Jälkiehkäisyn haku ja apteekin toiminta
Olen 30-vuotias nainen, pitkäaikaisessa parisuhteessa ja jouduin juuri hakemaan lievässä paniikissa apteekista jälkiehkäisyn elämäni ensimmäistä kertaa (pk-seutu).
Olen syönyt yhtä tiettyä minipilleriä vuosikaudet lääketieteellisistä syistä, ja tämä pilleri pitää ottaa 27h sisällä aina edellisestä; sitten ehkäisyteho heikkenee. Tänään tajusin n. tunti sitten, että ensimmäistä kertaa ikinä olen eilen illalla unohtanut ottaa pillerin. Satuimme myös mieheni kanssa eilen illalla harrastamaan seksiä x(
Otin heti sen unohtuneen pillerin ja lähdin apteekkiin, koska raskauden mahdollisuus nyt on enkä halunnut jättää todellakaan minkään tuurin varaan tuota raskautumista.
Apteekissa sitten ensin jouduin odottelemaan keskellä apteekkia n. 20min, jotta saisin farmaseutin tai jonkun työntekijän kiinni, että voisin kysyä mistä jälkiehkäisyn saisi. No, kun tämä onnistui niin farmaseutti vei minut infotiskille n. 5 muun ihmisen viereen ja alkoi suureen ääneen kailottaa aiheesta. "Onko tuttu?" "Ai jälkiehkäisy? Ei ole" "Mitään säännöllistä lääkitystä?" "On, X ja Y" "Niin okei, missä vaiheessa kiertoa olet ja miksi tarvitset" "Syön minipillereitä, eli en tiedä kierrosta, kun joka päivä se otetaan ja niin... eilen unohdin ottaa sen ja..." "OKEI no tämmönen JÄLKIEHKÄISY pitää ottaa mahdollisimman pian niin milloin olit yhdynnässä?"
Takana oli 3 hengen jono siihen infopisteelle siinä vaiheessa, kun tätä keskustelua kailotti menemään.
En häpeä jälkiehkäisyn käyttöä omassa tilanteessani, mutta olin ihan punainen jo siinä vaiheessa, kun latelin tuon ihmismassan kuunnellessa a) lääkitykseni, b) seksielämäni yksityiskohdat viim. 2 vuorokaudelta, c) kuukautiskiertoni yksityiskohdat samalla kun farmaseutti kovaan ääneen toisti suurimman osan asioista varmistuakseen tiedoista ja syötti niitä samalla johonkin tietokoneeseen.
MIKSI tämä on tällä tavalla hoidettu, ettei sitä jälkiehkäisyä saa yhtään hienovaraisemmin toimitettua asiakkaalle?? Olen itse sentään aikuinen, mutta auta armias, jos joku nuorempi tyttö olisi tarvinnut...
Onko tämä tyypillistä apteekin toimintaa? Muiden kokemuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina ottaa jälkiehkäisyasioissa reseptiasioinnin vuoronumero. Yleensä farmaseutti joutuu kuitenkin sen jälkiehkäisypakkauksen hakemaan samasta paikasta missä reseptilääkkeet säilytetään. Tämän lisäksi (lain velvoittama) lääkeneuvonta on mukavampi antaa reseptiloosseissa sekä yksityisyydensuojan että sen takia, jos joutuu tarkastamaan koneelta vaikkapa yhteisvaikutuksia. Ja siis tosiaan farmaseutit eivät huvikseen kysele noita kysymyksiä, vaan se on lain velvoittamaa, koska jälkiehkäisy on lisäneuvontaa vaativa lääke. Kailottaminen on asia erikseen ja itse yritän sitä välttää viimeiseen asti. T. Apteekkilainen
Ymmärrän kaiken tuon tietenkin, ja en halunnut reseptipuolelle mennä sitä jonoa tukkimaan. Sitä en ymmärtänyt siis, miksi tämä keskustelu piti käydä lujaäänisesti keskellä apteekkia eikä siellä hyllyjen välissä, jossa ensiksi asiasta kysyin.
