Kuinka vanhaksi lapsesi saa asua kotona?
Olettaen, että lapsi itse ei tee elettäkään poismuuttamiseen. Esim opiskelee kotipaikkalunnalla, käy töissä ja säästää rahaa jne.
Kommentit (224)
Suomessa arvostetaan lapsen varhaista itsenäistymistä ja omille pärjäämistä ja Suomessa muutetaan n. 18v, toisin kuin muualla Euroopassa, jossa asutaan lapsuuden kodissa vielä 25- 28v.
Meillä 19v ja 24v ja asuvat kotona, kun opiskelevat.
https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/suomalaisnuoret-muuttavat-…
Parikymppisinä viimeistään on muutettava kotoa pois. Se on kaikkien etu. Aikuisten lasten pariutuminen hankaloituu, kun he asuvat vanhempien luona, eivätkä he pääse opettelemaan aikuisuutta.
Kyllähän ne saa asua just niin kauan kuin haluavat. Kotiin aina pääse takaisin, jos vaikka se omillaan asuminen ei vielä niin mukavalta tunnukaan.
Mies sanoi, että jos peräkammarius kiinnostaa lapsia, niin asia on hänelle ok. Mä en ole vielä aivan varma..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen ihmisestä huomaa et kaikki ei ole kunnossa kun naapurissa sellanen aikamiespoika asuu ja välil sitä siin vanhempien seuras näkee.
Suomessa asuu paljon iäkkäitä vanhuksia kotona, jotka eivät pärjäisi ilman lastensa tukea, arkisissa asioissa ja ovat omaishoitaja.
Se aikamiespoika voi asua monesta syystä vanhempiensa kanssa.
Kun lukion tai amiksen on käynyt niin olisi hyvä aika alkaa jo itsenäistymään.
Itse elin kotona amiksen jälkeen työttömänä ja keräsin työttömyysrahaa. Muutin 25-vuotiaana omilleni tuliterään vuonna 2020 valmistuneeseen kerrostaloon. M27
Tiedän yhden kolmekymppisen naisen, joka asuu vanhempiensa luona. Säälittävä luuseri, peräkammarin tytsi. Tuollainen ei ansaitse miestä.
Eikö se ala jo olla huolestuttavaa jos aikamiespoika ei tapaa ketään muita kun omia vanhempia ja omassa huoneessaan pelkästään pelaa öisin tietokoneella ja päivät nukkuu?
Sitten kun lapsilisät loppuu. Täällähän ei elätetä ketään ilmaiseksi!
Meilläpäin lapset päästetään päiviltä jo hyvissä ajoin ennen syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Lasteni isä on entinen aikamiespoika ja asuu kotonaan varmaan loppuikänsä. Miksi ei myös joku lapsistamme saisi asua.
Mitä mä just luin 😳. Siellä anoppilassako kävit vanhapoikaa naimassa ja palasit lasten kanssa kämpilles asumaan?
Oikea helmi varmaan 🙊
Joo ne sänkyhommat on varmaan vaikeempi hoitaa siin anoppilas.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asuivat kotona kunnes valmistuivat AMK:sta. Sen jälkeen ovat lähteneet velattomina maailmalle. Helsingin vuokrat ovat niin korkeita että nuorelle opiskelijalle kyseessä on merkittävä säästö.
Voi apua mitä nössököitä olet kasvattanut.
18 tai kunnes toisen asteen koulutus on valmis. Mielestäni olen kasvattanut huonosti lapseni, jos ei siinä iässä halua jo itsenäistyä. En voi ymmärtää näitä "käyn yliopiston kotoa käsin"-pellejä, joita syötetään kultalusikalla. Karhunpalvelus vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun lapsilisät loppuu. Täällähän ei elätetä ketään ilmaiseksi!
Eli pistät vai 17v ulos????
Vierailija kirjoitti:
18 tai kunnes toisen asteen koulutus on valmis. Mielestäni olen kasvattanut huonosti lapseni, jos ei siinä iässä halua jo itsenäistyä. En voi ymmärtää näitä "käyn yliopiston kotoa käsin"-pellejä, joita syötetään kultalusikalla. Karhunpalvelus vanhemmilta.
Sama. Kyllä olisi katsonut yliopistoaikanani vahvasti kieroon, jos joku kaveri olisi ilmoittanut asuvansa vanhempiensa kanssa! Sehän oli just parhautta kun kaikilla oli omat kämpät / kimppakämpät ja oma lupa. Monet illanistujaiset ja bileet tuli vietettyä ja verkostoiduttua.
Jos sielä kotona nyhjää vanhempien kans vaa nii paljo jää kokematta nuorella aikuisella, siis jos ihan terve henkilö kyseessä.
Eräs tuttu asuu äitinsä kanssa vielä vaik on 45, tosin ei taida sillä olla minkäälaisia kokemuksia naisista.
Niin pitkään kun haluaa, mutta 18 -v alkaen on maksettava asumisesta.
Onhan niitä kaikenlaisia asumisjärjestelyjä, oli se syy sitte verotus tai nuukuus.