Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ansaita elanto jos ei pääse enää koskaan palkkatöihin?

Vierailija
21.11.2019 |

Ikärasismi jyllää työmarkkinoilla enkä usko että kukaan enää koskaan palkkaa minua oikeisiin töihin. Olen jo 38-vuotias ja hakenut turhaan töitä kaksi vuotta. Ennen sitä olin äitiyslomalla (edellinen määräaikaisuus päättyi äitiysloman aikana) ja cv:ssä on siksi aukko. Tuon aukon ja ikäni takia työllistyminen on näköjään jo mahdotonta.

En uskalla ryhtyä yrittäjäksi taloudellisen riskin takia. Mitä voisin siis elannon ansaitsemiseksi tehdä? Minimituilla kituuttaminen ei ole elämää ja perheenäitinä en voi tappaakaan itseäni pois yhteiskuntaa kuormittamasta. Olen koulutukseltani medianomi ja FM.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset verkostot sinulla on muuten? Mitä harrastat, missä teet vapaaehtoistöitä? Onhan someprofiilisi ja kotisivut kunnossa?

Kotisivuja ei ole ja somessa olen epäaktiivinen. Harrastan useita liikuntalajeja ja verkostoja on, vaikkakaan ei hyödynnettäviä verkostoja.

Miten kuvittelet saavasi viestinnän töitä, jos some ja kotisivut ei ole kunnossa? Laita pikapikaa nuo kuntoon ja sitten palkkatuella vaikka kirjastoon, kuten joku ehdotti.

Olethan mukana noiden liikuntalajien hallituksissa ja sitä kautta viestintää hoitamassa? Jos et, niin siinä taas lisää täytettä cv:hen ja näyttöjä osaamisesta.

Vierailija
62/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on täysi palkkatukioikeus eli ole yhteydessä johonkin kiinnostavan kolmennen sektorin toimikaan, niin pääset palkkatuella töihin.

Myös kirjastot palkkaavat palkkatuella. Sopii hyvin viestintää opiskelleelle. Kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi mahdollisuus palkkatukeen. Tutustu vaikka TE-sivuilla ja kysy työvoimaneuvojaltasi (tai mikä hänen tittelinsä on nykyisin).

Tämä on paras ehdotus tähän mennessä! Vaikka työt tietysti loppuvat heti kun palkkatukikin, niin saisi ainakin vähän aikaa tuntea itsensä taas ihmiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestinnän/markkinoinnin tehtäviin on ihan törkeästi hakijoita. Tiedän omasta kokemuksesta. Kannattaisi varmaan vakavasti miettiä alan vaihdosta. Esim. ammatillisen koulutuksen kautta saa tärkeitä työelämäkontakteja kun opintoihin sisältyy työssäoppimista. Minäkin lopulta sain vakituisen työpaikan vaikka ikää oli jo reilusti yli 40.

Vierailija
64/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Itsekin etsin viestinnän hommia. Asun myös jkl ja täältä ei vaan saa töitä... Oon hakenut ympäri maata paikkoja ja välillä ollut osa-aikaisena toisella paikkakunnalla. Kaikki sosiaaliset suhteeni ovat kuitenkin täällä. Haluaisin lapsen, mutta pelkään, että tipahtaisin lopullisesti työelämästä, kun nytkään en työllisty ja sitten en enää pystyisi yhtä laajasti etsimään töitä. Tilanne tuntuu ihan mahdottomalta ja oon ihan poikki. Mieli on yhtä ankea kuin sää.

Tsemppiä ap:lle ja meille muille työttömyyden kurjistamille!

Kohtalotoveri <3 Rakastan lapsiani mutta jos olisin tiennyt tästä ennalta, en olisi tehnyt heitä tällaiseen maahan kärsimään työttömästä luuseriäidistä. Vaikeaa enää tsempata kun haluaisi vain kuolla jokaisen työnantajan torjunnan myötä.

Jatkuva torjutuksi tuleminen on ihan järkyttävän rankkaa. Varsinkin, kun on ollut tavoitteita ja haaveita, mutta ovet pysyvät silti kiinni. Sitten pitäisi taas kerran tsempata itsensä innostumaan uusiksi. Pettymysten lisäksi sisintä nakertaa työttömyydestä johtuva itseinho ja häpeä. En tiedä... kai sitä vain pitää taas kerran kasata luunsa ja koittaa muistaa, että työttömyys ei määritä kaikkea itsessä... Vaikka siltä se piru vie kyllä tuntuu.

Vierailija
65/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset verkostot sinulla on muuten? Mitä harrastat, missä teet vapaaehtoistöitä? Onhan someprofiilisi ja kotisivut kunnossa?

Kotisivuja ei ole ja somessa olen epäaktiivinen. Harrastan useita liikuntalajeja ja verkostoja on, vaikkakaan ei hyödynnettäviä verkostoja.

Miten kuvittelet saavasi viestinnän töitä, jos some ja kotisivut ei ole kunnossa? Laita pikapikaa nuo kuntoon ja sitten palkkatuella vaikka kirjastoon, kuten joku ehdotti.

Olethan mukana noiden liikuntalajien hallituksissa ja sitä kautta viestintää hoitamassa? Jos et, niin siinä taas lisää täytettä cv:hen ja näyttöjä osaamisesta.

En kehtaa ylläpitää LinkedIn-profiilia tai kotisivuja joista paljastuu heti kuuden vuoden aukko cv:ssä. Hävetä saa kaikkien silmissä, ei vain rekryäjien. En harrasta liikuntaa missään seurassa koska varaa on enää ilmaisiin tai melkein ilmaisiin harrastuksiin.

Vierailija
66/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kehtaa ylläpitää LinkedIn-profiilia tai kotisivuja joista paljastuu heti kuuden vuoden aukko cv:ssä. Hävetä saa kaikkien silmissä, ei vain rekryäjien. En harrasta liikuntaa missään seurassa koska varaa on enää ilmaisiin tai melkein ilmaisiin harrastuksiin.

Korjaan, neljän vuoden aukko.

Vierailija
67/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten johonkin spr:n tai muuhun vapaaehtoishommaan, viestinnän osaajia tarvitaan aina ja noista saa hyvää täytettä cv:hen. Kotisivuilla voi puolestaan kirjoittaa muustakin kuin töistä, blogin tyylistä, jotta kirjoitustaito tulee esiin.

Vierailija
68/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä blogista löytyy myös joku kohtalotoveri:

https://haahuilijablog.wordpress.com

Petteri Orpo kysyy samaan aikaan A-studiossa, että miksi työttömät eivät vain mene töihin. Tuollainen limanuljaska lusii suojatyöpaikassa ja pienten lasten äiti hautoo epätoivossaan itsemurhaa, älytöntä.

Vierailija
69/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikoilla töitä riittää, revitään jo vuoden opintojen jälkeen töihin.

T. Bioanalyytikko-opiskelija

Vierailija
70/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tutkinnolla saa nykyisin varmasti töitä?

Logopedia... Sosiaalityöntekijöistä kanssa taitaa olla oikea pula, selvitä millä opinnoilla siihen hommaan pääsee.

Vierailija
71/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Revittäisiinköhän tällainenkin vuoden opintojen jälkeen 58-vuotias? (En siis ole ketjun aloittaja.)

Pitkäaikaistyötön minäkin, voisinhan sitä opiskella vaikka bioanalyytikoksi (ala sinänsä sopisi minulle). Mietin vain, onko oikein viedä opiskelupaikka joltain sellaiselta, joka voisi valmistuttuaan olla vielä 40 vuotta hyödyllisessä työssä, kun taas itse ehtisin olla hyvä jos kymmenen vuotta. Olisi kaikin puolin järkevämpää, jos pääsisin työhön, johon minulla on jo koulutus, vaikka omasta puolestani olisinkin valmis opiskelemään lisää.

Vierailija
72/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko lukea toisen tutkinnon? Tai mennä yliopistolle tekemään vaikka väikkäriä?

Anteeksi mutta maksetaanko näistä jotakin? Aloittaja kysyi, miten ansaita elanto. Toisen tutkinnon jälkeen hän olisi jo yli nelikymppinen, ja tohtoreille ei työmarkkinoilla ole sen parempaa kysyntää kuin maistereille, pikemmin päinvastoin (on vielä ylikoulutetumpi).

Vierailija
73/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukot CV:ssä voi täyttää mieleisellään jutulla. Kuka niitä lukee saati tarkastaa, että onko oikea. Voit vaikka keksiä siihen jonkun hyvän pestin ulkomailla, jos asiasta kysytään niin sanot että on salassapitovelvollisuus. Jos työnantajat saa kusettaa työnhakijoita ja -tekijöitä, niin annetaan samalla mitalla takaisin.

Vierailija
74/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani  45- vuotias(silloin) FM(historia) opiskeli lähihoitajaksi.

Pätkäkeikkaa riitti nollasopparilla.

Juu, kyllä tuo lienee olla realismia. E sin koulutus ja sitten sijaisuuksia, keikkaa tai sitten ei mitään.

Vierailija
75/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Revittäisiinköhän tällainenkin vuoden opintojen jälkeen 58-vuotias? (En siis ole ketjun aloittaja.)

Pitkäaikaistyötön minäkin, voisinhan sitä opiskella vaikka bioanalyytikoksi (ala sinänsä sopisi minulle). Mietin vain, onko oikein viedä opiskelupaikka joltain sellaiselta, joka voisi valmistuttuaan olla vielä 40 vuotta hyödyllisessä työssä, kun taas itse ehtisin olla hyvä jos kymmenen vuotta. Olisi kaikin puolin järkevämpää, jos pääsisin työhön, johon minulla on jo koulutus, vaikka omasta puolestani olisinkin valmis opiskelemään lisää.

Oon pohtinu samaa, mutta se on istumatyötä. Ajoin yliopiston rakennuksen ohi ja siellä istui kemisti kai se on tulevaisuudessa vain 20-30 vuotiaille, sitten ei voi enää vaan istua. Jos ei pääse töihin niin tekee mitä hyvittää voihan sitä harrastaa. Se on osa-aikatyö. Tulee fudut kuitenkin kun ei oo enää oikeen ikäinen. Ei sille mitään voi. Ei ainakaan puudu taka puoli siitä eteenpäin penkissä

Vierailija
76/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä alottaa 50-vuotiaitakin ja töihin pääsevät hekin.

Lainaamasi

Vierailija
77/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyö on yleinen kakkostyö humanisteilla. Itse en voisi ajatellakaan, mieluummin palvelualalla.

Vierailija
78/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa omaankin tuttavapiiriin kuuluu tuonikäisenä lähäriksi opiskellut historian FM. Tykkäsi erityisesti vanhusten kanssa työskentelystä; pääsi kai harjoittelemaan paikkaan, jossa oli aikaa tehdä työ kunnolla. Ehkä taustansa takia oli vilpittömän kiinnostunut, kun vanhukset muistelivat menneitä aikoja. Päätti sitten jatkaa opintoja joksikin geronomiksi tms.

Vierailija
79/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonommalta se tyhjä CV näyttää kuin omaan alaan "soveltumattomat" työt. Työnantaja näkee, että olet tosissasi työnhaussa, ja vaikka asia halutaankin kieltää, niin palkkaavat mieluummin sellaisen, joka on jo töissä kuin työttömän.

Oletko miettinyt oppisopimuskoulutusta? Tosin paikan etsiminen on se hankalin osa, mutta sitten saat palkkaa samalla kun "opiskelet" itsellesi uuden ammatin.

Olen hakenut satoja omaan alaan sopimattomia töitä. Huoltoasematyö olisi ollut taloudellisesti tappiollista ja siksi en uskaltanut ottaa sitä vastaan. Säästöjä kun ei juurikaan ole.

Isoissa kaupungeissa maisterin on oikeasti vaikea saada siivoojatyötä, kassatyötä, huoltoasematyötä jne, koska niihin on useita hakijoita, joilla on sellaisesta jo kokemusta ja joku sellaista sivuava koulutus. Ne ei palkkaa maisteria, koska maisteri on ylikoulutettu ja tarjolla on sopivampia. Jostain lapista saisi kausityönä siivoojan paikan kyllä, mutta mites pienten lasten äiti sinne yhdeksi kaudeksi muuttaa.

Itse olen maisterina kyllä saanut siivoustyötä, mutta minulla oli paljon kokemusta. Ylikoulutus ei ole haitannut, enkä usko että kovin moni olisi minua sopivampi. 

Vierailija
80/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston kautta työvalmentaja tueksi työnhakuun :)

Miksi painostetaan kuntouttavaan? Elämänhallinnassa tai terveydentilassa haasteita?

Kuntouttavassa on aivan tavallisia työnhakijoita suurin osa. Meillä isohko ryhmä jossa yksi kuuluisi terveydentilan vuoksi selvästi eläkkeelle. Perheellisiä ja 50+ ikäisiä, nuorempiakin. Ei ainakaan päällepäin tai käytöksessä näkyviä elämänhallintaongelmia. Työttömiä on vaan niin paljon, että jonnekin heitä yritetään saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan