Jälkiehkäisyn haku ja apteekin toiminta
Olen 30-vuotias nainen, pitkäaikaisessa parisuhteessa ja jouduin juuri hakemaan lievässä paniikissa apteekista jälkiehkäisyn elämäni ensimmäistä kertaa (pk-seutu).
Olen syönyt yhtä tiettyä minipilleriä vuosikaudet lääketieteellisistä syistä, ja tämä pilleri pitää ottaa 27h sisällä aina edellisestä; sitten ehkäisyteho heikkenee. Tänään tajusin n. tunti sitten, että ensimmäistä kertaa ikinä olen eilen illalla unohtanut ottaa pillerin. Satuimme myös mieheni kanssa eilen illalla harrastamaan seksiä x(
Otin heti sen unohtuneen pillerin ja lähdin apteekkiin, koska raskauden mahdollisuus nyt on enkä halunnut jättää todellakaan minkään tuurin varaan tuota raskautumista.
Apteekissa sitten ensin jouduin odottelemaan keskellä apteekkia n. 20min, jotta saisin farmaseutin tai jonkun työntekijän kiinni, että voisin kysyä mistä jälkiehkäisyn saisi. No, kun tämä onnistui niin farmaseutti vei minut infotiskille n. 5 muun ihmisen viereen ja alkoi suureen ääneen kailottaa aiheesta. "Onko tuttu?" "Ai jälkiehkäisy? Ei ole" "Mitään säännöllistä lääkitystä?" "On, X ja Y" "Niin okei, missä vaiheessa kiertoa olet ja miksi tarvitset" "Syön minipillereitä, eli en tiedä kierrosta, kun joka päivä se otetaan ja niin... eilen unohdin ottaa sen ja..." "OKEI no tämmönen JÄLKIEHKÄISY pitää ottaa mahdollisimman pian niin milloin olit yhdynnässä?"
Takana oli 3 hengen jono siihen infopisteelle siinä vaiheessa, kun tätä keskustelua kailotti menemään.
En häpeä jälkiehkäisyn käyttöä omassa tilanteessani, mutta olin ihan punainen jo siinä vaiheessa, kun latelin tuon ihmismassan kuunnellessa a) lääkitykseni, b) seksielämäni yksityiskohdat viim. 2 vuorokaudelta, c) kuukautiskiertoni yksityiskohdat samalla kun farmaseutti kovaan ääneen toisti suurimman osan asioista varmistuakseen tiedoista ja syötti niitä samalla johonkin tietokoneeseen.
MIKSI tämä on tällä tavalla hoidettu, ettei sitä jälkiehkäisyä saa yhtään hienovaraisemmin toimitettua asiakkaalle?? Olen itse sentään aikuinen, mutta auta armias, jos joku nuorempi tyttö olisi tarvinnut...
Onko tämä tyypillistä apteekin toimintaa? Muiden kokemuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen kokenut tuon saman jälkiehkäisyä hakiessa. Minulle kerrottiin, että valistus kuuluu antaa samassa yhteydessä.
Siis ihan totta, valistus? Onks tää joku Päivi Räsäsen aikaansaannos
Monia reseptivapaita lääkkeitä koskee lakisääteinen velvollisuus varmistaa, että asiakas osaa käyttää lääkettä oikein, kun lääkäri ei ole kerran ollut ohjeita antamassa. Jälkiehkäisyn kohdalla se, onko tilanne oikeasti sellainen että jälkiehkäisy riittää tai on sopiva (moni ei esim. tiedä että ylipainoisilla naisilla se on tehoton), ja mitä sivuvaikutuksia sillä voi olla, missä tilanteessa pitää hakeutua lääkäriin tai tehdä raskaustesti tms.
Tehoton ylipainoisilla? Vaiko huonommin tehoava?
Vierailija kirjoitti:
Apteekkinhenkilökunnan kysymyksiin ei tarvitse vastata. Kun lääkäri on kirjoittanut potilaalle reseptin jälkiehkäisyä varten niin homma on sillä selvä. Apteekin ainoa tehtävä on myydä se lääke ja antaa potilaalle käyttöohjeet.
Itse olen tavannut vain yhden vatipäisen apteekkityöntekijän, joka esitti typeriä kysymyksiä. Hän väitti, että minun haluamani lääke (reseptivapaa käsikauppalääke) on mukamas reseptilääke ja että sen ostamiseen vaaditaan resepti. Otin kännykän esiin ja laitoin lääkkeen nimen Pharmaca Fennicaan ja sen jälkeen apteekin oman nettikaupan sivuille. Ja kappas: lääke on vapaasti myynnissä nettikaupassa eikä ostamiseen tarvita reseptiä.
En tiedä oliko tuo joku vatsavalmistunut mortti, mutta sen verran pallo hukassa koko mies, että apteekinjohtaja kävi vähän puhuttelemassa.
Käytkö sinä lääkäriltä reseptin jälkiehkäisylle...?
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran kaverin mukana kun haki lääkettä hiivaan, se apteekkari oikeasti kajotti kuin pasuuna että " ONKO SUKUPUOLITAUTIEN MAHDOLLISUUS SULJETTU POIS?", kaveri oli punainen kuin rapu ja minä tuijotin suu auki että mitä hel"""ä? Olimme kolmekymppisiä, siististi pukeutuneita naisia,
Miten kolmikymppisyys ja siististi pukeutuminen estävät taudit?
Kailotus väärin tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran kaverin mukana kun haki lääkettä hiivaan, se apteekkari oikeasti kajotti kuin pasuuna että " ONKO SUKUPUOLITAUTIEN MAHDOLLISUUS SULJETTU POIS?", kaveri oli punainen kuin rapu ja minä tuijotin suu auki että mitä hel"""ä? Olimme kolmekymppisiä, siististi pukeutuneita naisia,
Kyllä nolotti itseänikin silloin, kun menin sukupuolitautitestiin ja hoitaja huikkasi käytävällä, mihin testiin olin tulossa. Ja sekin nolotti, kun aikaa varatessa hoitaja sanoi että hän nyt ei laita mitään syytä tähän koneelle miksi olisin tulossa. Tuli selväksi että hänen mielestään kyseessä oli todella hävettävä asia. Siksi meninkin yksityiselle, missä tuo käytävällä kailottaja sitten oli.
Tuon kokemuksen jälkeen tuli kyllä selväksi että sukupuolitautitesti on äärimmäisen nolo asia hoitoalan ihmisten mielestä. Vähän ristiriitaista kun kuitenkin testiä suositellaan aina ennen vakituisen parisuhteen aloittamista, minkä kilttinä tyttönä ehkä otin vähän turhan kirjaimellisesti... Kai testissä käyvät sitten vain vuosikausia jalkapallojoukkueiden kanssa juhlineet naiset ja Thaimaassa ramppaavat miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös reseptilooseissa farmaseutti saattaa suureen ääneen sanoa reseptilääkkeen nimen, vaikka ihmisiä istuu lähellä reseptiloosseja.
Itse huomautin tästä farmaseutille, sanomalla että eikös nämä ole yksityisuojan piirissä olevia asioita, kuinka voit suureen ääneen kailottaa, minkä nimisen lääkkeen minulle olet antamassa.
Farmaseutti meni noloksi, pyysi anteeksi ja sanoi; olet ihan oikeassa.
He eivät edes ajattele mitään tietosuoja-asioita, syvästi ihmettelen sitä, etteikö se ole aivan perusasia terveydenhoitoalalla.
Eikö sitä korosteta jo työantajan puolesta ja koulutuksessakin?
Tuollainen käytös on niin törkeää, että jos vielä vastaiduusessa siihen törmään, valitan asiasta niin pitkälle kuin mahdollista.
Tosi kiva hakea vaikka mielialalääkkeitä, kun vieressä toinen reseptiasiakas kuuntelee korvat höröllä ja selän takana metrin päässä joku valitsee laastareita. "Sulla jäi tänne vielä kolme pakettia EFEXORIA. Tää IMOVANE oli viimeinen."
Entä jos koittaisit päästä noista omista asenteistasi eroon? Ei ne ole mikään häpeän aihe.
Ei se kuulu kenellekään, mitä sairauksia jollakulla on. Jos sinä haluat faksata sairaskertomuksesi randomeille, niin anna mennä, mutta monet muut haluavat, että apteekissa oltaisiin hienotunteisia ja pyrittäisiin hoitamaan se asiakaspalvelu niin, että muiden asiakkaiden tietoja ei jaella toisille liikkeessä asioiville.
Sama kuin terveyskeskukseen ilmoittautuessa, se luukun takana istuva nainen möykkää niin että kaikki takanasi jonossa olevat kuulevar " JA ONKO PUHELINNUMERO VIELÄ
916666788888 JA OSOITE YHÄ KITINÄKUJA 11 JA LÄHIN OMAINEN PIRJOPAAVALI MYKKÄNEN?"
whaat? itse joutunut hakemaan kahdesti ja ei kyllä yhtään tuollaisia kokemuksia minulla. normaalisti menin reseptiasiakkaana jonottaamaan ja selitin tilanteen ja sain pillerin. ihan kuin muitakin lääkkeitä hakiessa siihen pieneen "koppiin" ja ei siinä kukaan muu asiakas mitään kuule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei.
Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.
Ei kai silloin jos asiakas muuten tietää? On esim. käyttänyt aiemmin.
Ei, vaan jos lääke ei ole tuttu entuudestaan.
Ainahan voi vastata, että on tuttu, jos ehdottomasti ei halua neuvontaa. Toki tällöin ottaa itse vastuun asiasta, ja kannattaa muistaa, ettei lääkkeillä ole palautusoikeutta, jos vaikka kotona huomaakin sitten pakkaussetelistä, ettei lääke sovikaan itselle. Lisäneuvontaa vaativien lääkkeiden huomioon otettavat asiat löytyy Fimean sivuilta.
https://www.fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/itsehoitovalmisteet/lisaneu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös reseptilooseissa farmaseutti saattaa suureen ääneen sanoa reseptilääkkeen nimen, vaikka ihmisiä istuu lähellä reseptiloosseja.
Itse huomautin tästä farmaseutille, sanomalla että eikös nämä ole yksityisuojan piirissä olevia asioita, kuinka voit suureen ääneen kailottaa, minkä nimisen lääkkeen minulle olet antamassa.
He eivät edes ajattele mitään tietosuoja-asioita, syvästi ihmettelen sitä, etteikö se ole aivan perusasia terveydenhoitoalalla.
Tuollainen käytös on niin törkeää, että jos vielä vastaiduusessa siihen törmään, valitan asiasta niin pitkälle kuin mahdollista.
Tosi kiva hakea vaikka mielialalääkkeitä, kun vieressä toinen reseptiasiakas kuuntelee korvat höröllä ja selän takana metrin päässä joku valitsee laastareita. "Sulla jäi tänne vielä kolme pakettia EFEXORIA. Tää IMOVANE oli viimeinen."
Jos asiakkaalla on kymmenen eri lääkettä, ja kaksi reseptiä menee tyhjäksi, miten ehdotat, että tämä asiakkaalle kerrotaan, mainitsematta lääkkeiden nimiä?
Jos ne nyt vaikka sanoisi normaalilla puheäänellä, niin olisin ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaalla on kymmenen eri lääkettä, ja kaksi reseptiä menee tyhjäksi, miten ehdotat, että tämä asiakkaalle kerrotaan, mainitsematta lääkkeiden nimiä?
Jos ne nyt vaikka sanoisi normaalilla puheäänellä, niin olisin ihan tyytyväinen.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei.
Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.
Neuvontaa ei ole pakko suorittaa asiakasta julkisesti nolaten. Kumpa apteekkitoiminta Suomessa vapautettaisiin kilpailulle, niin valitsisin heti apteekin, jossa ymmärretään kunnioittaa asiakkaiden yksityisyyttä.
Saathan jo nyt valita aivan vapaasti apteekin missä asioit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos koittaisit päästä noista omista asenteistasi eroon? Ei ne ole mikään häpeän aihe.
En häpeä tai salaile masennusta, mutta ei se nyt jumalauta koko maailmalle kuulu, millainen lääkitys minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on joku naisen häpäisytarkoitus.
Totta kai siinä on oltava naisen häpäisytarkoitus.
Huoh. Naiset ovat nykyään valmiita mihin vain, muuhun kuin ottamaan vastuuta omasta seksielämästään.
Mitä lässytät? Aloittajahan nimenomaan ottaa vastuuta omasta seksielämästä! On se kumma kun sekin jota kuta harmittaa.
Mutta mitenkäs ne miehet, aloittajankin mies ottaa vastuuta omasta seksielämästä? Niinpä mitå ihmeen vastuuta, enhän minä raskaaksi voi tulla, v..tun äm-mä huijas isäksi, elarit nyt meni asunto kun pitää maksaa 150e kk elareita....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske vain jälkiehkäisyä, vaan kaikki reseptilääkeasiathan kuuluu vieruskavereille asti. Ja lääkepurkki tuodaan näkyvästi tiskille.
Tästä tuli mieleen se, kun kävin joskus tuolla ja joku farmaseuttiopiskelija oli harjoittelijana toimittamassa reseptejä ja varmaan kaikki kuuli, kun se sanoi jollekin miehelle, että lääkehän ei sitten maksa mitään kun sulla on toi toimeentulotuen päätös.
Tuollaiset pässit pitäisi välittömästi häätää kauas apteekin tiskin takaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkeneuvonta nyt on kuitenkin aivan eri asia, kuin ns. aikuisen ihmisen valistaminen ja ripittäminen mitä tämän lääkkeen kohdalla usein tunnutaan tekevän. Just nuo tuollaiset "kannattais käyttää ehkäisyä" "ilman sukupuolielämää et tätä tarttis" tyyliset heitot tai vihjailut holtittomasta sukupuolikäyttäytymisestä ilman oikeaa tietoa EI ole asiallisia ja lääkeneuvontaan kuuluvia.
No höh, ei jäkiehkäisyä tarvita anaaliseksissä. Muistat sitten ens kerralla, irstaileva irmeli.
Oi kiitos meidän kaupungin pienelle apteekille ettei siellä koskaan kailoteta asiakkaiden asioita toisten korville. Asiakkaat itse kyllä kailottavat ja kertovat koko elämäntarinansa farmaseutille vaikka apteekki olisi täynnä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvontaa ei ole pakko suorittaa asiakasta julkisesti nolaten. Kumpa apteekkitoiminta Suomessa vapautettaisiin kilpailulle, niin valitsisin heti apteekin, jossa ymmärretään kunnioittaa asiakkaiden yksityisyyttä.
Saathan jo nyt valita aivan vapaasti apteekin missä asioit?
Viikonloppuisin ei ole paljoa valinnanvaraa.
Täh? Ompa outoa. Mie olen saanut ne ilman mitään kuulustelua. Kerran pakotin miehenkin hakemaan kun säädettiin seurustelun alkuvaiheessa ehkäisyn kanssa tovi. Ei kukaan kysynyt mitään kummaltakaan, meni aivan kuin Buranan osto. Tämä pohjois-Suomessa pikkupaikkakunnalla joku vuos sitte.