Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavien kanssa on mahdotonta keskustella aiheesta, jos ovat päättäneet kieltää todellisuuden. Sama kuin uskovaiset. Se on ihan yksi ja sama mitä faktoja ja tutkimuksia lyö pöytään, kun ei semmoisten ihmisten psyyke kestä todellisuutta.
Mitä faktoja ja tutkimuksia sulla on lyödä pöytään, että Jumalaa ei olisi olemassa?
Mitä faktoja ja tutkimuksia sinulla on löydä pöytään, että lentävää spagettihirviötä ei olisi olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuota vaarallisen vyötärönympäryksen rajaa pitää jonain punaisena viivana vasta, niin ei herranen aika mitä siitäkin seuraa? Naisilla raja on mitä JOPA 80-90cm? Ja miehillä 100?!
Jos naisella on vyötärö paljoa yli 70 cm niin silloin kehossa on läskiä liikaa. Samaten miehillä jos ollaan alle sen METRIN niin ei vai syytä huoleen vaikka BMi on vähän yli 25 koska on vähäsen lihaksia vai?
Rasvaprosentin pitäisi miehellä olla alle 20 ja naisella keskimäärin 25. Näitä lukemia lähellekään ei päästä tässä maassa kun vasta metabolisen oireyhtymän merkkejä (kuten alert alert vtörärönympärysrajat) pidetään huolestuttavina.
Siis mun vyötärö on keskipituisena naisena 65cm ja SILTI mulla on läskiä kehossa ylimäärin. BMi 23.
Kannattaa oikeasti herätä näissä asioissa eikä tuudittautua siihen että hei mulla on vaan 90 senttiä toi vyötärö :/
Aavistuksen kyseenalaistan tuota yli 70cm vyötäröiden lihavuutta sillä että on olemassa myös laatikkomallin hoikkia naisia, joille sitä vyötärökurvia ei laihtumallakaan tule. Äitini on juuri tällainen pitkäraajainen laiha nainen, jonka keskivartalo on suora pötkö hartioista lantioon.
Ylipaino alkaa olla niin tavallista että ihmisen tärkein työkalu (oma silmä) ylipainon hahmottamiseen on sokeutunut. Nykyään pelätään niin kovasti syömishäiriöiden kehittymistä, ettei uskalleta mennä alasti peilin eteen ja katsoa sitä omaa kehoa ilman turhia päänsisäisiä draamailuja. Ideaalipainossa ihmisellä ei ole makkaroita kun hän seisoo. Kylkiluiden pitäisi tuntua kevyellä painamisella nahan läpi. Vatsa voi pömpöttää, mutta ei pöhöttää turpeana housunkauluksen yli. Terveen ihmisen pitäisi päästä tukea ottamatta kyykkyyn ja takaisin seisaalleen hengästymättä. Eihän sitä ole mukava ajatella kun ihmiset alkavat olla kaukana ideaalipainoistaan, mutta ihmisen eläimenä kuuluisi olla ennemmin hoikka, notkea ja nopea kuin sitä mitä meistä suurin osa meistä nykyään on. Etenkin ihmisten liikkuvuuden surkeus huolestuttaa. Jos ei pysty tekemään tavallista kyykkyä kolmekymppisenä, miten ajattelee pääsevänsä itsenäisesti penkistä ylös vanhuksena?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuota vaarallisen vyötärönympäryksen rajaa pitää jonain punaisena viivana vasta, niin ei herranen aika mitä siitäkin seuraa? Naisilla raja on mitä JOPA 80-90cm? Ja miehillä 100?!
Jos naisella on vyötärö paljoa yli 70 cm niin silloin kehossa on läskiä liikaa. Samaten miehillä jos ollaan alle sen METRIN niin ei vai syytä huoleen vaikka BMi on vähän yli 25 koska on vähäsen lihaksia vai?
Rasvaprosentin pitäisi miehellä olla alle 20 ja naisella keskimäärin 25. Näitä lukemia lähellekään ei päästä tässä maassa kun vasta metabolisen oireyhtymän merkkejä (kuten alert alert vtörärönympärysrajat) pidetään huolestuttavina.
Siis mun vyötärö on keskipituisena naisena 65cm ja SILTI mulla on läskiä kehossa ylimäärin. BMi 23.
Kannattaa oikeasti herätä näissä asioissa eikä tuudittautua siihen että hei mulla on vaan 90 senttiä toi vyötärö :/
Kannattaa myös ottaa huomioon että ihmiset on eri mallisia. Mun vyötärönympärys on noin 70-72 cm ja bmi 22. Mää vaan satun oleen vähän tasapaksumpi vartaloltani. Mutta joo, oon kyllä muuten sun kanssa samaa mieltä, että ei voi laskee pelkästään sen varaan että kunhan vyötärönympärys on alle rajan, kaikki on hyvin. Tosin naisilla raja taitaa olla 80 cm, ei 90.
Vierailija kirjoitti:
Rasvan määrä on oleellinen, ei sentit. Kiva humble brag siitä, että sulla on siro keho, mutta oma vyötärönympärykseni on ollut alipainoisena ja sen vuoksi vakavasti sairaana yli 70. Eikä sillä ole pituuden kanssa tekemistä.
Mutta hienoa, että pääsit pätemään vyötärölläsi ja dissaamaan muita. Kannattaa muistaa, että vaikka ylipainon tuomat ongelmat ovat kansanterveydellisesti isot, tuolla on tänäkin päivänä myös niitä, jotka laihduttavat tukanlähtöön, amenorreaan ja osteoporoosiin asti. Eivätkä silti välttämättä saavuta sun 65 cm:si.
AIKUISTEN karkin syönti aiheuttaa tämä ylipainon. Kasvava ja liikkuva lapsi kestää vielä yhden karkkipäivän viikossa. Insuliiniresistenttinen aikuinen turpoaa kuin pullataikina kun on karkkipussi harvasen päivä käsilaukussa. Ei ulkomailla ole edes karkkikatuja ja kauppojen namuhyllyt on pienempiä ja selvästi lapsille suunnattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti herätä näissä asioissa eikä tuudittautua siihen että hei mulla on vaan 90 senttiä toi vyötärö :/Kannattaa myös ottaa huomioon että ihmiset on eri mallisia. Mun vyötärönympärys on noin 70-72 cm ja bmi 22. Mää vaan satun oleen vähän tasapaksumpi vartaloltani. Mutta joo, oon kyllä muuten sun kanssa samaa mieltä, että ei voi laskee pelkästään sen varaan että kunhan vyötärönympärys on alle rajan, kaikki on hyvin. Tosin naisilla raja taitaa olla 80 cm, ei 90.
Mun vyötärö on 74 cm, pituus 171 paino 60.
Mä olen alaspäin levenevä mutta melko litteä ja leveä ruumiinrakenteelta! Rinnanympärys on mulla vaan 71cm. Vatsanympärys suurempi kuin rinnan. Ja kylkiluut näkyy 🤔 lantio on leveä eikä pyllyä nimeksikään vaikka treenaan sitä paljon kyllä. Vaikea olisi kuvitella että oon liian lihava. Terveydenhoitaja sanoi etten saa laihtua enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti herätä näissä asioissa eikä tuudittautua siihen että hei mulla on vaan 90 senttiä toi vyötärö :/Rasvan määrä on oleellinen, ei sentit. Kiva humble brag siitä, että sulla on siro keho, mutta oma vyötärönympärykseni on ollut alipainoisena ja sen vuoksi vakavasti sairaana yli 70. Eikä sillä ole pituuden kanssa tekemistä.
