Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä kiusaamisen ilmiötä

Vierailija
16.11.2019 |

Olen tässä monta kertaa kuluneen vuoden aikana törmännyt työssäni siihen, etteivät ihmiset ymmärrä. Kiusaamista. Sitä, miten moniulotteinen ilmiö se on. Yksinkertainen ihminen syyttää pelkästään kiusaajaa, eikä ole valmis tarkastelemaan tekijöitä ilmiön taustalla. Löytyy muitakin elementtejä ja värejä kuin vain musta ja valkoinen. Tätä ymmärrystä ei heille voi avata. Ei ole reseptoria, joka vastaanottaisi. Ja mietin, sokaiseeko näiden ihmisten oma tausta kiusattuna ajattelukykyä. Esimerkiksi silloin jos heidän omaa lasta on kiusattu.
Tunnen työssäni turhautumista, koska ihmisillä ei ole valmiutta nähdä ilmiön monitahoisuutta. Varoen yritän vääntää rautalangasta, mutta huomaan ettei se onnistu. Ei taivu heidän mielessään. On vain yksi putki josta katsellaan. Tunne sumentaa järjen.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Elon Muskin tarina.

Olis jäänyt Teslakin kehittämättä jos tällainen poikkeusyksilö olisi jäänyt hakemaan hyväksyntää wt-lauman johtajana.

Vierailija
42/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen monesti miettinyt, että jos kiusaaminen olisi evoluution kannalta merkityksetöntä, se olisi hävinnyt pois. Mutta se ei ole. Kiusaaminen, vaikkakin yksilön kannalta on tragedia, usein vahvistaa ympäröivää yhteisöä ja koska olemme laumaeläimiä, se on osa luonnon toimintaa. Sillä on siis merkitys ja tarkoitus.

Et ole lukenut biologian oppikirjaa

Pelkällä peruskoulutuksella ei kyllä pysty kovin järkeviä kirjoituksia kirjoittamaan edes tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää kun naapuri on korkeammin koulutettu kuin minä. Taidan lähteä tästä kiusaamaan häntä.

Vierailija
44/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan kaikille univormua ja yhtenäistä hiustyyliä á la pohjois-korea.

Vierailija
45/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis jäänyt Teslakin kehittämättä jos tällainen poikkeusyksilö olisi jäänyt hakemaan hyväksyntää wt-lauman johtajana.

Täähän on ihan pilipali-ukko, jolla on psyykkinen sairaus ja lääkeongelma.

Eli enpä lue todellakaan.

Vierailija
46/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän on ihan pilipali-ukko, jolla on psyykkinen sairaus ja lääkeongelma.

Eli enpä lue todellakaan.

On sillä massia 22 mrd. Oli rankasti koulukiusattu ja pääsi muuttamaan Etelä-Afrikasta Kanadaan ovelan suunnitelman vuoksi.

Lukeminen kannattaa aina ja opiskelu!

Vierailija
47/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä saa jokaisen 50+ narsistisen opistoinssisetämiehen kuvittelemaan, että on oikeutettu kiusaamaan. ”Koska minusta vielä jotakin tulee!”

Ja voin kertoa, että juurikin nämä 60-luvun kasvatit kiusaavat holtittomasti. Myös sairaita, heikompia ja vähäosaisin - ja etenkin heitä. Vain koska ”mä voin”!

Vierailija
48/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutiolla ei ole mitään varsinaista tarkoitusta, se ei tarkoita sitä evoluutio kehittyisi eteenpäin. Se on yksinkertaisimmillaan sitä että tietyi ominaisuuksin varustettu eliölaji menestyy parhaiten tietyssä ympäristössä. Ja kyllä kautta ihmiskunnan historian kiusaamiseen on suhtauduttu tuomitsevasti. Se luo vain turhaa eripuraa ja ihminen lähtökohtaisesti pyrkii rauhanomaiseen yhteiseloon. Pahimmat kiusaajat laitetaan kuriin.

Vierailija
49/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia esim appiukko joka on käynyt vain 4 v kouluja eikä osaa edes kirjoittaa TIETÄÄ omasta mielestä kaiken? Jotenkin noloa kun tietotaso on huonompi kuin 8-vuotiaan.

