Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!

Vierailija
07.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11056365

Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.

Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!

Kommentit (986)

Vierailija
721/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs vastaava luku on briteissä, jenkeissä tai saksassa? 

En tiedä vastasiko joku tähän, mutta Saksassa vastaava luku naisilla on 53% (eli bmt yli 25). Mun mielestä Saksassa se on vähän yhteiskuntaluokkakysymys, kouluttautuneet ovat usein hoikkia, liikkuvat paljon yms.

Niin se on Suomessakin.

Vierailija
722/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä ihmetyttää ja järkyttää, miten ei aikuiset ihmiset halua tai jaksa kävellä mihinkään,vaikka on kaksi tervettä jalkaa. Kilometri on jo hirvittävä matka, tottahan se autolla pitää mennä. Kaverini jätti vuokraamatta asunnon, koska bussipysäkille oli matkaa 600 m, kuulemma kamala vaiva tallustaa tuollaista määrää päivittäin. Minulle taivastellaan töissä, kun välillä kävelen työmatkani (3,5 km), yleensä pyöräilen. Työkaveri otti lounastauolla oikein tehtäväkseen etsiä minulle netistä käytettyä autoa. Eihän ihminen ilman autoa kaupungissa pärjää, juu...

Arkiliikunta on monilla aikuisilla aivan olematonta ja tuohon päälle vielä huonot ruokailutottumukset. Ei ihme, että porukka on ylipainoista ja huonokuntoista.

Vähän tähän liittyen linkki: https://www.theguardian.com/science/2016/feb/14/for-obese-people-distan… Eli siis tutkimuksen mukaan ylipainoiset hahmottavat välimatkat paljon pidempinä kuin ne todellisuudessa ovat, mikä vähentää liikkumishaluja entisestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa tulee perheille koulun kautta ravintoterapeuttikäynti jos lapsella nousee paino liikaa. Asiaa ei ehkä ihan samalla tavalla lakaista maton alle kuin Suomessa. Tuttava joutui tuollaiseen ja oli kuulemma kuin poliisikuulustelu. En tiedä auttaako, ehkä lisää sosiaalista painetta.

Tästä olisi kiva lukea lisää. Kokeilen googlata.

Vierailija
724/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas naisten ylipaino on täällä suurempi ongelma kuin miesten. En usko teitä, että mun pitäisi pyrkiä bmi-lukemaan 19, uskon lääkäriä ja ravitsemusterapeuttia. Siksi tuo normaalipainon käsite on suht laaja, koska ihmisten ruumiinrakenne vaihtelee paljon yksilöstä toiseen.

Normaalipaino perustuu kuolleisuuteen. Jos bmi on liian pieni tai suuri, kuolleisuus kasvaa.

Vierailija
725/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoikkana satunnaisherkuttelijana en ainakaan halua pienempiä valikoimia ja uusia veroja vain sen takia että te läskit ette pysty hillitsemään mielihalujanne. Ei kukaan siellä kaupassa pakota teitä ottamaan sitä sipsipussia ja suklaalevyä salaatin sijaan. Ottakaa vastuu omasta hyvinvoinnistanne älkääkä odottako yhteiskunnan olevan holhoamassa joka asiassa. 

Sinä ajatteletkin vain omaa etuasi, mutta päättäjien pitäisi ajatella myös kansanterveyttä.

Vierailija
726/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti naurettavin juttu tähän liittyen sattui töissä, jossa 100-kiloinen työkaverini sanoi minulle, että pitäisi mennä lääkäriin, että minulla on muuten kilpirauhasen liikatoiminta, koska syön niin usein ja olen silti laiha.

Tämä sama työkaveri on varma siitä, että hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka vain ei näy verikokeissa eikä lääkärit suostu antamaan lääkitystä ilman lääketieteellistä merkkiä vajaatoiminnasta, mikä on hänen mielestään väärin.

Minulla liikatoiminta? Jouduin pidättämään naurua. Tämä sama työkaveri syö joka hlvetin _tunti_ jotain toimiston keittiössä, puputtaa ihan koko ajan. Ja siis isoja annoksia. Niin, vajaatoimintaa.

Minä taas syön hänen mielestään usein, mutta ei sitten katsonut yhtään, että mitä eroa on meidän syömisissä? Treenaan aamulla, ja siksi juon aamupäivällä proteiinia töissä ja lounaaksi minulla on aina salaattia jollain protskulla. 

Työkaveri syö ensi töikseen mysliä, sitten jugurttia, sitten einesruokaa lounaaksi valtava lautasellinen, koko ajan jotain patukoita mässyttää..

Mutta on vakuuttunut siitä, että se syy hänen kiloihinsa ja minun hoikkana pysymiseen on kilpirauhasessa.

Itsekin pienikokoisena naisena saan kuulla kaikenlaisia selityksiä siihen miksi olen ainoana työporukassamme hoikka - paitsi tietenkin sen että elän terveellisesti. Yleisin olettamus on se että olen läpip*sko, mikä tuntuu suoraan sanottuna loukkaukselta. Kerrankin kun erehdyn lähtemään yhdessä syömään ja tilaan hyvällä omatunnolla kunnon pihvin, alkaa hieman haikea ja kyräilevä huokailu siitä että toiset ne vain voivat syödä mitä vain ja mikään ei tartu. Ihan ihmeellistä taikuutta tämä elämä. Jos tarkemmin kysellään niin vastaan rehellisesti liikkuvani aktiivisesti, mutta eihän sekään tietenkään kelpaa kun seurueen tuhdimmat alkavat selittää närkästyneesti että niinhän hekin liikkuvat aktiivisesti (eli käyttävät koiraa päivittäin pari kertaa pissalla.) Enpä viitsi tähdentää käyväni kolme kertaa viikossa salilla, harrastavani siinä ohella pilatesta ja käveleväni kaikkialle. Olen vain suosiolla se läpip*sko kun en jaksa väitellä.

Vierailija
727/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas naisten ylipaino on täällä suurempi ongelma kuin miesten. En usko teitä, että mun pitäisi pyrkiä bmi-lukemaan 19, uskon lääkäriä ja ravitsemusterapeuttia. Siksi tuo normaalipainon käsite on suht laaja, koska ihmisten ruumiinrakenne vaihtelee paljon yksilöstä toiseen.

Normaalipainon sisälle mahtuu laaja skaala, esimerkiksi minä 160cm nainen olen normaalipainoinen painaessani sekä 48kg että 62kg. Kyllä samanpituisen ihmisen rakenteelliset erot mahtuvat hyvin tuon 14 kilon välille. Moni naisistakin selittelee ylipainoa lihaksilla, vaikka nainen ei todellakaan pysty kasvattamaan reipasta ylipainoa selittäviä muskeleita kuin ankaralla ja määrätietoisella työskentelyllä. Suurimmalta osalta selittelijöistä löytyy ihan rehdisti ylimääräistä. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä siitä ettei tuo painoindeksin alaraja ole mikään ihannepaino kaikille. Normaalipaino on syystä sen 14kg. Jos tuo 19 olisi jokin maaginen ihannelukema naisille, normaalipainon vaihtelu saisi olla sen pari kiloa, mikä on aivan naurettavaa.

Vierailija
728/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuuden vierittäminen yksilön syyksi ei mielestäni kannata, eikä lihavuutta voi oikein yksilötasolla hoitaakkaan; WHO totesi jo pari vuotta sitten että kerran lihoneet aikuiset eivät laihdu pysyvästi vaikka olisi minkälaista moniammatillista interventiota tarjolla.

Sen sijaan pitäisi sijoittaa lihavuuden ennaltaehkäisyyn, eli laittaa ensitöiksi sokeri ja roskaruoka verolle (vrt. nikotiinituotteet) ja kieltää kokonaan niiden mainostus. Kaupoissa karkkien jne. pitäisi olla erillisellä osastolla, EI kassojen läheisyydessä (heräteostosten minimointi).

Ei ole hyvän yhteiskunnan merkki, että (lapsille kohdistettua) roskaruokamainontaa näkee 5-10 kertaa yhden metromatkan aikana, ja että hamppariaterian saa vitosella!

Ei vaan verotuis pitäisi tehdä sellaiseksi ettei firmojen kannata laitta näihin tuotteisiin lihottavia aines osia ja pakkaukset pienemmiksi. Jo se, että tuotteessa jos on yli 500 kcal laitetaan vaikka 30% lisävero tekisi sen, että tuotteesta poistettaisiin kaikki mikä nostaa tuotteen kalorimäärää. Jotta se saataisiin vähemmän verotettujen kategoriaan.

Silloin kaikenlaiset lisätyt sokerit, siirapit ja rasvat vähennettäisiin tuotteesta ja jumbopakkaukset pienenisivät. Kun 100g karkkipussi on 3€, niin 300g pussi olisikin 12€ Niin kuka sitä 12€pussia ostaisi tai valmistaisi?

Hampurilaiset pienenisivät, jäätelöt, keksit, makkarat, leivonnaiset ja kaikki muutkin joissa on paljon kaloreita. Mutta tuotanto kustannukset pitäisivät silti hinnan suht korkealla, joten ei ihmiset useita pakkauksia ostaisi samaa tavaraa.

Ne pitäisi sitten jotenkin pystyä tarkistamaan. Helppohan se on valehdella ja laittaa pienempi kalorimäärä kuin siinä oikeasti on pakkaukseen. Monissa tuotteissa nykyäänkin ilmoitettu kalorimäärä on usein pienempi kuin mitä siinä oikeasti on kaloreita.

Vierailija
729/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.

Sellainen pikku juttu, että miehenä et voi kovinkaan helposti olla normaalipainoinen ja lihaksikas. Jos kaikki Suomen miehet alkaisivat käymään aktiivisesti salilla nostamassa isoa rautaa, niin tuo BMI-lukuun perustuva tilasto suorastaan räjähtäisi punaiselle.

Olen esimerkiksi itse tuon mittarin mukaan ylipainoinen. Olen siis reilu kolmevitonen mies, 185cm/87kg ja tuo on BMI:n mukaan liikaa. Löytyy ihan hyvin hartiaa eikä ole kaljamahaa. Tunnustettakoon, että en ole nykyään erityisen kireässä kunnossa, mutta esim. 15 puhdasta leukalihasliikettä onnistuu, mihin aika harva ikäiseni pystyy, eikä kukaan ulkonäköni perusteella pitäisi minua ylipainoisena.

Vierailija
730/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.

Sellainen pikku juttu, että miehenä et voi kovinkaan helposti olla normaalipainoinen ja lihaksikas. Jos kaikki Suomen miehet alkaisivat käymään aktiivisesti salilla nostamassa isoa rautaa, niin tuo BMI-lukuun perustuva tilasto suorastaan räjähtäisi punaiselle.

Olen esimerkiksi itse tuon mittarin mukaan ylipainoinen. Olen siis reilu kolmevitonen mies, 185cm/87kg ja tuo on BMI:n mukaan liikaa. Löytyy ihan hyvin hartiaa eikä ole kaljamahaa. Tunnustettakoon, että en ole nykyään erityisen kireässä kunnossa, mutta esim. 15 puhdasta leukalihasliikettä onnistuu, mihin aika harva ikäiseni pystyy, eikä kukaan ulkonäköni perusteella pitäisi minua ylipainoisena.

Veikkaan ettei niiden jotka ylittää bmi normaalirajan lihaksikkuudella ole vaaraa tulla sekoitetuksi lihaviksi. Vähän surkuhupaisaa kun monet tuhdimmat mammat yrittävät vedota lihaksiin.

Vierailija
731/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuli huomattua tuolla kylpylässä; paksuja pullanaama-mammoja suurin osa.

Vierailija
732/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa BMI on aivan liian reilu ohjenuora, koska se ei ota huomioon rasvaprosenttia mikä on normaalipainoisillakin suomalaisilla yleensä liian korkea eli normi-BMi:stä huolimatta ollaan lihavia. Jos rasvaprosentti mitattaisiin niin varmaan 90% väestöstä olisi liian läskejä, ihan karsea luku.

Vierailija
733/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on liikaa läskiä jos bmi on punaisella. Tai olet The Rock? Just tällaiset uskomukset ovat iso syy läskisokeudelle.

Uskon siis kyllä että saatat lihasten takia olla obeesi mutta olet varmaan sitten käynyt rasvaprossan mittauttamassa ja siten tiedät olevasi siltä osin terve.

Vierailija
734/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavien kanssa on mahdotonta keskustella aiheesta, jos ovat päättäneet kieltää todellisuuden. Sama kuin uskovaiset. Se on ihan yksi ja sama mitä faktoja ja tutkimuksia lyö pöytään, kun ei semmoisten ihmisten psyyke kestä todellisuutta.

Mitä faktoja ja tutkimuksia sulla on lyödä pöytään, että Jumalaa ei olisi olemassa?

Vierailija
735/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoikkana satunnaisherkuttelijana en ainakaan halua pienempiä valikoimia ja uusia veroja vain sen takia että te läskit ette pysty hillitsemään mielihalujanne. Ei kukaan siellä kaupassa pakota teitä ottamaan sitä sipsipussia ja suklaalevyä salaatin sijaan. Ottakaa vastuu omasta hyvinvoinnistanne älkääkä odottako yhteiskunnan olevan holhoamassa joka asiassa. 

Ei kukaan halua pienentää valikoimaa, mutta mieti jos kaikki tuotteet olisivat 30% pienempiä? Se tarkoittaisi 30% vähemmän kaloreita vaikka söisit yhtä monta lajiketta kuin aiemmin. Mitä jos 250g suklaalevyn sijaan syöt 200g tai sen 170g sipsipussin sijaan 120g. Nyt syöt sen mitä pakkauksessa on ja siinähän nykyisin sitä tuotetta on. Aina vaan enemmän. Normaalipussi on iso ja sen voisi ihan hyvin pienentää ja sen kaloreita vähentää monin tavoin.

Tuotteisiin laitetaan paljon kaloripitoista ihan vaan suutuntuman tai maun antajaksi. Ne voitaisiin poistaa.

Niiden pienempien pakkausten hinta olisi tietenkin sama? Muutenhan kävisi niin, että yhden karkkipussin sijaan ostettaisiin kaksi, jolloin 30% kalorien vähennyksen sijaan tulisikin 40% kalorien lisäys.

Vierailija
736/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti naurettavin juttu tähän liittyen sattui töissä, jossa 100-kiloinen työkaverini sanoi minulle, että pitäisi mennä lääkäriin, että minulla on muuten kilpirauhasen liikatoiminta, koska syön niin usein ja olen silti laiha.

Tämä sama työkaveri on varma siitä, että hänellä on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka vain ei näy verikokeissa eikä lääkärit suostu antamaan lääkitystä ilman lääketieteellistä merkkiä vajaatoiminnasta, mikä on hänen mielestään väärin.

Minulla liikatoiminta? Jouduin pidättämään naurua. Tämä sama työkaveri syö joka hlvetin _tunti_ jotain toimiston keittiössä, puputtaa ihan koko ajan. Ja siis isoja annoksia. Niin, vajaatoimintaa.

Minä taas syön hänen mielestään usein, mutta ei sitten katsonut yhtään, että mitä eroa on meidän syömisissä? Treenaan aamulla, ja siksi juon aamupäivällä proteiinia töissä ja lounaaksi minulla on aina salaattia jollain protskulla. 

Työkaveri syö ensi töikseen mysliä, sitten jugurttia, sitten einesruokaa lounaaksi valtava lautasellinen, koko ajan jotain patukoita mässyttää..

Mutta on vakuuttunut siitä, että se syy hänen kiloihinsa ja minun hoikkana pysymiseen on kilpirauhasessa.

Itsekin pienikokoisena naisena saan kuulla kaikenlaisia selityksiä siihen miksi olen ainoana työporukassamme hoikka - paitsi tietenkin sen että elän terveellisesti. Yleisin olettamus on se että olen läpip*sko, mikä tuntuu suoraan sanottuna loukkaukselta. Kerrankin kun erehdyn lähtemään yhdessä syömään ja tilaan hyvällä omatunnolla kunnon pihvin, alkaa hieman haikea ja kyräilevä huokailu siitä että toiset ne vain voivat syödä mitä vain ja mikään ei tartu. Ihan ihmeellistä taikuutta tämä elämä. Jos tarkemmin kysellään niin vastaan rehellisesti liikkuvani aktiivisesti, mutta eihän sekään tietenkään kelpaa kun seurueen tuhdimmat alkavat selittää närkästyneesti että niinhän hekin liikkuvat aktiivisesti (eli käyttävät koiraa päivittäin pari kertaa pissalla.) Enpä viitsi tähdentää käyväni kolme kertaa viikossa salilla, harrastavani siinä ohella pilatesta ja käveleväni kaikkialle. Olen vain suosiolla se läpip*sko kun en jaksa väitellä.

No selitys tuohon kateuteen löytyy koulusta. Siellä liikuntatunti on pelkkä vitsi 1h / viikko. Ja sekin yleensä katkeran open paikka nöyryyttää niitä läskiliisoja ja plätkipetejä valitsemalla joukkueet siten, että ne harrastajat saa valita, jolloin viimeiseksi valitaan ne huonoimmat. Tämähän on vain huonoa opetussuunnitelmaa ja koulukiusaamista opettajan taholta.

Mutta niin vain on päätetty, että mahd. Vähän liikuntaa kouluihin niin maksimoidaan lihavien ja mielenterveyspotilaiden määrä. Mahtava juttu ulkomaalaisille sijoittajille bisneksineen.

Vierailija
737/986 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on liikaa läskiä jos bmi on punaisella. Tai olet The Rock? Just tällaiset uskomukset ovat iso syy läskisokeudelle.

Uskon siis kyllä että saatat lihasten takia olla obeesi mutta olet varmaan sitten käynyt rasvaprossan mittauttamassa ja siten tiedät olevasi siltä osin terve.

Obeesi? En tietääkseni ole sairaalloisen lihava edes BMIn puolesta. Rasvaprossaa en ole mittauttanut, mutta vyötärönympärys on ihan indekseissä, eikä työterveyslääkärikään kommentoinut mitään painosta. En edelleenkään väittänyt olevani missään fitness-kunnossa, mutta olen normaalivartaloinen ja hieman keskivertoa enemmän lihasta löytyy, mutta ei mitään kehonrakennusmeininkiä sentään. Mun koko pointti olikin se, että varsinkin miehillä tuo BMI-raja menee todella helposti yli, jos on vähänkään enemmän lihasta eikä ole huippu-urheilijan rasvaprosenteilla. Nyt mulla menee pari kiloa BMI-rajan yli ja olen siis tilastoissa karsea läski, vaikka voisin vaihtoehtoisesti olla kapeahartiainen laihaläski isolla kaljamahalla ja pysyä silti indekseissä.

Vierailija
738/986 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMI ei kerro ihmisen terveydestä juuri mitään. Tärkeämpää on vyötärönympärys, ravinnon laatu ja liikunta sekä sukurasitteet. Niiden perusteella voi arvioida esim. diabetesriskin paljon paremmin.

Monissa tutkimuksissa on havaittu, että lievästi ylipainoiset (25-29) ovat yhtä terveitä tai terveempiä kuin normaalipainoiset (18-24). Kannattaa miettiä myös, miten pienestä se on kiinni. Jos painan 60 kiloa, olen normaalipainoinen, mutta 62 olen ylipainoinen. 2 kg eroa. Myös lihaksikkaiden ihmisten BMI voi olla korkea, vaikka läskiä ei ole nimeksikään.

Toki olisi huolestuttavaa, jos 65 %:lla ihmisistä olisi BMI vaikka yli 40, koska siinä vaiheessa on kyse jo aika korkeasta ylipainosta. BMI 25 ei ole huolestumisen aihe.

Tilastojen kauhistelu on turhaa. Toki siitä joku voi saada itselleen ylemmyydentunteen, mutta eipä siinä juuri ole muuta arvoa.

Apua:D johonkinhan se ylipainon raja on pakko vetää!

Vierailija
739/986 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs vastaava luku on briteissä, jenkeissä tai saksassa? 

En tiedä vastasiko joku tähän, mutta Saksassa vastaava luku naisilla on 53% (eli bmt yli 25). Mun mielestä Saksassa se on vähän yhteiskuntaluokkakysymys, kouluttautuneet ovat usein hoikkia, liikkuvat paljon yms.

Niin se on Suomessakin.

Mielestäni Suomessa ylipainoisia on enemmän kaikissa yhteiskuntaluokissa, ei vain siinä alhaisimmassa.

Vierailija
740/986 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan ettei niiden jotka ylittää bmi normaalirajan lihaksikkuudella ole vaaraa tulla sekoitetuksi lihaviksi. Vähän surkuhupaisaa kun monet tuhdimmat mammat yrittävät vedota lihaksiin.

Jokainen lihava nainen sanoo 3 viikon treenin ja laihdutuksen jälkeen kun paino ei laske, että se johtuu siitä kun on tullut lihaksia. Nainen tekee lihasta noin 500g vuodessa jos treenaa aktiivisesti ja suunnitelmallisesti. Jos on täysin liikkumaton ollut ikänsä niin saattaa tulla useampi kilo vuoden aikana mutta ei mitään mikä selittäisi dieetin 3 ensimmäisen viikon aikana 5kg painon nousun. Kyllä selitys löytyy ihan muualta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi