Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälkiehkäisyn haku ja apteekin toiminta

Vierailija
09.11.2019 |

Olen 30-vuotias nainen, pitkäaikaisessa parisuhteessa ja jouduin juuri hakemaan lievässä paniikissa apteekista jälkiehkäisyn elämäni ensimmäistä kertaa (pk-seutu).

Olen syönyt yhtä tiettyä minipilleriä vuosikaudet lääketieteellisistä syistä, ja tämä pilleri pitää ottaa 27h sisällä aina edellisestä; sitten ehkäisyteho heikkenee. Tänään tajusin n. tunti sitten, että ensimmäistä kertaa ikinä olen eilen illalla unohtanut ottaa pillerin. Satuimme myös mieheni kanssa eilen illalla harrastamaan seksiä x(

Otin heti sen unohtuneen pillerin ja lähdin apteekkiin, koska raskauden mahdollisuus nyt on enkä halunnut jättää todellakaan minkään tuurin varaan tuota raskautumista.

Apteekissa sitten ensin jouduin odottelemaan keskellä apteekkia n. 20min, jotta saisin farmaseutin tai jonkun työntekijän kiinni, että voisin kysyä mistä jälkiehkäisyn saisi. No, kun tämä onnistui niin farmaseutti vei minut infotiskille n. 5 muun ihmisen viereen ja alkoi suureen ääneen kailottaa aiheesta. "Onko tuttu?" "Ai jälkiehkäisy? Ei ole" "Mitään säännöllistä lääkitystä?" "On, X ja Y" "Niin okei, missä vaiheessa kiertoa olet ja miksi tarvitset" "Syön minipillereitä, eli en tiedä kierrosta, kun joka päivä se otetaan ja niin... eilen unohdin ottaa sen ja..." "OKEI no tämmönen JÄLKIEHKÄISY pitää ottaa mahdollisimman pian niin milloin olit yhdynnässä?"

Takana oli 3 hengen jono siihen infopisteelle siinä vaiheessa, kun tätä keskustelua kailotti menemään.

En häpeä jälkiehkäisyn käyttöä omassa tilanteessani, mutta olin ihan punainen jo siinä vaiheessa, kun latelin tuon ihmismassan kuunnellessa a) lääkitykseni, b) seksielämäni yksityiskohdat viim. 2 vuorokaudelta, c) kuukautiskiertoni yksityiskohdat samalla kun farmaseutti kovaan ääneen toisti suurimman osan asioista varmistuakseen tiedoista ja syötti niitä samalla johonkin tietokoneeseen.

MIKSI tämä on tällä tavalla hoidettu, ettei sitä jälkiehkäisyä saa yhtään hienovaraisemmin toimitettua asiakkaalle?? Olen itse sentään aikuinen, mutta auta armias, jos joku nuorempi tyttö olisi tarvinnut...

Onko tämä tyypillistä apteekin toimintaa? Muiden kokemuksia?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai siinä on joku naisen häpäisytarkoitus.

Totta kai siinä on oltava naisen häpäisytarkoitus. 

Huoh. Naiset ovat nykyään valmiita mihin vain, muuhun kuin ottamaan vastuuta omasta seksielämästään.

Luulin ottavani vastuun kyllä seksielämästäni huolehtimalla mokan käydessä jälkiehkäisystä :/ Koen, että mahdollinen abortti olisi huomattavasti pahempi tapa hoitaa asia.

Vierailija
22/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlainen kokemus teininä, kun kondomi hajosi ja lähdettiin poikaystävän kanssa hakemaan jälkiehkäisyä. Ihana poikaystäväni tuli onneksi mukaan apteekkiin, olin itse ihan itku kurkussa sen syyllistävän kailotuksen takia ja olisin varmaan lähtenyt pilleriä hankkimatta jos olisin ollut yksin. Sama eukko oli kailottamassa myös silloin, kun muutamaa viikkoa myöhemmin vielä varmuuden vuoksi hain raskaustestin. Tosi kiva pienellä paikkakunnalla, kun aina on joku tuttu siellä kuulemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että farmaseutti oli vain moukka. Itsekin nimittäin pari kuukautta takaperin jouduin je-pillerin hakemaan kun ehkäisy petti. Ihan neutraalin hienotunteisesti farmaseuttiopiskelija toimi kun pilleriä reseptitiskiltä menin hakemaan. 

Vierailija
24/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä aina hankkinut jälkiehkäisyn sieltä reseptipuolelta. Sinne vaan suoraan seuraavan kerran jos tarve on. Saa rauhassa asioida. Farmaseutti on ollut kyllä tahditon.

Vierailija
25/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa elämässä joutunut ottamaan, molemmilla kerroilla reseptitiskiltä ihan asiallisesti saatu.

Nyt "vanhana" kun hain niin vähän farmaseutti koitti piristää ja lohduttaa, että joskus niin vaan käy, että tarttee.

Hyvä tietää, että joissain paikoissa hoidetaan noin :)

Jos ensi kerta tulee (toivottavasti ei!) niin tiedän ainakin sitten mennä reseptipuolelle.

Vierailija
26/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asioin vasta pienessä apteekissa enkä kiinnittänyt huomiota muihin asiakkaisiin. Itseasiassa luulin olevani ainoa asiakas, kunnes takaa kuului isolla, kailottavalla äänellä: ONKO TÄMÄ SINUN ENSIMMÄINEN HIIVATULEHDUS??!! Säpsähdin ja vaistomaisesti käännyin ja näin teinin, joka punastellen kertoi oireistaan. Oisin halunnut lähettää sille häpeilevälle teinille tsempit vaikka telepaattisesti.

Vaikka nämä on ihan normaaleja asioita, pitäis henkilökunnan kyllä vähän ajatella.

Apua XD ei varmaan saisi nauraa, iha kauheeta

Vierailija
27/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna apteekkarille kirjallinen palaute.

Ihmiset toki noloilee lääkkeitään ja asioitaan ihan suotta, mutta heillä on kuitenkin oikeus yksityisyyteen.

Ei kenenkään asioita pidä huoneelliselle ventovieraita kailottaa.

Vierailija
28/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis mennyt varmaan heti hermot. En olis puhunut mitään vaan pyytänyt kela-korttini rakaisin ja mennyt toiseen apteekkiin. Palaute olisi lähtenyt epäammattimaisesta toiminnasta apteekin omistajalle.

Meidän kylällä on kaksi apteekkia ja valitsen aina toisen siihä syystä, että palvelu on niin hidasta, että se jo vaikuttaa siltä, että suorastaan nauttivat ihmisten jonossa pitämisestä. En mene sinne kun ei ole pakko.

Vierailija
29/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää tarttuko idiootin provoihin. Naistenvihaaja vain löysi tännekin ja toki häntä ahdistaa jäädä osattomaksi seksin iloista.

Vierailija
30/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina ottaa jälkiehkäisyasioissa reseptiasioinnin vuoronumero. Yleensä farmaseutti joutuu kuitenkin sen jälkiehkäisypakkauksen hakemaan samasta paikasta missä reseptilääkkeet säilytetään. Tämän lisäksi (lain velvoittama) lääkeneuvonta on mukavampi antaa reseptiloosseissa sekä yksityisyydensuojan että sen takia, jos joutuu tarkastamaan koneelta vaikkapa yhteisvaikutuksia. Ja siis tosiaan farmaseutit eivät huvikseen kysele noita kysymyksiä, vaan se on lain velvoittamaa, koska jälkiehkäisy on lisäneuvontaa vaativa lääke. Kailottaminen on asia erikseen ja itse yritän sitä välttää viimeiseen asti. T. Apteekkilainen

Ymmärrän kaiken tuon tietenkin, ja en halunnut reseptipuolelle mennä sitä jonoa tukkimaan. Sitä en ymmärtänyt siis, miksi tämä keskustelu piti käydä lujaäänisesti keskellä apteekkia eikä siellä hyllyjen välissä, jossa ensiksi asiasta kysyin.

Normaali asiointi ei ole mitään tukkimista. Olet asiakas siinä missä muutkin ja tuo lääke kyllä on ihan verrannollinen reseptilääkkeeseen, että se vaatii yksityisyyttä. Pitäisi muistaa ettei aina tartte olla niin vaatimaton ja häpeliäs itsestä :)

Vierailija
31/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen kokenut tuon saman jälkiehkäisyä hakiessa. Minulle kerrottiin, että valistus kuuluu antaa samassa yhteydessä.

Vierailija
32/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Naiset ovat nykyään valmiita mihin vain, muuhun kuin ottamaan vastuuta omasta seksielämästään.

Mitä muuta jälkiehkäisyn hakeminen on, kuin ei vain omasta, vaan myös MIEHEN seksielämästä vastuun ottamista?

Vierailija
33/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen kokenut tuon saman jälkiehkäisyä hakiessa. Minulle kerrottiin, että valistus kuuluu antaa samassa yhteydessä.

Siis ihan totta, valistus? Onks tää joku Päivi Räsäsen aikaansaannos

Vierailija
34/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa asioidessa tulee usein mieleen tämä klassikko 80-luvulta.

Vierailija
35/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakkaalla on 4 toimintavaihtoehtoa:

1) sanot vieläkin kuuluvammalla äänellä farmaseutille: tuolla takarivissä onvielä joku joka ei kuullut asiaani, voitko puhua kovempaa, että hänkin kuulee

2) kerrot farmaseutille, että yksityisyydensuoja ei taida toteutua tässä infotiskillä, voisimmeko siirtyä toiseen paikkaan keskustelemaan.

3) otat kiltisti jonotuslapun sinne reseptiloosiin ja kerrot asiasi siellä

4) menet toiseen apteekkiin

Vierailija
36/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis mennyt varmaan heti hermot. En olis puhunut mitään vaan pyytänyt kela-korttini rakaisin ja mennyt toiseen apteekkiin. Palaute olisi lähtenyt epäammattimaisesta toiminnasta apteekin omistajalle.

Meidän kylällä on kaksi apteekkia ja valitsen aina toisen siihä syystä, että palvelu on niin hidasta, että se jo vaikuttaa siltä, että suorastaan nauttivat ihmisten jonossa pitämisestä. En mene sinne kun ei ole pakko.

Toinen apteekki olis ollu Helsingin keskustassa x( Sehän se, kun olisin mennyt johonkin pienempään lähiapteekkiin, mutta mikään niistä ei ole auki lauantaisin enää.

Vierailija
37/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Minulta on kysytty vaan että onko tuttu, tarvitseeko neuvoa. Tämäkin hissukseen sanottu. Muutenkin lääkkeitä hakiessa on tullut vastaan vain apteekkareita jotka osaavat olla kailottamatta yksityisasioitani muille. Kannattaa mainita jos tuollaista kohtaa.

Vierailija
38/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen liittyen muuten, millaisia oireita tästä j-ehkäisystä voi odottaa? Vai selviääkö tästä vain säikähdyksellä.

Vierailija
39/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa. Minulta on kysytty vaan että onko tuttu, tarvitseeko neuvoa. Tämäkin hissukseen sanottu. Muutenkin lääkkeitä hakiessa on tullut vastaan vain apteekkareita jotka osaavat olla kailottamatta yksityisasioitani muille. Kannattaa mainita jos tuollaista kohtaa.

Minultakin kysyi heti ensimmäisenä, että onko tuttu, mutta kun ei ole. Siitä sitten seurasi tämä tietojen vaihto ihmisten keskellä.

Vierailija
40/125 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin ottavani vastuun kyllä seksielämästäni huolehtimalla mokan käydessä jälkiehkäisystä :/ Koen, että mahdollinen abortti olisi huomattavasti pahempi tapa hoitaa asia.

Niin, mitä siinä on silloin hävettävää? Ihmetyttää vain, kun naiset puhuvat seksistä avoimesti muuten, mutta silti sitä ei tapahdu? 

Sitä paitsi, moni nainen ei tunnu tietävän, kuinka jälkiehkäisypillerit toimivat. Luullaan, että ne keskeyttävät raskauden, joten valistus on kyllä tarpeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän