Koulun joulujuhlaa ei saa pitää kirkossa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2a7448bc-85ac-4b25-a6fb-0165552d9…
Hulluksi on mennyt!
Kommentit (159)
Minä olen jo yli 50-v ja ei koskaan mun kouluaikana joulujuhla ollut kirkossa. Joulukirkko oli aina päivää paria aiemmin eikä sinne tarvinnut uskottomien tai muunuskoisten mennä.
Tämäkin ketju poistuu kohta koska Sanoma on semmoinen sananvapauden puolestapuhuja.
Perssu
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo yli 50-v ja ei koskaan mun kouluaikana joulujuhla ollut kirkossa. Joulukirkko oli aina päivää paria aiemmin eikä sinne tarvinnut uskottomien tai muunuskoisten mennä.
Nyt on eletty Uuskonservatiivisuuden aikaa, johon kuuluu myös nämä kirkossakäynnit. Olen myöskin 50 v ja ei meilläkään ollut joulu- eikä pääsiäiskirkkoja. Toki koululla oli aina mukava ja huolella tehty joulujuhla, johon perheet tuli katsomaan illalla. Voi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Meillä ala-asteella 80-luvulla koko koulun yhteinen joulujuhla järjestettiin kaupungintalon juhlasalissa. Siellä oli sekä kristillisiä että pakanallisia ohjelmanumeroita ja yhteislauluja.
Ohjelmanumeroista muistan selvästi mm. joulukuvaelman (siis Jeesuksen syntymä Betlehemissä), Tiernapojat, toisaalta tonttutanssi sekä näytelmä metsäneläinten pakanallisesta joulunvietosta.
Yhteislauluja oli aina Enkeli taivaasta -virrestä Soihdut sammuu -pakanalauluun. Pakanallisia joululauluja oli enemmän kuin kristillisiä.
Erilaiset katsomukset olivat siis iloisesti sekaisin eikä kukaan tietääkseni valittanut. Jos ei halunnut osallistua johonkin yhteislauluun, kukaan ei pakottanut.
Sellaista suvaitsevuutta kaivattaisiin nykyäänkin!
Naurettava termi tuo pakanalaulu. Kyseessä ovat suomalaisen lauluperinteen rakastetut klassikot, kuten Soihdut sammuu tai Joulupuu on rakennettu, Arkihuolesi kaikki heitä jne.
Tonttulaulut eivät ole kristillisiä lauluja.
Tonttu-hahmo kuuluu pakanalliseen pohjoismaiseen kansanperinteeseen:
"Tonttu on pieni ihmisen kaltainen olento pohjoismaisessa kansanperinteessä. Suomen kielen sana tonttu tulee ruotsin tomte-sanasta. Tonttu on monissa tapauksissa vain toinen nimitys haltijoille.[1]
Tonttuja on kansanperinteessä monenlaisia metsätonttujen lisäksi. Maalaistalojen monille rakennuksille oli omat suojelijatonttunsa eli haltijansa, saunatontut, myllytontut, riihitontut, aittatontut, navettatontut ja tallitontut. Sitten oli kotitonttuja. Palkaksi nämä tontut vaativat vähän ruokaa, asumisoikeuden tai viimeiset löylyt saunasta." (Wikipedia)
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Pakkokirkottaminen oli kamalaa.
T. Ateisti
AIvan sama. kulttuurin rikastuttaminen ei ole sitä, että vanha kulttuuri vaihdetaan uuteen.
Kristillisessä opetuksessa on paljon hienoja asioita, joita ihmisten toivoisi noudattavan vaikka ei mihinkään henkimaailmaan uskokkaan.
T. Agnostikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AteistiAIvan sama. kulttuurin rikastuttaminen ei ole sitä, että vanha kulttuuri vaihdetaan uuteen.
Kristillisessä opetuksessa on paljon hienoja asioita, joita ihmisten toivoisi noudattavan vaikka ei mihinkään henkimaailmaan uskokkaan.
T. Agnostikko
Samoin myös hindulaisessa, eikä ketään uskista silti pakoteta hindujen uskonnollisiin menoihin tahi pyhiin paikkoihin.
Pakanoista vouhottajat voisivat muistaa että evankelilais luterilainen kirkko on vain yksi epämääräinen, luopiomunkki Lutherin perustama, lahko. Ortodoksit, katolilaiset, juutalaiset, muslimit ja monet muut pitävät Suomen valtionkirkkoa pakanallisena ja kerettiläisenä harhaoppina.
hyvä, ihan kamalaa oli kun pakotettiin kirkkoon. erosin heti kun täytin 18.
Huvittavaa tässä on, mikä öyhötus tuosta on alkanut. Kukaan ei ajattele, että noin se on aina ollut. Jos joku koulu siitä on halunnut poiketa ja joku loukkaantunut, niin nyt öyhötetään, niin kuin tuo olisi joku vanha perinne. Jopa omien vanhempieni koulussa oli oma joulujuhla ja joulukirkko on erikseen. Itse olen esiintynyt varmaan kaikissa ala-asteen joulujuhlassa. Yläasteella luultavasti lintsasin juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AteistiAIvan sama. kulttuurin rikastuttaminen ei ole sitä, että vanha kulttuuri vaihdetaan uuteen.
T. Agnostikko
Olen samaa mieltä, mutta eri linjoilla. Mi ylle kristilliset perinteet ovat tärkeitä ihan kukttuurillisessa mielessä. Mutta mikään joulukirkko ei edesauta sitä, vaan päinvastoin. No inuskovainen kritisoi, koska otan luterilaisuudesta ja kirkolta vain mitä haluan, mutta en uskoa. Heitä se loukkaa ja on hyväksikäyttöä. Miksi sitten ei loukkaa, jos lauma erilaisilla vakaumuksilla tulee naureskelemaan joulujuhlaan? Eikö kirkko ole pyhä?
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Meillä ala-asteella 80-luvulla koko koulun yhteinen joulujuhla järjestettiin kaupungintalon juhlasalissa. Siellä oli sekä kristillisiä että pakanallisia ohjelmanumeroita ja yhteislauluja.
Ohjelmanumeroista muistan selvästi mm. joulukuvaelman (siis Jeesuksen syntymä Betlehemissä), Tiernapojat, toisaalta tonttutanssi sekä näytelmä metsäneläinten pakanallisesta joulunvietosta.
Yhteislauluja oli aina Enkeli taivaasta -virrestä Soihdut sammuu -pakanalauluun. Pakanallisia joululauluja oli enemmän kuin kristillisiä.
Erilaiset katsomukset olivat siis iloisesti sekaisin eikä kukaan tietääkseni valittanut. Jos ei halunnut osallistua johonkin yhteislauluun, kukaan ei pakottanut.
Naurettava termi tuo pakanalaulu. Kyseessä ovat suomalaisen lauluperinteen rakastetut klassikot, kuten Soihdut sammuu tai Joulupuu on rakennettu, Arkihuolesi kaikki heitä jne.
Mikä merkitys on uskonnolla, jos tonttu ei ole pakanallinen?
Eivätkö vanhemmat voi vapaa-ajallaan mennä lapsiensa kanssa joulukirkkoon? Mikä tässä on ongelma?
T kristitty äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Mikä merkitys on uskonnolla, jos tonttu ei ole pakanallinen?
Epäilen, että uuspakanat pitävät noita lauluja oman vakaumuksensa mukaisina. Kristittyjen määritelmän mukaan toki pakanallista on kaikki, mikä ei ole suoraan kristillistä.
Joulukirkko olikin paskaa. Joulujuhla sen sijaan pidettiin liikuntasalissa ja se oli oikein mukava tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko edelleen niin, että kirkkoon meneminen on "vapaaehtoista" vain, jos vanhempasi eivät ole pakkokastaneet sinua vauvana luterilaiseen kirkkoon? Ja jos vanhempasi erehtyivät niin tekemään, niin siitä kirkottamisesta on vapaaehtoisuus kaukana? Koska vielä 10 vuotta sitten oli näin.
Lasten koulussa on tapana, että ylä-asteella koululainen saa itse valita. Tai siitä tulee wilma-viesti ja vanhempi vastaa kumpaan juhlaan lapsi osallistui. Meillä käytännössä lapset valitsi itse. Eikä kukaan heitä mennyt kirkkoon.
Mitä juhlaohjelmaa lapsillesi oli sillä aikaa, kun muut oli joulujuhlassa kirkossa?
Jos muut juhlivat joulua, niin kirkkoon kuulumattomille pitäisi olla jotakin juhlaohjelmaa. Eihän heillä ole mitään syytä juhlia.
Ihmeellistä kitinää. Tietenkin koko koulun tilaisuus pidetään koulussa ja sellaisena, että siihen voivat osallistua kaikki uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta. Esimerkiksi jouluevankeliumi esityksenä soveltuu joulujuhlaan siinä missä joulupukkinäytelmäkin, niitä ei siis tarvitse kieltää. Joulukirkko voidaan järjestää erikseen, ja niin että myös kirkkoon kuuluvat saavat itse valita osallistuvatko vai eivät.
Vielä 90-luvullakin kirkkoon kuulumattomana jouduin ala-asteella vuosittain useita kertoja kirkkoon, lausumaan päivittäin ruokarukouksen, osallistumaan monta kertaa viikossa uskonnollisiin aamunavauksiin jne. Muistaakseni kuudennella luokalla opettaja vihdoin sanoi, ettei minun tarvitse lähteä joulukirkkoon, kun en kerran kirkkoon kuulu. "Lähde vaikka kotiin", mitään vaihtoehtoista toimintaa ei järjestetty. Olin luokallani ainut kirkkoon kuulumaton ja muiden lähtiessä kirkkoon lähdin itse yksin kävelemään kotia kohti.
Toivottavasti enää ei ole samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kitinää. Tietenkin koko koulun tilaisuus pidetään koulussa ja sellaisena, että siihen voivat osallistua kaikki uskonnollisesta vakaumuksesta riippumatta. Esimerkiksi jouluevankeliumi esityksenä soveltuu joulujuhlaan siinä missä joulupukkinäytelmäkin, niitä ei siis tarvitse kieltää. Joulukirkko voidaan järjestää erikseen, ja niin että myös kirkkoon kuuluvat saavat itse valita osallistuvatko vai eivät.
Niin, mutta nyt ei ole enää näin! Lue aiempia viestejä. Kouluilla ei ole enää mitään yhteistä joulujuhlaa vaan koulun joulujuhla on pelkästään kirkossa. Tämä pitää muuttaa apulaisoikeusasiamiehen lausunnon mukaan ja se on oikea linjaus. Liian pitkään kunnissa on pakkokirkotettu vuosikausia, kun ei ole viitsitty järjestää koululla joulujuhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 90-luvullakin kirkkoon kuulumattomana jouduin ala-asteella vuosittain useita kertoja kirkkoon, lausumaan päivittäin ruokarukouksen, osallistumaan monta kertaa viikossa uskonnollisiin aamunavauksiin jne. Muistaakseni kuudennella luokalla opettaja vihdoin sanoi, ettei minun tarvitse lähteä joulukirkkoon, kun en kerran kirkkoon kuulu. "Lähde vaikka kotiin", mitään vaihtoehtoista toimintaa ei järjestetty. Olin luokallani ainut kirkkoon kuulumaton ja muiden lähtiessä kirkkoon lähdin itse yksin kävelemään kotia kohti.
Toivottavasti enää ei ole samanlaista.
Nykyään kaltaisesi istuu muutaman muun kanssa luokassa katsomassa videota, kun muut on joulujuhlassa kirkossa. Parannusta tapahtunut?!
Ei noi nyt vielä mitään pakanajuttuja ole. Sitten, kun siellä lauletaan ylistystä Odinille, on uskonnot sekaisin. Itse voisin ehdottaa uudeksi jouluperinteeksi Behemothin "God=Dog"-kappaletta, jos uskikset haluaa jatkaa pakkokirkottamista. Tulisi Aleister Crowley tutuksi suuremmalle yleisölle! (Toki Thelemaa noudattavat ihmiset voivat ehdottaa parempia musiikkikappaleita vakaumuksensa kunnioittamiseen)