Miten ansaita elanto jos ei pääse enää koskaan palkkatöihin?
Ikärasismi jyllää työmarkkinoilla enkä usko että kukaan enää koskaan palkkaa minua oikeisiin töihin. Olen jo 38-vuotias ja hakenut turhaan töitä kaksi vuotta. Ennen sitä olin äitiyslomalla (edellinen määräaikaisuus päättyi äitiysloman aikana) ja cv:ssä on siksi aukko. Tuon aukon ja ikäni takia työllistyminen on näköjään jo mahdotonta.
En uskalla ryhtyä yrittäjäksi taloudellisen riskin takia. Mitä voisin siis elannon ansaitsemiseksi tehdä? Minimituilla kituuttaminen ei ole elämää ja perheenäitinä en voi tappaakaan itseäni pois yhteiskuntaa kuormittamasta. Olen koulutukseltani medianomi ja FM.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko lukea toisen tutkinnon? Tai mennä yliopistolle tekemään vaikka väikkäriä?
Anteeksi mutta maksetaanko näistä jotakin? Aloittaja kysyi, miten ansaita elanto. Toisen tutkinnon jälkeen hän olisi jo yli nelikymppinen, ja tohtoreille ei työmarkkinoilla ole sen parempaa kysyntää kuin maistereille, pikemmin päinvastoin (on vielä ylikoulutetumpi).
Opiskelin 40+ uuden maisterin tutkinnon, valmistun kuukauden sisällä sosiaalityöntekijäksi. Vanhasta maisterintutkinnosta sain hyväksilyuettua melkein koko kandin. Töissä olen ollut täydellä palkalla jo kaksi vuotta. Sossuista on huutava pula ja parhaimmillaan palkka 4000/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonommalta se tyhjä CV näyttää kuin omaan alaan "soveltumattomat" työt. Työnantaja näkee, että olet tosissasi työnhaussa, ja vaikka asia halutaankin kieltää, niin palkkaavat mieluummin sellaisen, joka on jo töissä kuin työttömän.
Oletko miettinyt oppisopimuskoulutusta? Tosin paikan etsiminen on se hankalin osa, mutta sitten saat palkkaa samalla kun "opiskelet" itsellesi uuden ammatin.
Olen hakenut satoja omaan alaan sopimattomia töitä. Huoltoasematyö olisi ollut taloudellisesti tappiollista ja siksi en uskaltanut ottaa sitä vastaan. Säästöjä kun ei juurikaan ole.
Isoissa kaupungeissa maisterin on oikeasti vaikea saada siivoojatyötä, kassatyötä, huoltoasematyötä jne, koska niihin on useita hakijoita, joilla on sellaisesta jo kokemusta ja joku sellaista sivuava koulutus. Ne ei palkkaa maisteria, koska maisteri on ylikoulutettu ja tarjolla on sopivampia. Jostain lapista saisi kausityönä siivoojan paikan kyllä, mutta mites pienten lasten äiti sinne yhdeksi kaudeksi muuttaa.
Itse olen maisterina kyllä saanut siivoustyötä, mutta minulla oli paljon kokemusta. Ylikoulutus ei ole haitannut, enkä usko että kovin moni olisi minua sopivampi.
Ehkä se on juuri tuo kokemus, joka merkitsee. Itse en pääse maisterina noihin duuneihin, kun opiskeluajatkin tuli tehtyä loma-ajat muuta eli toimistohommia (kultaisella kasarilla paperinpyörittäjän töitäkin oli tarjolla yllin kyllin).
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin viestintä- ja tiedotuspaikkoihin on kai satoja hakijoita, vaikea se on siinä erottua. Ja iso osa viestintäalan paikoista näyttää olevan nykyään harjoittelupaikkoja pienellä palkalla tai jopa palkatta.
Voisitko lukea toisen tutkinnon? Tai mennä yliopistolle tekemään vaikka väikkäriä?
Väikkärin teko ei kyllä monilla aloilla paranna työllistymistä, ellei sitten ole tarkoituksena alkaa tutkijaksi. Nekin rahat on nykyään tiukassa ja tarjolla pelkkää pätkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonommalta se tyhjä CV näyttää kuin omaan alaan "soveltumattomat" työt. Työnantaja näkee, että olet tosissasi työnhaussa, ja vaikka asia halutaankin kieltää, niin palkkaavat mieluummin sellaisen, joka on jo töissä kuin työttömän.
Oletko miettinyt oppisopimuskoulutusta? Tosin paikan etsiminen on se hankalin osa, mutta sitten saat palkkaa samalla kun "opiskelet" itsellesi uuden ammatin.
Olen hakenut satoja omaan alaan sopimattomia töitä. Huoltoasematyö olisi ollut taloudellisesti tappiollista ja siksi en uskaltanut ottaa sitä vastaan. Säästöjä kun ei juurikaan ole.
Isoissa kaupungeissa maisterin on oikeasti vaikea saada siivoojatyötä, kassatyötä, huoltoasematyötä jne, koska niihin on useita hakijoita, joilla on sellaisesta jo kokemusta ja joku sellaista sivuava koulutus. Ne ei palkkaa maisteria, koska maisteri on ylikoulutettu ja tarjolla on sopivampia. Jostain lapista saisi kausityönä siivoojan paikan kyllä, mutta mites pienten lasten äiti sinne yhdeksi kaudeksi muuttaa.
Itse hain työttömänä siivojan työtä enkä tullut valituksi.
Haastattelija kyllä sanoi että heillä olisi oppisopimuksella mahdollisuus suorittaa siivoojan tutkinto.
Ilmeisesti johtui siitä etten tullut valituksi että olin tehnyt siivojan työtä joskus aikaisemmin ilman koulutusta.
Kieltämättä minua ei kiinnostaisi opiskella siivoojaksi.
Harmi sinänsä että pelkkä siivoustyö kokemus ei enää riitä vaan pakotetaan suorittamaan tutkinto.
Sain sitten onneksi omalta alaltani töitä.
Niin ei tarvitse epätoivoisesti hakea siivoustyötä.
Ap! Kuulostat umpiuupuneelta ja masentuneelta, sinullakin on oikeus ja lastesi vuoksi myös velvollisuus hoitaa mielenterveyttäsi. Nyt pidät selkeästi taukoa työnhausta, hakeudut vaikka lääkärille kertomaan itsemurha-ajatuksistasi, jos työkkäri ahdistelee. Olet kaksi vuotta jo hakenut täysiaikaisesti töitä samalla pienistä lapsista huolehtien. Olet tehnyt nyt vähäksi aikaa tarpeeksi! Etsit muita rentouttavia ja palkitsevia asioita elämääsi etkä ajattele nyt töitä. Vertaistukea on varmaan löydettävissä jostain työttömien tukijärjestöstä, jos koet sitä tarvitsevasi. Olet arvokas ihan itsenäsi sekä yhteiskunnalle että läheisillesi! Eikä lapsiasi kiinnosta tippaakaan, oletko menestynyt uranainen vai et, heille olet elintärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti johdu iästäsi miksi et saa töitä. Itse olen saman ikäinen nainen ja minua headhuntataan jatkuvasti.
Kyllä 38-vuotias saa helpostikin töitä, jos on taustalla nousujohteinen ura. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun on melkein keski-ikäinen, mutta ei ole tarpeeksi kokemusta päästäkseen niihin alansa asiantuntija- ja johtovirkoihin, mutta alkaa olla liian vanha myös niihin aloittelijatöihin.
Tämä on niin totta. Valmistuin maisteriksi 35 vuotiaana, alalta, jossa oli ainakin siihen aikaan hyvä työllisyys. Ei ainuttakaan työhaastattelua 15 vuoteen. Olen hakenut myös ei-oman alan töitä, sekä työvoimakoulutukseen, rekrykoulutukseen ja sotealan opintoihin. Sotella pääsin pääsykokeisiin, jossa olin varasijalla 58.
Opiskelen nyt harrastusluonteisesti alaa, josta pidän, ja olen saanut hyvää palautetta. Työkkäri on kuitenkin sitä mieltä, ettei minun kannata edes haaveilla ansaitsevani sillä rahaa, koska se vaatisi yrityksen perustamista. Ei edes oikeasti vaadi, eikä (kevyt)yrityksen perustaminen edes olisi minulle mikään mörkö. Eli jos alan saamaan asiakkaita tähän harrastukseeni liittyen, perustan kyllä aika herkästi jonkin tasoisen yrityksen ihan vain rahavirtojen hallintaan, koska se olisi helpompaa kuin freelanserina toimiminen.
Isännöitsijöistä on myös pulaa lähes kaikkialla ja siihen järjestetään koulutuksia mihin kuuluu yli puolen vuoden harjoittelujakso (ja koulutuksiin voi päästä ilmaiseksi te-toimiston kautta). Ja niihin hommiin ei edes mielellään palkata nuoria ihmisiä (kokemusta on).
Sinne siis! :)
Ota itsellesi joku 60-vuotias miljonääri elättäjäksi.
Lähde arabimaihin vaikka lastenhoitajaksi ja tienaa 100 000e/vuosi. Samalla voit avioitua jonkun sheikin kanssa.
Hassua, jossain vaiheessa täällä palstalla nimenomaan toitotettiin bioanalyytikoilla olevan todella huonot työmarkkinat ja suuri työttömyys. Toisaalta mikäpä ala olisi nykyään stabiili, hienoa jos alalla menee hyvin nyt.