Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkiehkäisyn haku ja apteekin toiminta

Vierailija
09.11.2019 |

Olen 30-vuotias nainen, pitkäaikaisessa parisuhteessa ja jouduin juuri hakemaan lievässä paniikissa apteekista jälkiehkäisyn elämäni ensimmäistä kertaa (pk-seutu).

Olen syönyt yhtä tiettyä minipilleriä vuosikaudet lääketieteellisistä syistä, ja tämä pilleri pitää ottaa 27h sisällä aina edellisestä; sitten ehkäisyteho heikkenee. Tänään tajusin n. tunti sitten, että ensimmäistä kertaa ikinä olen eilen illalla unohtanut ottaa pillerin. Satuimme myös mieheni kanssa eilen illalla harrastamaan seksiä x(

Otin heti sen unohtuneen pillerin ja lähdin apteekkiin, koska raskauden mahdollisuus nyt on enkä halunnut jättää todellakaan minkään tuurin varaan tuota raskautumista.

Apteekissa sitten ensin jouduin odottelemaan keskellä apteekkia n. 20min, jotta saisin farmaseutin tai jonkun työntekijän kiinni, että voisin kysyä mistä jälkiehkäisyn saisi. No, kun tämä onnistui niin farmaseutti vei minut infotiskille n. 5 muun ihmisen viereen ja alkoi suureen ääneen kailottaa aiheesta. "Onko tuttu?" "Ai jälkiehkäisy? Ei ole" "Mitään säännöllistä lääkitystä?" "On, X ja Y" "Niin okei, missä vaiheessa kiertoa olet ja miksi tarvitset" "Syön minipillereitä, eli en tiedä kierrosta, kun joka päivä se otetaan ja niin... eilen unohdin ottaa sen ja..." "OKEI no tämmönen JÄLKIEHKÄISY pitää ottaa mahdollisimman pian niin milloin olit yhdynnässä?"

Takana oli 3 hengen jono siihen infopisteelle siinä vaiheessa, kun tätä keskustelua kailotti menemään.

En häpeä jälkiehkäisyn käyttöä omassa tilanteessani, mutta olin ihan punainen jo siinä vaiheessa, kun latelin tuon ihmismassan kuunnellessa a) lääkitykseni, b) seksielämäni yksityiskohdat viim. 2 vuorokaudelta, c) kuukautiskiertoni yksityiskohdat samalla kun farmaseutti kovaan ääneen toisti suurimman osan asioista varmistuakseen tiedoista ja syötti niitä samalla johonkin tietokoneeseen.

MIKSI tämä on tällä tavalla hoidettu, ettei sitä jälkiehkäisyä saa yhtään hienovaraisemmin toimitettua asiakkaalle?? Olen itse sentään aikuinen, mutta auta armias, jos joku nuorempi tyttö olisi tarvinnut...

Onko tämä tyypillistä apteekin toimintaa? Muiden kokemuksia?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jos joku kuulee? Eihän niitä tunne ja tuskin tulee ikinä uudelleen näkemään.

Vierailija
102/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis mennyt varmaan heti hermot. En olis puhunut mitään vaan pyytänyt kela-korttini rakaisin ja mennyt toiseen apteekkiin. Palaute olisi lähtenyt epäammattimaisesta toiminnasta apteekin omistajalle.

Meidän kylällä on kaksi apteekkia ja valitsen aina toisen siihä syystä, että palvelu on niin hidasta, että se jo vaikuttaa siltä, että suorastaan nauttivat ihmisten jonossa pitämisestä. En mene sinne kun ei ole pakko.

Pyytänyt Kela-korttisi takaisin? Jälkiehkäisy on reseptivapaa, ei sitä varten tarvitse antaa kela-korttia, eikä tietoja jälkiehkäisyn hakemisesta kirjata mihinkään ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus kuulostaa nyt kyllä vähän provolta. Jos joku menee kysymään jälkiehkäisyä apteekin käytävillä pyöriviltä farmaseuteilta, niin hänet ohjataan ottamaan vuoronumero ja hakemaan jälkiehkäisy sieltä mistä reseptilääkkeetkin haetaan. Asiaa ei todellakaan hoideta missään infotiskillä.

Vierailija
104/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asioin vasta pienessä apteekissa enkä kiinnittänyt huomiota muihin asiakkaisiin. Itseasiassa luulin olevani ainoa asiakas, kunnes takaa kuului isolla, kailottavalla äänellä: ONKO TÄMÄ SINUN ENSIMMÄINEN HIIVATULEHDUS??!! Säpsähdin ja vaistomaisesti käännyin ja näin teinin, joka punastellen kertoi oireistaan. Oisin halunnut lähettää sille häpeilevälle teinille tsempit vaikka telepaattisesti.

Vaikka nämä on ihan normaaleja asioita, pitäis henkilökunnan kyllä vähän ajatella.

