Jälkiehkäisyn haku ja apteekin toiminta
Olen 30-vuotias nainen, pitkäaikaisessa parisuhteessa ja jouduin juuri hakemaan lievässä paniikissa apteekista jälkiehkäisyn elämäni ensimmäistä kertaa (pk-seutu).
Olen syönyt yhtä tiettyä minipilleriä vuosikaudet lääketieteellisistä syistä, ja tämä pilleri pitää ottaa 27h sisällä aina edellisestä; sitten ehkäisyteho heikkenee. Tänään tajusin n. tunti sitten, että ensimmäistä kertaa ikinä olen eilen illalla unohtanut ottaa pillerin. Satuimme myös mieheni kanssa eilen illalla harrastamaan seksiä x(
Otin heti sen unohtuneen pillerin ja lähdin apteekkiin, koska raskauden mahdollisuus nyt on enkä halunnut jättää todellakaan minkään tuurin varaan tuota raskautumista.
Apteekissa sitten ensin jouduin odottelemaan keskellä apteekkia n. 20min, jotta saisin farmaseutin tai jonkun työntekijän kiinni, että voisin kysyä mistä jälkiehkäisyn saisi. No, kun tämä onnistui niin farmaseutti vei minut infotiskille n. 5 muun ihmisen viereen ja alkoi suureen ääneen kailottaa aiheesta. "Onko tuttu?" "Ai jälkiehkäisy? Ei ole" "Mitään säännöllistä lääkitystä?" "On, X ja Y" "Niin okei, missä vaiheessa kiertoa olet ja miksi tarvitset" "Syön minipillereitä, eli en tiedä kierrosta, kun joka päivä se otetaan ja niin... eilen unohdin ottaa sen ja..." "OKEI no tämmönen JÄLKIEHKÄISY pitää ottaa mahdollisimman pian niin milloin olit yhdynnässä?"
Takana oli 3 hengen jono siihen infopisteelle siinä vaiheessa, kun tätä keskustelua kailotti menemään.
En häpeä jälkiehkäisyn käyttöä omassa tilanteessani, mutta olin ihan punainen jo siinä vaiheessa, kun latelin tuon ihmismassan kuunnellessa a) lääkitykseni, b) seksielämäni yksityiskohdat viim. 2 vuorokaudelta, c) kuukautiskiertoni yksityiskohdat samalla kun farmaseutti kovaan ääneen toisti suurimman osan asioista varmistuakseen tiedoista ja syötti niitä samalla johonkin tietokoneeseen.
MIKSI tämä on tällä tavalla hoidettu, ettei sitä jälkiehkäisyä saa yhtään hienovaraisemmin toimitettua asiakkaalle?? Olen itse sentään aikuinen, mutta auta armias, jos joku nuorempi tyttö olisi tarvinnut...
Onko tämä tyypillistä apteekin toimintaa? Muiden kokemuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske vain jälkiehkäisyä, vaan kaikki reseptilääkeasiathan kuuluu vieruskavereille asti. Ja lääkepurkki tuodaan näkyvästi tiskille.
Tästä tuli mieleen se, kun kävin joskus tuolla ja joku farmaseuttiopiskelija oli harjoittelijana toimittamassa reseptejä ja varmaan kaikki kuuli, kun se sanoi jollekin miehelle, että lääkehän ei sitten maksa mitään kun sulla on toi toimeentulotuen päätös.
Olipas inhottava. Jotkut tuntuvat tosiaan huutavan tahallaan asiakkaiden yksityisiä tietoja. Kannattaa tilata verkosta reseptilääkkeet. Siinä tunnistaudutaan pankkitunnuksilla ja sitten puhelimitse tehdään tilaus loppuun. Postimaksun joutuu maksamaan, mutta ei ainakaan tarvitse kokea nöyryytystä apteekissa.
Olin kerran kaverin mukana kun haki lääkettä hiivaan, se apteekkari oikeasti kajotti kuin pasuuna että " ONKO SUKUPUOLITAUTIEN MAHDOLLISUUS SULJETTU POIS?", kaveri oli punainen kuin rapu ja minä tuijotin suu auki että mitä hel"""ä? Olimme kolmekymppisiä, siististi pukeutuneita naisia,
Myös reseptilooseissa farmaseutti saattaa suureen ääneen sanoa reseptilääkkeen nimen, vaikka ihmisiä istuu lähellä reseptiloosseja.
Itse huomautin tästä farmaseutille, sanomalla että eikös nämä ole yksityisuojan piirissä olevia asioita, kuinka voit suureen ääneen kailottaa, minkä nimisen lääkkeen minulle olet antamassa.
Farmaseutti meni noloksi, pyysi anteeksi ja sanoi; olet ihan oikeassa.
He eivät edes ajattele mitään tietosuoja-asioita, syvästi ihmettelen sitä, etteikö se ole aivan perusasia terveydenhoitoalalla.
Eikö sitä korosteta jo työantajan puolesta ja koulutuksessakin?
Tuollainen käytös on niin törkeää, että jos vielä vastaiduusessa siihen törmään, valitan asiasta niin pitkälle kuin mahdollista.
Minä tyhmä nuorena tyttönä kysyin henkilökunnalta apua, että sain jalkasieneen lääkkeen. EI olisi pitänyt. Piti riisua kengät jalasta, jotta apteekkari sai "varmistaa" eli toisin sanoen kauhistella ja voivotella kaikkien muiden kuullen. "Joo kyllä tuo on jalkasieni. Nyt tuhoat sitten kaikki kengät."
Hain päälle parikymppisenä jälkiehkäisyn, kun yks tyhmä mies tuikkasi ilman lupaa ja kortsua sisälle. Apteekintäti kehtasi vielä sanoa että"Ja ehkäisypillereitähän ei tarvitse ottaa, jos ei harrasta sukupuolielämää ollenkaan..." olin ihan että mitä...
Ikävä kyllä, noihin asiohin törmää apteekissa liian usein.
Erityisesti nuorilla farmaseuteilla ei ole mitään käsitystä tietosuoja-asioista.
Ei kannata olla itse hiljaa tilanteessa, eikä hyväksyä sitä, vaan antaa välittömästi palautetta sekä farmaseuttille ja myös esimiehille / apteekkarille.
Apeteekeillakin on kova kilpailu asiakkaista, eikä huonon palvelun apteekissa käydä, jos on mahdollisuus asioida muissakin apteekeissa.
Olen viimeaikoina asioinut usein apteekeissa ja varsinkin reseptiasioissa. Kuulen siellä kyllä kaikkien ohjeet ja lääkkeet vaikka odottelen istuimilla seinustalla ja asioivat ihmiset ovat niissä loosseissaan.
Toi toimeentulotukiasia on muuten yksi vttumainen ongelma apteekeissa. Aikoinaan olin kerran saannut tätä tukea ja hain sitten seuraavana kuukautena lääkkeitä, kun tuo tuki ei edes ollut enää voimassa ja reseptiloosissa istuessani farmaseutti sanoi niin kovalla äänellä että varmasti kaikki muutkin kuulivat TOI SUN TOIMEENTULOTUKI ON SITTEN LOPPUNUT VIIME VIIKOLLA.
Luulin et kuolen siihen paikkaan häpeästä. ASIA EI MITENKÄÄN OLLUT RELEVANTTI.
Olisiko voinut vain sanoa lääkkeiden hinnan sen sijasta, prkl.
Anna ihmeessä palautetta apteekkarille.
Mitä tuohon kovaan ääneen tulee, niin epäilen sillä olevan tekemistä sen kanssa, että huomattava osa apteekkien asiakkaista on vanhuksia. Työntekijät tottuvat puhumaan heille kovaa, eivätkä sitten huomaa alentaa äänenvoimakkuutta, kun paikalle tulee normaalikuuloinen asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Myös reseptilooseissa farmaseutti saattaa suureen ääneen sanoa reseptilääkkeen nimen, vaikka ihmisiä istuu lähellä reseptiloosseja.
Itse huomautin tästä farmaseutille, sanomalla että eikös nämä ole yksityisuojan piirissä olevia asioita, kuinka voit suureen ääneen kailottaa, minkä nimisen lääkkeen minulle olet antamassa.
He eivät edes ajattele mitään tietosuoja-asioita, syvästi ihmettelen sitä, etteikö se ole aivan perusasia terveydenhoitoalalla.
Tuollainen käytös on niin törkeää, että jos vielä vastaiduusessa siihen törmään, valitan asiasta niin pitkälle kuin mahdollista.
Tosi kiva hakea vaikka mielialalääkkeitä, kun vieressä toinen reseptiasiakas kuuntelee korvat höröllä ja selän takana metrin päässä joku valitsee laastareita. "Sulla jäi tänne vielä kolme pakettia EFEXORIA. Tää IMOVANE oli viimeinen."
Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva hakea vaikka mielialalääkkeitä, kun vieressä toinen reseptiasiakas kuuntelee korvat höröllä ja selän takana metrin päässä joku valitsee laastareita. "Sulla jäi tänne vielä kolme pakettia EFEXORIA. Tää IMOVANE oli viimeinen."
Jos asiakkaalla on kymmenen eri lääkettä, ja kaksi reseptiä menee tyhjäksi, miten ehdotat, että tämä asiakkaalle kerrotaan, mainitsematta lääkkeiden nimiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä on joku naisen häpäisytarkoitus.
Totta kai siinä on oltava naisen häpäisytarkoitus.
Huoh. Naiset ovat nykyään valmiita mihin vain, muuhun kuin ottamaan vastuuta omasta seksielämästään.
Toivotaan jos nyt jokin lauantai iskisi palstapäivystäjälle oikein kunnon lottopotti. Pääset vihdoinkin lähtemään täältä säädyttömien kansalaisten valloittamasta maasta. Koita kestää! :,(
Vierailija kirjoitti:
Toi toimeentulotukiasia on muuten yksi vttumainen ongelma apteekeissa. Aikoinaan olin kerran saannut tätä tukea ja hain sitten seuraavana kuukautena lääkkeitä, kun tuo tuki ei edes ollut enää voimassa ja reseptiloosissa istuessani farmaseutti sanoi niin kovalla äänellä että varmasti kaikki muutkin kuulivat TOI SUN TOIMEENTULOTUKI ON SITTEN LOPPUNUT VIIME VIIKOLLA.
Luulin et kuolen siihen paikkaan häpeästä. ASIA EI MITENKÄÄN OLLUT RELEVANTTI.
Olisiko voinut vain sanoa lääkkeiden hinnan sen sijasta, prkl.
Joo, itse kans lopetin lääkityksen silloin, kun jouduin nostamaan ttt:a. Juurikin tuon apteekkipelon takia, koska olin todistanut muiden yksityisasioiden huutelua enkä halunnut, että itsellekin tehdään niin. Muutenkin sosiaaliset tilanteet ahdistavat, niin en vain kyennyt enää ollenkaan hakemaan lääkkeitäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen kokenut tuon saman jälkiehkäisyä hakiessa. Minulle kerrottiin, että valistus kuuluu antaa samassa yhteydessä.
Siis ihan totta, valistus? Onks tää joku Päivi Räsäsen aikaansaannos
Monia reseptivapaita lääkkeitä koskee lakisääteinen velvollisuus varmistaa, että asiakas osaa käyttää lääkettä oikein, kun lääkäri ei ole kerran ollut ohjeita antamassa. Jälkiehkäisyn kohdalla se, onko tilanne oikeasti sellainen että jälkiehkäisy riittää tai on sopiva (moni ei esim. tiedä että ylipainoisilla naisilla se on tehoton), ja mitä sivuvaikutuksia sillä voi olla, missä tilanteessa pitää hakeutua lääkäriin tai tehdä raskaustesti tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oltiin täysin asiallisia. En olis jaksanut siinä tilanteessa kuunnella, mutta eipä sitä naamasta näe kuka osaa lukea ohjeet ja noudattaa niitä ja kuka ei.
Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos koittaisit päästä noista omista asenteistasi eroon? Ei ne ole mikään häpeän aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja kuten todettu, niin kyseessä on lain mukaan lisäneuvontaa vaativa lääke, eli apteekin on pakko se neuvonta antaa, jos haluaa toimia lain mukaisesti.
Ei kai silloin jos asiakas muuten tietää? On esim. käyttänyt aiemmin.
Apteekkinhenkilökunnan kysymyksiin ei tarvitse vastata. Kun lääkäri on kirjoittanut potilaalle reseptin jälkiehkäisyä varten niin homma on sillä selvä. Apteekin ainoa tehtävä on myydä se lääke ja antaa potilaalle käyttöohjeet.
Itse olen tavannut vain yhden vatipäisen apteekkityöntekijän, joka esitti typeriä kysymyksiä. Hän väitti, että minun haluamani lääke (reseptivapaa käsikauppalääke) on mukamas reseptilääke ja että sen ostamiseen vaaditaan resepti. Otin kännykän esiin ja laitoin lääkkeen nimen Pharmaca Fennicaan ja sen jälkeen apteekin oman nettikaupan sivuille. Ja kappas: lääke on vapaasti myynnissä nettikaupassa eikä ostamiseen tarvita reseptiä.
En tiedä oliko tuo joku vatsavalmistunut mortti, mutta sen verran pallo hukassa koko mies, että apteekinjohtaja kävi vähän puhuttelemassa.
Saavatkohan farmaseuttiopiskelijat oppinsa tähän valistukseen joltain 1800-luvun arkkipiispalta?