Jälkiehkäisyn haku ja apteekin toiminta
Olen 30-vuotias nainen, pitkäaikaisessa parisuhteessa ja jouduin juuri hakemaan lievässä paniikissa apteekista jälkiehkäisyn elämäni ensimmäistä kertaa (pk-seutu).
Olen syönyt yhtä tiettyä minipilleriä vuosikaudet lääketieteellisistä syistä, ja tämä pilleri pitää ottaa 27h sisällä aina edellisestä; sitten ehkäisyteho heikkenee. Tänään tajusin n. tunti sitten, että ensimmäistä kertaa ikinä olen eilen illalla unohtanut ottaa pillerin. Satuimme myös mieheni kanssa eilen illalla harrastamaan seksiä x(
Otin heti sen unohtuneen pillerin ja lähdin apteekkiin, koska raskauden mahdollisuus nyt on enkä halunnut jättää todellakaan minkään tuurin varaan tuota raskautumista.
Apteekissa sitten ensin jouduin odottelemaan keskellä apteekkia n. 20min, jotta saisin farmaseutin tai jonkun työntekijän kiinni, että voisin kysyä mistä jälkiehkäisyn saisi. No, kun tämä onnistui niin farmaseutti vei minut infotiskille n. 5 muun ihmisen viereen ja alkoi suureen ääneen kailottaa aiheesta. "Onko tuttu?" "Ai jälkiehkäisy? Ei ole" "Mitään säännöllistä lääkitystä?" "On, X ja Y" "Niin okei, missä vaiheessa kiertoa olet ja miksi tarvitset" "Syön minipillereitä, eli en tiedä kierrosta, kun joka päivä se otetaan ja niin... eilen unohdin ottaa sen ja..." "OKEI no tämmönen JÄLKIEHKÄISY pitää ottaa mahdollisimman pian niin milloin olit yhdynnässä?"
Takana oli 3 hengen jono siihen infopisteelle siinä vaiheessa, kun tätä keskustelua kailotti menemään.
En häpeä jälkiehkäisyn käyttöä omassa tilanteessani, mutta olin ihan punainen jo siinä vaiheessa, kun latelin tuon ihmismassan kuunnellessa a) lääkitykseni, b) seksielämäni yksityiskohdat viim. 2 vuorokaudelta, c) kuukautiskiertoni yksityiskohdat samalla kun farmaseutti kovaan ääneen toisti suurimman osan asioista varmistuakseen tiedoista ja syötti niitä samalla johonkin tietokoneeseen.
MIKSI tämä on tällä tavalla hoidettu, ettei sitä jälkiehkäisyä saa yhtään hienovaraisemmin toimitettua asiakkaalle?? Olen itse sentään aikuinen, mutta auta armias, jos joku nuorempi tyttö olisi tarvinnut...
Onko tämä tyypillistä apteekin toimintaa? Muiden kokemuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei.
Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.
Neuvontaa ei ole pakko suorittaa asiakasta julkisesti nolaten. Kumpa apteekkitoiminta Suomessa vapautettaisiin kilpailulle, niin valitsisin heti apteekin, jossa ymmärretään kunnioittaa asiakkaiden yksityisyyttä.
Saathan jo nyt valita aivan vapaasti apteekin missä asioit?
No oikeastaan en, koska apteekkien määrä on Suomessa rajattu ja kohtuullisen matkan päässä kotoani/työpaikkaani on vain yksi apteekki. Käytännössä kaikki apteekit ovat erittäin kannattavia apteekkilupien sääntelyn takia riippumatta siitä, millaista palvelua asiakas saa. Jos apteekit vapautettaisiin kilpailulle ja ne oikeasti ihan oikeasti kilpailisivat keskenään, palvelussakin olisi eroja.
Pienillä paikkakunnilla näkyvässä asemassa olevat eivät edes uskalla aina käyttää oman kunnan apteekin palveluja. Ja tähän riittää, että on esim. pappi tai opettaja, ei tartte olla mikään julkisuuden henkilö. Aina on uteliaita höristelemässä korviaan ja kurkkimassa olan yli, mitä tuli ostettua.
Mul kerran joku kailotti. Itseasiassa olen muutaman kerran hakenut jopa samasta apteekista saman vuoden aikana joskus teininä. Paras oli kun hain siskolle kerran, kun ei itse uskaltanut:")
Parempi sekin kuin abortti.
Muutenkin ihmettelen sitä miten apteekeissa ei ole mitään yksityisyyden suojaa. Kerrankin kuuntelin jonkun miehen ja apteekin tädin keskustelua tämän asiakkaan vahvoista mielenterveyteen liittyvistä lääkityksistä. Ihan asiallisesti istuskelin siellä missä pitikin vuoroa odotellessa istua, mutta ei voinut olla kuulematta.
Olen kuullut farmaseuttitutulta, että apteekeissa on ihan kamalat sosiopaattiset hierarkiakuviot. Proviisorit kiusaavat farmaseutteja ihan urakalla ja farmaseutit varmaan kiusaavat samalla tavalla asiakkaita, ilman mitään empatiaa tai välittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa. Minulta on kysytty vaan että onko tuttu, tarvitseeko neuvoa. Tämäkin hissukseen sanottu. Muutenkin lääkkeitä hakiessa on tullut vastaan vain apteekkareita jotka osaavat olla kailottamatta yksityisasioitani muille. Kannattaa mainita jos tuollaista kohtaa.
Minultakin kysyi heti ensimmäisenä, että onko tuttu, mutta kun ei ole. Siitä sitten seurasi tämä tietojen vaihto ihmisten keskellä.
Niin no kannattaa sanoa että on ja hakea ohjeet netistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut farmaseuttitutulta, että apteekeissa on ihan kamalat sosiopaattiset hierarkiakuviot. Proviisorit kiusaavat farmaseutteja ihan urakalla ja farmaseutit varmaan kiusaavat samalla tavalla asiakkaita, ilman mitään empatiaa tai välittämistä.
Minulla on tytär farmaseuttina ja hän on ollut opiskeluajoista asti samassa apteekissa. Hänellä ei ole kuin hyvää sanottavaa työkavereista, sekä opiskelijoista, farmaseuteista että proviisoreista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa. Minulta on kysytty vaan että onko tuttu, tarvitseeko neuvoa. Tämäkin hissukseen sanottu. Muutenkin lääkkeitä hakiessa on tullut vastaan vain apteekkareita jotka osaavat olla kailottamatta yksityisasioitani muille. Kannattaa mainita jos tuollaista kohtaa.
Minultakin kysyi heti ensimmäisenä, että onko tuttu, mutta kun ei ole. Siitä sitten seurasi tämä tietojen vaihto ihmisten keskellä.
Niin no kannattaa sanoa että on ja hakea ohjeet netistä.
Käytän säännöllisesti lääkkeitä enkä voi netistä tarkistaa itse turvallisesti yhteisvaikutuksia.
Minäkin olin kerran hakemassa yleistyneseen hiivatulehdukseen tablettia ja voiteita. Siinä myyjälle keskellä apteekkia sanoin häveliäästi suusammaksesta kun en kehdannut kauhen äijälauman kuullessa puhua alapään hiivasta joka on levinnyt joka paikkaan. Myyjä kovaan ääneen alkoi todistaa tietämättömyyttään ja yritti väittää ettei sitä saa myydä. Sanoin: minäpä vaihdan tästä apteekkia ja toisessa apteekissa oikein sivistyneesti palveli apteekkari.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin ihmettelen sitä miten apteekeissa ei ole mitään yksityisyyden suojaa. Kerrankin kuuntelin jonkun miehen ja apteekin tädin keskustelua tämän asiakkaan vahvoista mielenterveyteen liittyvistä lääkityksistä. Ihan asiallisesti istuskelin siellä missä pitikin vuoroa odotellessa istua, mutta ei voinut olla kuulematta.
Tämä.
Kuulostaa epäpätevältä käytökseltä. Kerran olen hakenut jälkiehkäisyn, kävin reseptiluukulla. Farmaseutti oli asiallinen, joskin punasteleva nuori mies, jota taisi nolottaa enemmän kuin minua. Ei kysellyt mitään, yritti selittää, kuinka jälkiehkäisyä käytetään, mutta ilmeisesti kiusaantumisen takia takelteli sanoissaan. Totesin vaan, että enköhän osaa sen aineen ottaa. Tähän nuorukainen sai sanottua, että voisit lukea pakkausselosteen, jotta kaikki menee varmasti oikein.
Et osaa ehkäistä , ja uliset siitä?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa epäpätevältä käytökseltä. Kerran olen hakenut jälkiehkäisyn, kävin reseptiluukulla. Farmaseutti oli asiallinen, joskin punasteleva nuori mies, jota taisi nolottaa enemmän kuin minua. Ei kysellyt mitään, yritti selittää, kuinka jälkiehkäisyä käytetään, mutta ilmeisesti kiusaantumisen takia takelteli sanoissaan. Totesin vaan, että enköhän osaa sen aineen ottaa. Tähän nuorukainen sai sanottua, että voisit lukea pakkausselosteen, jotta kaikki menee varmasti oikein.
Siis mullekin mainitsi että lue pakkausseloste sen JÄLKEEN kun oli kuulustellut julkisesti! Silleen "etköhän sä jo käynny kaiken läpi.."
Vierailija kirjoitti:
Ei koske vain jälkiehkäisyä, vaan kaikki reseptilääkeasiathan kuuluu vieruskavereille asti. Ja lääkepurkki tuodaan näkyvästi tiskille.
Juuri näin. En ollut kertonut koko kylälle syövästäni. En olisi halunnut, että lapsiani aletaan heti alkuun säälimään ja kyselemään vointiani. No apteekissa asia piti kailottaa julki.
Vierailija kirjoitti:
Asioin vasta pienessä apteekissa enkä kiinnittänyt huomiota muihin asiakkaisiin. Itseasiassa luulin olevani ainoa asiakas, kunnes takaa kuului isolla, kailottavalla äänellä: ONKO TÄMÄ SINUN ENSIMMÄINEN HIIVATULEHDUS??!! Säpsähdin ja vaistomaisesti käännyin ja näin teinin, joka punastellen kertoi oireistaan. Oisin halunnut lähettää sille häpeilevälle teinille tsempit vaikka telepaattisesti.
Vaikka nämä on ihan normaaleja asioita, pitäis henkilökunnan kyllä vähän ajatella.
Itse en kerran löytänyt kiertelystä huolimatta peräpukamavoidetta ja erehdyin sitä kysymään hyllyjen välissä patsastelevalta henkilöltä. En tiedä oliko kyseessä harjoittelija vai uusi työntekijä, mutta kauhukseni hän HUUSI huoneen toisella puolella olevalle henkilölle "missä meillä on peräpukamavoiteet" tms. Jep, olisi sitten saman tien mennyt vielä ulos kadulle huutamaan, että "huomio kaikki, tällä naisella on peräpukamia"! Teki mieli vajota maan alle. Voisiko joku farmaseutti selventää miksi näin toimitaan? Eikö järki tosiaan sano, ettei normaali ihminen halua yksityisasioitaan huudeltavan apteekilliselle vieraita ihmisiä?!?
Kannattaa miettiä kaksi kertaa meneekö apteekissa kysymään keneltäkään mitään. Siellä saa koko kylä kuulla suolistosi toiminnasta, seksielämästä ja kaikista maailman intiimialueen ongelmista farmaseuttien toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen kokenut tuon saman jälkiehkäisyä hakiessa. Minulle kerrottiin, että valistus kuuluu antaa samassa yhteydessä.
Siis ihan totta, valistus? Onks tää joku Päivi Räsäsen aikaansaannos
Monia reseptivapaita lääkkeitä koskee lakisääteinen velvollisuus varmistaa, että asiakas osaa käyttää lääkettä oikein, kun lääkäri ei ole kerran ollut ohjeita antamassa. Jälkiehkäisyn kohdalla se, onko tilanne oikeasti sellainen että jälkiehkäisy riittää tai on sopiva (moni ei esim. tiedä että ylipainoisilla naisilla se on tehoton), ja mitä sivuvaikutuksia sillä voi olla, missä tilanteessa pitää hakeutua lääkäriin tai tehdä raskaustesti tms.
Tehoton ylipainoisilla? Vaiko huonommin tehoava?
En oikeasti ole varmaan ikinä kuullut sanaa "tehoton" käytettävän merkityksessä "toimimaton".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös reseptilooseissa farmaseutti saattaa suureen ääneen sanoa reseptilääkkeen nimen, vaikka ihmisiä istuu lähellä reseptiloosseja.
Itse huomautin tästä farmaseutille, sanomalla että eikös nämä ole yksityisuojan piirissä olevia asioita, kuinka voit suureen ääneen kailottaa, minkä nimisen lääkkeen minulle olet antamassa.
Farmaseutti meni noloksi, pyysi anteeksi ja sanoi; olet ihan oikeassa.
He eivät edes ajattele mitään tietosuoja-asioita, syvästi ihmettelen sitä, etteikö se ole aivan perusasia terveydenhoitoalalla.
Eikö sitä korosteta jo työantajan puolesta ja koulutuksessakin?
Tuollainen käytös on niin törkeää, että jos vielä vastaiduusessa siihen törmään, valitan asiasta niin pitkälle kuin mahdollista.
Tosi kiva hakea vaikka mielialalääkkeitä, kun vieressä toinen reseptiasiakas kuuntelee korvat höröllä ja selän takana metrin päässä joku valitsee laastareita. "Sulla jäi tänne vielä kolme pakettia EFEXORIA. Tää IMOVANE oli viimeinen."
Entä jos koittaisit päästä noista omista asenteistasi eroon? Ei ne ole mikään häpeän aihe.
Ei se kuulu kenellekään, mitä sairauksia jollakulla on. Jos sinä haluat faksata sairaskertomuksesi randomeille, niin anna mennä, mutta monet muut haluavat, että apteekissa oltaisiin hienotunteisia ja pyrittäisiin hoitamaan se asiakaspalvelu niin, että muiden asiakkaiden tietoja ei jaella toisille liikkeessä asioiville.
En kyseenalaistanut oikeutta yksityisyyteen, vaan sitä että valitsi mielialalääkkeet esimerkiksi erityisen nöyryyttävästä lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei.
Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.
Lääkeneuvonta nyt on kuitenkin aivan eri asia, kuin ns. aikuisen ihmisen valistaminen ja ripittäminen mitä tämän lääkkeen kohdalla usein tunnutaan tekevän. Just nuo tuollaiset "kannattais käyttää ehkäisyä" "ilman sukupuolielämää et tätä tarttis" tyyliset heitot tai vihjailut holtittomasta sukupuolikäyttäytymisestä ilman oikeaa tietoa EI ole asiallisia ja lääkeneuvontaan kuuluvia.
No käykö tällasta nyt sitten jossain? Ei esim. tässä ketjussa ole kai kukaan tullut kertomaan tapauksesta?
Itseä ei hävetä mikään, paksu- ja peräsuolihommissa olen olen ollut 18 vuotta. Mutta aikaa montaa muuta hävettää kaikki intiimiongelmat. Ottaa välillä päähän kun apteekeissa jotkut tällä tavalla nolaa asiakkaan/potilaan.
Usein esimerkiksi miehillä on todella vaikeaa mennä lääkärille ummetus ym ongelmien kanssa. Tämä taas vaikuttaa siihen ettei pahanlaatuisia syöpiä löydetä ajoissa.
Ap:lle suosittelen yhteydenottoa apteekin esimiehelle.