Itse en kerran löytänyt kiertelystä huolimatta peräpukamavoidetta ja erehdyin sitä kysymään hyllyjen välissä patsastelevalta henkilöltä. En tiedä oliko kyseessä harjoittelija vai uusi työntekijä, mutta kauhukseni hän HUUSI huoneen toisella puolella olevalle henkilölle "missä meillä on peräpukamavoiteet" tms. Jep, olisi sitten saman tien mennyt vielä ulos kadulle huutamaan, että "huomio kaikki, tällä naisella on peräpukamia"! Teki mieli vajota maan alle. Voisiko joku farmaseutti selventää miksi näin toimitaan? Eikö järki tosiaan sano, ettei normaali ihminen halua yksityisasioitaan huudeltavan apteekilliselle vieraita ihmisiä?!?

Todistin kerran samantyyppisen tilanteen. En tiedä oliko farmaseuti vai proiisori, mutta myös kailotti kollegoilleen "onko tätä (intiimivaivan) lääkettä jo tullut tukusta". Säälitti tuotetta ostamassa olleen naisen puolesta.

Vierailija
105/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei. 

Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.

Neuvontaa ei ole pakko suorittaa asiakasta julkisesti nolaten. Kumpa apteekkitoiminta Suomessa vapautettaisiin kilpailulle, niin valitsisin heti apteekin, jossa ymmärretään kunnioittaa asiakkaiden yksityisyyttä.

Saathan jo nyt valita aivan vapaasti apteekin missä asioit?

No oikeastaan en, koska apteekkien määrä on Suomessa rajattu ja kohtuullisen matkan päässä kotoani/työpaikkaani on vain yksi apteekki. Käytännössä kaikki apteekit ovat erittäin kannattavia apteekkilupien sääntelyn takia riippumatta siitä, millaista palvelua asiakas saa. Jos apteekit vapautettaisiin kilpailulle ja ne oikeasti ihan oikeasti kilpailisivat keskenään, palvelussakin olisi eroja. 

Tää onkin mielenkiintoinen pointti. Onko yksikään apteekki esim koskaan mennyt konkurssiin, ja jos apteekin onnistuu saamaan niin käytännössä on siis likipitäen varma menestys? 

Ei ole todellisuutta ainakaan muiden alojen yrittäjille. 

Vierailija
106/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä jos joku kuulee? Eihän niitä tunne ja tuskin tulee ikinä uudelleen näkemään.

Terveisiä suuresta kaupungista? Se kuule todellakin kiinnostaa ihmisiä, että lapsen opettaja hakee jälkiehkäisypilleriä, kirkkoherra peräpukamavoidetta ja koulutaksin kuljettaja Diflucania.

Vierailija
107/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samanlainen kokemus. Mun tapauksessa tosin oli kortsu hajonnut. Oli noloa olla täydessä apteekissa kovaäänisen kuulustelun kohteena, ja lopuksi vielä (kovaääninen) saarna kuinka jälkiehkäisyä ei tule käyttää ainoana ehkäisymuotona.

Siis eikö niillä ole mitään tajua miten asioita ei kannata / kannattaa sanoa! 

Tällä palstalla on säännöllisin väliajoin pitkiä ketjuja täysin uunoista apteekin myyjistä, mitä tulee empaattisuuteen ja vuorovaikutustaitoihin. 

Vierailija
108/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran kaverin mukana kun haki lääkettä hiivaan, se apteekkari oikeasti kajotti kuin pasuuna että " ONKO SUKUPUOLITAUTIEN MAHDOLLISUUS SULJETTU POIS?", kaveri oli punainen kuin rapu ja minä tuijotin suu auki että mitä hel"""ä? Olimme kolmekymppisiä, siististi pukeutuneita naisia,

Kyllä nolotti itseänikin silloin, kun menin sukupuolitautitestiin ja hoitaja huikkasi käytävällä, mihin testiin olin tulossa. Ja sekin nolotti, kun aikaa varatessa hoitaja sanoi että hän nyt ei laita mitään syytä tähän koneelle miksi olisin tulossa. Tuli selväksi että hänen mielestään kyseessä oli todella hävettävä asia. Siksi meninkin yksityiselle, missä tuo käytävällä kailottaja sitten oli.

Tuon kokemuksen jälkeen tuli kyllä selväksi että sukupuolitautitesti on äärimmäisen nolo asia hoitoalan ihmisten mielestä. Vähän ristiriitaista kun kuitenkin testiä suositellaan aina ennen vakituisen parisuhteen aloittamista, minkä kilttinä tyttönä ehkä otin vähän turhan kirjaimellisesti... Kai testissä käyvät sitten vain vuosikausia jalkapallojoukkueiden kanssa juhlineet naiset ja Thaimaassa ramppaavat miehet.

Joo, mun piti opiskelijoin terv. huollon terkalle selittää testit saadakseni seikkaperäisesti, mitä olin tehnyt, kenen kanssa ja mitä kansallisuutta olivat. Olin pöyristynyt. Pitkin hampain kirjoitti lähetteen testeihin. Eikö se ole hyvä, jos haluaa testata itsensä???

Vierailija
109/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisasioiden huutaminen apteekin sisällä ei ole ainoastaan hienotunteisuuden puutetta, vaan myös turvallisuusriski. PKV-lääkkeitä hakiessani pelkään tätä kailottamista. Ei olisi kiva joutua kotimatkalla jonkun narkin ryöstämäksi sen takia, ettei apteekkihenkilökunta osaa olla kertomatta huoneelliselle ihmisiä että opiaatteja täältä juuri osteltiin.

Vierailija
110/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi kerran hiukan samoin, kondomi tosin hajosi. Kävin sitten apteekissa aamulla hakemassa jälkiehkäisyä ja joku vanhempi työntekijä sitten kailotti kauheaan ääneen, oikein korosti jälkiehkäisy sanaa ja alkoi saarnata minulle ehkäisystä kovaan ääneen ja saarnata yhden illan jutuista.

Minua ei aikuisena ihmisenä nolota puhua ruumiintoiminnoista ja seksistä, joten päätin hiljentää mummelin, kun ärsyttää tuollaiset, jotka haluavat selkeästi nolata nuoria naisia.

Aloin sitten liki huutaa mummelille, että minua ei saa nolattua, vaikka kaikki täällä tietäisivät, että ostan JÄLKIEHKÄISYN, koska KONDOMI hajosi, kun harrastin SEKSIÄ aviomieheni kanssa. KAI KAIKKI VARMASTI NYT KUULIVAT? Oli muuten punainen mummeli sen jälkeen ja mutisi kaiken kanssakäymisen kanssani sen jälkeen kassalla. Laitoin myös palautteen tuosta työntekijästä jälkikäteen, saman tien apteekissa toiselle työntekijällä, tietysti kovalla äänellä, että kaikki kuulivat, sekä vielä netin kautta. 

En käsitä joidenki pakkomiellettä yrittää nolata nuoria naisia tällaisilla asioilla. Itsekin olin nuori tuon tapahtuma-aikaan, 23v, mutta silti en koskaan ole harrastanut yhden illan juttuja ja olin jo naimisissa tuolloin ja minulla oli myös lapsi.

Vierailija
111/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
112/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et osaa ehkäistä , ja uliset siitä? 

No siltähän se vaikuttaa, että tämä on teidän farmasian alan ihmisten asenne asiakkaitanne kohtaan

Vierailija
113/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina ottaa jälkiehkäisyasioissa reseptiasioinnin vuoronumero. Yleensä farmaseutti joutuu kuitenkin sen jälkiehkäisypakkauksen hakemaan samasta paikasta missä reseptilääkkeet säilytetään. Tämän lisäksi (lain velvoittama) lääkeneuvonta on mukavampi antaa reseptiloosseissa sekä yksityisyydensuojan että sen takia, jos joutuu tarkastamaan koneelta vaikkapa yhteisvaikutuksia. Ja siis tosiaan farmaseutit eivät huvikseen kysele noita kysymyksiä, vaan se on lain velvoittamaa, koska jälkiehkäisy on lisäneuvontaa vaativa lääke. Kailottaminen on asia erikseen ja itse yritän sitä välttää viimeiseen asti. T. Apteekkilainen

Haista huilu!

Pitääkö se K_A_I_L_O_T_T_A_A!!!???

Missä hienovaraisuus ja tunteet.

Käsittämätöntä, että 2019 ammattilaiset ovat vielä sillä kehitysasteella apteekissa/tk/sairaalassa kuin oltaisiin junassa, jossa konkari huutaa L_I_P_U_T___K_I_I_T_O_S!!!

Eikö teidän ammattilaisten päässä liiku mikään. Johan tuon tilanteen hoitaa kadunkulkijakin paremmin!

Asberger/muuta tunnehäiriöistä ilmeisesti täynnä koko ammattilaisten sakki, jos ei työssään olevia tilanteita ja sen hoitamista ymmärrä paremmin.

Vierailija
114/125 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina ottaa jälkiehkäisyasioissa reseptiasioinnin vuoronumero. Yleensä farmaseutti joutuu kuitenkin sen jälkiehkäisypakkauksen hakemaan samasta paikasta missä reseptilääkkeet säilytetään. Tämän lisäksi (lain velvoittama) lääkeneuvonta on mukavampi antaa reseptiloosseissa sekä yksityisyydensuojan että sen takia, jos joutuu tarkastamaan koneelta vaikkapa yhteisvaikutuksia. Ja siis tosiaan farmaseutit eivät huvikseen kysele noita kysymyksiä, vaan se on lain velvoittamaa, koska jälkiehkäisy on lisäneuvontaa vaativa lääke. Kailottaminen on asia erikseen ja itse yritän sitä välttää viimeiseen asti. T. Apteekkilainen

Haista huilu!

Käsittämätöntä, että 2019 ammattilaiset ovat vielä sillä kehitysasteella apteekissa/tk/sairaalassa kuin oltaisiin junassa, jossa konkari huutaa L_I_P_U_T___K_I_I_T_O_S!!!

Eikö teidän ammattilaisten päässä liiku mikään. Johan tuon tilanteen hoitaa kadunkulkijakin paremmin!

Asberger/muuta tunnehäiriöistä ilmeisesti täynnä koko ammattilaisten sakki, jos ei työssään olevia tilanteita ja sen hoitamista ymmärrä paremmin.

Tämä!

Puuttukaa ihmiset ja suuttukaa, kun joku työntekijä rikkoo teidän yksityisyyttä apteekissa tmv.

Nolatkaa se pas*asäkkiapteekkari siihen paikkaan niin miettii ensi kerralla.

Vierailija
115/125 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytät pillereitä vielä 30-vuotiaana? Pillerit on teineille, tuossa iässä pitäisi tehdä jo lapsia ja lasten jälkeen laittaa esim. kierukka.

Vierailija
116/125 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa ollut mitään järkyttävää. Kuiskatenko ne tiedot sinulta pitäisi kysyä?

Mitä väliä sillä edes on, jos satunnainen ohikulkija tietää sinun juuri hakenene jälkiehkäisyn?

Apteekissa asioidessa jokaikinen halutessaan saisi tietoon, että mitä lääkkeitä olet noutamassa. Ei tarvitsisi kuin takana kytätä. Ketä kiinnostaa!

Vierailija
117/125 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista huilu!

No justhan se tuossa sanottiin, että yrittää välttää kailottamista. Tuli puheeksi tämä apteekissa asioimis -asia kavereiden kanssa puheeksi ja monet olivat saaneet hiljaista ja asiallista palvelua. Ei kai ne kaikki farmaseutitkaan ihan tunnehäiriöisiä ole :D Kaikkiin ammattikuntiin kuuluu niitä mätiä omenia. Itse olen kyllä parempaa ja sydämellisempää palvelua saanut yleensä apteekista kuin esim lääkäristä.

Vierailija
118/125 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs toheloit pillereidesi kanssa - vai menikö kiima kaiken edelle...?

Kateuttasiko kyselet?

Vierailija
119/125 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi kerran hiukan samoin, kondomi tosin hajosi. Kävin sitten apteekissa aamulla hakemassa jälkiehkäisyä ja joku vanhempi työntekijä sitten kailotti kauheaan ääneen, oikein korosti jälkiehkäisy sanaa ja alkoi saarnata minulle ehkäisystä kovaan ääneen ja saarnata yhden illan jutuista.

Minua ei aikuisena ihmisenä nolota puhua ruumiintoiminnoista ja seksistä, joten päätin hiljentää mummelin, kun ärsyttää tuollaiset, jotka haluavat selkeästi nolata nuoria naisia.

Aloin sitten liki huutaa mummelille, että minua ei saa nolattua, vaikka kaikki täällä tietäisivät, että ostan JÄLKIEHKÄISYN, koska KONDOMI hajosi, kun harrastin SEKSIÄ aviomieheni kanssa. KAI KAIKKI VARMASTI NYT KUULIVAT? Oli muuten punainen mummeli sen jälkeen ja mutisi kaiken kanssakäymisen kanssani sen jälkeen kassalla. Laitoin myös palautteen tuosta työntekijästä jälkikäteen, saman tien apteekissa toiselle työntekijällä, tietysti kovalla äänellä, että kaikki kuulivat, sekä vielä netin kautta. 

En käsitä joidenki pakkomiellettä yrittää nolata nuoria naisia tällaisilla asioilla. Itsekin olin nuori tuon tapahtuma-aikaan, 23v, mutta silti en koskaan ole harrastanut yhden illan juttuja ja olin jo naimisissa tuolloin ja minulla oli myös lapsi.

Kiitos että kailotit takaisin meidän kaikkien puolesta. 

Vierailija
120/125 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienillä paikkakunnilla näkyvässä asemassa olevat eivät edes uskalla aina käyttää oman kunnan apteekin palveluja. Ja tähän riittää, että on esim. pappi tai opettaja, ei tartte olla mikään julkisuuden henkilö. Aina on uteliaita höristelemässä korviaan ja kurkkimassa olan yli, mitä tuli ostettua. 

Kyllä. Mun sisko on opettaja pienellä paikkakunnalla ja hän käy naapurikaupungissa apteekissa ja Alkossa :D. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan