Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9v lapsi oli vastannut kaverinsa luona viestiini ruokapöydässä ollessaan, sai "huonojen käytöstapojen" takia viikon porttikiellon kaverille

Vierailija
21.11.2019 |

Olen lapselle sanonut, että soittoihin ja viesteihin on vastattava. Lapsi toimi siis ohjeideni mukaan kaverinsa luona. Mielestäni porttikielto on tällaisesta asiasta liioittelua, jos lapsi vastasi nopeasti viestiin kesken ruokailun?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei oteta puhelimia ruokapöytään. Syitä on esim se että niin harvoin ollaan yhdessä että silloin keskitytään mielummin toisiimme mitä muualla oleviin ihmisiin. Lisäksi ymmärrän että puhelin on yksi kodin pahimmista bakteeripesistä. Puhdistetaan harvoin, lojuu usein lämpimässä taskussa ja käytetään mitä ihmeellisimmissä paikoissa likaisinkin käsin. Ihan vinkk8nä että yleensä vessassa käynnin jälkeenkin pestään kädet. Ja monissa tutkimuksissa on osoitettu että keskiverto kännykkä sisältää enemmän bakteereja kuin vessan pinnat.

Ei meilläkään. Ruokapöydässä ollaan yhdessä ja aidosti läsnä kiireisen arjen keskellä. Pahinta on kuitenkin, jos kyläpaikassa aikuinen pyytää vierasta nassikkaa laittamaan kännykän pois, eikä nassikka tottele. Tuolloin on ihan sama onko kännykkä pois- sääntö hyvä vai huono, koska kyläpaikassa totellaan AINA kyläpaikan sääntöjä.

Vierailija
42/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä noudatetaan kyläpaikan sääntöjä. Puhelinta ei silloin käytetä ruokapöydässä, jos sellainen sääntö on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapoja on tuhansia ja tämä kännykkä ruokapöydässä on varmaan ainoa minkä tämä lapsesi kaverin perhe tietää. Todelliset wannabe sivistyneet.

Itse huomaan lapseni kaverin vieraillessa meillä, vähintään viisi huonoa käytöstapaa. Ei ole tullut mieleenikään niistä rangaista.

Vierailija
44/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muutenkin tapana ulkoistaa lapsenne päivällinen kaverin vanhemman tehtäväksi?

Ehkä he olivat vain kyllästyneet lapsenne ainaiseen ruokkimiseen.

Vierailija
45/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo eroaa siitä että se perheen isä vaikka lukee aamiaisella paperista hesaria? Mutta kun se tehdään puhelimella niin asia muuttuu jotenkin saatanalliseksi?

Saisi nykyajan lapset ja aikuisetkin lukea sanomalehteä. Se on hyvin sivistävää ja opettaa erilaista kieltä, kuin nettilööpit, somet, blogit ja vlogit...

No ihan samaa kieltä nettiuutiset on kuin paperilehdet. Ja jos ei ole, niin se on sitten aikansa tuotosta. Eihän mekään enää osata lukea vanhaa suomea. Miksi siis pitää kynsin hampain kiinni vanhasta? Emmehän itsekään enää kulje hevosvankkureilla.

Mutta silti, meidän perheessä ei ole ruokapöydässä kännykkää EIKÄ sanomalehtiä. Ja mikä tärkeintä, kyläpaikassa noudatetaan kyläpaikan sääntöjä.

Vierailija
46/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meilläkään ole ruokapöydässä puhelimia tms laitteita. Telkkarikin sammutetaan ja stereot ruokailun ajaksi. Silloin keskitytään ihmisiin ja ruokaan.

Joku vetäs tuossa, että jos aikuinen lukee sanomalehteä aamupalapöydässä.. Senkun lukee, vaikka illallispöydässä, kun on YKSIN. Seurassa ei tehdä oheistoimintoja.

Toi porttari nyt on ihan typerä. :D

Vierailija
47/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaako ap, että lapsi vastaa äidin soittoon koulussakin, vaikka olisi oppitunti meneillään?

Tämä. Vitsi, että ottaa opettajana päähän, että vanhemmat soittelevat kesken oppituntien ja lapset kokevat velvollisuudekseen vastata, kun äiti soittaa.

Siellä on 25 irmapetteriä, joilta juuri on saatu vartin taistelun jälkeen ne kännykät reppuun ja saatu tunnin aihe aloitettua, kun jollain soi/piippaa puhelin ja vastaa siihen ja sitten muutkin kaivaa kännyt esiin, kun tuokin sai ja koko vääntö alkaa alusta. Huoh.

Ja koskaan se asia ei vielä ole ollut niin tärkeä, että sillä olisi ollut oikeutta häiritä luokallisen oppilaiden ja heidän opettajansa koulupäivää. Wilmaviestin kun laittaa opettajalle niin ope voi muistuttaa siitä hammaslääkäriajasta, jos se aamulla unohtui.

Eli please mutsit ja fatsit, antakaa lapsillenne koulurauha ja opettakaa lapset olemaan välillä myös ilman puhelinta. Siitä on vain hyötyä tulevaa työelämääkin ajatellen.

Mä olen pahoillani. Olen sortunut tuohon, että olen laittanut viestiä kesken koulupäivän ja tunnin.

Tuli vaan mieleen, että ainiin meidän irmapetterillä oli kello 13.20 lääkäri tänään, tulen hakemaan kello 13.00. Muistutin asiasta, eikä vaatinut vastausta tms. Näkee välkällä viestin, kun puhelimen pitäisi olla äänettömällä ja repun sivutaskussa. - eihän se aina näin sitten olekaan.

Tokihan meidän irmapetteri sitten käytti tilaisuutta hyväkseen ja oli alkanut pelailemaan ja väitti, että äidille viestittelee.. Huoh!

Sovittiin open kanssa, että laitan noi muistutukset seuraavaksi opettajan puhelimeen.

Kerran mokasin! Antakaa armoa.

Vierailija
48/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että ruokailtaessa puhelimet pysyy poissa, mutta kyllä mun mielestä tossa tapauksessa kaverin perhe olisi voinut ihan nätisti vaan sanoa, että meillä on tapana laittaa puhelimet pois ruokailun ajaksi. Tietysti, jos tuon jälkeen vielä jatkuu niin porttikielto ok.

Vierailija
49/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä meilläkään ole ruokapöydässä puhelimia tms laitteita. Telkkarikin sammutetaan ja stereot ruokailun ajaksi. Silloin keskitytään ihmisiin ja ruokaan.

Joku vetäs tuossa, että jos aikuinen lukee sanomalehteä aamupalapöydässä.. Senkun lukee, vaikka illallispöydässä, kun on YKSIN. Seurassa ei tehdä oheistoimintoja.

Meillä oli pakko laittaa lastemme kavereille porttikiellot, kun saattoi olla toistakymmentä poikaa, jotka söivät jääkaapin tyhjäksi, kun me vanhemmat oltiin töissä, vaikka edellisenä iltana oli käyty kaupassa ja täytetty jääkaappi.

Parhaillaan ostettiin pari isoa leipää, kilo juustoa ja leikkeleitä ja kun tultiin töistä kotiin muruset oli vain pöydällä ja se näkyy myös ruokalaskussa.

Miksi ihmeessä nykyään lapset laitetaan jonkun kotiin syömään, niin kuin ap. tapauksessa? Kasvavat lapset syö valtavasti ruokaa ja harvalla on varaa ruokkia kaverit ja vielä kaverinkaverit.

Ja ehkä siksi tuli porttikielto, eikä ainoastaan kännykästä.

Vierailija
50/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko provo, tai kaveriperheellä mennyt hermo siihen, että on jatkuvasti ylimääräinen ruokittava. Viikon porttikielto tuntuu tosiaan liioittelulta, kun erilaisista tavoista voi vain huomauttaakin. Jos heidän tavat ei käy ja puhelimeen on vastattava, niin sitten ei tule käymään ruoka-aikaan. 

Vierailija
51/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon täysin samaa mieltä näin vanhempana. Mutta silti, pakko muistella niitä ihania hetkiä piiitkän koulupäivän jälkeen: Kun sai viimein kotioven kiinni ja saattoi istahtaa voileipälautasen kanssa ruokapöydän ääreen hyvän kirjan kanssa. Mun koko perhe harrasti tätä, tuettiin kirjoja maitopurkkeihin ja hankittiin kaikenmaailman telineitä jne.. :D

Miksei kännykkä herätä samanlaista fibaa? Ja enkö voisi ymmärtää lastani joka odottaa samalla tavalla ihan samanlaista koulupäivän jälkeistä hetkeä päästäkseen voileipien kanssa pelaamaan Minecraftia?

Terkuin introvertit

Vierailija
52/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaako ap, että lapsi vastaa äidin soittoon koulussakin, vaikka olisi oppitunti meneillään?

Tämä. Vitsi, että ottaa opettajana päähän, että vanhemmat soittelevat kesken oppituntien ja lapset kokevat velvollisuudekseen vastata, kun äiti soittaa.

Siellä on 25 irmapetteriä, joilta juuri on saatu vartin taistelun jälkeen ne kännykät reppuun ja saatu tunnin aihe aloitettua, kun jollain soi/piippaa puhelin ja vastaa siihen ja sitten muutkin kaivaa kännyt esiin, kun tuokin sai ja koko vääntö alkaa alusta. Huoh.

Ja koskaan se asia ei vielä ole ollut niin tärkeä, että sillä olisi ollut oikeutta häiritä luokallisen oppilaiden ja heidän opettajansa koulupäivää. Wilmaviestin kun laittaa opettajalle niin ope voi muistuttaa siitä hammaslääkäriajasta, jos se aamulla unohtui.

Eli please mutsit ja fatsit, antakaa lapsillenne koulurauha ja opettakaa lapset olemaan välillä myös ilman puhelinta. Siitä on vain hyötyä tulevaa työelämääkin ajatellen.

Mä olen pahoillani. Olen sortunut tuohon, että olen laittanut viestiä kesken koulupäivän ja tunnin.

Tuli vaan mieleen, että ainiin meidän irmapetterillä oli kello 13.20 lääkäri tänään, tulen hakemaan kello 13.00. Muistutin asiasta, eikä vaatinut vastausta tms. Näkee välkällä viestin, kun puhelimen pitäisi olla äänettömällä ja repun sivutaskussa. - eihän se aina näin sitten olekaan.

Tokihan meidän irmapetteri sitten käytti tilaisuutta hyväkseen ja oli alkanut pelailemaan ja väitti, että äidille viestittelee.. Huoh!

Sovittiin open kanssa, että laitan noi muistutukset seuraavaksi opettajan puhelimeen.

No aika alentuva sävy tuossa. Ja joo ei jaksa antaa armoa, kun se sun IrmaPetteri käyttää kaikki muutkin ”hyvät tilaisuudet” hyväkseen kiertääkseen sääntöjä.

Eli kiitos anteeksipyynnöstä, se on Hylätty.

Vierailija
53/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei anneta. Oisit vaan ilmestynyt luokan ovelle klo 13 hakemaan Irmaa. Ihan silleen ois hoitunut ilman mitään viestipaniikkia.

Ja jos ei Irma muistanut niin so what, varmaan ehditte kuunnella mitä iltapäivän aikana opiskellaan ja tulee läksyksi? Vai oliko ajatus että Irman tulee olla parkkiksella klo 13 jottei sun tarvi nousta Asconasta ulos?

Vierailija
54/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen, että se viikon porttikielto tuli jostain muusta(kin) asiasta ja kännykän räplääminen oli vain se kuuluisa viimeinen moka.

Kyläperheen äiti sitten päätti lähettää vieraan lapsen takaisin kotiinsa kasvamaan viikoksi ja samalla sanattoman viestin vierailevan lapsen äidille, että koita edes opettaa hyvät tavat lapsellesi, jos et muuhun kykene.

Vierailija
55/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä ollaan kyläpaikan säännöillä. Kännykän käyttö ruokapöydässä ei kuulu hyviin tapoihin. Viestin lähettämiseen voi kysyä erikseen luvan. Normaalisti äiti kykenee myös odottamaan lapsensa vastausviestiä hetken aikaa. Yleensä vanhemmat myös tietävät, missä heidän lapsensa viettää aikaa. Eli kun kyläilystä on sovittu myös kaverin vanhempien kanssa, voi vanhempi helposti soittaa ja kysyä myös kaverin vanhemmalta lapsestaan.

Itseäni ihmetyttää ap:n kertomuksessa se, että miksi lapsi syö kaverilla? Minut käskettiin aina lapsena kotiin syömään. Kylässä ei syöty ellei isäntäväki erikseen pyytänyt. Ei kai kenenkään voi olettaa ruokkivan koko kylää.

Ja miksi nousee tällainen poru viikon porttikiellosta? Ei kai lapsenne nyt vietä aikaa kaverilla monta kertaa viikossa!?! Itselläni menisi ainakin hermot, jos omat lapseni raijaisivat kavereitaan joka ilta meille. Tulisi hyvin äkkiä porttikieltoja! Kyläilyistä sovitaan aina kaverin vanhempien kanssa, ja varsinkin jos kyseessä on teini-ikäiset. Ei tarvitse ihmetellä porttikieltoa, jos hoidatatte ja syötätte lapsenne toisten piikkiin.

Vierailija
56/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä kiinnosta "kouluttaa" lapseni kavereita.

Vierailija
57/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö siihen viestiin vastata heti, vai saako ensin syödä suun tyhjäksi?

Vierailija
58/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja kun puhelimeen vastattiin vaan kun oltiin kotona ja koulussa ei soiteltu koskaan mihinkään kuin äärimmäisissä hätätapauksissa opettajainhuoneen puhelimesta. Tai vanhemmat soittivat vain hätätapauksissa rehtorille joka sitten kuulutti seuraavalla välitunnilla kansliaan kuulemaan asian. Kavereidenkin luota soitettiin kotiin vain jos sovittua kotiintuloaikaa haluttiin muuttaa jostain syystä ja silloin pyydettiin lupa että saako soittaa.

Vierailija
59/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vaikkei meitä saaneet vanhemmat aikoinaan puhelimella kiinni, niin ihan hyvin hoitui lääkärit yms menot, ja ihan hengissä säilyttiin.

Vierailija
60/91 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä maailman älyttömin sääntö. Saako naiset jotain mielihyvää kun pääsevät yhdessä haukkumaan älypuhelimia? Viiniä (hermomyrkky) voi olla ruokapöydässä mutta viestiin ei lapsi saa vastata.