Helppo tapa testata oletko ennakkoluuloinen rasisti (suurin osa on, valitettavasti)
Olet lähettämässä 9v tyttöäsi taksilla mummolaan. Ajoa 2h. Pihaan ajaa taksi jossa musta afrikkalainen mies. Epäröitkö edes vähän laittaa tyttöä matkaan.
Jos epäröit olet rasisti. Olit valmis lähettämään tavallaisen valkoihoisen kuljettajan mukana mutta vääränvärinen kuljettaja olikin sinulle ongelma.
Tämä ei tietenkään poista sitä ettetkö voisi olla hyvä ihminen ja et haluaisi olla ennakkoluuloinen rasisti.
Kommentit (111)
En uskaltaisi. Kuljettaja saattaisi jättää tytön jonnekin Tuusulanväylän varteen. Tai sittenkin bussipysäkille. Tai tyttöä ei ehkä olisi ollut olemassakaan... Eli en uskaltaisi. Viime aikoina on tummilta taksikuskeilta hävinnyt asiakkaita ihan tuhka tuuleen...
Laittaisin lapsen suomea osaavan naispuolisen kuljettajan kyytiin. Varmistaisin kielitaidon juttelemalla kuskin kanssa hetken ennen matkaanlähtöä.
Heh, kerran uudenvuodenjuhlien jälkeen ei otettukaan ekaa taksia kun kuljettaja oli somali ja tämähän ei kaverin tyttöystävälle kelvannut. Minä ja tämä kaveri yritettiin yhteen ääneen mimmille sanoa että meitä on tässä kaksi raavasta miestä mukana, ettei ole mitenkään mitään hätää. Mutta hän ei kuulemma somalin kyytiin nouse. Ei sitten noustu :D
Itse käytän taksia paljon saatuani aivoinfarktin. Koskaan ei ole ollut taksikuskien kanssa ongelmaa, ei tummien eikä vaaleiden. Joskus tuntuu, että tummat taksikuskit ovat extraystävällisiä, kyselevät paljon kuntoutuksesta jne.
Riskien minimointi on rasismia? Itse en epäröisi laittaa mustan naiskuskin matkaan.
Tiedän jo ilman testiäkin että olen
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me nelikymppiset saadaan ravintoloissakin olla rauhassa. Toista oli vielä 10 vuotta sitten. Ikä suojelee.
Puhu vain omasta puolestasi. Mä en ainakaan saa olla rauhassa. Parhaimmillaan tai pahimmillaan 20 vuotta nuoremmat miehet pyörivät ympärillä, kolmikymppisistä puhumattakaan.
t. Nainen 41v.
Helppo tapa testata onko aloittaja wi her väs säri, lukee vain aloitusviestin ja toteaa että on
Älkää nyt jaksako tälläistä vatvoa. Ei kiinnosta vähääkään joku rasismi. Kai sitä oikeitakin ongelmia on.
Samaa mieltä, ei järkeä maksaa niin pitää matkaa taksille