Millaisilla verenpainearvoilla jouduit vihdoin aloittamaan verenpainelääkityksen.
Kauanko vaan seurattiin kohonnutta verenpainetta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpaine on todella vakava oire, joka vaurioittaa elimistöä koko ajan. Ei siihen puuttumista pidä jäädä odottelemaan. Jotain on tehtävä heti. Jos laihtuminen ja liikunnan lisääminen ja oikea ruokavalio eivät auta, niin totta kai heti lääkitys.
Ei ole laihdutettavaa, painoindeksi 23, vyötärönympärys 67 cm, en tupakoi, alkoholia vain vähän, arkiliikuntaa tulee päivittäin ja kovemmat treenit 3 kertaa viikossa, sen lisäksi palauttavia treenejä 1-2. Lihaa en syö, käytän vähäsuolaisia tuotteita, yritän syödä rehuja minimissään puoli kiloa päivässä. Krooninen uniongelma on häiritsemässä ja stressiä.
Eikö sille uniongelmalle voi tehdä mitään? Lääkkeitä siihen, sehän aiheuttaa myös korkeaa verenpainetta.
Olen nyt sairaslomalla noiden univaikeuksien vuoksi. Seurataan että miten vaikuttaa. Paria unilääkettä olen kokeillut ja niistä ei ollut apua. Uniongelmia ollut jo pikkulapsesta lähtien että siinä mielessä ei uusi asia.
Te jotka ette haluaisi aloittaa lääkkeitä:
Punajuuri sis nitriittiä ja alentaa paineita. Myös pinaatti, tummat vihreät vihannekset -> kalium näissä auttaa paljonkin.
Magnesiumin voi tsekata, syökö tarpeeksi - tasapaino suolojen välillä.
Ja tuo suonten kovettuminen pulssipaineen suuruudessa näkyy enemmänkin niin, että alapaine tapaa laskea itsestään iäkkäillä. Oikein "hyväksi".
Ettei se paineiden ero sinällään mikään varma merkki kalkkeutumista, ole. Jos joku pelästyi.
- korjasin vähän. 🔰
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mulla on ollu jo pitkaan (so. useita vuosia ellei vuosikymmenia) alapaine paalle sata, viime mittauksessa oli 120/210 mutta se oli ilman 15 minuutin lepoa ensin.
Laakari sanoo aina verenpainettani mitatessaan etta tata olisi hyva seurailla, en kuitenkaan ole seuraillut kun mulla ei ole mitaan oireita. Ei paansarkya, huimausta ym.
Epailen itse etta mulla on "jannitysverenpaine" eli jos kotona yksin mittaisin niin tulos olisi vahemman korkea.
En haluaisi alkaa syomaan laakkeita.
Voitko lainata jostain verenpainemittarin kotiin?
En voi. Aidillani on yksi, mutta tarvitsee sita itse, enka halua menna hanen luokseen mittaamaan (hanet tuntien, huolestuisi kovasti).
Aiheuttaako teillä verenpaine väsymystä? Auttoiko lääkitys siihen?
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako teillä verenpaine väsymystä? Auttoiko lääkitys siihen?
Mulla ei ihme kylla aiheuta, vaikka kaiken jarjen mukaan mun arvoilla pitaisi olla vaikka mita "kremppaa" kai. Olen virkea ja jaksan kokopaivatyon jalkeenkin puuhailla, kayda salilla ym. Ja viikonloppuisin meilla on aina paivat taynna ohjelmaa, enka edes nuku pidempaan viikonloppuisin (tai siis en nuku enempaa kuin arkenakaan, 8 tuntia yossa).
N44
Vierailija kirjoitti:
Punajuuri sis nitriittiä ja alentaa paineita. Myös pinaatti, tummat vihreät vihannekset -> kalium näissä auttaa paljonkin.
Magnesiumin voi tsekata, syökö tarpeeksi - tasapaino suolojen välillä.Ja tuo suonten kovettuminen pulssipaineen suuruudessa näkyy enemmänkin niin, että alapaine tapaa laskea itsestään iäkkäillä. Oikein "hyväksi".
Ettei se paineiden ero sinällään mikään varma merkki kalkkeutumista, ole. Jos joku pelästyi.
- korjasin vähän. 🔰
Kiitos vinkeista! Punajuurta pitaa alkaa syoda enemman, syon sita yllattavan vahan vaikka rakastan sen makua. Pinaattia syodaan sen sijaan useamman kerran viikossa pastoissa, salaateissa, lettuina ym. Ja kevaalla sitten nokkosta. (Onkohan siina myos samat ravintoarvot..?)
Magnesiumia otan kalsium-magnesium-sinkkitablettina yhden paivassa (yritan ehkaista osteoporoosia).
Syon myos keskivertoa enemman valkosipulia, inkivaaria, kurkumaa ja sahramia, en tieda auttavatko nama mihinkaan. :D
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mulla on ollu jo pitkaan (so. useita vuosia ellei vuosikymmenia) alapaine paalle sata, viime mittauksessa oli 120/210 mutta se oli ilman 15 minuutin lepoa ensin.
Laakari sanoo aina verenpainettani mitatessaan etta tata olisi hyva seurailla, en kuitenkaan ole seuraillut kun mulla ei ole mitaan oireita. Ei paansarkya, huimausta ym.
Epailen itse etta mulla on "jannitysverenpaine" eli jos kotona yksin mittaisin niin tulos olisi vahemman korkea.
En voi. Aidillani on yksi, mutta tarvitsee sita itse, enka halua menna hanen luokseen mittaamaan (hanet tuntien, huolestuisi kovasti).
Joistain kirjastoista voi lainata ilmaiseksi. Kannattaa muualtakin kysellä jos ei varaa ostaa omaa mittaria.
Vierailija kirjoitti:
Magnesiumin voi tsekata, syökö tarpeeksi - tasapaino suolojen välillä.Ja tuo suonten kovettuminen pulssipaineen suuruudessa näkyy enemmänkin niin, että alapaine tapaa laskea itsestään iäkkäillä. Oikein "hyväksi".
- korjasin vähän. 🔰
Syön joka ilta ison annoksen magnesiumia, koska eräs lääkitykseni nostaa sykettä ja lisää rytmihäiriön riskiä. Paineet katossa silti.
Mun alueen terveyskeskuksessa on mahdollisuus mitata verenpaine itsekseen.
Terveyskeskuksissa on yleensä itsemittauspiste, jos ei varaa omaan mittariin. Itse mitattuna paineet yleensä matalemmat.
Minulla aloitettiin arvoilla 140/90. Olen 30 v. ja minulla on munuaissairaus. Syön terveellisesti, syön paljon kasviksia ja marjoja liikun päivittäin, suolan käyttö on hillittyä ja olen lievästi alipainoinen. En juo alkoholia enkä tupakoi. Elämäntapani ovat kunnossa. Syön ihan mielelläni verenpainelääkettä, koska haluan suojella munuaisteni vähäistäkin toimintakykyä.
Kahden viikon kahdesti päivässä mittausten keskiarvo 90/60, lääkkeeksi määrättiin lakritsia ja suolaa. Ja ihan tosissani hain mittarin työterveyshoitajalta lainaan koska pelkäsin perineeni isäni suvun puolelta verenpainetaudin kun olo oli outo.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mittarin saa terveyskeskuksesta lainaan eikä ne edes maksa montaa kymppiä. Sinuna hankkisin oman.
Vierailija kirjoitti:
Minulla aloitettiin arvoilla 140/90. Olen 30 v. ja minulla on munuaissairaus. Syön terveellisesti, syön paljon kasviksia ja marjoja liikun päivittäin, suolan käyttö on hillittyä ja olen lievästi alipainoinen. En juo alkoholia enkä tupakoi. Elämäntapani ovat kunnossa. Syön ihan mielelläni verenpainelääkettä, koska haluan suojella munuaisteni vähäistäkin toimintakykyä.
Myös diabeetikoilla aloitetaan helpommin verenpainelääkitys. Hyvä vaan, säilyypä sisäelimet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet eivät paranna itse sairautta, vaan lieventävät oireita. Olen syönyt muutaman vuoden verenpainelääkkeitä, mutta ruokavalio ja liikunta hoitaa taudin kuntoon, joten lopetin turhan lääkkeiden syömisen. Suolan vähentäminen, kasvisten lisääminen (parsakaalia, parsaa, ruusukaalia tms sekä runsaasti salaattia) ja turhien rasvojen vähentäminen auttaa aina, vaikak sukurasitettakin on.
Verenpainelääke ja Burana tappoivat vanhan, muuten terveen ja hoikan, anoppini. Lääkärit eivät vaivaudu tutkimaan edes asiaa. Sisäinen verenvuoto oli tullut eikä päässyt ajoissa sairaalaan.
Verenpainepotilaan ei kannata syödä Buranaa eikä muitakaan ibuprofeenivalmisteita vähääkään koska ne nostavat verenpainetta. Liika särkylääkkeiden syöminen altistaa tunnetusti sisäisille verenvuodoille. Verenpainelääkkeet eivät aiheuta sitä.
Lääkkeissä on pakkausseteli ihan sitä varten, että lääkettä otetaan oikea annos. Vaikutus ei parane määrää lisäämällä. Siinä lisääntyvät vain haitat.
Vierailija kirjoitti:
Alapaine oli jatkuvasti yli 90, usein lähellä sataa. Ei sitä varmaan kuukautta pidempään seurattu. Työterveyslääkäri sanoi että olen niin nuori että aletaan heti napakasti hoitaa. Olin tuolloin vähän yli 30 eikä elintavoissa ollut juuri parantamisen varaa. Sukurasitus RR-tautiin kova. Lääke on auttanut hyvin, eka jota kokeiltiin.
Itse olin n. 24 vuotias, kun tuolloin ekan kerran mittaus näytti korkeita lukeamia. Tautia on suvussa. Sen jälkeen aina lääkärissä, tai th:n vastaanotolla mitattaessa lukemat oli korkeita. Samoin raskauksien aikana. Ostin oman mittarin, kotona raskaana ollessa mittailin myös korkeita lukemia, eli ei ollut kyse "valkotakkipaineista". Vasta vanhemmalla iällä sain lääkityksen, kun paineet nousi niin korkeiksi, että fyysisesti olin todella huonovointinen. Mietin vain, miten paljon vahinkoa on jo syntynyt verisuoniin, ja elimiin näiden kuluneiden vuosikymmenten aikana. No, eläessä sen näkee.
En muista enää tarkkoja arvoja, vaan lähinnä sen, että jouduin käymään lääkärissä erittäin monta kertaa, ennen kuin sitten yksi suostui aloittamaan verenpainelääkityksen. Toistuvasti kehotettiin "seurailemaan" ja hurjat lukemat laitettiin aina jännityksen piikkiin. Minulla on myös kilpirauhassairaus ja jopa endokrinologi tiuskaisi, ettei verenpainetta aleta hoitamaan erikseen.
Nyt on lääkitys ja verenpaine loistava ka 116/74.
Jotenkin puheet korkean verenpaineen hoidon tärkeydestä ja todellisuus eivät kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Verenpainemittareita on jatkuvasti tarjouksessa. Lidlistä saa parilla kympillä ja apteekin tarjouksessa maksoi kolmekymppiä. Kuuluisi olla joka kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kohonnut alapaine (väh. 90) liki 25 vuotta ennen kuin siihen reagoitiin. Tosin vasta sitten kun yläpainekin oli koholla jolloin liki viisikymppisenä tuli lääkitys. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut aloittaa aiemmin sillä vaikka kohonnut verenpaine ei sinällään tunnu, niin lääkityksen myötä olo keveni ja mm. päänsäryt harvenivat merkittävästi.
Ohhoh seurailtiinpa pitkään :O
90-luvulla ei edes puhuttu että lääkitys pitäisi aloittaa mutta verenpainetta seurattiin aktiivisesti ja aina välillä otettiin sydänfilmi. Olin tuolloin vielä ihan hoikka.
Minulla on kummankin vanhemman puolelta vielä sukurasite sydän- ja verisuonitauteihin, mutta jostain syystä vasta muutama vuosi sitten nuori kesäkandi terveyskeskuksessa oli ensimmäinen joka määräsi lääkkeet. Siinä vaiheessa alapaine oli jo noin 100 ja yläpainekin 150 mitkä lukemat osin johtuivat jännityksestä.
Minulla verenpaineet ja sukurasite aivan sama , kuin sinulla. Just noin korkeat lukemat terkkarilla mitattaessa, mutta kotona alhaiset. Ei aloitettu lääkitystä. Olis pitänyt , koska olin työssä/työmatkalla n 8-10 tuntia 5 pv vk ja silloin luonnollisesti paineet korkealla.
Marssin 50 vuotiaana lääkärin ja pyysin verenpainereseptin. Kuuskymppisenä suonet oli jo tukossa ( olen hoikka ,tupakoimaton, liikuntaa harrastava). No, näillä mennään ja pallolaajennettu on. Nyt yli 70v ,lääkitykset päällä ja lenkkeily maistuu, eikä tarvitse töitä tehdä.
Elikkä aloita vaan lääkitys , äläkä usko valkotakkiverenpaineeseen ( on yhtä haitallinen)
Eikö sille uniongelmalle voi tehdä mitään? Lääkkeitä siihen, sehän aiheuttaa myös korkeaa verenpainetta.