Vihafakta: oikeasti eläinrakas ihminen ei omista lemmikkiä
Miksi kukaan oikeasti eläinrakas ottaisi eläimen henkilökohtaiseksi viihdyttäjäksi ja orjaksi? Eihän tuohon ole kuin pelkästään itsekkäitä syitä
Kommentit (96)
Tuskin se on ihan noin yksinkertaista. Jos palvelu pelaa kaikin puolin, niin eiköhän esim. koira tai kissa viihdy mainiosti ihmisen seurassa. Jos hoito on huonoa eikä ole mitään viihdykkeitä, eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minä en omista enää yhtään lemmikkiä kyseistä syystä. Sitä kun jossain vaiheessa alkoi oikeasti miettimään että harva eläin asuisi ihmisen kanssa, jos saisi itse valita..
Me ihmiset pakotamme eläimet elämään sellaista elämää, johon niitä ei luotu. Toki aina parempi jos eläin saa elää mahdollisimman sille luontaista elämää ihmisten kanssa, mutta paras olisi, jos ei kenelläkään olisi lemmikkejä.
Tätä ei moni tykkää, eikä halua kuulla.
Mistä muka tiedät, että harva eläin asuisi ihmisen kanssa jos saisi valita? Miten koira, joka on elänyt ihmisen kanssa kymmeniätuhansia vuosia, on luotu elämään ilman ihmistä? Koira ei ole mikään susi tai villieläin, vaikka sen kaukaiset esi-isät sellaisia olivatkin.
Jos ottaa esimerkiksi rescue-koiran, jota muuten odottaisi kuolema tai elämä kurjissa olosuhteissa, ja on valmis panostamaan sen hyvinvointiin, ja on sille aikaa, niin kyllä se on jalo ja eläinrakas teko.
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi, että hänen koira makoilee tyytyväisenä työpäivän ajan. Koira on luotu kulkemaan. Sille on luontaista kulkea koko päivän lauman mukana. Tietysti se sopeutuu yksin sohvalla maksamiseen, mutta ei se siitä varmasti nauti. Ensin nukkuu päivät ja sitten nukkuu yöt. Yöt saa sentään nukkua lauman kanssa.
Minkä ihmeen lauman? Koirat polveutuvat susista, jotka eivät ole mitään laumaeläimiä vaan elävät luonnossa "puolisonsa" ja pentujen kanssa. Miksi koirille olisi luontaista kulkea lauman mukana?
Onpa taas kovin mustavalkoinen ja kaikkitietävä ajattelutapa... Ei tällaisesta jaksa ruveta väittelemään.
Fakta kuitenkin on, että lemmikkien pitäminen ei varmasti ole suurin eläinsuojeluongelma Suomessa tai muuallakaan maailmassa.
Näin on ellei ota koditonta jolloin voi korjata jonkun muun itsekkyyden huomaansa, lapset tulisi myös adoptoida, ylipäätänsä eläminen on melko itsekästä ellei sitten anna enemmän kuin ottaa, toisaalta eihän me tänne pyydetty syntyä, eli evoluution oli itsekäs luodessaan meidät maapallon tuhoajat, toisaalta oli myös itsekästä universumilta luoda sellaiset puitteet että täällä selviää sellainen eliölaji kuin ihminen, joka sitten itsekkyytään tuhoaa maapallon ja kantaa siitä huonoa omaatuntoa.
Mitäpä mieltä on kirkko, jumala taisikin olla aika itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas kovin mustavalkoinen ja kaikkitietävä ajattelutapa... Ei tällaisesta jaksa ruveta väittelemään.
Fakta kuitenkin on, että lemmikkien pitäminen ei varmasti ole suurin eläinsuojeluongelma Suomessa tai muuallakaan maailmassa.
No ei se näpistyskään ole isoin rikos vaikka rikos onkin.
Eli jos ei halua olla rikollinen ei sitten näpistä, vai toteaako vain että en sentään pahenpaa rikosta tehnyt joten tämä on ihan hyväksyttyä joten saarnaanpa talousrikoksista muille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa esimerkiksi rescue-koiran, jota muuten odottaisi kuolema tai elämä kurjissa olosuhteissa, ja on valmis panostamaan sen hyvinvointiin, ja on sille aikaa, niin kyllä se on jalo ja eläinrakas teko.
Periaatteessa toisaalta sitten taas tuet lihatuotantoa, koska koirasi tarvitsee lihaa elämiseen, eli silloin se sika on oikeutetumpi tappaa mielestäsi.
Eli ei se eläinrakas teko ole vaan koirarakas, sikakin on eläin ja nauta ja kana.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan vielä miten se eläin kärsii, jos sille tarjotaan hyvät olot? Esim koirat on jo niin jalostettu elämään ihmisen kanssa, että ne eivät kaipaa jatkuvasti mitään villielämää ja toisaalta ihmisillä on paljon keinoja tarjota eläimelle virikkeitä, jotka vastaavat sen luontaista käyttäytymistä. Luuletko todella, että eläimet luonnossa ovat onnellisia? Eläinten elämänlaatua kuvaa muun muassa se, ettei sen tarvitse tuntea kipua tai pelkoa. Molempia voi ihmisen hoidossa välttää lähes täysin, luonnossa taas niiden elämä pitkälti on pelkoa, nälkää ja usein myös kipua. Ei ne luonnossa elä autuaan onnellisesti vaan kamppailevat selvitytymisestä. Ruokaa ei välttämättä ole, täytyy saalistaa tai paeta saalistajaa, jos ei kykene niin kuolema tulee, loisia on valtavasti, haavat voivat tulehtua, kuolioitua... Vaikka jalka olisi poikki niin täytyy yrittää juosta, jos ei kykene niin lauma hylkää. Lähes jokaisella lajilla iso osa poikasista kuolee ennen aikuisikää. Monet naaraat ovat kantavia käytännössä koko ajan. Reviirit aiheuttaa tappelua. Kuulostaako tuo todella jonkun mielestä hyvältä elämältä? Kannattaa joskus ihan todella tutustua luontoon niin tajuaa, ettei se ole mitenkään armollinen ja autuas. Aivan eri asia onkin huonosti hoidetut lemmikit ja tuotantoeläimet, mutta hyvin hoidettuna ja ihmisten kanssa elämään jalostettuina, niiden elämä on taatusti parempaa kuin luonnossa ikinä.
Tämä ei täysin pidä paikkaansa, ehkä aivan pienet seurakoirat erikseen. Meillä on vain se harhaluulo, että häntää heiluttava, hössöttävä ja raptutuksia kaipaava koira on iloinen ja onnellinen. Samalla säälitään pihakoiria. Rodusta riippuen se pihavahti saattaa olla paljon onnellisempi saadessaan olla ulkona itsenäisesti ja toteuttaa rodunomaista käytöstä. Vaikka kuinka näet iloisen hyskyn kerrostalossa, niin päästäpä se metsään GPS- pannan kanssa, jossa se liikkuu kevyesti 100km ennen takaisin paluuta. Sen jälkeen voit kertoa, kumpi koira näyttää onnellisemnalta.
Ei meidän koirat ainakaan ole mitään meidän ihmisten viihdyttäjiä vaan PERHEENJÄSENIÄ! Tarjoamme niille todella hyvän kodin ja hyvän elämän.
Ja mistä hiton orjista sä oikein puhut? Enemmän mun mielestä lasten tekeminen on itsekästä ja lapsia tehdään pääosin itsekkäistä syistä.
En edes ala väittelemään ap:n kanssa. Huomaa jo heti aloituksesta, että kyseessä on täysin tietämätön ihminen jolla ei ole koskaan ollut lemmikkieläintä eikä hän tiedä mitään lemmikkieläimistä.
En ymmärrä miksi nämä ihmiset jotka eivät tiedä lemmikkieläimistä mitään, väittelevät jatkuvasti ja tekevät näitä aloituksia? Mikä ihme teitä vaivaa?! Hankkikaa elämä herranjestas sentään.
Oikeasti lapsirakas ei tekisi lapsia tähän maailmaan, jossa on niin paljon kärsimystä. Omaksi iloksihan se hankitaan, ei ole kuin itsekkäitä syitä.
En ole ennen kuullutkaan sanaa "vihafakta". Mitä se tarkoittaa? Fakta joka syntyy vihaamisesta, vai?
Monelle ihmiselle lemmikit ovat elinehto. Ainakin omaa oloani ne ovat kohentaneet paljon, mt-ongelmien keskellä. Uskon että myös kissani ovat tyytyväisiä elämäänsä. Kaikki ovat tulleet kissayhdistykseltä. Yksi oli hylätty ulos, toinen väkivaltaisessa kodissa ja kolmas ostettu auton takaluukusta ja sitten annettiin pois huonokuntoisena ja aliravittuna.
Uskon, että kanssani asuminen on parantanut jokaisen kissani elämänlaatua. Saavat hyvää ruokaa, silityksiä ja huomiota, joista nauttivat. Meillä on leluja, kiipeilypuita ja sohvat joita saa raapia. Lämpimällä ilmalla pääsevät parvekkeelle ja viileämmällä on ikkunat joilla voi istua katselemassa lintuja. Rohkeinta kissaamme käytämme myös ulkona valjaissa.
Arimmasta kissasta, jota oltiin pahoinpidelty, on tullut silityksiä rakastava ja luottavainen, vaikka vähän välillä vielä ujostuttaakin. Olen kesyttänyt sen ja olen aika ylpeä siitä.
Se on sitten ikuisuuskysymys, voiko kissa olla onnellinen sisällä jne. Itse uskon, että voi.
Tuo ajatus, että lemmikeistä pitäisi päästä eroon, on täysin käsittämätön.
Lemmikkieläimet on lemmikkieläimiä. Lemmikkieläimet on paljon terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin luonnossa elävät eläimet.
Lemmikkieläimet on kasvatettu lemmikeiksi. Lemmikkieläin ansaitsee hyvän kodin, jossa siitä pidetään huolta ja se saa paljon rakkautta ja lämpöä isäntäväeltään.
Ei lemmikkieläimet ole mitään villieläimiä joiden kuuluisi olla metsässä juoksemassa 24/7 metsästäjiä karkuun. Jotkut tietyt rodut on erikseen, esim. Huskya ei kannata ehkä ottaa pieneen yksiöön Helsingin keskustaan, elin normaali maalaisjärki matkassa.
Ap:n aloitus on kuitenkin niin täyttä p*skaa kuin voi vaan olla.
Vierailija kirjoitti:
En edes ala väittelemään ap:n kanssa. Huomaa jo heti aloituksesta, että kyseessä on täysin tietämätön ihminen jolla ei ole koskaan ollut lemmikkieläintä eikä hän tiedä mitään lemmikkieläimistä.
En ymmärrä miksi nämä ihmiset jotka eivät tiedä lemmikkieläimistä mitään, väittelevät jatkuvasti ja tekevät näitä aloituksia? Mikä ihme teitä vaivaa?! Hankkikaa elämä herranjestas sentään.
No jätetään vaikka sitten kissat ja koirat tämän ulkopuolella, jos se herättää liikaa tunteita. Miksi sen linnun, jyrsijän, kalan tai eksoottisen eläimen kuuluisi elää häkissä ihmisen asunnossa? Sen luontainen paikka ei todellakaan ole siellä
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti lapsirakas ei tekisi lapsia tähän maailmaan, jossa on niin paljon kärsimystä. Omaksi iloksihan se hankitaan, ei ole kuin itsekkäitä syitä.
Mites toi biologia, onko tuttu aihealue? Mutta totta, lapsienkin hankkiminen voi olla aika pitkälti itsekästä
Mä en ainakaan voisi edes elää ilman koiria. Mun koirat on tuonu mulle niin älyttömästi iloa ja onnea ettei tosikaan. Väitän myös kiven kovaan, että mun koirat on onnellisia.
Mun koirat tuo onnea mun elämään joka ikisenä päivänä ja nautin joka hetkestä koirieni kanssa. Rakastan sitä AITOUTTA, mitä koirissa on. Välillä en jaksa ollenkaan tekopyhiä ihmisiä vaan olen mieluummin koirieni kanssa. Koirani ovat terveitä, hyvinvoivia ja onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Jep ja monet tekee lapsia siksi, että toivovat lasten huolehtivan heistä sitten vanhana. Ei yhtään itsekästä ei😂😂
Minä en omista enää yhtään lemmikkiä kyseistä syystä. Sitä kun jossain vaiheessa alkoi oikeasti miettimään että harva eläin asuisi ihmisen kanssa, jos saisi itse valita..
Me ihmiset pakotamme eläimet elämään sellaista elämää, johon niitä ei luotu. Toki aina parempi jos eläin saa elää mahdollisimman sille luontaista elämää ihmisten kanssa, mutta paras olisi, jos ei kenelläkään olisi lemmikkejä.
Tätä ei moni tykkää, eikä halua kuulla.