Sinä itse kerroit että samainen farmaseutti kirjoitti niitä sun vastauksia sinne koneelle. Tuskin sillä sitä konetta oli siinä hyllyjen välissä? Siksi se siis vei sut sinne infotiskille. Huutaminen oli toki ikävää, mutta olisit ihan hyvin voinut sanoa, että voisitko puhua vähän hiljempaa ettei ulkopuoliset kuule keskustelua. Asioista voi puhua ihan ihmiselle itselleen eikä netissä myöhemmin kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienillä paikkakunnilla näkyvässä asemassa olevat eivät edes uskalla aina käyttää oman kunnan apteekin palveluja. Ja tähän riittää, että on esim. pappi tai opettaja, ei tartte olla mikään julkisuuden henkilö. Aina on uteliaita höristelemässä korviaan ja kurkkimassa olan yli, mitä tuli ostettua.
Kyllä. Mun sisko on opettaja pienellä paikkakunnalla ja hän käy naapurikaupungissa apteekissa ja Alkossa :D.
Ja kohtaa ostoksilla papin tai jonkun muun, joka myöskään ei voi tehdä ostoksiaan kotipaikkakunnalla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina ottaa jälkiehkäisyasioissa reseptiasioinnin vuoronumero. Yleensä farmaseutti joutuu kuitenkin sen jälkiehkäisypakkauksen hakemaan samasta paikasta missä reseptilääkkeet säilytetään. Tämän lisäksi (lain velvoittama) lääkeneuvonta on mukavampi antaa reseptiloosseissa sekä yksityisyydensuojan että sen takia, jos joutuu tarkastamaan koneelta vaikkapa yhteisvaikutuksia. Ja siis tosiaan farmaseutit eivät huvikseen kysele noita kysymyksiä, vaan se on lain velvoittamaa, koska jälkiehkäisy on lisäneuvontaa vaativa lääke. Kailottaminen on asia erikseen ja itse yritän sitä välttää viimeiseen asti. T. Apteekkilainen
Ymmärrän kaiken tuon tietenkin, ja en halunnut reseptipuolelle mennä sitä jonoa tukkimaan. Sitä en ymmärtänyt siis, miksi tämä keskustelu piti käydä lujaäänisesti keskellä apteekkia eikä siellä hyllyjen välissä, jossa ensiksi asiasta kysyin.
Sinä itse kerroit että samainen farmaseutti kirjoitti niitä sun vastauksia sinne koneelle. Tuskin sillä sitä konetta oli siinä hyllyjen välissä? Siksi se siis vei sut sinne infotiskille. Huutaminen oli toki ikävää, mutta olisit ihan hyvin voinut sanoa, että voisitko puhua vähän hiljempaa ettei ulkopuoliset kuule keskustelua. Asioista voi puhua ihan ihmiselle itselleen eikä netissä myöhemmin kitistä.
Voi kuule kun tämä on nykyään ihan yleistä apteetissa ja asiakkaiden yksityisyydensuoja henkilökunnan keskuudessa on tuntematon käsite.
Eikä riitä, että keskustellaan lääkityksestä, vaan farmaseutit katsovat oikeudekseen vielä laajemmin käsitellä asiaa.
Kävin äskettäin apteekissa ja siellä oli vastaava tilanne kuin ap. mutta kyseessä oli nuori mies, joka oli saanut jonkun sukupuolitaudin ja farmaseutti pokkana kailotti suureen ääneen ja uteli missä maassa on harrastanut seksiä ja kuinka usein. Siinä muut asiakkaat kuuli erään miehen seksielämän yksityiskohtaisesti.
Jotenkin tuntuu kuin apteekin seinät olisi piilotettuja mikrofoneja täynnä, niin hyvä on äänen kuuluvuus, jota muissa liikkeissä ei ole.
Pieni sivukommentti farmaseutilta kailottamiseen. Vaikka olen nuori, olen ehdottoman tietoinen tietosuoja-asioista ja yritänkin puhua mahdollisimman tahdikkaasti ja hieman hiljaisemmalla äänellä. Useamman kerran minulle ovat kuitenkin aikuiset ihmiset (vanhukset tietysti asia erikseen) sanoneet kovaan sävyyn, että VOISITKO PUHUA KOVEMPAA KUN EN SAA MITÄÄN SELVÄÄ! niin että apteekki raikaa. Joten välillä on olo että teet niin tai näin niin aina väärinpäin :) Jotkut haluavat puhua kovaan ääneen ja jotkut haluavat suurinpiirtein kuiskata. Vaikea aina tietää millainen asiakas seuraavana vuorossa.
Jep, tätä lisää!