Mies haki eroa ja vaatii minua maksamaan puolet 200€ avioeromaksusta. Miten te muut eronneet olette toiminut?
Minulle tuo 100€ on iso raha ja eron myötä paljon hankintoja.
Onko kohtuullista miehen vaatia minun maksamaan puolet?
Eron hakijana mies ja lasku tuli hänen nimellä.
Kommentit (38)
Nainen maksaa kaikesta puolet. Vai loppuuko feministinen voimaantuminen aina kun nainen niin haluaa?
Naimisissa, kun olette kaikki on yhteistä. Tietysti sä maksat puolet. Ei se miehesi naimisissa yksin ole. T.Ex- vaimo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka hakee eroa maksaa eli mies maksaa.
Mies on selvästi mies joka ei selviä mistää asiasta omatoimisesti.
Älä maksa, ei kuulu todellakaan sinulle.Olet varmastikin naisena samaa mieltä niissä tapauksissa, joissa nainen hakee avioeroa ja nainen siis maksaa koko maksun?
Vai muuttuuko kanta sitten yhtäkkiä?
Suurimmassa osassa tapauksissa nainen on se joka laittaa avioeron vireille. Eli naiset maksaa näissä aina, eikö?
Niinpä. Mä veikkaan et suurin osa niistä, jotka nyt on sitä mieltä et hakija maksaa, kääntäis kelkkansa. Varsinkin ku yksikään ei ole kiinnostunut miksi erotaan ja onko ero yhteisymmärryksessä ym.
En maksaisi. Hänhän sen eron haluaa joten maksakoot myös.
Kai sitä nyt vaikka myy perzettään että äijästä eroon pääsee. Avioero on niitä harvoja ostoksia elämässä mistä on iloa lopuksi ikää. Se on sijoitus joka kannattaa. Maksat tietysti.
Moni ei tosiaan tule etukäteen ajatelleeksi, että se avioero kustantaa jotakin, ja että hakija vastaa kuluista.
Uskoisin Ap:n miehellekin tämän tulleen yllätyksenä ja siksi nyt yrittääkin saada kulut puolitettua.
Juridisesti kuluista vastuussa on yksiselitteisesti vain se, joka on laittanut eron vireille.
Ei oikeusvaltiossa voida periä kuluja ihmiseltä, joka ei ole tehnyt mitään oikeustointa (eli hakenut eroa).
Sinähän saat tai sait Ap ihan haastehakemuksen kautta avioeron hakemisen tiedoksi itsellesi. Siitä ne kulut syntyvät. Ei se ilmaista touhua ole käräjäoikeudessa haastemiehineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä maksa, ei kuulu todellakaan sinulle.Olet varmastikin naisena samaa mieltä niissä tapauksissa, joissa nainen hakee avioeroa ja nainen siis maksaa koko maksun?
Suurimmassa osassa tapauksissa nainen on se joka laittaa avioeron vireille. Eli naiset maksaa näissä aina, eikö?
Kun hain eroa miehestäni maksoin myös itse koko laskun, niin ekan kuin toisenkin. Olen kyllä sitä mieltä että se joka hakee on myös maksaja. Kyllä olen nainen.
eri
Miten tämän voisi ihan rautalangasta vääntää, että se mies on halunnut eron niin vikkelästi, ettei ole AP:n nimeä paperiin viitsinyt pyytää, ja vastaa nyt sitten seuraamuksista.
Käräjäoikeus velkoo tuon avioerohskemussumman vain ja ainoastaan mieheltäsi Ap. Anna mennä vaikka perintään muehelläsi, sinun ei sitä tarvitse maksaa, eikä sitä sinulta peritä.
Laki säätää asian näin, joten siinä ei mietitä mitään muuta, kuin että oikeustoimen YKSIN tehneenä hakijana miehesi on yksin vastuussa kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta ei tässä ole kyse mistään mies- tai naisnäkökulmasta asiaan, vaan ihan siitä, miten asia lain mukaan aina menee.
Eli kyllä, jos nainen hakee yksin eroa, maksaa hänkin tietysti kulut yksin.
Sitä eroa voi hakea ihan fiksusti myös yhdessä, jolloin kulut menevät puoliksi.
Suosittelen järjenkäyttöä näissä.
Laki ei ole mikään moraalisuuden ja eettisyyden tae, vaan pakkoratkaisu selkiyttää asioita. Voi hyvin olla enemmän ku kohtuullista tietyissä tapauksissa et toinen ku hakija maksaa. Esim en kehtais jättää maksua toiselle jos liitto päättyis oman pettämisen takia
Vaimo haki eroa ja sanoi maksa puolet. Sanoin, että jos eron haluat, niin maksat siitä itse. Olen elättänyt sinua vuosia ja nyt voit maksaa jotain itse.
Mies siis olisi voinut ihan vain kertoa eron hakemisesta sinulle itse Ap ja olisitte sitten yhdessä pistäneet eron vireille
Silloin kun eroa hakee yksipuolisesti vain toinen puoliso, syntyvät ne haasteen tiedoksiantokulut.
Nevovat suuremmat kulut kuin jos olisitte järkevästi yhdessä sen erohakemuksen laittaneet vireille. Silloin ei tarvita virallisia tiedoksiantoja.
Miehesi hölmöyttä koko homma, ei sinun vikasi, joten mies vastaa mokastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta ei tässä ole kyse mistään mies- tai naisnäkökulmasta asiaan, vaan ihan siitä, miten asia lain mukaan aina menee.
Laki ei ole mikään moraalisuuden ja eettisyyden tae, vaan pakkoratkaisu selkiyttää asioita. Voi hyvin olla enemmän ku kohtuullista tietyissä tapauksissa et toinen ku hakija maksaa. Esim en kehtais jättää maksua toiselle jos liitto päättyis oman pettämisen takia
Eikö aikuiset ihmiset osaa näissäkin tilanteissa sopia yhdessä siitä avioerosta, vaikka olisi mikä pettäminen kyseessä?
Ei tule ylläri-isoja kuluja, eikä haastemiehiä oven taakse, kun se avioerohakemus tehdään yhdessä.
Näin meillä tehtiin. Ja ei, en pettänyt minä vaan mies.
Kyllä siitä pettäjästä pääsee eroon jo ihan pois muuttamalla.
Typerää olisi tehdä pikaistuksissaan jotain erohakemuksia. Ne ehtii kyllä.
Eikä tässä tietääkseni ole kukaan esittänyt tai todentanut, että Ap miestään mitään petti, joten voi kuulostaa Ap:lle hieman ikävältä tässä tilanteessa lukea edes tämän sortin vihjailuita täältä.
Mies lähti, mutta ei hakenut eroa. Odotin puoli vuotta. Pyysin häneltä nimeä avioeropaperiin, en saanut. Hain sitten eroa yksin ja maksoin maksun yksin. Ilmeisesti hän jätti asian roikkumaan, koska ei halunnut maksaa.
Naimisiin ei kannata mennä. Ei edes muuttaa yhteen. Parisuhteessa paras järjestely, että ei avo- tai avioliittoa. Kummallakin oma osoite ja jompi kumpi mahdollisten lasten yksinhuoltaja. Mitään liittoja ei kannata solmia, ne ei kuitenkaan ketään sido ja päättyy eroon kuitenkin.
EI juma... nyt mä ymmärrän, kun täälläkin jotkut valittavat, että ei ole varaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksakoon omat ostoksensa itse.
Upea asenne noin heti eron aluksi. Voi tosin toistua vielä toisin, joten mieti kannattiko
Tarkennatko vähän? Upea asenne on sillä, joka noin vain päättää lähteä ja maksattaisi viulutkin muilla.