kananpersetukka". Olen töissä paikassa jossa on minun lisäkseni yhdeksän 35-55 vuotiasta naista. 8/9 taitaa käydä samalla kampaajalla, joka on kyninyt kaikille sellaisen "nuorekkaan" lyhyen tukan. Siihen pikku raita jotakin kivaa väriä tuomaan vähähn sähäkkyyttä, niin avot!
Yksi suomalainen erikoisuus on seksuaalinen paradoksaalisuus. Eli äärimmäisyyteen viety vapaamielisyys vähemmistöjen seksuaalisuutta kohtaan, ja toisaalta äärimmäinen konservatiivisuus ja epäseksuaalisuuteen kannustamien valta(hetero)väestön seksuaalisuuden osalta.
Tuulipuvut