Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Mun työpaikalka ne entiset ylipainoiset ovat nyt siinä kunnossa, että liikkuisivat eteenpäin helpommin pyörien kuin kävellen. Kahden ihmisen levyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi lähes kaikki urheilu viedään maksukanaville, ettei ihmiset vain saisi mitään virikkeitä liikuntaan ja kansa huutaa "kuinka urheilijoita lähetetään verorahoilla kisaturisteiksi".
Vitsi se on huonokin vitsi. Kuvitteletko, jotta sohvaperunat lähtee lenkille jos telkusta tulekaan potkupalloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta oli lehdessä että suomessa harrastetaan enemmän liikuntaa kuin missään maailmassa. Kaikkialla ei ole edes aikaa moiseen. Syy löytyy ruokapöydästä, ei liikunnasta. Me kuvitellaan syövämme terveellisesti. Suomessa ei edes ravintolasta saa kunnon kasvisruokaa koska sitä ei osata tehdä. Meidän lautaset on puolet isompia kuin vaikka ranskassa. Me syödään maailman eniten karkkia suklaata ja leivonnaisia eikävain vähän vaan isoja annoksia. Me ollaan ruoan suhteen tietämättömiä ja yksinkertaisia. Lopputuloksen näkeemm. tuosta tilastosta. Meillä on myös maailman eniten autoimmuunisairauksia ja osteoporoosia, miksi? Syy löytyy ravinnosta.
Tämä kommenttini varmasti työntää herneitä ihmisten mentiin ihan kunnolla.
Yksi ongelma on se, että Suomessa ruoka on pahaa. Me kun niin "tykätään" mauttomasta ruoasta. Ja sitten ihmiset vetää herkkuja kompensoidakseen karuja ruokakokemuksia.
Esimerkiksi siellä Ranskassa, johon nyt niin kovasti Suomea halutaan verrata, on ruoka maukasta ja erittäin hyvää. Sama Italiassa ja Espanjassa. Ruoka on oikeasti hyvää.
Tämä näkyy erityisesti lasten ruokailussa. Suomessa nirsoillaan ja vingutaan ruokailun aikana. Ranskassa ja Italiassa ei.
Hassua sinänsä, että ne nirsot suomalaislapsetkin syövät nirsoilematta ranskanlomallaan.Tämä näkyy jo pilttiä syövissä lapsissa.
Itsekin maistoin ranskalaista vauvanruokaa kun kylässä käynyt kaveri ihmetteli vauvansa hyvää ruokahalua. No se vauvanruokahan maistui ihan hyvälle.
Lapsen äiti tosin vähän hermostui kun saatiin selville mitä kaikkea siinä soseessa oikein oli. Ei kuulemma ollut vauvalle sopivaa ruokaa. Sen jälkeen piti alkaa keittämään ja soseuttamaan perunoita ja porkkanoita, ja vauva jatkoi samaa nirsoilua kuin kotonaan.
Samoja ajatuksia. Tosin omat lapseni ovat nirsoja, vaikka olen aina tarjonnut kaikkea mahdollista. Kuitenkin tuo että Suomessa pääsääntöisesti ruoka on niin mietoa, että siitä ei synny mitään makukokemusta edes, sitten sitä syödään paljon että saadaan se hyvän olon tunne määrästä, kun sen pitäisi tulla mausta. Hyvän makuista ruokaa riittää pienempikin määrä. Lisäksi Suomessa on aivan huippuunsa viritetty teollisuus, joka syytää markkinoille jatkuvasti uusia makuja karkeista, jugurteista, jäätelöistä, vanukkaista ja eineksistä. Sitten ne kaikki uutuudet täytyy toki kaikki kokeilla. Ja jokaista jäätelömakua hehkutetaan kuin jotain taivaan ihmettä.
Itse söin tänään uunissa paahdettuja perunoita, punakampelaa salsa verdellä, punakaalisalaattia oliiviöljyn ja balsamikon kanssa ja jälkiruoaksi suklaakakkupalan kermavaahdolla. Nyt ei tarvi sitten juosta kauppaan haalimaan uusia karkkeja, jäätelöitä ja vanukkaita. Ne ei maistuisi miltään tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta oli lehdessä että suomessa harrastetaan enemmän liikuntaa kuin missään maailmassa. Kaikkialla ei ole edes aikaa moiseen. Syy löytyy ruokapöydästä, ei liikunnasta. Me kuvitellaan syövämme terveellisesti. Suomessa ei edes ravintolasta saa kunnon kasvisruokaa koska sitä ei osata tehdä. Meidän lautaset on puolet isompia kuin vaikka ranskassa. Me syödään maailman eniten karkkia suklaata ja leivonnaisia eikävain vähän vaan isoja annoksia. Me ollaan ruoan suhteen tietämättömiä ja yksinkertaisia. Lopputuloksen
näkeemm. tuosta tilastosta. Meillä on myös maailman eniten autoimmuunisairauksia ja osteoporoosia, miksi? Syy löytyy ravinnosta.Muuten olet oikeassa, mutta autoimmuunisairaudet ei liity ruokavalioon juuri mitenkään. Isoisälläni oli suolistosairaus, jota pidetään elintapasairautena, mutta eihän siihen aikaan kun hän eli edes ollut mitään einesruokia ja kuvista päätellen terveen näköinen hoikka mies. Teki myös raskasta fyysistä työtä kuten ihmiset tuohon aikaan teki. Kuoli valitettavasti sairauteensa, koska ei ollut kunnon hoitoa olemassa vielä hänen aikanaan. Suorastaan törkeetä syyttää sairaita ihmisiä niiden sairauksista.
