Millaisilla verenpainearvoilla jouduit vihdoin aloittamaan verenpainelääkityksen.
Kauanko vaan seurattiin kohonnutta verenpainetta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mulla on ollu jo pitkaan (so. useita vuosia ellei vuosikymmenia) alapaine paalle sata, viime mittauksessa oli 120/210 mutta se oli ilman 15 minuutin lepoa ensin.
Laakari sanoo aina verenpainettani mitatessaan etta tata olisi hyva seurailla, en kuitenkaan ole seuraillut kun mulla ei ole mitaan oireita. Ei paansarkya, huimausta ym.
Epailen itse etta mulla on &quonkoot;jannitysverenpaine" eli jos kotona yksin mittaisin niin tulos olisi vahemman korkea.
En haluaisi alkaa syomaan laakkeita.
Voitko lainata jostain verenpainemittarin kotiin?
Verenpainemittareita on jatkuvasti tarjouksessa. Lidlistä saa parilla kympillä ja apteekin tarjouksessa maksoi kolmekymppiä. Kuuluisi olla joka kodissa.
Onko rannemittari yhtä hyvä? Minä seurailen sillä nyt ja sellainen löytyi kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapaine oli jatkuvasti yli 90, usein lähellä sataa. Ei sitä varmaan kuukautta pidempään seurattu. Työterveyslääkäri sanoi että olen niin nuori että aletaan heti napakasti hoitaa. Olin tuolloin vähän yli 30 eikä elintavoissa ollut juuri parantamisen varaa. Sukurasitus RR-tautiin kova. Lääke on auttanut hyvin, eka jota kokeiltiin.
Minä myös kolmekymppinen ja sukurasite kova... Tänään alapaine oli 95, lääkärissä vielä paljon korkeampi. Unen laatua pitäisi saada kohennettua, muita elintapaongelmia lääkäri ei löytänyt.
Minulla aloitettiin alapaineen ollessa 90. Tosin alla oli tapahtumia jotka nostivat sitä, mutta suvussa molemmin puolin rr-sairautta, joten lääkitys aloitettiin heti. Olen itse asiassa onnekas, vanhemmillani aloitettiin lääkitys 30-vuotiaina, minulla kuusi vuotta myöhemmin. Kuolleita he jo toki ovat ja tiedän että omakin kuolema tulee olemaan nopea, mutta hyvä että saa elää täysillä loppuun saakka.
Kukaan ei tiedä tuleeko kuolema olemaan nopea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette haluaisi aloittaa lääkkeitä:
Punajuuri sis nitriittiä ja alentaa paineita. Myös pinaatti, tummat vihreät vihannekset -> kalium näissä auttaa paljonkin.
Magnesiumin voi tsekata, syökö tarpeeksi - tasapaino suolojen välillä.Ja tuo suonten kovettuminen pulssipaineen suuruudessa näkyy enemmänkin niin, että alapaine tapaa laskea itsestään iäkkäillä. Oikein "hyväksi".
Ettei se paineiden ero sinällään mikään varma merkki kalkkeutumista, ole. Jos joku pelästyi.
- korjasin vähän. 🔰Syön joka ilta ison annoksen magnesiumia, koska eräs lääkitykseni nostaa sykettä ja lisää rytmihäiriön riskiä. Paineet katossa silti.
Sama itsellä, ei siis kaikille pelkkä auta.
Mineraaleissa mg- K - na tasapaino, kokonaisuus. Asiaa voi yrittää tutkia, ei ole mitenkään helppo aihe mineraalien imeytymiset. Pan-suola esimerkiksi ei välttämättä sallittu kaikille, vaikka useimmille hyödyksi.
Sairaalassa nämä kaliumjutut ovatkin päivittäistä käytäntöä.
Kasviksia käsketään syödä juuri kaliumin vuoksi. Joillekin voi vielä auttaa.
Sitten vielä tää:
Vaikka joutuisi aloittamaan lääkkeen, on mahd. saada myöhemmin sitä vähennettyä, jopa lopetettua kokonaan. Vp-lääkkeitä on niin paljon erilaisia. Joillekin onnistuu ja itse juuri yritän samaa.
Näissä on kova opiskelu, se tosin kannattaa.
Paineet eivät tule alas nopeasti.
(tuo aikaisempi alapeukutettu kirjoittaja).
Ps iäkkäillä laskee automaattisesti se alapaine jos suonet jo kovettuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kohonnut alapaine (väh. 90) liki 25 vuotta ennen kuin siihen reagoitiin. Tosin vasta sitten kun yläpainekin oli koholla jolloin liki viisikymppisenä tuli lääkitys. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut aloittaa aiemmin sillä vaikka kohonnut verenpaine ei sinällään tunnu, niin lääkityksen myötä olo keveni ja mm. päänsäryt harvenivat merkittävästi.
Ohhoh seurailtiinpa pitkään :O
Nykyään on kyllä ihme, että joku on seuraa yhtään mitään, jos on julkisella puolella. Ei ole mitään omaa lääkäriä, tai ketään, joka seuraisi, sen jälkeen kun tuo kalasataman tappokeskus perustettiin. Ennen oli paremmin.
Sain heti ensimäisellä kerralla. En muista verenpainetta, mutta pulssi oli 180.
No onpa erikoinen asenne ollut lääkärillä! Kyllähän ihmistä pitäisi aina hoitaa kokonaisuutena.