Helppo tapa testata oletko ennakkoluuloinen rasisti (suurin osa on, valitettavasti)
Olet lähettämässä 9v tyttöäsi taksilla mummolaan. Ajoa 2h. Pihaan ajaa taksi jossa musta afrikkalainen mies. Epäröitkö edes vähän laittaa tyttöä matkaan.
Jos epäröit olet rasisti. Olit valmis lähettämään tavallaisen valkoihoisen kuljettajan mukana mutta vääränvärinen kuljettaja olikin sinulle ongelma.
Tämä ei tietenkään poista sitä ettetkö voisi olla hyvä ihminen ja et haluaisi olla ennakkoluuloinen rasisti.
Kommentit (111)
Jos olen taksikeskuksen kautta tilannut, niin tietenkin uskaltaisin. Tosin omista kokemuksista viisastuneena osaan jo pyytää sellaista, joka osaa puhua suomea. Värillä ei sitten ole väliä, mutta yhteisen kielen on löydyttävä. Ärsyttää istua kyydissä, kun hyvä jos osoitteesta saa selvää ja just ja just laittaa navikan päälle. Teknologia on pilannut taksimatkoista saatavan ilon. Ennen luotti siihen, että paikallistuntemus on kuskeilla hyvä ja osasivat osoitteet. Nykyään ei voi luottaa, ellei ole pitkän linjan kuski.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä joutuisin lapsen taksilla menemään, niin pyytäisin tilauskeskuksesta suomenkielisen naisen.
Voit toki pyytää mutta taksikeskus ei suostu tuollaiseen. On kuulemma rasistista pyytää taksikuskia joka puhuu suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä joutuisin lapsen taksilla menemään, niin pyytäisin tilauskeskuksesta suomenkielisen naisen.
Voit toki pyytää mutta taksikeskus ei suostu tuollaiseen. On kuulemma rasistista pyytää taksikuskia joka puhuu suomea.
Kuka määrittelee milloin ihminen osaa Suomea
Ei meillä ole varaa kahden tunnin taksireissuihin.
Kellä on varaa kahden tunnin taksimatkaan?
Oon itse muslimin kanssa naimisissa ja asumme ei-länsimaisessa muslimikulttuurissa, mutta silti en laittaisi hypoteettista lastani kahden kesken jonkun rändom-taksikuskin matkaan. En Suomessa enkä nykyisessä kotimaassani. Kyse ei ole ennakkoluuloista vaan terveestä järjestä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään en laittaisi. Sitä ajaisi kuitenkin joku valehteleva Husu.
Jättäisi lapsen motarille kun lapsi laittaisi jauhot suuhun argumenteillaan.
En laittaisi yhtään kenenkään kanssa noin pitkälle matkalle. Jonkun pitkään tuntemani sukulaismiehen mukaan ehkä uskaltaisin laittaa, mutta en vieraan.
Voivoi nyyh,rasismi onkin suomen isoin ongelma tällä hetkellä. Ja vastaus kysymykseen, en.
Vierailija kirjoitti:
Lähtöolettama on minusta kierossa. Harva tuollaista matkaa hoitaisi taksilla muutenkaan. Veisin tytön itse mummolaan tai jos en omistaisi autoa pyytäisi kaverilta apua korvausta vastaan.
Niinpä. Tai lähtisin itse mukaan. Ja jos ylipäätään lapsen laittaisin matkaan, laittaisin junaan tai bussiin. Tuossahan on sekin vaara, ettei kuski edes osaa perille ja mittari raksuttaa.
En tarvitse testiä, tiedän olevani.
Huono vertaus. Jos tuo tumma taksikuski puhuu hyvää suomea ja varmasti ymmärsi mistä on kysymys, niin se ei olisi ongelma. Etnisestä taustasta riippumatta asia olisi ongelma, jos en olisi varma että ymmärsikö kuljettaja mitä häneltä odotetaan.
En laittaisi tuon ikäistä yksikseen taksilla kahden tunnin matkalle.
Ja ikävyyksiä saa pyytämättäkin, miksi ottaa turhia riskejä. Jos joku pitää sitä rasismina niin sillehän en mitään mahda. Minä kutsun sitä terveeksi järjeksi ja realismiksi. Muu on typeryyttä. Lisäksi, minkälainen vanhempi altistaa oman lapsensa potentiaaliselle vaaratilanteelle ja miksi, vain todistaakseen itselleen jotain? Sellainen ei ole vanhemmaksi soveltuva, lapset käy sääliksi.
Niin mille sitä altistaa lapsensa, jos päästää taksin kyytiin? En muista kuulleeni ainuttakaan uutista, jossa taksinkuljettaja olisi tehnyt lapselle mitään, joten en ymmärrä edes mitä pitäisi pelätä.
En laittaisi. Enkä ole rasisti, vaan köyhä. Ei mulla olisi varaa maksaa 2 tunnin taksimatkaa kenellekään. Ajaisin itse sen 4 tuntia, vaikka illalla, ja heittäisin lapseni itse. Pääsisin samalla itsekin kyläilemään.
Mitä vikaa on olla ennakkoluuloinen rasisti? Mieluummin sellainen kuin rikoksen uhri. En huutele enkä nimittele ketään päin naamaa, enkä selän takana. En osallistu vastaisiin enkä myönteisiin mielenosoituksiin. En kirjoittele somessa puolesta enkä vastaan.
Olen vain varovainen ja ollakseni sellainen on oltava ennakkoluuloja.
Vierailija kirjoitti:
Niin mille sitä altistaa lapsensa, jos päästää taksin kyytiin? En muista kuulleeni ainuttakaan uutista, jossa taksinkuljettaja olisi tehnyt lapselle mitään, joten en ymmärrä edes mitä pitäisi pelätä.
No esimerkiksi sille, että kuljettaja jättää lapsen jonnekin keskelle ei mitään eikä huolehdi, että joku on vastassa. Ei taksikuski ole mikään lastenhoitaja.
En laittaisi, enkä menisi edes itse. Eikä mulla olisi edes varaa kahden tunnin taksimatkaan. En koe olevani rasisti jos käytän tervettä järkeäni. En laittaisi lasta edes vieraan suomalaisen kuskin kyytiin yksinään.
Ylipäätään, olen jo jättänyt taksit käyttämättä.
kahden tunnin reissu taksilla kustantaa 100-400 euroa eli ei kiitos. Saa likka luvan mennä bussilla ja minua ei kiinnosta vaikka sen kuski olisi vihreä mies.
En laittaisi. Helppo testi. Poliisin tilastot kertovat minun olevan ras*isti.