Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulun joulujuhlaa ei saa pitää kirkossa

Kommentit (159)

Vierailija
1/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Pakkokirkottaminen oli kamalaa.

T. Ateisti

Vierailija
2/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pidetään joulujuhla salissa ja käydään vaan erikseen joulukirkossa eikä nimitetä sitä käyntiä joulujuhlaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeus yhteiskunnassa mennyt jokseenkin kieroon, kun tällaista tapahtuu isänmaassa.

Vierailija
4/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Uskovaiset lapset voivat perheineen mennä joulukirkkoon. T. Toinen ateisti

Vierailija
5/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Eikö koko koulun yhteisen juhlan ole tarkoitus olla koko koulun yhteinen juhla? Kirkkomallissahan koulu jaetaan niihin, jotka osallistuvat kirkossa järjestettyyn juhlaan ja niihin, joilla on "korvaavaa toimintaa".

Viekää itse ne lapsenne kirkkoon, jos se on teille tärkeää. Joka sunnuntai on jumalanpalvelus klo 10.00.

Vierailija
6/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa on joulukirkko viimeisenä koulupäivänä ennen joululomaa. Totta kai siellä on uskonnollista ohjelmaa. Kirkkoon kuulumattomat ja muiden uskontojen harjoittajat istuvat luokassa katsomassa jotain jouluelokuvaa. Kiirastorstaina on meno pääsiäiskirkkoon katsomaan uskonnollista ohjelmaa. Kirkkoon kuulumattomat ja muiden uskontojen harjoittajat katsovat luokassa videoita. Tämä toistuu vuodesta toiseen. Ei ole todellakaan mielekästä erotella lapsia ja tarjota erilaista ohjelmaa kouluajalla. Syynä on se, ettei tarvitse liikuntahalliin järjestää omaa joulujuhlaa vaan päästään kirkossa helpommalla. Se on vaan todella huono syy.

Vierailija
7/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt joulujuhlaa sovi kirkossa pitää. Ai sielläkö lapset esittää tonttupuvussa maallista ohjelmaa? Joulujuhla koululla ja joulukirkko luterilaisille, sillä välin kirkkoon kuulumattovat voi vaikka tehdä pipareita tai askarrella.

Vierailija
8/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelisin kaikille sopivan joulujuhlan muualla kuin kirkossa näin:

Joululaulujen laulamista yhteislauluna, oppilaiden esityksiä mahdollisimman paljon, kuten musiikkiesityksiä, runoja jne. Rehtorin puhe lukukauden päätteeksi ja yksittäinen jouluvirsi loppuun. Tällainen sopisi kaikille.

Vierailija
9/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edelleen niin, että kirkkoon meneminen on "vapaaehtoista" vain, jos vanhempasi eivät ole pakkokastaneet sinua vauvana luterilaiseen kirkkoon? Ja jos vanhempasi erehtyivät niin tekemään, niin siitä kirkottamisesta on vapaaehtoisuus kaukana? Koska vielä 10 vuotta sitten oli näin.

Vierailija
10/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koulun juhlaa ei voi pitää koulussa ja kirkon juhlaa kirkossa? Olen itse käynyt kouluni 80-luvulla ja silloinkin oli erikseen kirkko, josta sai jäädä luvan kanssa pois. Nyt meuhkataan, niin kuin tuo olisi joku uusi asia? Ja jonkun ulkopuolisen syy.

Vierailija
11/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa on joulukirkko viimeisenä koulupäivänä ennen joululomaa. Totta kai siellä on uskonnollista ohjelmaa. Kirkkoon kuulumattomat ja muiden uskontojen harjoittajat istuvat luokassa katsomassa jotain jouluelokuvaa. Kiirastorstaina on meno pääsiäiskirkkoon katsomaan uskonnollista ohjelmaa. Kirkkoon kuulumattomat ja muiden uskontojen harjoittajat katsovat luokassa videoita. Tämä toistuu vuodesta toiseen. Ei ole todellakaan mielekästä erotella lapsia ja tarjota erilaista ohjelmaa kouluajalla. Syynä on se, ettei tarvitse liikuntahalliin järjestää omaa joulujuhlaa vaan päästään kirkossa helpommalla. Se on vaan todella huono syy.

Vielä: Välitodistus annetaan joulun jälkeen arkena koululla.

Vierailija
12/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko edelleen niin, että kirkkoon meneminen on "vapaaehtoista" vain, jos vanhempasi eivät ole pakkokastaneet sinua vauvana luterilaiseen kirkkoon? Ja jos vanhempasi erehtyivät niin tekemään, niin siitä kirkottamisesta on vapaaehtoisuus kaukana? Koska vielä 10 vuotta sitten oli näin.

Lasten koulussa on tapana, että ylä-asteella koululainen saa itse valita. Tai siitä tulee wilma-viesti ja vanhempi vastaa kumpaan juhlaan lapsi osallistui. Meillä käytännössä lapset valitsi itse. Eikä kukaan heitä mennyt kirkkoon.

Vierailija
13/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Mikä siinä on hullua? Tunnuksellisuus ei kuulu kouluun. Uskovaiset voivat sitten keskenään mennä palvomaan sitä jumalhahmoa mitä haluavat, mutta kouluun se ei kuulu.

Vierailija
14/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulun juhlaa ei voi pitää koulussa ja kirkon juhlaa kirkossa? Olen itse käynyt kouluni 80-luvulla ja silloinkin oli erikseen kirkko, josta sai jäädä luvan kanssa pois. Nyt meuhkataan, niin kuin tuo olisi joku uusi asia? Ja jonkun ulkopuolisen syy.

Opettajat on väsyneitä joulujuhlan järjestämiseen, kun siihen tarvitaan ohjelmaa. Homma on kätevästi ulkoistettu kirkolle, jossa toki oppilaat saavat esiintyä uskonnollisissa kuvaelmissa, mutta ohjelma on siis läpeensä uskonnollinen.

Vierailija
15/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten koulussa on tapana, että ylä-asteella koululainen saa itse valita. Tai siitä tulee wilma-viesti ja vanhempi vastaa kumpaan juhlaan lapsi osallistui. Meillä käytännössä lapset valitsi itse. Eikä kukaan heitä mennyt kirkkoon.

Mitä juhlaohjelmaa lapsillesi oli sillä aikaa, kun muut oli joulujuhlassa kirkossa?

16/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ala-asteella 80-luvulla koko koulun yhteinen joulujuhla järjestettiin kaupungintalon juhlasalissa. Siellä oli sekä kristillisiä että pakanallisia ohjelmanumeroita ja yhteislauluja.

Ohjelmanumeroista muistan selvästi mm. joulukuvaelman (siis Jeesuksen syntymä Betlehemissä), Tiernapojat, toisaalta tonttutanssi sekä näytelmä metsäneläinten pakanallisesta joulunvietosta.

Yhteislauluja oli aina Enkeli taivaasta -virrestä Soihdut sammuu -pakanalauluun. Pakanallisia joululauluja oli enemmän kuin kristillisiä.

Erilaiset katsomukset olivat siis iloisesti sekaisin eikä kukaan tietääkseni valittanut. Jos ei halunnut osallistua johonkin yhteislauluun, kukaan ei pakottanut.

Sellaista suvaitsevuutta kaivattaisiin nykyäänkin!

Vierailija
17/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkot kumisee tyhjyyttään joka jumalanpalveluksen aikaan kun tapauskovaiset vanhemmat lapsineen eivät siellä käy. Nyt yhtäkkiä onkin niin halvatun tärkeätä että koulu vie pennut kirkkoon. Viekää itse, vaikka joka viikko. Kirkkokin kiittäisi kun antaisitte runsaat almut kolehtiin afrikkalaisille lähetettäväksi.

Vierailija
18/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pidetään joulujuhla salissa ja käydään vaan erikseen joulukirkossa eikä nimitetä sitä käyntiä joulujuhlaksi.

Minä takia oppilaiden ja opettajien työajalla on mitään kirkkokäyntejä? Haluatteko oman työpaikan kanssa mennä kirkkoon joka joulu ja pääsiäinen? Etkö? Miksi oppilaiden ja opettajien pitäisi? Kirkkoon pääsee kyllä joka viikko jumalanpalveluksiin ja muihin tapahtumiin. Miksi perheet eivät käy niissä?

Vierailija
19/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on jo edistystä, minun aikaan ei kysytty vanhemmilta. Mutta edelleen vanhemmat voivat siis pakottaa jopa teinin kirkkoon, eikä teinin uskonnollista vakaumusta kunnioiteta jos vanhemmat ei sitä kunnioita. :( Mikä on ikävää, koska kaikilla ei todellakaan ole niin hyviä vanhempia, että kysyisivät lapsilta kumpaan he haluavat.

Vierailija
20/159 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Meillä ala-asteella 80-luvulla koko koulun yhteinen joulujuhla järjestettiin kaupungintalon juhlasalissa. Siellä oli sekä kristillisiä että pakanallisia ohjelmanumeroita ja yhteislauluja.

Ohjelmanumeroista muistan selvästi mm. joulukuvaelman (siis Jeesuksen syntymä Betlehemissä), Tiernapojat, toisaalta tonttutanssi sekä näytelmä metsäneläinten pakanallisesta joulunvietosta.

Yhteislauluja oli aina Enkeli taivaasta -virrestä Soihdut sammuu -pakanalauluun. Pakanallisia joululauluja oli enemmän kuin kristillisiä.

Erilaiset katsomukset olivat siis iloisesti sekaisin eikä kukaan tietääkseni valittanut. Jos ei halunnut osallistua johonkin yhteislauluun, kukaan ei pakottanut.

Sellaista suvaitsevuutta kaivattaisiin nykyäänkin!

Naurettava termi tuo pakanalaulu. Kyseessä ovat suomalaisen lauluperinteen rakastetut klassikot, kuten Soihdut sammuu tai Joulupuu on rakennettu, Arkihuolesi kaikki heitä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi