Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet on outo juttu. Muutuin ihan toiseksi

Vierailija
08.11.2019 |

40 vuotta elämästäni olin kiinnostunut mieheistä ja seksistä. Nyt kaikki sen laatuiset halut ja ajatukset kaikkosivat kuin tuhka tuuleen. Vaikka tulisi vastaan kuinka komea mies tahansa tai oma mies kuinka yrittäisi kehua ja houkutella, mä olen ihan immuuni. Ei tunnu miltään.
Onko muilla tällaista? Onko tämä nyt pysyvä olotila vai väliaikaista?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormoonit meitä ohjaa. Samahan se oli lapsena. Ei silloinkaan ollut seksihaluja.

Itselläkin meni halut täysin kun vaihdevuodet alkoivat vähän yli 50v. Muutkin oireet oli niin pahoja(yöunet hävisi kokonaan, hirveät kuumat aallot yötä päivää, jatkuva virtsatietulehduksen tunne, kirvely, limakalvojen kuivuminen, ärtyneisyys, pohjaton väsymys ym) että jouduin turvautumaan hormooninkorvaus hoitoon. Oireet hävisivät parissa viikossa ja halutkin palautuivat. Nyt 5v mennyt hormooneja popsien. Keväällä aijon lopettaa käytön ja katson palaako oireet. Toivottavasti eivät. 

Yhtä paljon haluja lapsena on kuin aikuisenakin, vaikka silloin ei halua mennä vielä sänkyyn kenenkään kanssa.

Vierailija
62/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suhtaudun vaihdevuosiini ja oireisiin uteliaisuudella kehon toimintoja kohtaan. On ollut hikoilua, kuumia aaltoja yms mutta ne on olleet mulle ok, koska kehoni on ystäväni. En ole käyttänyt enkä käytä korvaushoitoja. Ihan hyvin menee. Välillä on masentunut ja ollut toivoton olo, mutta silloin annan itselleni aikaa ja ymmärrystä.

Lievät esioireet kuvittelin että kestän ne mutta ne sitten pahenivat ihan sietämättömiksi. Jos tulee stressaavaa elämäntilannetta niin varsinkin silloin ne pahenevat. Työelämä ja/tai jatkuva opiskeleminen niin saa oireet pahemmiksi. Ei silloin jos on oloneuvoksena eikä tarvitse mitään suorittaa tai jos on helppo työ. 

En tiedä oletatko, että olen oloneuvos tai helpossa työssä, kun hyväksyn ja pärjään vaihdevuosieni kanssa? Olen erittäin vaativassa asiantuntijatehtävässä, jossa paljon tiukkaa aikataulua ja painetta. Olen kokouksissa lehahtanut punaiseksi ja hiki noussut kasvoille ja niskaan. En ole sen antanut haitata, jolloin se ei haittaa muitakaan. Minulla alkaa olla jo varsinaisetkin oireet ohi ja ihan hyvin on mennyt. Helppoa ei aina, mutta en halua ottaa vieraita hormoneja elimistööni. Mutta ettei synny väärinkäsityksiä, mulle on tietysti ihan ok, jos joku niitä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja naisethan ei ole hormoniensa vietävinä. Ensin kuukautiskierron ja sitten sen loppumisen. Muuttaa näemmä ihan luonnettakin.

No ei kuitenkaan sen enempää kuin miehiäkään. Ja miehilläkin on "menopaussi".

Vierailija
64/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavin oire on mielestäni tajuton väsymys.

Vierailija
65/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosissa ei tunnu hyviä puolia olevan.

Mutta sentään yksi: suora tukkani on muuttunut kiharaksi.

Vierailija
66/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja naisethan ei ole hormoniensa vietävinä. Ensin kuukautiskierron ja sitten sen loppumisen. Muuttaa näemmä ihan luonnettakin.

Miehillä on ihan yhtä paljon aivoihin vaikuttavaa hormonitoimintaa kuin naisilla, mutta yhteiskunta on rakentunut niin että miesten hormonisekoilu on normaalia, joten sitä ei panna merkille. Naisten "hormonaalisuus" on sitten häiriöksi tai hassua.

Niinpä. Kaikki mitä miehet tekee pidetåän normaalina.

Hormonit ohjaa miestå paljon enemmän kuin naisia. Miettikää vaikka sitå koko elämän jatkuvaa p.i.llun peråssä vinkumista. Ihan hormoneista johtuu ja sumentaa miehen mielen ja järjen.

Vierailija
67/86 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea näiden seksillä rehvastelijoiden juttuja kun mielestäni se on yksityisasia, kuinka monta kertaa jne. onko sitä vai ei niin mitä se muille kuuluu. Onko se naiminen joku saavutus tai rahvastelun aihe niin joillekkin näyttää olevan. Ja nämä naisten emätin voide mainokset telkkarissa ärsyttävät niin että kaikille pitää olla kuivaan putkeen voidetta että elämä luistaa. Miehille ei mitään alapää voidetta mainosteta. 

Päin vastoin. Vagisan yms mainokset on juuri oikein. Koskeehan asia elämän aikana yli puolta väestöstä ja ei se voide ole pelkästään seksin sujumisen vuoksi vaan ihan oireenmukaista helpottavaa hoitoakin varten.

Ja mainostetaanhan miehille kondomeja ja eturauhasvaivaivoihin apuja tvssä. Eikö ne haittaa?

Kummallista että jotakin osaa kehosta pitäisi vieläkin vuonna 2019 piilotella kun ottaa vielä huomioon että kaikki maailman ihmiset ovat sieltä lähtöisin.

Vierailija
68/86 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka voi olla noin??? Miltei kaikissa avauksissa täällä vaihdevuosi-ikäisillä naisilla on nuoret rakastajat ja saman ikäiset miehet haukutaan suunnilleen hevon kuuseen. Miten tuo kuvio onnistuu, jos haluja ei enää ole lainkaan. Ihan uteliaisuudesta kysyn vähän yli 20-vuotiaana naisena.

Olemme 7-kymppinen pari ja yhdessä oltu 50 vuotta. Vaikka kaikki hormonit ajettiin syövän vuoksi alas, niin edelleen haluan ja saan ja mies ei ole vielä apukeinoja tarvinnut. Liikumme kohtuullisesti ja emme ole ylipainoisia.

Täällä on aina kirjoitelleet ne, joilla on valittamista, joten kritiikillä lukekaa.

Vierailija
69/86 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormoonit meitä ohjaa. Samahan se oli lapsena. Ei silloinkaan ollut seksihaluja.

Itselläkin meni halut täysin kun vaihdevuodet alkoivat vähän yli 50v. Muutkin oireet oli niin pahoja(yöunet hävisi kokonaan, hirveät kuumat aallot yötä päivää, jatkuva virtsatietulehduksen tunne, kirvely, limakalvojen kuivuminen, ärtyneisyys, pohjaton väsymys ym) että jouduin turvautumaan hormooninkorvaus hoitoon. Oireet hävisivät parissa viikossa ja halutkin palautuivat. Nyt 5v mennyt hormooneja popsien. Keväällä aijon lopettaa käytön ja katson palaako oireet. Toivottavasti eivät. 

Yhtä paljon haluja lapsena on kuin aikuisenakin, vaikka silloin ei halua mennä vielä sänkyyn kenenkään kanssa.

Lapsena ei taida olla pakottavaa tarvetta laueta.  

Vierailija
70/86 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosi-ikäisen naisen haluttomuus on pysyvä olotila ja hyvä niin. Niin kauan, kun nainen voi tulla luonnollisesti raskaaksi, hänellä olisi hyvä olla jonkinlaista halukkuutta edes muutaman kerran vuodessa. Vaihdevuosi-ikäinen ja sitä vanhempi nainen ei tarvitse seksiä mihinkään. Vanha nainen on hedelmätön ja hän ei voi tulla enää raskaaksi. Seksin harrastaminen vanhan naisen kanssa on täysin hukkaan heitettyä aikaa. Aina voi hoitaa koiraa, kissaa, puutarhaa tai lukea kirjoja tai katsella televisiota. Seksuaalinen haluttomuus kertoo, koska on aika lopettaa seksielämä. Mies voi alkaa käydä vieraissa tai hankkia nuoremman rakastajan.

Vierailija
71/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki emätinvoidemainokset pitäsi kieltää lailla! Ällöttää katsoa näitä Vagisan yms. mainoksia "emättimen kuivuuteen". Kyllä menee ruokahalu, kun harmaahiuksiset, vanhat harput pyörivät kuvissa!

Vaihdevuosi-ikäisten ja vanhojen naisen ympärillä pyörii miljardien hormonibisnes. Lääketeollisuus purkittaa kalliita hormoneja ja  myrkkyjä. Vanhat naiset ostavat näitä isolla rahalla. Vaihdevuosi-ikäiset naiset syövät vuosikausia hormoneja ja rasvaavat alapäätään hormoneilla.

Jos seksi ei enää onnistu, niin ei tarvitse harrastaa seksiä! Mies saa seksiä nuoremmilta. Jos joku haluaa ostaa vanhojen naisten emätinrasvoja, niin menkööt itse apteekkiin. Ällöttävillä mainoksilla ei tarvitse pilaa muitten ihmisten televisionkatselua!

Vierailija
72/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosi-ikäisen naisen haluttomuus on pysyvä olotila ja hyvä niin. Niin kauan, kun nainen voi tulla luonnollisesti raskaaksi, hänellä olisi hyvä olla jonkinlaista halukkuutta edes muutaman kerran vuodessa. Vaihdevuosi-ikäinen ja sitä vanhempi nainen ei tarvitse seksiä mihinkään. Vanha nainen on hedelmätön ja hän ei voi tulla enää raskaaksi. Seksin harrastaminen vanhan naisen kanssa on täysin hukkaan heitettyä aikaa. Aina voi hoitaa koiraa, kissaa, puutarhaa tai lukea kirjoja tai katsella televisiota. Seksuaalinen haluttomuus kertoo, koska on aika lopettaa seksielämä. Mies voi alkaa käydä vieraissa tai hankkia nuoremman rakastajan.

'

Nuoriltakin (alle 30v) joudutaan poistamaan kohtuja ja munasarjoja lääketieteellisistä syistä. Ei heidän seksuaalisuus siihen lopu! Lähiomaiselle käynyt näin.

Vierailija
73/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Itse olen 51 ja nyt on seksihalut korkeimmillaan. Meillä toimii seksi ihanan hyvin. Olen siis onnen kukkuloilla ja mieheni myös. Huh huh.

Vierailija
74/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko käyttäneet hormonikorvaushoitoa?

En mä ole. Söin viimeksi pillereitä 20-30 vuotiaana.

ap

Eihän ehkäisypillerit ja hormooninkorvaushoidot ole ollenkaan sama asia.

Se on hormoni, ei hormooni. Makaroni ei ole makarooni, eikä mormoni mormooni.

Vierailija
75/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän hormoonikorvaushoitoa. V*tutus hävis, samoin hikoilut, unen laatu parani, iho ja hiukset voi hyvin, ja mikä tärkeintä niin seksihalut palasivat. Voisin olla jalat levällään koko ajan. Mies ei ole yhtään pahoillaan:)

Sukurasituksesta riippuen, osalla tulee syöpä hormonikorvaushoidoista.

Vierailija
76/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin oli lapsena sillä lailla seksuaalisia haluja, että itsetyydytin pienestä asti. Ei nyt tietenkään mitään jonkun toisen kanssa.

Vierailija
77/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53 v. Vaihdevuodet ohitettu jo vähintään kolme vuotta sitten. Koko ajan on seksihaluja ollut. Limakalvojen kuivumista pelkäsin, ja onhan ne hieman "vähävetisemmät", mutta olinkin aiemmin jopa turhankin märkä, joten homma toimii edelleen ilman liukasteita ja hormonihoitoja. Kovin on yksilöllisiä nämä. Pahimpana vaihevuosissa minulla oli jonkin asteista masennusta, ikään kuin maailmasta olisi kadonnut värit. Tajusin sen vasta jälkeenpäin, kun maailma alkoi taas näyttämään kiehtovalta ja samalla verikokeista nähtiin, että vaihdevuoteni olivatkin jo ohi. Kuukautisia ei ollut ollut enää pitkään aikaan, koska käytin hormonikierukoita viitisentoista vuotta. Kuukautisten muuttumisesta ei siis asiaa pystynyt päättelemään.

58 v, nyt tänä vuonna näyttää lopullisesti hävinneen kuukautiset. Kuumia aaltoja on ollut n kahden vuoden ajan, nyt hävinneet. Seksuaalisuudessa ei kyllä mitään noin suuria muutoksia, oma mies on yhtä innostava kun meillä silmät arjessa yhteen sattuvat innostuu molemmat... Silloin selkeimpien suurimpien hormonimuutosten aikaan tuli välillä ärsyyntynyt olo ja jonkun kerran kynnys hermostua madaltui mutta nuokin vain muutamia kertoja jotka huomasin. Väsymystä ja valvomista, yöhikoilua oli myös viimeisen vuoden aikana silloin tällöin joitakin kertoja muttei jatkuvaa. Hormonit ei ole minua heilutelleet aiemminkaan elämässä hirveästi, eniten varmaan heti synnytysten jälkeen hetkellinen muutos tehnyt itkuherkemmäksi jne - olisko tuossa joku korrelaatio: jos nuorempana olet hyvin herkkä hormonimuutoksille (pms...) vaikuttaa ne myös vaihdevuosissa sinuun enemmän? 

Vierailija
78/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän hormoonikorvaushoitoa. V*tutus hävis, samoin hikoilut, unen laatu parani, iho ja hiukset voi hyvin, ja mikä tärkeintä niin seksihalut palasivat. Voisin olla jalat levällään koko ajan. Mies ei ole yhtään pahoillaan:)

Sukurasituksesta riippuen, osalla tulee syöpä hormonikorvaushoidoista.

Syöpäriski lienee pienempi asia kuin jatkuvat vaivat ja tuskat.

Vierailija
79/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tunne. Aika vapauttavaa.

Toisaalta kyllä. En tiennytkään, että ne hormonit oli niin voimakas ja orjuuttavakin asia. Oviksen aikoihin olin aina ihan pistoksissa.  Nyt tuntuu niin tyyneltä ja rauhalliselta. Seesteiseltäkin.

Miltäs miehestä tuntuu?

Vierailija
80/86 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani en ihmettele enkä syyllistä miehiä jotka vaihtaa nuorempaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi