Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä kiusaamisen ilmiötä
Olen tässä monta kertaa kuluneen vuoden aikana törmännyt työssäni siihen, etteivät ihmiset ymmärrä. Kiusaamista. Sitä, miten moniulotteinen ilmiö se on. Yksinkertainen ihminen syyttää pelkästään kiusaajaa, eikä ole valmis tarkastelemaan tekijöitä ilmiön taustalla. Löytyy muitakin elementtejä ja värejä kuin vain musta ja valkoinen. Tätä ymmärrystä ei heille voi avata. Ei ole reseptoria, joka vastaanottaisi. Ja mietin, sokaiseeko näiden ihmisten oma tausta kiusattuna ajattelukykyä. Esimerkiksi silloin jos heidän omaa lasta on kiusattu.
Tunnen työssäni turhautumista, koska ihmisillä ei ole valmiutta nähdä ilmiön monitahoisuutta. Varoen yritän vääntää rautalangasta, mutta huomaan ettei se onnistu. Ei taivu heidän mielessään. On vain yksi putki josta katsellaan. Tunne sumentaa järjen.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus, laihuus tai mikä tahansa ei ole mitään normien rikkomista. Ihmisellä on oikeus olla sellainen kuin on ilman että häntä kiusataan. Ihmisten pakottaminen samaan muottiin on fasismia.
Se, että ihmiset elää omana itsenään sen sijaan, että seuraisi kaikkia normeja, nimenomaan on normien rikkomista.
Nyt sekoitat ihan normin käsitteen. Eri yhteisöissä voi olla eri normeja, se mikä on länsimaisessa yhteisössä normi voi olla ihan eri alkuperäiskansoilla. Se mikä on maalla normi, voi olla täysin eri kaupungissa. Sinun tai sinun yhteisösi normit eivät ole ainoita oikeita. Toki sitten on olemassa universaaleja sääntöjä ja sitä mikä on oikea moraali.
Mutta siis oma kokemukseni kiusaamisesta on se, että toiset ihmiset vain ovat kilttejä, ja toiset ihmiset ilkeitä ja pahansuovia, sitten on olemassa myös jopa sairaita narsisteja, joiden luota vain kannattaa lähteä pois, mutta onneksi vain aika harvassa. Mutta se, että ihmisen luonto vain on jompaa kumpaa, eikä sitä voi muuttaa. Kilteillä se on siinä mielessä haastavaa, koska ovat kilttejä. Ei kiusaamiselle ole mitään syitä, joku vain on ilkeä ja pahansuova ihminen, joku ei ole. Tällaisen ihmisen kanssa ei vain tarvitse olla tekemisissä, on mielummin niiden mukavien ja kilttien ihmisten kanssa ja jättää ilkeän omaan arvoonsa, so simple.
Minun kokemukseni mukaan se ilkeä ja pahansuopa puoli tuppaa löytyä ihmisestä kuin ihmisestä, kunhan vaan puhutaan oikeista aiheista/ihmisistä. Jotkut vievät sen pidemmälle kuin toiset, jotkut naamioivat sen suoran vihan sijaan esim. sääliksi, mutta kyllä se kaikista löytyy. Kukaan ei ole aina mukava tai aina ihana, kaikki joutuvat pitämään pimeän puolensa kurissa.
Okei, tartun tuohon että minä en kilttinä kommentoisi negatiisivisesti toisen piirteitä tai juoruaisi tästä pahaa muille ihmisille, vaikka en pitäisikään toisesta ihmisestä pidän sen omana tietonani, toinen taas tekee näin. kumpi on ilkeä? Toisaalta taas semmoisista ihmisistä voisin jopa puhuakin jotka tällaista tekevät, tosin senkin konkreetisti ja asiallisesti. Sen kyllä myönnän, etten tällaisista ihmisistä pidä yhtään. Enkä katso säälivästi tai muuten, totean vain että tuo on tuollainen, joka juoruaa minusta ja aiheuttaa ikäviä tuntemuksia, minä en koe syytä juoruta tästä. Puolia on toki kaikilla. Toiset purkavat vihansa vaikka esim. liikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut sen tällä palstalla ennenkin, ja tulen sanomaan tulevaisuudessa: moni kiusaamista nimellisesti vastustava oikeasti kannattaisi sitä sosiaalisena rangaistuksena liiasta normeista poikkeamisesta, jos olisi rehellinen itselleen. Kohteet on sitten ainoa asia, joista he ovat eri mieltä.
Siis liiasta kiusaajan "normeista" poikkeavana. Kiusaajalla ei ole mitään oikeutta ruveta asettelemaan omia normejaan vapaassa maassa. Tämäntyyliset kiusaajat ovat yleensä ihmisiä, joiden mukaan muitten tulee olla semmoisia että he pitävät heistä. Ihmisen tulee tulla toimeen myös niiden kanssa joista hän ei pidä. Ketään ei tule "rankaista" siitä että hänestä ei nyt pidetä. Tällainen ajatushan on käsittämätön. Yksi itsekkäimmistä ajatuksista mitä voi olla. Kiusaaja päättää ketkä ovat kelvollisia asialliseen kohteluun ja ketkä eivät. Tulee mieleen eräs kuuluisa kolmas valtakunta.
Voi olla noinkin, mutta minun kokemukseni mukaan kiusatuiksi päätyvät helpoiten ihmiset, jotka oikeasti rikkovat jotain normia -- ovat he sitten tavallista lihavampia tai laihempia, älykkäämpiä tai tyhmempiä. Jollain tapaa kummia. Kiusaaja kiusaa, koska yrittää palauttaa tämän yhden takaisin lauman jäseneksi olemaan kuten muutkin. "Hovi" katsoo vieressä hiljaa, koska vaikka periaatteessa ei hyväksyisi kiusaamista, niin ihan totta ja asiaahan se kiusaaja puhuu, onhan toi aika outo.
Näin oman kokemukseni mukaan.
Hyväksyt kiusamisen. Tämä on ihan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Olen seisonut niin sanoakseni molemmilla puolilla aitaa. Nyt aikuisena pyrin olemaan korrekti, eikä kovin usein tarvitse itsekään ottaa "iskua" vastaan. Mutta.
Jos porukassa on joku, josta en syystä tai toisesta pidä, tulen hänen kanssaan pakollisen määrän toimeen. Vaihdan normaaliin tapaan muutaman sanasen ja hoidan asioinnin kuten pitää. Koska tunnen kanssakäymisen olevan väkinäistä ja muutenkin "miinuksen puolella", välttelen tämän ihmisen seuraa, enkä hakeudu vapaa-ajalla hänen seuraansa, kutsu kotiini tms. Ajattelen, että joku tuossa tyypissä tökkii ja saa minut epämukavuusalueelleni. Joskus saatan uskoutua harvoille ystävilleni, että en tule toimeen sen tyypin kanssa, vaikka mitään selvää syytä tälle ei ole. En kuitenkaan masinoi lokakampanjaa tätä ihmistä vastaan, en piikittele syystä tai ilman. Pyrin vain välttelemään.
Olenko ns. ulossulkemisen takia kiusaaja?
Olet kiusaaja koska pyrit hakemaan liittolaisia omalle kokemuksellesi ja kannallesi.
Kokeilit kepillä jäätä että mitä reaktioita saat muissa aikaan. Näinhän kiusaaja juuri tekee.
Jos olen, ymmärrän kaikkia kaltaisiani "kiusaajia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yhden kerran työelämässä törmännyt kiusaamisilmiöön. Voin todellakin sanoa, että kyse ei ole yksiselitteisestä asiasta. Tässä tapauksessa - enkä usko että se on ainutlaatuinen - itse kiusaaja oli se joka esitti kiusattua.
Tämä on hankala asia selittää, mutta yritän. Hän ikään kuin keräsi negatiivisten asioiden pankkia muista ihmisistä. Jos vaikka Maija valitti päänsärkyä, kiusaaja sopivan paikan tullen esitti asian esimiehelle siten, että hän on niin huolissaan Maijasta kun sillä nyt niitä päänsärkyjäkin tuntuu olevan. Tämä nyt vain pienenä keksittynä esimerkkinä, mutta kaikista työkavereista hän oli aina "kovin huolissaan".
Ennen pitkää ihmiset tietysti huomasivat tämän, kun heistä alkoi levitä juttuja kovin päänsärkyisinä jne. Tämä aiheutti sen, että kukaan ei enää kiusaajalle puhunut mistään muista kuin työasioista. Kiusaaja tietysti sai tästä vettä myllyynsä ja valitti kuinka häntä kiusataan ulos jättämisellä.
Tarina olisi pitkä ja monipolvinen, enkä usko, että kiusaaja missään vaiheessa ymmärsi, miksi häntä "kiusattiin". Ai niin, tämä työntekijä tuli meidän yksikköömme toisesta kiusaamisen takia. Aluksi olimme kovin myötätuntoisia, että voi kamala, hyvä kun pääsit sieltä pois. Meillä ei koskaan ole esiintynyt kiusaamista. Kuinkas sitten kävikään.
Meillä peruskoulussa sama juttu. Luokalle tuli tyttö toisesta koulusta, kuulemma oli ollut kiusattu edellisessä. Huumori oli tasoa "hauku toista ihmistä ja naura räkäisesti päälle". Kyllä hänen annettiin meidän luokalla olla rauhassa, ja sai hengata välitunnilla porukan mukana, mutta parityöhön paria valitessa hän oli aina se, joka jäi parittomaksi.
Oli vain vuoden meidän luokalla, sitten vaihtoi taas jonnekin. Toivottavasti joskus ymmärsi lopettaa muiden jatkuvan haukkumisen ja sai oikeasti ystäviä.
Koska häntä oli kiusattu niin hän oli epävarma ja pelokas. Hän yritti maalittaa jonkun toisen, ettei itse joutuisi kiusatuksi. Teidän olisi pitänyt sanoa hänelle ettei ole kivaa kun muista puhutaan paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seisonut niin sanoakseni molemmilla puolilla aitaa. Nyt aikuisena pyrin olemaan korrekti, eikä kovin usein tarvitse itsekään ottaa "iskua" vastaan. Mutta.
Jos porukassa on joku, josta en syystä tai toisesta pidä, tulen hänen kanssaan pakollisen määrän toimeen. Vaihdan normaaliin tapaan muutaman sanasen ja hoidan asioinnin kuten pitää. Koska tunnen kanssakäymisen olevan väkinäistä ja muutenkin "miinuksen puolella", välttelen tämän ihmisen seuraa, enkä hakeudu vapaa-ajalla hänen seuraansa, kutsu kotiini tms. Ajattelen, että joku tuossa tyypissä tökkii ja saa minut epämukavuusalueelleni. Joskus saatan uskoutua harvoille ystävilleni, että en tule toimeen sen tyypin kanssa, vaikka mitään selvää syytä tälle ei ole. En kuitenkaan masinoi lokakampanjaa tätä ihmistä vastaan, en piikittele syystä tai ilman. Pyrin vain välttelemään.
Olenko ns. ulossulkemisen takia kiusaaja?
Olet kiusaaja koska pyrit hakemaan liittolaisia omalle kokemuksellesi ja kannallesi.
Kokeilit kepillä jäätä että mitä reaktioita saat muissa aikaan. Näinhän kiusaaja juuri tekee.
Jos olen, ymmärrän kaikkia kaltaisiani "kiusaajia".
Kiusaaja vainoaa uhriaan tai haluaa eristää hänet, sinä et ole sellainen.
Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.
Mutta jos olisit esim. ilkeä toiselle, ei toisella olisi mitään tarvetta tai syytä hengailla kanssasi, asiallisesti asiat hoitaa, mutta ei muuta. Näin minä tekisin.
t. eri