Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhaksi lapsesi saa asua kotona?

Vierailija
21.11.2019 |

Olettaen, että lapsi itse ei tee elettäkään poismuuttamiseen. Esim opiskelee kotipaikkalunnalla, käy töissä ja säästää rahaa jne.

Kommentit (224)

Vierailija
61/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kauan kuin haluavat. Molemmat ovat nyt jo omillaan, nuorempi lähti jo yläasteen jälkeen toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ovat kuitenkin aina välillä tulleet hetkeksi kotiin asumaan, esim. palattuaan ulkomailta opiskelemasta ennen oman kämpän löytymistä tai ollessaan kesätöissä kotipaikkakunnalla tmv. Ovat aina tervetulleita kotiin, meillä on aika iso talo ja tilaa löytyy. Ja minusta on ihan kiva saada välillä vähän elämää taloon. Eipä noista aikuisista lapsista enää mitään vaivaa ole, eivätkä vaikuta omiin menoihini ja tekemisiini mitenkään, vaikka kotona välillä olisivatkin.

Vierailija
62/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen 43v ja asun edelleen kotona. Kamalaa, jos pitäisi muuttaa hotelliin tai veneen alle jossain iässä. Laitos lienee se viimeinen asuinpaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saavat asua kotona mutta siinä vaiheessa kun täyttävät 18 joutuvat osallistumaan kodin maksuihin.ilmaiseksi ei täysi-ikäiset meillä asu.

Vanhempien luona asuvan 18 vuotiaan opintotuki on aika olematon, jos vanhempien tulot eivät ole ihan olemattomat. Jos vanhemmat ovat keski- tai hyvätuloisia, ei vanhempien luona asuva alle 20 vuotias saa ollenkaan opintorahaa.

Vierailija
64/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä kattoni alla mitään reilusti yli parikymppistä ala katselemaan, vaikka miten olisi tilaa. Ihan jo siksi, että aikuistua pitää ja ottaa oma elämä haltuun ja etäisyyttä vanhempiin, minun mielestäni. Odottaisin kyllä 22-vuotiaan muuttavan jo pois.

Onneksi sitten on myös lapsistaan välittäviä vanhempia.

Aivan. En ole aikaisempi kirjoittaja, mutta sanon oman mielipiteeni kirjoituksestasi ja samalla otan kantaa moneen muuhun täällä esitettyyn mielipiteeseen.

Ihmisen on tarkoitus aikuistua, lentää pois pesästä ja aloittaa oma elämä. Mikään ei ole pahempi karhunpalvelus aikuistuvalle tai sitä yrittävälle ihmiselle, kuin kynsin hampain lapsestaan kiinni pitävä vanhempi - usein äiti.

Anna lapselle juuret, mutta anna ennen kaikkea siivet, jotka kantavat. Uskalla päästää irti.

Vierailija
65/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ikärajaa voi asettaa, riippuu täysin tilanteesta.

Vierailija
66/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saishan nuo asua vaikka miten pitkään, muttei ole vuosiin näkynyt, paitsi käymässä. Itse asuin pitkään, opiskelin kyllä pari kolme talvea muualla. Äitini sitten käytti likasankona, kun sairasti jo jotain dementiaa kai. Muu suku kannusti mua asumaan kotona, ettei tarvinnut itse tehdä mitään äitin hyväksi! Äiti puolestaan ajatteli mun velvollisuudeksi nuorimpana asua hänen kanssaan.

Vierailija
67/224 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu heidän opiskeluista. Mikäli opiskelevat kotiseudulla, niin taloudellisesti fiksumpaa asua kotona. 

Vierailija
68/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen itsekin kun nykynuorilla ei minkäänlaista kiirettä pois vanhempien jaloista ja passoitetaan vaan itseään kaikella mahdollisella tavalla että oma elämä olisi vaan mahdollisimman helppoa. 

Ei mennä armeijaan tai töihin kun kotona on niin helppoa, äiti pesee pyykit ja laittaa ruuan sun muut ja yöt valvotaan pelaillen videopelejä ja päivät nukutaan.  Tietysti jos on jollain lailla sairas ettei kykene yksin tulemaan toimeen niin se on asia erikseen mutta suurimmassa tapauksessa kait kyse vain laiskuudesta, ja voihan olla niinkin että vanhemmat eivät haluakaan että lapsi muuttaa omilleen vaan haluavat vaan että se "pieni poika" on yhä siinä lellittävänä, itse en ymmärrä sellaista.

Vierailija
69/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä seuraillut miten poikaa paapottu ja nostettu jalustalle vaikka jätkä täys nolla, ei edes ajokorttia viittiny ajaa kun vanhemmat kuskailee saatikka armeijaan mennä, mies kohta 30 ja äiti kantaa limuu pojalle kun poika pelailee kaiket yöt ja päivät nukkuu. Ei puhettakaa omille muuttamisesta.

Vierailija
70/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti niin pitkään kuin haluaa...

Vierailija
71/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvi veneen alle tai laitokseen muuttaa kun vuokraa oman asunnon.

Vierailija
72/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuorempi muutti 20-vuotiaana, olin hänen omaishoitajansa ja taloudellisesti olisi ollut parempi jos olisi asunut mun kanssa, mutta päätin, että nyt alkaa kummallakin oma elämä.

Vierailija
73/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti muutin itse liian myöhään tai sopimattomaan ajankohtaan kuitenkin, kun äiti ehti pari kertaa haukkua minua että olin kuulemma tiellä hänen ok-talossaan. Sitten kun muutin omilleni, hän teki itsestään numeron että kun "jätän hänet yksin".

.

En koskaan tämän jälkeen tuntenut itseäni tervetulleeksi, vaikka hän aina pyyteli käymään. Niin, kävi aina ilmi, että jotain töitä olisi tarjolla. Sen vuoksi vissiin sitten vaan.

.

Älkää siis ainakaan esittäkö muuta kuin mitä olette. Jos haluatte päästä eroon lapsesta, tehkää se selväksi, mutta älkää sitten ruikuttako kun hän todella lähtee omilleen ja keskittyy oman elämänsä rakentamiseen.

Vierailija
74/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asuivat kotona kunnes valmistuivat AMK:sta. Sen jälkeen ovat lähteneet velattomina maailmalle. Helsingin vuokrat ovat niin korkeita että nuorelle opiskelijalle kyseessä on merkittävä säästö. 

75/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin pitkään kuin tahtoo. 

Vierailija
76/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se joku oidipus kompleksi kun äiti ja poika liian kiintyneet toisiinsa?

Vierailija
77/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sääliksi käy vanhempia kun täyskasvunen partanaama pomottaa vanhempien taloudessa. 

Vierailija
78/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitkään kuin haluaa. Kyllä meille mahtuu.

Ihan mielenkiinnosta, eikö tosiaan tule missään vaiheessa raja vastaan? Tiedän 38-vuotiaan naisen joka edelleen asuu vanhempiensa kanssa. Käy kokopäivätöissä, vaikuttaa ihan normaalilta. Mielestäni outoa sekä vanhemmilta että tyttäreltä, miksi aikuinen ihminen ei aikuistu?

Mun yksi tuttu mies on 42-v, aivan normaali ja käy töissä. Mutta on niin vanhan isänsä tossun alla, isä pitää kynsin hampain kiinni pojastaan (ainoa lapsi) että vieläkin asuu kotona, vaikka varaa olisi heti ostaa asunto käteisellä. Syyt voivat olla joskus moninaisia.

Yksi mies "vapautui" äitinsä ikeestä vasta sitten, kun äiti kuoli. Lukenut mies, kirjoittaa ja puhuu ihan järkeviä, mutta äitinsä tossun alla aina. Nyt matkustelee, on avautunut terapiassa asioista ja muuttanut puuttumistaan, kun äidin kassara vapautti.

Keittiöpsykologi vauhdissa. Jotkut vaan tykkäävät asua vanhempiensa kanssa, eivät he ole tossun alla.

Joidenkin on niin vaikea käsittää, että kaikki eivät halua samoja asioita. Aivan sama mikä on asia, niin jotkut haluavat päinvastaista.

Vierailija
79/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt on jo maailmalla, sijoitettu saa asua niin kauan kuin haluaa.

Vierailija
80/224 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin ei oikein tahdo poistua (20v) muutan syksyllä pienempään asuntoon ja siihen mennessä olis hyvä jos muuttaisi omaan kotiin. Ei se muutenkaan koskaan ole kotona niin tuntuu hullulta maksaa näin isosta asunnosta vuokraa. Toki kyllä se mukaan mahtuu jos ei vielä ole valmis muuttamaan. Esikoinen lähti mielestäni liian aikaisin (15v) mutta hyvin on pärjännyt, kolme muuta poistui armeijan jälkeen omilleen. Jos olisivat lusmuilleet ja laittaneet ranttaliksi olisin potkinut pihalle heti 18v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi