Koulun joulujuhlaa ei saa pitää kirkossa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2a7448bc-85ac-4b25-a6fb-0165552d9…
Hulluksi on mennyt!
Kommentit (159)
Jouluhan on nimenomaan uskonnollinen juhla, joten miksi ateistit sitä edes viettävät? Eli ateistit ja muut kirkkoon kuulumattomat voisi joululomalla olla normaalisti töissä/koulussa kun ei heillä ole mitään syytä viettää joulua. Näin ollen koulujen joulujuhlat voisi myös olla kirkossa. Ennustan tälle kommentille paljon alapeukkuja juurikin näiltä ateisteilta.
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan on nimenomaan uskonnollinen juhla, joten miksi ateistit sitä edes viettävät? Eli ateistit ja muut kirkkoon kuulumattomat voisi joululomalla olla normaalisti töissä/koulussa kun ei heillä ole mitään syytä viettää joulua. Näin ollen koulujen joulujuhlat voisi myös olla kirkossa. Ennustan tälle kommentille paljon alapeukkuja juurikin näiltä ateisteilta.
Joulua - keskitalven juhlaa - on vietetty eri nimillä jo kauan ennen kuin 300-luvulla joku keksi liittää Jeesuksen syntymän samaan ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
En vietä joulua, en ole koskaan edes sanonut viettäväni. Ammattini vapaat säätelee alan TES, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulua - keskitalven juhlaa - on vietetty eri nimillä jo kauan ennen kuin 300-luvulla joku keksi liittää Jeesuksen syntymän samaan ajankohtaan.
Ja Mithran syntymää juhlittiin Roomassa ihan samaan aikaan eli talvipäivänseisauksen aikaan. Itse asiassa Mithra-uskonto ja kristinusko olivat aikanaan kilpailijoita keskenään. Kristinuskon yhdeksi "voittoperusteeksi" arvioidaan se, että mithralaisuus oli vain miesten ja erityisesti sotilaiden uskonto.
Olen itse käynyt Mithra-temppelissä Roomassa, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Ateistin pelko on samaa kuin uskovankin - mahdollisuus, että on väärässä. Ja kuten tunnettua, asia jota pelkäät, herättää myös vastustusta ja vihaa.
Tai sitten useimmat ihmiset vaan kannattaa uskonnonvapautta. Jokainen saa uskoa tai olla uskomatta mihin tahtoo, ketään ei pakoteta kilpailevan uskonnon tiloihin jos ei halua mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ateistin pelko on samaa kuin uskovankin - mahdollisuus, että on väärässä. Ja kuten tunnettua, asia jota pelkäät, herättää myös vastustusta ja vihaa.
En ole ateisti, vaikka en ole myöskään minkään uskontokunnan jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Pakkokirkottaminen oli kamalaa.
T. Ateisti
On se kumma kun talon seinät ahdistaa, ei ole helppoa sinullakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. AteistiOn se kumma kun talon seinät ahdistaa, ei ole helppoa sinullakaan
Olisiko sinulle ok, jos lapsesi vietäisiin juhlimaan vapaamuurareiden tiloihin? Oletko koskaan käynyt niissä? Minä olen, vaikka sittemmin heistä erosin. Aika jännää symboliikkaa niissä tiloissa ;-) Mutta kiva, että suhtaudut vapaamielisesti siihen, missä tiloissa lapsesi voi viettää eri juhlia!
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelen, että olet tietämätön etkä provo. Talvipäivänseisauksen aikaa on juhlittu lukuisissa kulttuureissa, ennen kuin siihen 300-luvulla yhdistettiin Jeesuksen syntymä. Nykyisessä joulunvietossa yhdistyy niin paljon erilaisia perinteitä, ettei sitä kannata kenenkään pyrkiä omimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulussa voidaan ylipäänsä viettää joulujuhlaa, joka on kristillinen juhla? Pitäisi olla lukuvuoden päätösjuhla.
Niinhän se pitäisi mutta nyt näin ei ole. Oppilaita jaetaan erottelevasti eri leireihin, kuka menee kirkkoon ja kuka ei. Täysin älyvapaata.
Tuo valintahan on vapaa, mielestäsi siis älyvapaa? Pitäisikö minun pahoittaa mieleni kovastikin jos sinä et voi mennä kirkkoon? Älä mene mutta älä puutu muiden menemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle olis ok koulun juhlien viettäminen moskeijassa? Satanistien tiloissa? Jos joo, niin ymmärtäisitkö toista ihmistä, joka ei halua juhlia vietettävän moskeijassa/satanistisissa tiloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulle ok, jos lapsesi vietäisiin juhlimaan vapaamuurareiden tiloihin? Oletko koskaan käynyt niissä? Minä olen, vaikka sittemmin heistä erosin. Aika jännää symboliikkaa niissä tiloissa ;-) Mutta kiva, että suhtaudut vapaamielisesti siihen, missä tiloissa lapsesi voi viettää eri juhlia!
Ainakaan sinä et päätä minun lasteni menoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulussa voidaan ylipäänsä viettää joulujuhlaa, joka on kristillinen juhla? Pitäisi olla lukuvuoden päätösjuhla.
Niinhän se pitäisi mutta nyt näin ei ole. Oppilaita jaetaan erottelevasti eri leireihin, kuka menee kirkkoon ja kuka ei. Täysin älyvapaata.
Tuo valintahan on vapaa, mielestäsi siis älyvapaa? Pitäisikö minun pahoittaa mieleni kovastikin jos sinä et voi mennä kirkkoon? Älä mene mutta älä puutu muiden menemisiin.
En oo kuullut vielä kertaakaan, että oppilaat olisi tosiaan vapaasti saaneet valita, kumpaan menevät. Varmaankin sen takia, että kirkkoon ei menisi kuin kourallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan varmasti pahoitakaan mieltään sinun tai sinun lapsesi kirkkoon menemisestä. Voitte käydä siellä vaikka joka jumalanpalveluksessa, joita viikonloppuina ja arki-iltoina on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle olis ok koulun juhlien viettäminen moskeijassa? Satanistien tiloissa? Jos joo, niin ymmärtäisitkö toista ihmistä, joka ei halua juhlia vietettävän moskeijassa/satanistisissa tiloissa?
Jos joku haluaa viettää moskeijassa niin onko sinulta pois? Hoidat vain omat lapsesi niinkuin haluat äläkä puutu muiden osallistumiseen. En minäkään nillitä sinun ateistimenoista
Jos joulujuhlan viettäminen kirkossa on okei, niin sitten varmaan sopii sekin, että kevätjuhla vietetään moskeijassa, välitodistukset jaetaan synagogassa ja itsenäisyyspäivää juhlitaan SDP:n toimitiloissa, ja SAK:n paikallispomo lausuu tervetuliaissanat?
Oikeastihan lapset eivät saa edes itse päättää lähtevätkö kirkkoon vai eivät, vaan päätös tehdään vanhempien valitseman uskontokunnan mukaan. Paitsi kirkkoon kuulumaton varmasti otetaan riemumielin mukaan.
Kohta suomessakin aletaan vainota kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa viettää moskeijassa niin onko sinulta pois? Hoidat vain omat lapsesi niinkuin haluat äläkä puutu muiden osallistumiseen. En minäkään nillitä sinun ateistimenoista
Mulla ei ole lapsia (vielä). Sen sijaan muistan, kuinka vastenmielistä oli joutua pakotetuksi osallistumaan uskonnollisiin menoihin teininä, koska vanhemmat olivat liittäneet minut kirkkoon ennen kuin osasin edes puhua. Empaattisena ihmisenä kannatan sitä, ettei muita ateistiteinejä laitettaisi sellaiseen tilanteeseen.