"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”
Hyi kun tuli paha olo kuin luin tuon jutun. Myös minun isäni oli tuollainen paskapääsovinisti.
Olin ehkä vasta 11 v kun isä mietti kännissä että "tuleekohan Pialle iso vai pieni pillu".
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Ikinä missään ei ole ollut sellaista, että äiti yhdessä mummon ja tädin kanssa kommentoisi poikalapselle että "tolle kasvaa varmaan iso k*rpä", "vilautapa meille vähän, joko sulla seisoo", ja "kyllä ton kanssa mielellään panis", samalla kun suvun miehet istuu tuppisuuna vieressä tai max. hihittelee vaivautuneena että "älä Pekka välitä, tytöt on tyttöjä". Siksi on olemassa esimerkiksi se naistenpäivä, ja miestenpäivää ei ota tosissaan edes miehet. Yksittäiset tapaukset ovat kaikki tietenkin traagisia ja väärin, mutta niitä ei voi rinnastaa yhteiskunnan ja kulttuurin sisäänrakennettuun ja systemaattiseen tyttöjen ja naisten alistamiseen ja esineellistämiseen.
Esim. minusta on kommentoitu vähän vastaavaa sukulaisnaisen toimesta ja kädellä kokeiltu. Ikä oli sormin näytettävä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä missään ei ole ollut sellaista, että äiti yhdessä mummon ja tädin kanssa kommentoisi poikalapselle että "tolle kasvaa varmaan iso k*rpä", "vilautapa meille vähän, joko sulla seisoo", ja "kyllä ton kanssa mielellään panis", samalla kun suvun miehet istuu tuppisuuna vieressä tai max. hihittelee vaivautuneena että "älä Pekka välitä, tytöt on tyttöjä". Siksi on olemassa esimerkiksi se naistenpäivä, ja miestenpäivää ei ota tosissaan edes miehet. Yksittäiset tapaukset ovat kaikki tietenkin traagisia ja väärin, mutta niitä ei voi rinnastaa yhteiskunnan ja kulttuurin sisäänrakennettuun ja systemaattiseen tyttöjen ja naisten alistamiseen ja esineellistämiseen.
Esim. minusta on kommentoitu vähän vastaavaa sukulaisnaisen toimesta ja kädellä kokeiltu. Ikä oli sormin näytettävä silloin.
Sen takia tuossa lukeekin, että yksittäistapaukset niin kuin sinun, on eri asia kuin kokonainen kulttuuri, jonka suurin osa tytöt kokee, tytöistä yksi neljästä hyväksikäytetään lapsena, ymmärrätkö eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insesti varmaan ollut paljon yleisempää kun tiedetään...
Yleisempää kuin persulijonnet myöntävät. Oikeudenkäyntitilastoja on vuodelta kivi ja keppi eli noin 1400-luvulta lähtien, mutta isyyttähän ei voitu selvittää ja nainen vei monesti "häpeänsä" järveen.
Persupojat tietenkin väittävät, että koko Kansallisarkisto on ihan heitä vastaan väärennetty viimeiset 600 vuotta.Miten puoluekanta tähänkin asiaan liittyy? Sinullakin taitaa olla jonkilaista ongelmaa.
Liittyy varmaan siihen että ko. puolueen jäsenet ovat vähätelleet ahdistelua (esim. Me too -kampanjaa) ja seksuaalista väkivaltaa Puolueen luottamushenkilöillä on myös itsellään näitä rikoksia kontollaan. PS-valtuutettu taannoin: "Ei avioliitossa voi rai skata, se on perheen sisäinen asia”[/quot
Laittakaa myös isänne puoluekanta viestinne perään, niin saadaan tästäkin vakavasta aiheesta poliittinen persupeli, jookosta?Selvä: minun väkivaltainen narsistipsykopaattipedari-isäni on aina äänestänyt demareita. Häntä palvova äitini on myös melko uskollinen demareille, mutta on äänestänyt vihreitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni käytti minusta lempinimeä vosu. Kommentoi mm miten perse levinnyt. Niin ja olin 15 vuotias. Kerran olin hakemassa isääni hänen kotiinsa hänen pyynnöstään, koska oli kuulemma niin humalassa ettei pysy itse pystyssä. Asuin siis yksinhuoltaja äitini kanssa, joka oli tietämätön näistä hakureissuista, koska isäni kielsi kertomasta ja minua pelotti olla tottelematta. Kerran kuitenkin eräs ryyppykaverinsa yritti kerran iskeä minua ja suudella väkisin muiden kavereidensa nauraessa kännissä taustalla. Onneksi yksi näistä miehistä oli sen verran fiksu, että repi miehen päältäni pois ja kantoi minut ulos ja yritti rauhoitella minua, koska olin jonkinlaisessa shokissa. Isäni tuli ulos naureskelemaan ja v*ttuilemaan ja tämä mies huusi isälleni ja käski hänen pysyä kaukana minusta. Mies lähti saattamaan minua kotiini ja kehotti minua olemaan tapaamatta isääni. Hän saattoi minut kotiovelle asti ja kertoi äidilleni kaiken. Hän lupasi soittaa heti äidilleni ja tuoda minut kotiin, jos näkisi minua enää isäni seurassa.