Autoimmuunisairaudet johtuvat nimenomaan väärästä ja sopimattomasta ravinnosta.
Sellaisia tutkimuksia tosiaan on viimeaikoina julkaistu, joissa ruokavaliolla ja varsinkin suolistobakteereilla on suuri merkitys autoimmuunisairauksien puhkeamiseen ja oirekuvaan.
Olen itse saanut 20 v sitten MS-diagnoosin ja seuraan siksi sairauksiin liittyvää uutisointia ja tutkimuksia.
Huomasin itse jo 15 v sitten, että ruokavaliolla on iso merkitys voinnilleni. Varsinkin liha ja maitotuotteet pahentavat oireitani selvästi. Olen voinut paljon paremmin sen jälkeen kun jätin ne pois ruokavaliostani. Myös sokeri vaikuttaa vointiini yllättävän paljon.
En ole koskaan ollut yhtä huonossa kunnossa kuin silloin kun käytin runsaasti maitotuotteita. Silloin oli muotia syödä rahkaa ja viiliä ja minäkin tietysti niitä söin terveysväittämien tähden.
Aluksi ajattelin, että ruokavalion ja terveyden yhteys oli vain sattumaa, mutta kun se sattuma toistui riittävän usein, aloin uskomaan että kyseessä on jotain muuta kuin sattuma.
En väitä, että "näin syömällä paranee MS:stä". Väitän, että minulle sopii tällainen ruokavalio. Jollekin toiselle voi sopia joku toisenlainen ruokavalio. Ehkä olen vain jotenkin allerginen maidolle, lihalle ja sokerille ja se oireilee rikkomalla hermostoa.
Suurin osa ihmisistä näyttäisi sietävän niitä oikein hyvin.
En hirveästi ole puhunut näistä kenellekään, sillä moni näyttää loukkaantuvan kokemuksistani.
Olen lihaksikas, joten olen ylipainoinen. Ei haittaa. T. Nainen 31 v
Suomessa lapset saavat ensimmäisen puhelimensa (älypuhelin) keskimäärin silloin, kun menevät ekaluokalle kouluun, eli 7-vuotiaana.
Norjassa lapset saavat puhelimen keskimäärin vasta 10-vuotiaana, eli 3 vuotta myöhemmin. Se on 3 vuoden ero on TODELLA paljon tuossa iässä!
Voisiko tuolla olla mitään vaikutusta esim. alakouluikäisten lasten liikkumiseen? Sekin tiedetään melko hyvin, että lapsuuden liikuntatottumukset vaikuttavat yllättävän paljon liikuntaan suhtautumiseen ja sen määrään myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet. Hyi helvettimitä ihramahoja!
Kävelen päivittäin työmatkallani paikallisen lukion ohi ja siinä tulee nähtyä nuorisoa mennen ja tullen. Olen kiinnittänyt huomiota, että nykyisin monilla nuorilla miehillä on tosi naisellinen ja pyöreä "rasvapylly". Ei siis sporttisen lihaksikas, vaan iso löllöpylly kuten rehevämmillä tytöillä ennen vanhaan. Joillakin pojilla jopa lantio levenee vyötäröltä naismaisesti.
Nykyään miehet vaan pukeutuvat tiukkoihin housuihin, niin tuo näkyy. Kyllä leveälanteisia miehiä (ja kapealanteisia naisia) on ollut aina. Se on ihan normaalia, ihannevartalo on aika harvinainen varsinkin Suomessa.
Mielestäni "kehopositiivisuus" on vähän huono juttu tässä tilanteessa, vaikka tottakai ajatuksena samaan aikaan positiivinen.
Enemmän pitäisi markkinoida liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja.
Valitettavasti en voi mitenkään uskoa tuota lukua. Olen työskennellyt vuosia kaupan alalla asiakaspalvelutehtävissä, hoitoalalla aikuisten ihmisten parissa, sosiaalialan tehtävissä jne. Olen nähnyt suuria määriä ihmisiä jatkuvasti töissä. En voi allekirjoittaa.. lihavia näkyy yllättävän vähän.
Vierailija kirjoitti:
En tunne kuin pari ylipainoista ihmistä, miten mahdollista?
Liikut hoikkien, liikunnallisten ihmisten seurassa? Vai olet itsekin pullukka, ja näet muidenkin ylipainon normaalipainona?
Vierailija kirjoitti:
Jätin leivän (viljat) pois ja enää 4-5 kg ylipainoa. =D=D
Kai nyt jokainen ymmärtää että kun ravinnosta jättää kaloreita pois niin laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet. Hyi helvettimitä ihramahoja!
Väestötutkimusten mukaan Suomessa vyötärölihavuus on naisilla yleisempää kuin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kyllä on tapahtunut.
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Olen kuitenkin aivan ylipainoisen rajamailla (!).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Eihän tuota roskaa kenenkään ole pakko syödä, valinta on täysin vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kyllä on tapahtunut.
Juuri tänä kesänä oltiin terassibileissä kaveriporukalla ja parikin naista taivasteli että olenpa hoikka (en ole varma tarkoittivatko he sitä positiivisessa mielessä).
Olen kuitenkin aivan ylipainoisen rajamailla (!).
Porukassa oli yksi nainen jota voisi pitää hoikkana, kaikilla muilla oli selkeästi ylimääräistä, ja minä olin ainoa mies jolla ei selkeästi ollut mahaa. Porukka ihan tavallista, duunarista valkokaulustyöläiseen ja yrittäjään.
M/38
Maailman lihavimmat ihmiset asuvat tyynenmeren saarilla, jonne on tullut länsimainen pikaruoka glyfosaatteineen, maissisiirappeineen, aspartaameineen yms lisäainemyrkyillä höystetty ultraprosessoitu teollinen ravintoköyhä ihmisen suolistolle äärimmäisen epäsopiva ruokavalio.
Ennen olivat laihoja ja terveitä.Elintarviketeollisuus kyllä tietää, että esim glukoosimaissisiirappi on äärimmäisen huono lihottava ja ruuan addiktiota lisäävä aine, mutta koska rahallinen profitti ennen terveyttä on arvopohja niin siitä kärsivät kaikki länsimaisen ruokavalion kansakunnat.
Ratkaisu on helppo: mahdollisimman luomu lähiruoka ja liikunnan radikaali lisääminen kouluihin ja työpaikoille. Mutta ei tule tapahtumaan, koska bisnes on bisnes ja terveys on vain terveys.
Joo elintarviketeollisuuden vika, että ihmiset on lihavia. Kyllä nyt yhteiskunnan täytyy puuttua tähän ongelmaan ja lisätä liikunnan määrää radikaalisti kouluihin ja työpaikkoihin. Hohhoijaah, missä yksilön vastuu? Japanissa ei ole lihavia, koska siellä on sosiaalinen paine olla hoikka ja ylipainoinen on alempaa kastia. Siitä johtuu, että ihmiset siellä tekee oikeita valintoja elintapojen suhteen. Joku läskivero tänne pitää saada, verotuloja tulisi valtavasti.
Ilmankos palstalla tulee paljon alapeukkua aina, kun joku lataa totuuksia ylipainosta ja etenkin miehen suhtautumisesta naisen ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni "kehopositiivisuus" on vähän huono juttu tässä tilanteessa, vaikka tottakai ajatuksena samaan aikaan positiivinen.
Enemmän pitäisi markkinoida liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja.
Mun mielestä kehopositiivisuus ei sovi lihavuuteen ollenkaan. En tarkoita, että omaa lihavaa kroppaansa pitäisi inhota tai itseään ei saisi rakastaa sellaisena kuin on, mutta mun mielestä kehopositiivisuus ei jotenkin vain sovi lihavuuden eikä ylipainon yhteyteen. Mun mielestä kehopositiivisuus on ennemminkin sellaisia kehon ominaisuuksia varten, jotka eivät ole terveydelle vaarallisia eivätkä haitallisia ja joihin ei voi itse vaikuttaa. Kuten esim. kun eilen uutisoitiin Iltalehdessä pienikokoisesta, n. 150-senttisestä naisesta ja siinä uutisjutun yhteydessä käytettiin sanaa kehopositiivisuus. Juuri tuollaisiin ominaisuuksiin liittäisin itsekin kehopositiivisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehistä 71% on ylipainoisia.
Joo järkkyä. Pistetään kymmenen miestä riviin niin vain kolme heistä EI ole ylipainoista. Ei oo ihme että syntyvyys laskee kun miehillä on isommat tissit jo kun naisilla... Ja miesten lihavuus laskee myös testotasoja.
Naisista on onneksi vain 68 pinnaa ylipainoisia...
Kehopositiivisuus ei ole vain hyvä asia, laihduttamisessa onnistuneet saavat muilta ylipainoisilta paljon p*skaa niskaan. Sain itse tiputettua noin 15 ylimääräistä kiloa pois ja huomasin miten paljon tämä herätti pahaa verta ylipainoisten joukossa. Huomasi tässä ainakin sen ketkä ovat oikeita ystäviä, jatkan elämääni sitten hoikkien kanssa.
Mistä ihmeestä noi luvut lasketaan? Ihan jokaisen suomalaisen paino, mutta missä iässä? Ja norjalsisitakin melki 50% ylipainoisia, ei mitenkään pidä paikkaansa, ovat järjestään urheilullisen hoikkia ja ruotsalaiset samoin. Enkä mitenkään Usko, että yli 60% suomalaista ylipainoisia, vauvasta vanhuksiin?