Mutta hienoa, että pääsit pätemään vyötärölläsi ja dissaamaan muita. Kannattaa muistaa, että vaikka ylipainon tuomat ongelmat ovat kansanterveydellisesti isot, tuolla on tänäkin päivänä myös niitä, jotka laihduttavat tukanlähtöön, amenorreaan ja osteoporoosiin asti. Eivätkä silti välttämättä saavuta sun 65 cm:si.
Oon eri mutta miten omien mittojen kertominen on kehuskelua kun puhutaan muutenkin painosta? Välillä ottaa kaaliin kun ihmiset ovat niin pahuksen herkkiä aiheen äärellä, eikä ihmiskehoja pystytä tarkastelemaan ilman että ollaan jo valmiiksi ärtyneinä puolustuskannalla. Lihavuusepidemia on oikeasti iso ongelma. Miksi siitä keskusteleminen vaiennetaan aina vedoten siihen että on olemassa marginaaliporukka syömishäiriöisiä? Keskustelussa käsitellään tervettä kehonpainoa, se on jotain mitä kaikkien pitäisi tavoitella oli kyseessä ali- tai ylipainoa. Jokaisen keho on omien elintapojen summa. Terveen kehon saa kun elintavat ovat pääosin terveelliset ja oikeassa suhteessa. (Joo on olemassa sairauksia, onnettomuuksia ja synnynnäisiä poikkeavuuksia, mutta tiedätte kyllä mitä tarkoitan: jokaisen pitäisi pyrkiä pitämään kehostaan niin hyvää huolta kuin voi lähtökohdista huolimatta.)
Vierailija kirjoitti:
Ja mun vyötärö on 75 enkä ole tippaakaan ylipainoinen. Mietipä sitä ihmeellistä faktaa, että olemme kaikki erilaisia. Ja vartalomme ovat eri mallisia, joku voi olla leveä hartioista, toinen lantiosta, toinen vyötäröstä olematta lihava.
Sarjakuvissakin on tosi lihavia samoin joissain telkkari sarjoissa. Haetaan hyväksyntää läskille. Läskit keholla on yhtä suuri pahe kuin tupakointi, mutta eihän siitä saa puhua. Ihmiset ei vaan halua ottaa tekemisistään vastuuta. Positaa makkaroita, karkkeja, pullaa, sipsejä ja suklaata yms turhakkeita. Eilen kaupassa katselin suuria suklaarasia vuoria huhu kuka hullu niitä myrkkyjä vielä syö. Osta vaikka koiransuklaita niissä on vitamiini ja kivennäisaine sekä proteeini lisät. Ihmisille tarkoituksella lisätty suklaissin 20-30 lisäainetta joilla se keho turpoo ja sairastuu. Aivopesu jolla markkinoidaan kaikkea turhaa eri juhlapyhinä tulis saattaa pois ja vastuuta kuluttajalta tuottajalle. Lopultahan ei niihin vouhotuksiin kannata osallistua. Lopetetaan vaan vouhottaminen kaikesta turhasta syömisestä ja syödään terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu huomasin taas tänään vaatekaupoissa miten lihavia ihmiset on. Yritin etsiä villakangastakkia kokoa 32, ehei meillä niin pieniä ole kun ei niitä mene kuin yksi tai kaksi. Voi v..... sanon minä.
Kokoja on myös suurennettu. Olen hoikka, normaalipainoinen mies ja joudun nykyään ostamaan S-koon paitoja, koska nykyiset M-koot ovat niin suuria. Olen ihan vertaillut näitä paitoja päällekkäin ja entinen M-koko on pienempi, nykyisen S-koon kokoinen. Tosin vaikuttaa tähän myös paidan merkkikin, mutta pääsääntöisesti ovat suurempia kokoja nykyään. Tämän on huomannut myös hoikka kaverini.
Naisten puolella ei pidä paikkaansa, mulla on 10 vuotta vanha hame, Seppälän 38. Se on täsmälleen samankokoinen kuin nykyään H&M 40 tai joistain malleista jopa 42. Itse en ole lihonut, silti joudun ostamaan suurempia kokoja...
Ei ole totta. Minä olen koko aikuisikäni ollut samankokoinen (162cm/49-50kg). Aiemmin olin kokoa xs/s. Nykyään tarpeeksi pieniä vaatteita ei tahdo edes löytyä! Outoa, kun BMI:n mukaan olen normaalipainoinen enkä nyt niin mielettömän lyhytkään. Vaatekokojen suurentumisesta Suomessa/Euroopassa on ollut lehdissäkin, mutta nyt löysin vain amerikkalaisia kokoja koskevan jutun:
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/2015090820313677 Luulen, että 10 vuotta vanha hame on venynyt käytössä :D
Toki vanha hame on voinut vähän löystyä, mutta se on napakkaa mallia ja ihan mittanauhalla tiedän olevani lähes täsmälleen samankokoinen kuin 10 vuotta sitten. Vaihtelu on plus miinus 2 cm viikosta riippuen. Jos kyseisiä hameita mittaa päällekkäin, ne ovat täsmälleen saman kokoiset. Ja vaikka oletettaisiin että vanha 38 olisi sen sentin venynyt, ei sen pitäisi olla siltikään samankokoinen kuin nykyinen 42.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole kertakaan otettu puheeksi, konkreettisuus.
Eli miten oikeasti onnistuisi arkena, miten estää että nälkä tulee, mitä tehdä jos ei mahis liikkua?
Itse työttömänä olen viikosta toiseen kotona. 170cm/82kg, peruskulutus 1430kcal. Rasvaprosentti vain nousee, kokoajan vatsa murisee. Ei ole mahis lähteä mihinkään. Asun alueella joka on kaukana kaikesta.
Öh, mä oon 163/66 ja mun peruskulutus on 1550. Veikkaan kyllä että sinulla enemmän kuin mainitsemasi! Ja itse kyllä liikun ihan kotona tai lenkkiä ympäri asuinaluettani, näin saan päiväkulutuksen 2200 tuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sarjakuvissakin on tosi lihavia samoin joissain telkkari sarjoissa. Haetaan hyväksyntää läskille. Läskit keholla on yhtä suuri pahe kuin tupakointi, mutta eihän siitä saa puhua. Ihmiset ei vaan halua ottaa tekemisistään vastuuta. Positaa makkaroita, karkkeja, pullaa, sipsejä ja suklaata yms turhakkeita. Eilen kaupassa katselin suuria suklaarasia vuoria huhu kuka hullu niitä myrkkyjä vielä syö. Osta vaikka koiransuklaita niissä on vitamiini ja kivennäisaine sekä proteeini lisät. Ihmisille tarkoituksella lisätty suklaissin 20-30 lisäainetta joilla se keho turpoo ja sairastuu. Aivopesu jolla markkinoidaan kaikkea turhaa eri juhlapyhinä tulis saattaa pois ja vastuuta kuluttajalta tuottajalle. Lopultahan ei niihin vouhotuksiin kannata osallistua. Lopetetaan vaan vouhottaminen kaikesta turhasta syömisestä ja syödään terveellisesti.
Eikä siihen lihomisen edes tarvitse mässäillä sipsiä, karkkia ja hamppareita. Salakavalaan lihomiseen ei tarvita vain vuosien varrella hiipunut arkiliikunta ja kaksi ylimääräistä juustoleipää iltapalaksi. Moni suomalainen on nopeiden hiilarien kierteessä, jossa on pakko pupeltaa jotain parin tunnin välein ja silti pian on taas kiljuva nälkä ja kiukku. Aterioita ei välttämättä osata koostaa siten että pysyisi kylkiäisenä pitkään ja verensokeri tasaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa oikeasti herätä näissä asioissa eikä tuudittautua siihen että hei mulla on vaan 90 senttiä toi vyötärö :/Rasvan määrä on oleellinen, ei sentit. Kiva humble brag siitä, että sulla on siro keho, mutta oma vyötärönympärykseni on ollut alipainoisena ja sen vuoksi vakavasti sairaana yli 70. Eikä sillä ole pituuden kanssa tekemistä.
Oon eri mutta miten omien mittojen kertominen on kehuskelua kun puhutaan muutenkin painosta? Välillä ottaa kaaliin kun ihmiset ovat niin pahuksen herkkiä aiheen äärellä, eikä ihmiskehoja pystytä tarkastelemaan ilman että ollaan jo valmiiksi ärtyneinä puolustuskannalla. Lihavuusepidemia on oikeasti iso ongelma. Miksi siitä keskusteleminen vaiennetaan aina vedoten siihen että on olemassa marginaaliporukka syömishäiriöisiä? Keskustelussa käsitellään tervettä kehonpainoa, se on jotain mitä kaikkien pitäisi tavoitella oli kyseessä ali- tai ylipainoa. Jokaisen keho on omien elintapojen summa. Terveen kehon saa kun elintavat ovat pääosin terveelliset ja oikeassa suhteessa. (Joo on olemassa sairauksia, onnettomuuksia ja synnynnäisiä poikkeavuuksia, mutta tiedätte kyllä mitä tarkoitan: jokaisen pitäisi pyrkiä pitämään kehostaan niin hyvää huolta kuin voi lähtökohdista huolimatta.)
Mäkin olen eri, mutta tuolla sanottiin että jos naisen vyötärönympärys on paljoa yli 70 cm, niin rasvaa on liikaa. Tämä on vale.
Ärsyttää kun ihmiset keksivät omia terveyssääntöjään ja saarnaavat niitä täällä totuuksina. Väestötason tutkimuksissa on todettu, että alle 80 cm vyötärönympärykseen naisilla ei liity kohonnutta sairastumisriskiä. Alueella 80-87 cm on havaittu lievä sairastumisriski.
Noitakaan väestötason riskitutkimuksia ei tosin ole tehty tasapaksuilla, urheilevilla, yli 170 cm pitkillä pohjoismaisilla "laatikkonaisilla," joten yksilökohtainen arviointi on tarpeen. Kuvaamallani naistyypillä voi hyvin olla vaikka lähemmäs 80 cm vyötärö ilman, että sisäelinten ympärillä on lainkaan rasvaa.
Mulla näköjään varaa lihoa vielä 14,8 kg että olisin normaalipainon ylärajalla. Nyt jo on pieni "vararengas" vyötäröllä, millainenhan olisin jos tuon lihoisin. Minulla on selvä rasvakerros mahan ympäri, viskeerisestä rasvasta en tiedä (5 vuotta sitten mitattiin ja oli 2 eli hyvä), mutta nahan alla rasvaa. Toki lihasmassaa voisin kasvattaa jolloin paino nousisi.
Luulen että täällä pääkaupunkiseudulla ei niin lihavia keskimäärin olla, enemmän on maaseudulla tyyli, että pukeudutaan verkkareihin ja telttaan, joka paikkaan autolla, sipsikaljat viikonloppuna ja makkarat ja karkit arkena. Toki kaupungistakin lihavia löytyy ja paljon, ja kännykän tuijottaminen on usein pois liikkumisesta, vaikka sitten hyötyliikunnasta.
N38
Mieheni kaveri muuten kun BMI:stä puhuttiin (miehenkilö siis, n. 35 v) totesi ylimielisesti, että ei siihen BMI:hin kannata tuijottaa, sen mukaan hänkin olisi ylipainoinen. Oli siis omasta mielestään kovinkin lihaksikas ja sen takia painava, toki hänellä saattoi lihasta ollakin, mutta kyllä oli selvä kaljamaha, tissit ja muutenkin rasvaa kauttaaltaan. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.
Sellainen pikku juttu, että miehenä et voi kovinkaan helposti olla normaalipainoinen ja lihaksikas. Jos kaikki Suomen miehet alkaisivat käymään aktiivisesti salilla nostamassa isoa rautaa, niin tuo BMI-lukuun perustuva tilasto suorastaan räjähtäisi punaiselle.
Olen esimerkiksi itse tuon mittarin mukaan ylipainoinen. Olen siis reilu kolmevitonen mies, 185cm/87kg ja tuo on BMI:n mukaan liikaa. Löytyy ihan hyvin hartiaa eikä ole kaljamahaa. Tunnustettakoon, että en ole nykyään erityisen kireässä kunnossa, mutta esim. 15 puhdasta leukalihasliikettä onnistuu, mihin aika harva ikäiseni pystyy, eikä kukaan ulkonäköni perusteella pitäisi minua ylipainoisena.
Ehkä et näe sitä kaljamahaa itse, vaikka muut näkevät. Oletko käynyt kehonkoostumusmittauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen eri, mutta tuolla sanottiin että jos naisen vyötärönympärys on paljoa yli 70 cm, niin rasvaa on liikaa. Tämä on vale.
Ärsyttää kun ihmiset keksivät omia terveyssääntöjään ja saarnaavat niitä täällä totuuksina. Väestötason tutkimuksissa on todettu, että alle 80 cm vyötärönympärykseen naisilla ei liity kohonnutta sairastumisriskiä. Alueella 80-87 cm on havaittu lievä sairastumisriski.
Noitakaan väestötason riskitutkimuksia ei tosin ole tehty tasapaksuilla, urheilevilla, yli 170 cm pitkillä pohjoismaisilla "laatikkonaisilla," joten yksilökohtainen arviointi on tarpeen. Kuvaamallani naistyypillä voi hyvin olla vaikka lähemmäs 80 cm vyötärö ilman, että sisäelinten ympärillä on lainkaan rasvaa.
Ärsyttää kun ihmiset keksivät omia totuuksiaan "pohjoismaisista laatikon muotoisista naisista, joilla pituuttakin yli 170cm" ja saarnaavat niitä täällä totuuksina.
Suomalaisnaisten keskipituus on reilusti alle 170 cm ja voisit varmaan samalla sitten linkittää tutkimukset, joiden mukaan pohjoismaiset suomalaiset ovat tyypillisesti laatikon muotoisia. Varmasti nämä lihavuusluvut tulevatkin missinmittaisista kolmiloikkaajanaisista.
Naisilla suositus pudottaa painoa on 88cm vyötärönympäryksen kohdalla. Ihan MASSIIVINEN maha on silloin jo, ei nyt jooko pelleillä.
Minkä takia lihavuutta ei saisi yhteiskunnallisella tavalla sheimata samalla tavoilla kuin tupakointia? Se tehoaa. Ongelma ei ikinä korjaannu ainakaan sillä, että vältetään käyttämästä sanaa lihava ja varotaan loukkaamasta kenenkään tunteita. Tupakoitsijat maksavat keuhkosyöpähoitonsa 10 euron röökiaskin hinnalla ja kuolevat vielä nuorena usein pois rasittamasta yhteiskuntaa.
Jos lihavat voisivat sairastua johonkin lihavuussyöpään ja kuolisivat pois nuorina, niin ongelma ei ehkä olisi näin katastrofaalinen, mutta lääketiede pystyy pitämään hengissä verovaroilla kaikki lihavat n. 20 v pidempään kuin luonto sallisi. Tähän ei yksinkertaisesti ole Suomella varaa eikä asiaa auta todellakaan hyssytellä aiheesta ja empatisoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Tosi vähän kyllä näkyy muita kuin hoikkia ja kauniita telkkarissa. Minusta se tekee monista tv-sarjoista ja elokuvista lähinnä epäuskottavia. Kaikki tietää minkä näköisiä ja kokoisia jenkitkin on oikeasti, silti amerikkalaisissa sarjoissa on pelkästään kauniita ihmisiä.