Sain myöhemmin tietää, että mies oli itse lapseton ja istui vankilassa pikkurikoksista, että saisi talvella katon päänsä päälle. Olen ikuisesti kiitollinen tälle miehelle, että hän pelasti minut ja kertoi äidilleni. Olemme pitäneet satunnaisesti yhteyttä miehen kanssa, koen että hän on ollut minulle jonkinlainen suojelusenkeli.
N20
Mistä voit tietää etteikö tuo mies olisi myös takaajatuksena yrittänyt saada iskettyä sinua? Ilmeisesti aikuinen mies ja piditte yhteyttä tapahtuneen jälkeen? Eikö muka ole yhtään häiritsevää että aikuinen mies haluaisi pitää lapseen yhteyttä?
Monet miehet osaavat pitää kohteliaan välimatkan ja olla seksuaalisesti neutraaleja. Kunnioitus kaiketi on sana, jota haen. Heillä on lähimmäisen kunnioittamisen taito, vaikka se lähimmäinen olisi lapsi tai teini.
Rasvaiset tarkoitusperät vaistoaa hyvin selvästi. Ne taas liittyvät ilmeiseen kunnioituksen puutteeseen.
Minua säälitti tämä Taina ja tunnen myötätuntoa häntä kohtaan! Toivoisin vain ettei olisi niin takertunut isänsä sanoihin jne vaan avannut silmät ja katsonut kaunistakin maailmaa toisin silmin. Pitää vaan kovettaa itsensä ja ajatella että se mitä joku sanoo ei ole absoluuttinen totuus elämästä vaan elämässä on kaikkia sävyjä ja kaikilla on oikeus onnellisuuteen ja rakkauteen sekä itsensä kunnoitukseen. Ei tietysti hinnalla millä hyvänsä vaan muita kunnioittaen. Tainalle toivon kaikkea hyvää elämässä eteenpäin kuin kaikille niille jotka löytävät itsensä Tainan tarinasta.
Tämä on niin surullista ja suututtavaa. Alkaa melkein oksettaa kun mietin että joku kuitenkin ajattelee tuollaisesta käytöksestä että onpa turhaa ulinaa ja pitäisi päästä siitä yli yms. Ihan järjetöntä että joskus tuollainen käytös on ollut ihan ok.
Ennen vanhaan kommentoitiin lapsista hieman ronskimmin ja häkellyttävän seksuaalisesti. Taisi olla Täällä pohjantähden alla - elokuvassa, kun isoäiti kommentoi vastasyntynyttä poikalasta tyyliin "on niin isot munat, että voisi vaikka heti riiuulle lähteä"
Eli se siitä. Ei ole tässäkään asiassa naisilla yksinoikeus uhriutumiseen. Pojatkin ovat varmasti kokeneet samaa, naisten taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insesti varmaan ollut paljon yleisempää kun tiedetään...
Yleisempää kuin persulijonnet myöntävät. Oikeudenkäyntitilastoja on vuodelta kivi ja keppi eli noin 1400-luvulta lähtien, mutta isyyttähän ei voitu selvittää ja nainen vei monesti "häpeänsä" järveen.
Persupojat tietenkin väittävät, että koko Kansallisarkisto on ihan heitä vastaan väärennetty viimeiset 600 vuotta.Miten puoluekanta tähänkin asiaan liittyy? Sinullakin taitaa olla jonkilaista ongelmaa.
Liittyy varmaan siihen että ko. puolueen jäsenet ovat vähätelleet ahdistelua (esim. Me too -kampanjaa) ja seksuaalista väkivaltaa Puolueen luottamushenkilöillä on myös itsellään näitä rikoksia kontollaan. PS-valtuutettu taannoin: "Ei avioliitossa voi rai skata, se on perheen sisäinen asia”
Minä olen seksuaalisen väkivallan, hyväksikäytön ja ahdistelun uhri enkä pitänyt metoo-kampanjasta lainkaan. Kritiikki metoota kohtaan sotkettiin usein siihen, että vähäteltiin kokemuksia, vaikka kampanjassa oli paljon varjopuolia (tuomiot kunnianloukkaukskst, osa valehteli, kuukausia kestävä asian vyörytys päälle, joka teki arjestani vaikeaa, ihmisoikeuksiinkin kirjattu syytön kunnes tosin todistetaan -periaatteen unohtaminen, mutta ehdollisen vankeustuomion saaneiden rikollisten nimiä ei saa edes kertoa), jotka tekivät ehkä jopa enemmän hallaa asialle. Minä olisin näin uhrina toivonut kampanjaan kunnioittavanpa ja hienotinteisempaa otetta ja olen kuullut ammattilaisilta, että osalla on samankaltaisia kokemuksista. Se tuntui samalta kuin useat väkivaltakokemukseni. Minua painostetaan ja pakotetaan olemaan osa jotakin, mitä en pyytänyt ja mihin en ollut valmis ja mikä ei tunnu omalta ja kohtamaan kuukausitolkulla kipeitä traumoja. Ne olivat niin vaikeita kuukausia elää traumaperäinen stressihäiröin (mikä unohdettiin kampanjassa, että moni väkivallan uhri kärsii siitä) kanssa, että mietin oikeasti, olisiko parempi kuolla. Mutta eihän näistä saa puhua, koska se koetaan heti "vähättelynä" ja vastaavana. Persuilla oli myös oikeasti hyviä pointteja eikä tosiaan puoluekanta tähän asiaan liity. Lisäksi he ovat ainoita, jotka uskaltavat puhua eräästä ongelmasta, jonka uhri itsekin olen. Se vaiettiin kampanjassa kuoliaaksi. Aivan kuin meitä ei olisi olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi meinasin sanoa että heikko itsetunto jos tollasia nokkiinsa ottaa, se on vain puhetta.
Maailmaan puhetta mahtuu, naiset ei puheissa yleensä toiseksi jää.
.
Mutta ketjussa on kyllä törkeitäkin juttuja, hyvänä ihmisenä ei aina tajua kuinka pahojakin ihmisiä on olemassa.
Sori, sä et ole millään tavalla hyvä ihminen. Ei hyvä ihminen edes suunnittele sanovansa mielensä pahoittaneelle, että sen itsetunnossa on vain vikaa, eikä sanojan sanoissa. Etenkään, jos kyseisen henkilön isä on kutsunut häntä pantavaksi. Ei terve ihminen tuollaista lapselleen sano.
Meillä isovelipuoli ja kaverinsa kävivät kurkkimassa saunan ikkunasta sisään kun minä ja sisko kävimme (pakollisessa) lauantaisaunassa. Huutelivat ikkunan raosta törkeyksiä kuten läskiperse tai lauta. (olimme n. 9-12-vuotiaita) En käsitä miksei suihku riittänyt (yläkerrassa oli lukittava suihkutila) Kun yritimme sanoa, että se kurkkiminen ja kommentointi todellakin häiritsee, isä vain nauroi räkäisesti ja sanoi että se on vaan tervettä kiinnostusta tyttöihin.
Vierailija kirjoitti:
Minua säälitti tämä Taina ja tunnen myötätuntoa häntä kohtaan! Toivoisin vain ettei olisi niin takertunut isänsä sanoihin jne vaan avannut silmät ja katsonut kaunistakin maailmaa toisin silmin. Pitää vaan kovettaa itsensä ja ajatella että se mitä joku sanoo ei ole absoluuttinen totuus elämästä vaan elämässä on kaikkia sävyjä ja kaikilla on oikeus onnellisuuteen ja rakkauteen sekä itsensä kunnoitukseen. Ei tietysti hinnalla millä hyvänsä vaan muita kunnioittaen. Tainalle toivon kaikkea hyvää elämässä eteenpäin kuin kaikille niille jotka löytävät itsensä Tainan tarinasta.
Kovettaa itsensä pahoja kokemuksia ja ihmisiä vastaan, mutta pysyä avoimena ja herkkänä kaikelle kauniille ja oikealle elämässä. Siinä meille kaikille haastetta yhdelle elämälle.
Vierailija kirjoitti:
"Tuosta meidän Tainasta tulee tosi pantava”
Kuulostaa ihan perus junttikielellä täällä päin. Tuossa perheessa se ei ilmeisesti ollut vain juttikieltä, koska sai tuollaisesta traumat. Eipä olisi itseäni kauheasti hetkauttanut, mutta ihmisiä on niin erilaisia sanat voivat saada eri tulkintoja.
No lueppa tuo artikkeli, niin ymmärrät että tuossa oli vähän kyse muustakin.
Aika järkyttäviä juttuja saa taas lukea. Vetää aika sanattomaksi millaista käytöstä nuoret naiset ja tytöt oikein ovat saaneet kokea sellaisten ihmisten toimesta joihin pitäisi pystyä luottamaan, ja joihin he ovat luottaneetkin. Ja kun tuollainen ihminen sitten pettääkin sen luottamuksen, niin on varmasti vaikeaa luottaa enää yhtään kehenkään.
Terveisin Naispelko26
Vähättelijät ei tajua että kyse ei ole yhdestä yksittäisestä sanomisesta tai ”vitsistä”. Vaan vuosikausien alistsmisesta ja nujertamisesta, seksuaalisesta vallankäytöstä, lapsen itsetunnon tahallisesta murentamisesta. Tällaisille ei sanota että ”pääse yli asiasta”. Kyseessä on TRAUMA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi meinasin sanoa että heikko itsetunto jos tollasia nokkiinsa ottaa, se on vain puhetta.
.
Mutta ketjussa on kyllä törkeitäkin juttuja, hyvänä ihmisenä ei aina tajua kuinka pahojakin ihmisiä on olemassa.Sori, sä et ole millään tavalla hyvä ihminen. Ei hyvä ihminen edes suunnittele sanovansa mielensä pahoittaneelle, että sen itsetunnossa on vain vikaa, eikä sanojan sanoissa. Etenkään, jos kyseisen henkilön isä on kutsunut häntä pantavaksi. Ei terve ihminen tuollaista lapselleen sano.
Ei niin. Terveet isät kehuvat yleensä lapsensa piirustustaitoa ym. Se tukee itsetuntoa.
Tuommoinen taas saa miettimään, pitääkö isiltä tai sen kavereiden katseita mennä piiloon.
Kaikkia ajatuksia ei tarvitse sanoa ääneen.
Oma isäni ei juonut ja rakastan häntä paljon, mutta jotenkin kiusaantuneet välit on jääneet. Luulen, että osaksi se johtuu juuri tuosta hänen tavastaan vääntää kaikki asiat seksuaaliseksi ja kaksimieliseksi. Lapsuus oli alusta asti alapääjuttuja täynnä, nolasinkin itseni monesti kun tein "hauskoja juttuja" joita olin tietysti kotona oppinut, esim painoin päätä tätien pyllyihin. Kotona kuitenkin sama meno jatkui, minulle oltiin tietty vihaisia jos jotain tuollaisia tein, mutta isä silti itse teki kokoajan. Aikuiset voivat sitten olla tyhmiä! Muistan esim kun isä sanoi, että minusta tulee hyvä suihinottaja, koko sen pitkän pöydän ääressä olevat aikuiset nauroivat. Miten ihmeessä tuollaisia kommentteja lasta kohtaan voi pitää hauskana, eikä yhtään sairaana.
Paljon pahempaa tapahtuu, kuten tässäkin keskustelussa nähdään, tämä minun juttuni on pientä verrattuna mitä hirveää väkivaltaa voi olla. Mutta kyllä nämä taatusti jonkun jäljen jättävät, itse en ole ainakaan koskaan seurustellut, olen kohta kolmekymmentä.
mun äiti kommentoi ihan samanlaisia mulle, yök. olen siis nainen itsekin, joku wt juttu puhua noin lapsille
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kommentoitiin lapsista hieman ronskimmin ja häkellyttävän seksuaalisesti. Taisi olla Täällä pohjantähden alla - elokuvassa, kun isoäiti kommentoi vastasyntynyttä poikalasta tyyliin "on niin isot munat, että voisi vaikka heti riiuulle lähteä"
Eli se siitä. Ei ole tässäkään asiassa naisilla yksinoikeus uhriutumiseen. Pojatkin ovat varmasti kokeneet samaa, naisten taholta.
Elokuvasta tuli heittämällä normaalin seksuaalikäytöksen osoittaja. Sillä lailla.
Alkuperäisen romaanin kirjoittaja: Väinö Linna
Ohjaaja: Edvin Laine
Käsikirjoittajat: Matti Kassila, Edvin Laine, Väinö Linna, Juha Nevalainen
Mitäpä luulet, kumman sukupuolen näkökulmien ja mielihalujen mukaan tuon elokuvan repliikit on toteutettu?
Joten älä viitsi sotkea tällaisella p*skalla ketjua, jossa ihmiset kertovat oikeista hyväksikäyttökokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jee, taas yksi miesvihaketju täynnä keksittyjä tarinoita. Eikö voitaisi jättää tällaiset tekemättä näin miestenpäivän kunniaksi, huomenna saatte sitten heti aamusta uudella innolla haukkua miehiä sioiksi ja ahdostelijoiksi. Jookos?
Ei pidä syyllistyä, ellei ole huono omatunto. Etkä sinä ole muiden tekemisistä vastuussa vaan omistasi.
Ei tässä koko miessukupuolta tuomittu. Muutama nostettiin peräti sankareiksi. On vain niin, että kun on joskus ahdisteltu, on vaikea enää miehiin luottaa ollenkaan.
.
Mutta ketjussa on kyllä törkeitäkin juttuja, hyvänä ihmisenä ei aina tajua kuinka pahojakin ihmisiä on olemassa.