Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ansaita elanto jos ei pääse enää koskaan palkkatöihin?

Vierailija
21.11.2019 |

Ikärasismi jyllää työmarkkinoilla enkä usko että kukaan enää koskaan palkkaa minua oikeisiin töihin. Olen jo 38-vuotias ja hakenut turhaan töitä kaksi vuotta. Ennen sitä olin äitiyslomalla (edellinen määräaikaisuus päättyi äitiysloman aikana) ja cv:ssä on siksi aukko. Tuon aukon ja ikäni takia työllistyminen on näköjään jo mahdotonta.

En uskalla ryhtyä yrittäjäksi taloudellisen riskin takia. Mitä voisin siis elannon ansaitsemiseksi tehdä? Minimituilla kituuttaminen ei ole elämää ja perheenäitinä en voi tappaakaan itseäni pois yhteiskuntaa kuormittamasta. Olen koulutukseltani medianomi ja FM.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin et muka pääse mihinkään töihin? Sen kun menet vaan. Nythän on nousukautta kestänyt jo useamman vuoden ja työpaikkoja on pilvin pimein. Työntekijöistä on monilla aloilla jopa pulaa.

Junanvaunutehdas Kajaanin Otanmäessä, Uudenkaupungin autotehdas, moni betonivalufirma,

hakkuukoneyrittäjät, jne...

...kyllä kärsivät työvoimapulassa, mutta 38- vuotias pienten lasten äiti medianomi- ja maisterikoulutuksella, eivät välttämättä kohtaa työn realiteetit ja henkilön ominaisuudet.

Tai jos kohtaisivat, ei sitä työnantaja usko.

Erilaisia puhelinmyyjän paikkoja oli rekrysivut pullollaan muutama vuosi sitten, niitähän ap on kokeillut huonolla menestyksellä.

Vierailija
22/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti johdu iästäsi miksi et saa töitä. Itse olen saman ikäinen nainen ja minua headhuntataan jatkuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kohta 3 v työttömänä, cv:ssä kolmen vuoden aukko, ikää alle 30v, tein välissä muutaman kuukauden puhelinmyyntiä kahdessa eri paikassa eli kokeiltu muitakin aloja. En varmaan itsekään pääse enää töihin.

Vierailija
24/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi korkeakoulututkintoa suorittaneelle osa-aikatyö huoltamon kassalla jossain skutsissa EI ole ponnahduslauta oman alan töihin.

Vierailija
25/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hakea apua jos on itsemurha-ajatuksia. Oletkohan masentunut?

Olen. Teen työnhakijana täyttä työpäivää ja lopputuloksena on 200 torjuntaa vuodessa, jatkuvaa vittuilua, työkkärin painostusta kuntouttavaan työtoimintaan ja aktiivimallin leikkuri.

Vierailija
26/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonommalta se tyhjä CV näyttää kuin omaan alaan "soveltumattomat" työt. Työnantaja näkee, että olet tosissasi työnhaussa, ja vaikka asia halutaankin kieltää, niin palkkaavat mieluummin sellaisen, joka on jo töissä kuin työttömän.

Oletko miettinyt oppisopimuskoulutusta? Tosin paikan etsiminen on se hankalin osa, mutta sitten saat palkkaa samalla kun "opiskelet" itsellesi uuden ammatin.

Vierailija
27/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia töitä olet hakenut? Asutko pienellä paikkakunnalla? Minkä alan maisteri olet? Ei 38 viel vanha ole.. Tsemppiä työnhakuun!

Kaikkea mahdollista! Asun suurehkossa yliopistokaupungissa ja pääaine oli yhteisöviestintä.

Oletko kuitenkin päässyt haastatteluihin? Tsemppiä. Ajat ovat kovia ja hyvätkään tekijät eivät välttämättä saa töitä.

Kahden vuoden aikana olen päässyt kahteen. Toisen työn olisin saanut, mutta se oli osa-aikatyötä niin pitkän ja hankalan matkan päässä, että toisen auton hankkiminen talouteen ja bensakulut olisivat syöneet nettopalkan kokonaan.

Eikä käynyt mielessä, että tuo olisi ollut hyvä ponnahduslauta muihin töihin?

Tiedätkö, että työttöminä on hyvän koulutuksen omaavia ja vuosikausia töitä tehneitä ihmisiä? Jos on esim. ollut 20 vuotta sihteeri, niin miksi se kokemus yksistään ei ole hyvä ponnahduslauta muihin töihin?Miksi sellaisen ihmisen pitää ottaa nollasopparilla siivouskeikkaa, jotta hänellä olisi "ponnahduslauta"?

Vierailija
28/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi korkeakoulututkintoa suorittaneelle osa-aikatyö huoltamon kassalla jossain skutsissa EI ole ponnahduslauta oman alan töihin.

Juuri siksi opiskeluaikana verkostoidutaan. Itse sain työpaikkani siten, että ei-oman-alani osa-aikatyössä menin kertomaan tavoitteistani ja asiakas soitti samana päivänä, että pääsetkö haastatteluun.

Vierailija
29/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako sinulle muu kuin oman alan työ?

Vierailija
30/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA

Vierailija
31/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonommalta se tyhjä CV näyttää kuin omaan alaan "soveltumattomat" työt. Työnantaja näkee, että olet tosissasi työnhaussa, ja vaikka asia halutaankin kieltää, niin palkkaavat mieluummin sellaisen, joka on jo töissä kuin työttömän.

Oletko miettinyt oppisopimuskoulutusta? Tosin paikan etsiminen on se hankalin osa, mutta sitten saat palkkaa samalla kun "opiskelet" itsellesi uuden ammatin.

Olen hakenut satoja omaan alaan sopimattomia töitä. Huoltoasematyö olisi ollut taloudellisesti tappiollista ja siksi en uskaltanut ottaa sitä vastaan. Säästöjä kun ei juurikaan ole.

Vierailija
32/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaako sinulle muu kuin oman alan työ?

Lue aiemmat viestini. Todellakin kelpaa.

Ap

Vierailija
33/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi palkkatukioikeus eli ole yhteydessä johonkin kiinnostavan kolmennen sektorin toimikaan, niin pääset palkkatuella töihin.

Vierailija
34/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut satoja omaan alaan sopimattomia töitä. Huoltoasematyö olisi ollut taloudellisesti tappiollista ja siksi en uskaltanut ottaa sitä vastaan. Säästöjä kun ei juurikaan ole.

Isoissa kaupungeissa maisterin on oikeasti vaikea saada siivoojatyötä, kassatyötä, huoltoasematyötä jne, koska niihin on useita hakijoita, joilla on sellaisesta jo kokemusta ja joku sellaista sivuava koulutus. Ne ei palkkaa maisteria, koska maisteri on ylikoulutettu ja tarjolla on sopivampia. Jostain lapista saisi kausityönä siivoojan paikan kyllä, mutta mites pienten lasten äiti sinne yhdeksi kaudeksi muuttaa.

Vierailija
35/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi opiskeluaikana verkostoidutaan. Itse sain työpaikkani siten, että ei-oman-alani osa-aikatyössä menin kertomaan tavoitteistani ja asiakas soitti samana päivänä, että pääsetkö haastatteluun.

Eli Mäkkärin kassalla satuit kertomaan jollekin asiakkaalle, että haluaisit perustaa oman vaatekaupan, ja seuraavana päivänä sait soiton enkelisijoittajalta, joka halusi investoida yritykseesi?

Vierailija
36/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko valmis muuttamaan minne vain työn perässä? 

Vierailija
37/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin oikotie onneen ja ratkaisu kaikkeen. Lähihoitaja.

Vierailija
38/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä, että missäköhän asustelet? Minulla on vähän samankaltainen tilanne, olen lähes samanikäinen ja olen vakavasti harkinnut yrittäjyyttä vuoden päivät. Liikeideoita olisi vaikka kuinka, mutta en ole tarpeeksi rohkea yrittämään yksin. Liikekumppani siis haussa tositarkoituksella ;)

Vierailija
39/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisempi tutkinto DI , kouluttauduin sairaanhoitajaksi, töitä riittää.

Vierailija
40/89 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko valmis muuttamaan minne vain työn perässä? 

Vain jos puolisollekin löytyy töitä sieltä. Muuten hän jää kahden pienen lapsen yksinhuoltajaksi, jos minä muutan. Jos työ on osa-aikatyötä tai muuten heikosti palkattua, minun on aika vaikeaa hankkia palkalla oma asunto työpaikkakunnalta.

Lasten iät 4 ja 3.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi