Miten ansaita elanto jos ei pääse enää koskaan palkkatöihin?
Ikärasismi jyllää työmarkkinoilla enkä usko että kukaan enää koskaan palkkaa minua oikeisiin töihin. Olen jo 38-vuotias ja hakenut turhaan töitä kaksi vuotta. Ennen sitä olin äitiyslomalla (edellinen määräaikaisuus päättyi äitiysloman aikana) ja cv:ssä on siksi aukko. Tuon aukon ja ikäni takia työllistyminen on näköjään jo mahdotonta.
En uskalla ryhtyä yrittäjäksi taloudellisen riskin takia. Mitä voisin siis elannon ansaitsemiseksi tehdä? Minimituilla kituuttaminen ei ole elämää ja perheenäitinä en voi tappaakaan itseäni pois yhteiskuntaa kuormittamasta. Olen koulutukseltani medianomi ja FM.
Kommentit (89)
Yrittäjyydestä haaveileva kirjoitti:
Mietin tässä, että missäköhän asustelet? Minulla on vähän samankaltainen tilanne, olen lähes samanikäinen ja olen vakavasti harkinnut yrittäjyyttä vuoden päivät. Liikeideoita olisi vaikka kuinka, mutta en ole tarpeeksi rohkea yrittämään yksin. Liikekumppani siis haussa tositarkoituksella ;)
Mikä ala? Jyväskylässä asun.
Vierailija kirjoitti:
Onko paikkakunnallanne Seure tai vastaava? Voisitko saada open sijaisuuden tai lastenhoitajan sijaisuuden?
Palkkaavatko epäpäteviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paikkakunnallanne Seure tai vastaava? Voisitko saada open sijaisuuden tai lastenhoitajan sijaisuuden?
Palkkaavatko epäpäteviä?
Osin kyllä. Seure myös kouluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti johdu iästäsi miksi et saa töitä. Itse olen saman ikäinen nainen ja minua headhuntataan jatkuvasti.
Kyllä 38-vuotias saa helpostikin töitä, jos on taustalla nousujohteinen ura. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun on melkein keski-ikäinen, mutta ei ole tarpeeksi kokemusta päästäkseen niihin alansa asiantuntija- ja johtovirkoihin, mutta alkaa olla liian vanha myös niihin aloittelijatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti johdu iästäsi miksi et saa töitä. Itse olen saman ikäinen nainen ja minua headhuntataan jatkuvasti.
Kyllä 38-vuotias saa helpostikin töitä, jos on taustalla nousujohteinen ura. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun on melkein keski-ikäinen, mutta ei ole tarpeeksi kokemusta päästäkseen niihin alansa asiantuntija- ja johtovirkoihin, mutta alkaa olla liian vanha myös niihin aloittelijatöihin.
Tämän faktan takia olen alkanut harkita itsemurhaa. Tehokasta työaikaa olisi jäljellä vielä 30 vuotta mutta olen yhteiskunnan hylkiö jo. On raskasta saada 30 vuoden ajan 200 torjuntaa vuodessa, se tekee 6000 märkää rättiä päin lärviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaavatko epäpäteviä?
Osin kyllä. Seure myös kouluttaa.
Seure näköjään toimii vain pk-seudulla ja juuri sinne meidän on hankala muuttaa puolison työnkuvan takia.
Huoh. Itsekin etsin viestinnän hommia. Asun myös jkl ja täältä ei vaan saa töitä... Oon hakenut ympäri maata paikkoja ja välillä ollut osa-aikaisena toisella paikkakunnalla. Kaikki sosiaaliset suhteeni ovat kuitenkin täällä. Haluaisin lapsen, mutta pelkään, että tipahtaisin lopullisesti työelämästä, kun nytkään en työllisty ja sitten en enää pystyisi yhtä laajasti etsimään töitä. Tilanne tuntuu ihan mahdottomalta ja oon ihan poikki. Mieli on yhtä ankea kuin sää.
Tsemppiä ap:lle ja meille muille työttömyyden kurjistamille!
Palkkatuella töihin ja sitä kautta helpompi löytää jatkoa, kun on jo töissä.
Millaiset verkostot sinulla on muuten? Mitä harrastat, missä teet vapaaehtoistöitä? Onhan someprofiilisi ja kotisivut kunnossa?
TE-toimiston kautta työvalmentaja tueksi työnhakuun :)
Miksi painostetaan kuntouttavaan? Elämänhallinnassa tai terveydentilassa haasteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän faktan takia olen alkanut harkita itsemurhaa. Tehokasta työaikaa olisi jäljellä vielä 30 vuotta mutta olen yhteiskunnan hylkiö jo. On raskasta saada 30 vuoden ajan 200 torjuntaa vuodessa, se tekee 6000 märkää rättiä päin lärviä.
Työttömyyden takia ei kannata tehdä itsemurhaa. Olet itse tehnyt sen minkä voit ja enemmänkin. Saisitko elämään merkitystä vaikka Vapaaehtoistyöstä? En kiellä, että on suuri tragedia tulla torjutuksi jatkuvasti. Olet kuitenkin arvokas olit sitten töissä tai et. Voimia sinulle ja myötätuulta työnhakuun❤️Erittäin sinnikäs olet, kun olet jaksanut hakea töitä. Arvostan!
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Itsekin etsin viestinnän hommia. Asun myös jkl ja täältä ei vaan saa töitä... Oon hakenut ympäri maata paikkoja ja välillä ollut osa-aikaisena toisella paikkakunnalla. Kaikki sosiaaliset suhteeni ovat kuitenkin täällä. Haluaisin lapsen, mutta pelkään, että tipahtaisin lopullisesti työelämästä, kun nytkään en työllisty ja sitten en enää pystyisi yhtä laajasti etsimään töitä. Tilanne tuntuu ihan mahdottomalta ja oon ihan poikki. Mieli on yhtä ankea kuin sää.
Tsemppiä ap:lle ja meille muille työttömyyden kurjistamille!
Kohtalotoveri
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston kautta työvalmentaja tueksi työnhakuun :)
Miksi painostetaan kuntouttavaan? Elämänhallinnassa tai terveydentilassa haasteita?
Ei ole haasteita kummassakaan (olen terve kuin mikä ja elämä mallillaan työttömänäkin) mutta näin monen hakemuksen jälkeen töitä pitäisi kuulemma jo olla... Valmentaja on ollut ja hänen kanssaan on pantu cv ja hakemukset mukamas kuntoon.
Ongelma on yhdistelmä jkl ja viestintä. Pienehkö kaupunki jossa valtavasti viestintäalan ihmisiä. Vain muutamalle voi olla töitä noin pienessä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että missäköhän asustelet? Minulla on vähän samankaltainen tilanne, olen lähes samanikäinen ja olen vakavasti harkinnut yrittäjyyttä vuoden päivät. Liikeideoita olisi vaikka kuinka, mutta en ole tarpeeksi rohkea yrittämään yksin. Liikekumppani siis haussa tositarkoituksella ;)
Voih, itse asustelen Turun seudulla, joten vähän liian kaukana sitten :(
Yrityksen ala on vielä pohdinnassa... mutta luovuuteen se tulee liittymään ja ideoita on paljonkin. Pääajatuksena kuitenkin, että se tulee liittymään jollain tavalla vaatetukseen, sisustamiseen, leipomiseen tai askarteluun. Joten melko laajalta skaalalta olisi tarkoitus lähteä kehittämään jotain. Nuo on sellaisia, mitkä minua kiinnostaa ja jossa olen hyvä sekä tietoa ja osaamista löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Millaiset verkostot sinulla on muuten? Mitä harrastat, missä teet vapaaehtoistöitä? Onhan someprofiilisi ja kotisivut kunnossa?
Kotisivuja ei ole ja somessa olen epäaktiivinen. Harrastan useita liikuntalajeja ja verkostoja on, vaikkakaan ei hyödynnettäviä verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi palkkatukioikeus eli ole yhteydessä johonkin kiinnostavan kolmennen sektorin toimikaan, niin pääset palkkatuella töihin.
Myös kirjastot palkkaavat palkkatuella. Sopii hyvin viestintää opiskelleelle. Kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi mahdollisuus palkkatukeen. Tutustu vaikka TE-sivuilla ja kysy työvoimaneuvojaltasi (tai mikä hänen tittelinsä on nykyisin).
Vierailija kirjoitti:
Voih, itse asustelen Turun seudulla, joten vähän liian kaukana sitten :(
Yrityksen ala on vielä pohdinnassa... mutta luovuuteen se tulee liittymään ja ideoita on paljonkin. Pääajatuksena kuitenkin, että se tulee liittymään jollain tavalla vaatetukseen, sisustamiseen, leipomiseen tai askarteluun. Joten melko laajalta skaalalta olisi tarkoitus lähteä kehittämään jotain. Nuo on sellaisia, mitkä minua kiinnostaa ja jossa olen hyvä sekä tietoa ja osaamista löytyy :)
Voi harmi :( Vaatetus ja sisustus olisi voinut kiinnostaakin. Kumpaakin tavallaan harrastin silloin kun oli vielä palkka jolla harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden takia ei kannata tehdä itsemurhaa. Olet itse tehnyt sen minkä voit ja enemmänkin. Saisitko elämään merkitystä vaikka Vapaaehtoistyöstä? En kiellä, että on suuri tragedia tulla torjutuksi jatkuvasti. Olet kuitenkin arvokas olit sitten töissä tai et. Voimia sinulle ja myötätuulta työnhakuun❤️Erittäin sinnikäs olet, kun olet jaksanut hakea töitä. Arvostan!
Kiitos