Vierailija
50/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä käännetään rooleja toisinpäin. Kiusattu onkin nyt muka "kiusaaja", jolloin muilla inkin oiva tilaisuus kiusata tätä kiusattua, jota he nimittävät "kiusaajaksi". Tässä oppikirjaesimerkki kaksoishämäämisestä. Sen sijaan että olisi asiallisesti sanottu, ettei tarvitse olla niin huolissaan ja kertoa esimiehelle, niin lopetetaankin kokonaan kommunikointi ihmisen kanssa.

Tästä aloitus juuri kirjoitti, että ihmiset on puusilmiä tämän kiusaamiskiihkonsa kanssa. Suurimmassa osassa tapauksista "uhrissa" on todellakin vikaa, usein jopa kiusaaja itse alistamalla toisia kiusaamisväitteillä. Kiusaa ensin itse, tekee toisten elämästä hankalaa ja lopuksi nostaa kiusaamiskortin pöytään, kun muut ei tanssi pillin mukaan. Uhrin esittäminen on tapa alistaa toiset toimimaan oman tahtonsa mukaan.

Esimerkkinä meille tuli töihin vuosi sitten uusi työntekijä. Kuukaudessa olimme selvittämässä esimiehen kanssa kiusaamista. Onneksi kerrankin tajuttiin heittää työntekijä koeajalla pois. Hän itse kiusasi, rutisi, valitti ja yritti laistaa töistään. Yhden ainoan kerran joku sanoi takaisin ja senkin aika asiallisesti verrattuna tähän henkilöön itseen. Lopputuloksena työterveyttä myöten selviteltiin kiusaamista. Saimme puhtaat paperit ja tämä "uhri" fudut sopeutumattomuudesta.

Se, että sä olet törmännyt tällaiseen tilanteeseen ei tarkoita, että suurin osa kiusaamistapauksista on tällaisia. Se voi olla myös se yhtiön kovin työmyyrä, joka joutuu kiusatuksi, jos työpaikan sosiaalinen normi on että kahvitauolla kuuluu juoruta muiden työntekijöiden kanssa ja jos et näin tee, olet vääränlainen. Poikkeavuus laumasta riittää.

Vierailija
51/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seisonut niin sanoakseni molemmilla puolilla aitaa. Nyt aikuisena pyrin olemaan korrekti, eikä kovin usein tarvitse itsekään ottaa "iskua" vastaan. Mutta.

Jos porukassa on joku, josta en syystä tai toisesta pidä, tulen hänen kanssaan pakollisen määrän toimeen. Vaihdan normaaliin tapaan muutaman sanasen ja hoidan asioinnin kuten pitää. Koska tunnen kanssakäymisen olevan väkinäistä ja muutenkin "miinuksen puolella", välttelen tämän ihmisen seuraa, enkä hakeudu vapaa-ajalla hänen seuraansa, kutsu kotiini tms. Ajattelen, että joku tuossa tyypissä tökkii ja saa minut epämukavuusalueelleni. Joskus saatan uskoutua harvoille ystävilleni, että en tule toimeen sen tyypin kanssa, vaikka mitään selvää syytä tälle ei ole. En kuitenkaan masinoi lokakampanjaa tätä ihmistä vastaan, en piikittele syystä tai ilman. Pyrin vain välttelemään.

Olenko ns. ulossulkemisen takia kiusaaja?

Jos olen, ymmärrän kaikkia kaltaisiani "kiusaajia".

Vierailija
52/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun päiväkotiryhmässä oli Masa. Masa ei kestänyt mitään sääntöjä, ei halunnut pelata säännöillä mitään tai piti saada rikkoa sääntöjä omaksi hyväkseen. Hän ei halunnut leikkiä mitään muuta kuin omaa ehdottamaa. Lopulta kävi niin, että muut eivät halunneet leikkiä Masan kanssa koska leikit päättyivät aina itkuun, huutoon ja raivoamiseen.

Masan äidin mielestä Masaa kiusattiin. Hän soitteli päiväkotiin, vaati, uhkaili ja itki. Myös Masa oli sitä mieltä, että häntä kiusataan kun kukaan ei halua leikkiä hänen kanssaan.

Selvitäpä sitä kiusaamista sitten.

