Perheen metatyöt mitä niitä on?
Esimerkkejä ”metatöistä” mitä
voi olla lapsiperheessä?
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut lapsena harrastaa mitään ohjattua. Vanhemmat ilmoittivat, etteivät aio käyttää iltojaan mihinkään niin herraskaiseen kuin kakaran kuskaukseen.
Tässä siis ilmainen vinkki kaikille teille, jotka olette niin taitavia metatyön vähentämisessä. Saatte käyttää vaikka sanasta sanaan samoja sanoja kuin minun vanhempani. Eipä kulu energianne uusien ilmaisujen keksimiseen.
Ja kyllä, minäkin teen aika paljon metatyötä, koska sillä tavalla omasta ja lasten elämästä saa kivempaa.
Miksi sitä sitten täytyy täällä listata kun se on juuri sitä kivaa elämää mitä haluatkin elää? Tämä juuri ketjun ongelma, listataan ja valitetaan asioista joita toiset eivät edes tajuaisi listata elämässään vaikka niitä tekevätkin, ne kun ovat mukava osa omaa yksityiselämää, ei mitään rasittavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut lapsena harrastaa mitään ohjattua. Vanhemmat ilmoittivat, etteivät aio käyttää iltojaan mihinkään niin herraskaiseen kuin kakaran kuskaukseen.
Tässä siis ilmainen vinkki kaikille teille, jotka olette niin taitavia metatyön vähentämisessä. Saatte käyttää vaikka sanasta sanaan samoja sanoja kuin minun vanhempani. Eipä kulu energianne uusien ilmaisujen keksimiseen.
Ja kyllä, minäkin teen aika paljon metatyötä, koska sillä tavalla omasta ja lasten elämästä saa kivempaa.
Miksi sitä sitten täytyy täällä listata kun se on juuri sitä kivaa elämää mitä haluatkin elää? Tämä juuri ketjun ongelma, listataan ja valitetaan asioista joita toiset eivät edes tajuaisi listata elämässään vaikka niitä tekevätkin, ne kun ovat mukava osa omaa yksityiselämää, ei mitään rasittavaa työtä.
Ei täällä ole valitettu.
Sen sijaan on kovasti solvattu heitä jotka sanoo että lapsiperheessä on aina metatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole valitettu.
Sen sijaan on kovasti solvattu heitä jotka sanoo että lapsiperheessä on aina metatyötä.
Eikö? Katsopa tarkemmin ketju, joka toisessa viestissä uhriudutaan oman taakan alle ja haukutaan sitä parisuhteen toista osapuolta - joka näyttää olevan aina mies. Yksi metataito lisää harjoiteltavaksi ja lapsille opetettavaksi, tuo täällä kuulutettu luetun ymmärtäminen, se kun tärkeä osa äikkää ylioppilaskirjoituksissa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ole valitettu.
Eikö? Katsopa tarkemmin ketju, joka toisessa viestissä uhriudutaan oman taakan alle ja haukutaan sitä parisuhteen toista osapuolta - joka näyttää olevan aina mies. Yksi metataito lisää harjoiteltavaksi ja lapsille opetettavaksi, tuo täällä kuulutettu luetun ymmärtäminen, se kun tärkeä osa äikkää ylioppilaskirjoituksissa nykyään.
Höpöhöpö.
Vauvapalstalle kirjoittelu. Tärkeää metatyötä! Menes nyt vauva siitä rääkymästä, saat tissiä sitten ensi viikolla, oon tehnyt metatyönä syömisaikataulun sulle. Kerran kuukaudessa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstalle kirjoittelu. Tärkeää metatyötä! Menes nyt vauva siitä rääkymästä, saat tissiä sitten ensi viikolla, oon tehnyt metatyönä syömisaikataulun sulle. Kerran kuukaudessa riittää.
Surkean elämäni ainoa sisältö: vauvapalstalla riehuminen.
T. Tuikkukippomies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta kotioloissa metatyö on suunnittelua, aikatauluttamista ja delegointia eli vastaamista siitä, että asiat tapahtuvat oikeassa järjestyksessä, oikealla tavalla ja ovat valmiita oikeaan aikaan. Työelämässä tätä tekee yleensä projektipäällikkö tai muu esimies. Asioiden toteuttaminen eli varsinainen kotityö tai lasten hoito ei ole metatyötä vaan suorittavaa työtä.
Jos työpaikka on perheen kokoinen, noin 4 henkilöä ei taida projektipäällikköä paljon tarvita, työt sujuvat varsin pienellä johtamispanostuksella. Lähimpänä varmaan tuollaiset pienet maatilat joissa useampi sukupolvi hommissa. Harvemmin niissä menee hirveästi aikaa siihen metapohtimiseen, eiköhän aika käytetä varsinaiseen tekemiseen. Ja eihän se tunnu täälläkään kenellekään ongelma olevan, suunnittelua joka ei ole vaikeaa eikä vie paljoa aikaa, niinhän täällä useampi vakuuttaa. Ihmettelen vain miksi noita suunnittelutöitä täytyy niin tiukasti vain listata, mikä se motiivi tuohon on? Aika monissa perheissä tuota ei tarvitse erikseen pohtia tai listata
No otetaan vaikka yksi konkreettinen esimerkki. Lapsi saa kutsun kaverisynttäreille.
Metatöitä:
- varmistetaan, että synttärit sopivat perheen aikatauluun
- tarkistetaan, onko lapsella sopivankokoiset juhlavaatteet
- suunnitellaan lahja
- sovitetaan perheen muuhun aikatauluun lahjan ja mahdollisten vaatteiden hankkiminen
- delegoidaan synttäreistä aiheutuvat tehtävät (synttärikutsuun vastaaminen, lahjan hankkiminen, juhlavaatteiden hankkiminen, lapen vieminen synttäreille sekä lapsen noutaminen synttäreiltä)Ei metatöitä:
- synttärikutsuun vastaaminen
- lahjan ostaminen
- juhlavaatteiden ostaminen
- lapsen vieminen ja noutaminen synttärijuhlistaSinänsä helpolta kuullostava homma, mutta jos molemmat vanhemmat käyvät töissä, on harrastuksia sekä itsellä että lapsilla eikä esim ole kahta autoa käytettävissä, toinen vanhemmista ei voi tarvita autoa samana päivänä kun lasta on kuskattava synttäreille vaan auton on oltava sillä, joka kuskaa. Juhlavaatteiden ostoksille on mentävä yhdessä lapsen kanssa, jotta vaatteet voidaan sovittaa. Pitää siis katsoa, milloin ja kummalle vanhemmalle tämä voidaan delegoida. Vai käykö niin, että pitää pyytää esimerkiksi isovanhempia avuksi.
Tällaisia pikkuasioita, joita pitää ennakoida, joita pitää suunnitella ja joihin pitää valmistautua on lapsiperheissä vaikka kuinka paljon. Ongelma ei olekaan jokin yksi asia kuten lapsen saama synttärikutsu vaan se, että näitä pieniä asioita tuppaa lapsiperheissä olemaan jatkuvasti. On vahempainiltaa ja vasua, on lapsen harrastuksen huoltojoukoissa toimimista, lapsen sosiaalisista suhteista huolehtimista (yökyläilyt kavereiden kesken) , kasvavalla lapsella pitää olla koko ajan riittävästi sopivankokoisia ja kunkin sään mukaisia vaatteita, pitää olla sopivat liikuntavarusteet jne. Neuvolassa pitää käydä säännöllisin väliajoin, samoin hammaslääkärissa. Kampaajalla tai parturissa. Lääkärissa uusimassa reseptit, jos lapsella on jokin krooninen sairaus kuten astma. Siitepölylle allergisten lasten vanhemmat joutuvat huolehtimaan, että lapsella on voimassaoleva resepti sekä apteekista haetut allergialääkkeet jo ennenkuin muutamaa viikkoa aikaisemmin kuin siitepölykausi alkaa.
Monissa perheissä tämä sujuu ihan ilman ongelmia. Meillä minä suunnittelen, aikataulutan ja delegoin (teen sitä työksenikin) ja mies sitten toteuttaa.
Mä teen vaan tän osuuden:
-synttärikutsuun vastaaminen
- lahjan ostaminen
- juhlavaatteiden ostaminen
- lapsen vieminen ja noutaminen synttärijuhlistaEn ole ajatellut, että tuon pitäisi olla noin vaikeaa.
Et edes kerro puolisolle? Lähdet vaan?
Et lapsellekaan? Eikö hän saa olla mukana ostamassa lahjaa?
Eiköhän puoliso tiedä että kutsukortti tulee, kun hän hakee lapsen tarhasta.
Minä vastaan kutsuun ja lahjan hakee kuka kerkeää. Lapsen vie jompi kumpi tai vaikka yhdessä.Mikä tässä on vaikeaa ja vaatii loputonta suunnittelua?
Nuo lapset joiden vanhemmat eivät ”harrasta metatyötä” erottaa kyllä. Ne tuodaan joko reilusti etuajassa tai myöhässä, tai ne tulee omia aikojaan itse, kun kumpikaan vanhemmista ei vaivautunut. Niillä on likaiset arkivaatteet ja kiljuva nälkä, mutta ei lahjaa synttärisankarille. Ei sillä, saa tulla sellaisena kuin on, mutta kyllähän niistä näkee, että niitä hävettää, kun kaikki muut ovat juhla- tai teemavaatteissa ja lahjan kanssa. Sääli lasta, jonka vanhempia ei vain kiinnosta.
Itse asiassa me vähän metaa harrastavat kykenemme huolehtimaan ajoista - ihan kuten työelämässäkin. Eikä lapsilla ole koskaan ollut nälkä juhliin mennessään, eikä likaiset tai vääränkokoiset vaatteet. Lapsista huolehtiminenhan ei ole sitä metatyötä, vaan työtä, se kaiken suunnitteleminen taas niinkuin joku mies tuossa aiemmin sanoi menee ihan luonnostaan kaiken muun ohessa - samalla lailla kuin tähän tyhmään ketjuun vastailu käy tauosta, tosin kehnosta sellaisesta, oikeiden kirjoitustöiden keskellä.
Mä luulen, että metatyön määrä ja tarve on ihan yksilöistä riippuvaista. Esim jos ajatellaan lapsen saamaa synttärikutsua, mun mieheni katsoisi vain kalenterista, että jaahas, vaimo on silloin työmatkalla, hän sopinut menoa kaverinsa kanssa ja siksi tyttö on sen viikonlopun 50 km päässä isovanhemmilla. Vastaisi sen perusteella synttärikutsuun, että tyttö ei valitettavasti pääse tulemaan. Kun taas minä soitan siinä tilanteessa ensin vanhemmilleni, tiedustelen heidän suunnitelmiaan tytön kanssa ko viikonloppuna ja kysyn mahdollisuutta ja halukkuutta kuskata tyttö kaverinsa synttäreille ja hakea sieltä. Vasta sen jälkeen, jos vanhemmilleni tuo ei sovi, synttärikutsuun voi vastata, että lapsi ei pääse tulemaan.
Metamammojen lapset on ilmeisen itseohjautuvia kuitenkin, kun metamammat hakkaavat mammapalstalle kilometrien viestejä seinienpesusta synttärimekon ostoon.
Vai onko ne kuitenkaan niin hyvin hoidettuja?
Vierailija kirjoitti:
Metamammojen lapset on ilmeisen itseohjautuvia kuitenkin, kun metamammat hakkaavat mammapalstalle kilometrien viestejä seinienpesusta synttärimekon ostoon.
Muista metamammoista en tiedä, mutta mun lapsellani on isäkin. Meillä tämä toimii oikein hyvin, että minä selvittelen, suunnittelen ja aikataulutan, mies hoitaa enimmäkseen toteutuspuolen. Kummallekin jää mukavasti luppoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit vakiotermisi palstalla makaaminen, tuikkukippomies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista metamammoista en tiedä, mutta mun lapsellani on isäkin. Meillä tämä toimii oikein hyvin, että minä selvittelen, suunnittelen ja aikataulutan, mies hoitaa enimmäkseen toteutuspuolen. Kummallekin jää mukavasti luppoaikaa.
Eli et tee mitään. Makaat vain.
Kummasti metamamman pitäisi olla tekemässä joulukorttia, sovittamassa luistinta ja kuulustelemassa läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti metamamman pitäisi olla tekemässä joulukorttia, sovittamassa luistinta ja kuulustelemassa läksyjä.
Nuohwn eivät ole metatöitä. Miksi siis metatyöäiti niitä tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli yli puolet ketjusta ei liity metamammoihin mitenkään. Miten makaaminen sujuu?
Huutelet käskyjä sohvalta? Tämän kuvan olen toki muutenkin palstamammoista saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli yli puolet ketjusta ei liity metamammoihin mitenkään. Miten makaaminen sujuu?
Huutelet käskyjä sohvalta? Tämän kuvan olen toki muutenkin palstamammoista saanut
Ei vaan kun suunnittelee hyvin, pääsee helpommalla, koska on tehokkaampi.
Tätä sulle on nyt selitetty, tuikkukippomies, mutta sinä uskot siihen että jona eines haetaan kaupasta erikseen ja rautakauppareissuakin pitää koko perheen päivystää jähmettyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en tee nyt yhtään mitään. Paitsi palstailen ja katson telkkaria samalla. Mies laittoi puolisen tuntia sitten lapsen nukkumaan ja luki iltasadun, joten tyttö taitaa olla jo unessa. Mies lähti hetki sitten lenkille. Ei tähän aikaan illasta sovitella luistimia, koska lapsi nukkuu jo. Läksyjen kuulusteleminen ei minusta ole edes metatyötä vaan se on käytännön työtä. Tosin eskarilaisella nyt ei ole vielä läksyjäkään. Joulukorttejakaan ei tarvitse olla nyt tekemässä, ne tehdään tytön kanssa yhdessä viikonloppuna. Joulukortin saajien osoitteet mulla on ollut jo vuosia Excelissä eli ei tarvitse erikseen miettiä, kenelle joulukortit lähettää ja kenelle ei. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloituksessa niitä metatöitä kysyttiin.
Minä olen kännykällä koska lapsi tekee terveystiedon esitelmää.
Käy välillä kysymässä neuvoja joten en pääse tästä vielä kävelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en tee nyt yhtään mitään. Paitsi palstailen ja katson telkkaria samalla. Mies laittoi puolisen tuntia sitten lapsen nukkumaan ja luki iltasadun, joten tyttö taitaa olla jo unessa. Mies lähti hetki sitten lenkille. Ei tähän aikaan illasta sovitella luistimia, koska lapsi nukkuu jo. Läksyjen kuulusteleminen ei minusta ole edes metatyötä vaan se on käytännön työtä. Tosin eskarilaisella nyt ei ole vielä läksyjäkään. Joulukorttejakaan ei tarvitse olla nyt tekemässä, ne tehdään tytön kanssa yhdessä viikonloppuna. Joulukortin saajien osoitteet mulla on ollut jo vuosia Excelissä eli ei tarvitse erikseen miettiä, kenelle joulukortit lähettää ja kenelle ei. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Hienoa, nyt voit alkaa suunnittelemaan miten saat ne perille kun Kusti ei polje - tarkkaan harkittu reitti ympäri Suomea, mies voi sitten autoilla sen? On jo puoliksi ajettu kun hyvin suunnittelet.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuista päätellen osui ja upposi