Keitä olette luulleet huumorilaulajiksi?
Muistuuko mieleen sellaisia artisteja, joita olette aikoinanne luulleet huumorilaulajiksi tai -yhtyeiksi, mutta jotka ovatkin olleet tai jotka on otettu ihan tosissaan? Esimerkiksi Kari Kuuvan "Tango pelargonia" oli aikoinaan valtava hitti, joka kuitenkin oli kirjoitettu ylimurheellisten iskelmien parodiaksi.
Minä olin jo pitkälti aikuinen, kun ymmärsin muiden ihmisten puheista, että Rauli Badding Somerjoki oli laulanut aivan tosissaan. Minä olin muodostanut hänestä pellen kuvan televisiossa lapsena näkemäni napapaidan ja lanteenhetkutuksen vuoksi. Ihmettelin kovasti sitä, että Topi Sorsakoski menestyi samalla huumorikonseptilla. Sitten valkeni.
Onko joku muukin ollut näin ulkona kevyen musiikin kartalta? Minkä artistin tai kappaleen kohdalla on tullut virhepäätelmiä?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Arttu Wiskaria luulin pitkään parodiaksi ja taidan luulla vähän vieläkin.
"Faija anna munaa ja mökkitie."
Vierailija kirjoitti:
Cheek. Kun tuli ekan kerran julkisuuteen musavideollaan "Avaimet mun kiesiin", nauroimme kaveriporukalla sille ihan urakalla ja luulimme vitsiksi. Jotain kertoo nykyajasta, että Cheek on nykyään niinkin pidetty ja menestynyt kuin on. :/ Minusta hänellä on ruma ääni, ei flow'ta, sanoitukset teinimäisiä. Mutta niin vaan kansa tykkää, lapsista vanhuksiin.
Yleensä suurimman menestyksen saavuttavat ne artistit, jotka saavat yleisössä aikaan äärireaktioita. Cheek on hyvä esimerkki tällaisesta. Hänen tyylinsä on persoonallinen ja se jakaa jyrkästi mielipiteitä molemmille laidoille. Musiikki on pääasiassa helppoa kuunneltavaa, lyriikoita ei tarvitse suuremmin pohtia ymmärtääkseen mistä on kyse. Hän tekee omaa juttuaan ja on taitava siinä, lisäksi hän on poikkeuksellisen karismaattinen. En yhtään ihmettele että saavutti niin suuren suosion.
CatCat. Ei kai ne tosissaan sitä bye bye babya vetänyt mummokorseteissaan? Vai vetikö?
Vierailija kirjoitti:
Right said Fred
Sehän on!
Vierailija kirjoitti:
M.A. Nummisen biisit. Mistään biisistä ei voi olla varma että onko tehty tosissaan vai huumorilla
En tunne läpikotaisin Emmaan tuotantoa, mutta kyllähän ne hänen biisinsä yleensä huumorilta kuulostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei ymmärrä huumoriksi sellaista mikä ei ala vähintään että suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen meni jonnekkin. Mielestäni varsinkin Etelä-Pohjanmaalla on tuota, että huumorin täytyy olla todella yksinkertaista että se ymmärretään. Ironia, sarkasmi ja musta huumori menee ihan yli hilseen.
Olen ihan päinvastaista mieltä. Eteläpohjalaiset ovat ironista ja sarkastista väkeä, mutta muut suomalaiset eivät tajua heidän huumoriaan.
Voipi olla. Olen Pohjanmaalta kotoisin ja ihmiset luulevat usein, että puhun tosissani, kun lasken leikkiä jostain asiasta. Asun siis pääkaupunkiseurulla nykyään.
Waltteri Torikka. Kuulostaa laulaessaan ihan joltakin näyttelijältä esittämässä sketsihahmona oopperalaulajaa, mutta menee täydestä yllättävän monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ei ymmärrä huumoriksi sellaista mikä ei ala vähintään että suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen meni jonnekkin. Mielestäni varsinkin Etelä-Pohjanmaalla on tuota, että huumorin täytyy olla todella yksinkertaista että se ymmärretään. Ironia, sarkasmi ja musta huumori menee ihan yli hilseen.
Olen ihan päinvastaista mieltä. Eteläpohjalaiset ovat ironista ja sarkastista väkeä, mutta muut suomalaiset eivät tajua heidän huumoriaan.
Voipi olla. Olen Pohjanmaalta kotoisin ja ihmiset luulevat usein, että puhun tosissani, kun lasken leikkiä jostain asiasta. Asun siis pääkaupunkiseurulla nykyään.
Pesäpallo tuskin kuuluu näihin asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesäpallo tuskin kuuluu näihin asioihin?
Ei kuulu, koska en puhu pesäpallosta. Koulussa sitä piti pelata, mutta en oikeastaan edes tiennyt pelin sääntöjä. En ollut niin kiinnostunut, että olisin viitsinyt perehtyä.
Martti Servo ja Napander.
Eiku sehän onkin.
Nuoruudessani radiossa soitettiin usein laulua Kauppaopiston naiset. Sanoin kerran tuttavalleni, että minusta se on kauhean huono laulu enkä ymmärrä sen suosiota yhtään. Tuttuni sanoi, että sehän on huumoria, vitsiksi tehty. Olin kai vielä enemmän hämmästynyt sitten. En tajunnut sitäkään, mitä huvittavaa tai hauskaa siinä on.
Message in a Bottle
Hassu vanha video ja laulu pullopostista. Onhan sen oltava huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin on, niin ei sitä ainakaan eteläpohjalaisesta musiikista huomaa.
"Naistani salaa ikävöin, se säikähti ja lähti, kun sitä löin.
Eikä kuunnellut kun huusin perään, ettet saa
mistään miestä mua parempaa,
et mistään miestä todempaa
joka vihaa näin ja rakastaa."
(Kolmas nainen)
Vierailija kirjoitti:
Martti Servo ja Napander.
Eiku sehän onkin.
Mulla sikäli päinvastoin kun tosissaan luulin Servoa joskus vakavaksi iskelmäartistiksi. Myöhemmin selvisi, että kyseessä on hahmo. Näyttelijä joka pistää peruukin päähän ja astelee lavalle.
Mikko Alatalo. Yllätyin, että jotkut pitävät häntä "oikeana" artistina.
Vierailija kirjoitti:
Mikko Alatalo. Yllätyin, että jotkut pitävät häntä "oikeana" artistina.
70-luvun Coitus int-aikainen tuotanto oli kyllä vakavasti otettavaa. En hänen huumorirallejansakaan tosin moiti, mutta kun niitä vahvasti tehnyt sittemmin niin on vaan lähinnä se hupi-Mikko monille.
Will Smith
Hyväntuulista se ainakin on jos ei huumoria