Vierailija
53/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä mieleen tapaus ala-asteelta, oli tyttö joka oli mielestään kaikessa muita parempi, jos joku sai uuden pyörän hänen pyöränsä oli hienompi ja kalliimpi. Jollakin oli 5 nukkea mutta, hänelläpä olikin 10. Jollain oli synttärit, hänen synttärit oli paremmat kun oli enemmän vieraita ja paremmat tarjoilut.

Joka asiaa piti kommentoida ja olla aina muita parempi.

No siitä seurasi että kukaan ei enää halunnut olla hänen kanssaan. No se oli sitten kiusaamista, tytön ja tämän äidin toimesta puolet luokan tytöistä rehtorin puhutteluun ja käsky tuli että täytyy olla tämän tytön kanssa. Kaikki muut olivat kiusaajia ja tämä tyttö viaton kiusattu.

Jos tämän lapsen vanhemmat ne 10 nukkea ovat hänelle hankkineet tai järkkäävät isommat synttärit siksi, että kaikki pääsevät mukaan eikä kukaan jää ulkopuolelle, ei se ole tytön vika. Tästä kirjoituksesta paistaa kateus läpi. Juuri se, että kun kaikki ei ole normia, on lupa kiusata. Olisiko rehtorin pitänyt sallia se, että tämän tytön elämä tuhotaan, kun hänellä on materiaa keskimääräistä enemmän. Jollain se on äly, jollain joku muu.

Vierailija
54/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetään rautalangasta tänne perusasetelma:

1) Kiusaaja tai kiusaajat.

2) Kiusaamisen uhri(t). Syitä löytyy tarpeen tullen ziljoonia.

3) Hiljainen hovi. Päällimmäisenä syynä hiljaisuuteen on pelko joutua itse kohdan 1 silmätikuksi.

Tuskin tätä sen monimutkaisemmaksi saa peruskiusaamiskeisseissä.

Vierailija
55/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seisonut niin sanoakseni molemmilla puolilla aitaa. Nyt aikuisena pyrin olemaan korrekti, eikä kovin usein tarvitse itsekään ottaa "iskua" vastaan. Mutta.

Jos porukassa on joku, josta en syystä tai toisesta pidä, tulen hänen kanssaan pakollisen määrän toimeen. Vaihdan normaaliin tapaan muutaman sanasen ja hoidan asioinnin kuten pitää. Koska tunnen kanssakäymisen olevan väkinäistä ja muutenkin "miinuksen puolella", välttelen tämän ihmisen seuraa, enkä hakeudu vapaa-ajalla hänen seuraansa, kutsu kotiini tms. Ajattelen, että joku tuossa tyypissä tökkii ja saa minut epämukavuusalueelleni. Joskus saatan uskoutua harvoille ystävilleni, että en tule toimeen sen tyypin kanssa, vaikka mitään selvää syytä tälle ei ole. En kuitenkaan masinoi lokakampanjaa tätä ihmistä vastaan, en piikittele syystä tai ilman. Pyrin vain välttelemään.

Minä en pitöisi tätä kiusaamisena, mutta tuollainen tilanne voi muuttua hankalaksi, jos joku toinen onkin valmis aloittamaan sen lokakampanjan, jota sinä et tahdo laittaa pystyyn. Tuo erossa pysyminen ja satunnainen tuntojen purkaminen voi helposti johtaa siihen, että seuraat kiusaamista sivusta ns. hovin jäsenenä.

Vierailija
56/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materian vuoksi kiusaaminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä mieleen tapaus ala-asteelta, oli tyttö joka oli mielestään kaikessa muita parempi, jos joku sai uuden pyörän hänen pyöränsä oli hienompi ja kalliimpi. Jollakin oli 5 nukkea mutta, hänelläpä olikin 10. Jollain oli synttärit, hänen synttärit oli paremmat kun oli enemmän vieraita ja paremmat tarjoilut.

No siitä seurasi että kukaan ei enää halunnut olla hänen kanssaan. No se oli sitten kiusaamista, tytön ja tämän äidin toimesta puolet luokan tytöistä rehtorin puhutteluun ja käsky tuli että täytyy olla tämän tytön kanssa. Kaikki muut olivat kiusaajia ja tämä tyttö viaton kiusattu.

Jos tämän lapsen vanhemmat ne 10 nukkea ovat hänelle hankkineet tai järkkäävät isommat synttärit siksi, että kaikki pääsevät mukaan eikä kukaan jää ulkopuolelle, ei se ole tytön vika. Tästä kirjoituksesta paistaa kateus läpi. Juuri se, että kun kaikki ei ole normia, on lupa kiusata. Olisiko rehtorin pitänyt sallia se, että tämän tytön elämä tuhotaan, kun hänellä on materiaa keskimääräistä enemmän. Jollain se on äly, jollain joku muu.

Tuskin materian takia kiusataan, vaan sen, miten asia tuodaan julki.

Oman lapsen kavereissa on myös tuollainen "mullapa onkin vielä parempi" -tyyppi, joka on selvästi jäänyt kotona ilman riittävää määrää huomiota ja rakkautta. Yrittää kerjätä huomiota ja "respectiä" toisarvoisilla seikoilla. Ja yleensä siten, että kehuu omiaan ja vähättelee muiden juttuja. Ehkä kasvaa ja kehittyy tosta vielä.

Vierailija
57/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Materian vuoksi kiusaaminen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin materian takia kiusataan, vaan sen, miten asia tuodaan julki.

Oman lapsen kavereissa on myös tuollainen "mullapa onkin vielä parempi" -tyyppi, joka on selvästi jäänyt kotona ilman riittävää määrää huomiota ja rakkautta. Yrittää kerjätä huomiota ja "respectiä" toisarvoisilla seikoilla. Ja yleensä siten, että kehuu omiaan ja vähättelee muiden juttuja. Ehkä kasvaa ja kehittyy tosta vielä.

Kasvatuksen tulosta. Tiedän aikuisia miehiä, joiden puhe pursua name droppingia, sivuhuomautuksia uralla etenemisestä, kauniiden naisten kohtaamisista ja omaisuudesta. Eikä huomaa siinä mitään outoa. Normi meininki! Auta armias jos näistä huomautat. Lapsensa samaa maata; ”meidän asuinalue on parasja muodikkain, verrattavissa siihen ja siihen, meillä käytetään vain Mac-tuotteitta, minäminäminä!”

Vierailija
58/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesi vaikuttaa aika laiskalta ja moni ihminen kokee, että yrität vierittää syyn kiusatulle. Mutta ymmärrän, mitä ehkä ajat takaa. Minua kiusattiin koko peruskoulun ajan. Jälkeenpäin ajatellen syy oli yksinomaan omassa kodissa. Mulla nyt sattui olemaan vanhemmat, jotka halusi jyrätä minun omanarvontunnon ja nostaa minun maailmankatsomuksessa muut ihmiset itseni yläpuolelle. Näin ollen en uskaltanut puolustautua kiusaajien edessä, koska se olisi ollut kiusaajien "nolaamista" tai muuta pssskaa, jota minulle kotona opetettiin.

Vierailija
59/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kuin yrittäisit vierittää syytä uhrin vastuulle.

Tätä ihan kaikkein vähiten.

-ap

Vierailija
60/127 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pitöisi tätä kiusaamisena, mutta tuollainen tilanne voi muuttua hankalaksi, jos joku toinen onkin valmis aloittamaan sen lokakampanjan, jota sinä et tahdo laittaa pystyyn. Tuo erossa pysyminen ja satunnainen tuntojen purkaminen voi helposti johtaa siihen, että seuraat kiusaamista sivusta ns. hovin jäsenenä.

Tuota.. Mielestäni puhuin vain omista tunnoistani, enkä "lauman". Eli tässä hypoteettisessa asetelmassa minulla (yksin) on henkilökemiallinen ongelma jonkun muun kanssa. En voi ottaa niskoilleni vastuuta toisen ihmisen toiminnasta, joka - todnäk minun ajatuksistani tietämättä - aloittaa kampanjansa. Luotettavat ystäväni, joille mahdollisesti voisin kuvitella asiasta mainitsevani, tuskin laittaisivat asiaa eteenpäin. Etenkin, jos heillä on ok välit siihen ihmiseen, josta en itse erityisesti pidä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi