Jatkuvat virtsatietulehdukset
Mikä avuksi?!
Mulla ollut tänä vuonna 4 x vti, joista viimeiset 3 kuukauden välein. Alkaa palaa hermo jo...
Karpalokapselit, nokkoskapselit, maitohappobakteerit ja puolukkamehu käytössä.
Estolääkitystä vaikeuttaa, kun olen allerginen niin monille lääkkeille (nitrofur, sulfat, amoksillinit, penisilliinit & niiden johdannaiset).
Huoh. Mitä voin enää tehdä? Lääkäreiltä ei tunnu tulevan kuin sympatiaa...
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Miehet (ja naiset, jotka eivät ole tätä kokeneet) eivät ollenkaan tajua miten tuskallinen vaiva virtsatietulehdus on. Soisin, että jokainen kokisi edes yhden ärhäkän tulehduksen elämässään, niin tietäisi mistä puhutaan. Kun polte alkaa, sitä on valmis mättämään naamaansa vaikka minkä hevoskuurin kunhan kirvelystä vai pääsee eroon. Tämä on minun kokemukseni ja mielipiteeni.
Olen itse jättänyt seksin käytännössä kokonaan. Mies ehkä kärsii, mutta kärsikööt tai hakekoot apua himoihinsa muualta. Olen valmis elämään mielummin selibaatissa kuin kärsimään yhtäkään tulehdusta yhdynnän takia.
Käytössä on päivittäin 1000 mg C-vitamiini sekä poreena että tabletteina. Otan vähintään yhden poreen aamulla ja puolikkaan tabletin illalla. Lisään annostusta, jos tuntuu vähänkään orastavaa pahaenteistä tunnetta alapäässä. Lisäksi saatan pyyhkäistä virtsaputken suun Septidinillä kostutetulla vanulapulla. Tämä putsaa ainakin virtsatien aukon ja on tuntunut tehoavan alkaviin oireisiin.
Vielä lisäys edelliseen... Joku tuossa puhui käsidesillä pyyhinnästä... Septidin on parempi, koska ei kirvele.
Ja vielä, minulle Trimopan on ollut surkein antibiootti ikinä. Se ei edes tehonnut viimeisellä käyttökerralla. En suosittele sitä. Norfloxacin auttoi todella hyvin, mutta on kuulemma turhan laajakirjoinen ja ei kannata käyttää, jos esim. Selexid tehoaa.
Vessakäynneillä (sekä ykkösellä että kakkosella) pyyhin kuivapyyhinnän jälkeen vielä aina kostutetulla paperilla useampaan kertaan. Tämänkin olen kokenut hyödylliseksi.
Yleinen terveydentila vaikuttaa itsestäänselvyytenä. Täytyy yrittää syödä hyvin ja nukkua riittävästi ja välttää ylirasitusta ja stressiä. Sokeri on helvetistä... itselläni on suuria vaikeuksia välttää sokeria ja kun rappioruokavalio repsahtaa pidemmäksi, iskee vähintään hiivatulehdus. Parasta olisi, jos pystyisi välttämään täysin sekä lisätyt että piilosokerit.
V-tietulehduksia ei ole ollut nyt pariin vuoteen. Koputan puuta ja pidän sormet ristissä, että näin jatkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä bakteeri joka on peräisin AP:n omasta ulosteesta, niin mielestäni ainoa keino on varmistaa ettei peräaukon bakteerit pääse virtsa- aukon suulle.
Koska AP itse hygieeninen, luulen että esim seksi takaapäin voi aiheuttaa sen että bakteerit omasta oeräaukosta kulkeutuvat vahingossa virtsa-aukkoon.
Ei ne suun kautta nautittavaa karpalot yms auta mitään. Huolellinen alapään hygienia on ainoa konsti.
Itse olen 70v. Liukuvoiteita ei meillä ole käytetty koskaan, hommat sujuu mainiosti ihan omilla luonnon antamilla kostutuksilla niinkuin nuorena kun.Kolibakteereita on kyllä kuulemma luonnollisesti myös virtsaputken lähistöllä limakalvoilla. Lääkäri sanoi näin mulle. Mikään hygienia ei siis niitä auta sieltä kokonaan hävittämään kuin hetkeksi. Ei vaikka käsidesillä pyyhkisi. Steriiliksi ei ihmisen ihoa ja limakalvoja vain saa kuin hetkeksi. Joillakin sitten vain ne bakteerit aiheuttaa herkemmin tulehduksen kuin toisilla.
No kyllä ne kolibalteerit on sieltä omasta peräaukosta kuitenkin lähtöisin. Virtsaputkessa niitä ei luonnostaan ole eikä ne sinne kuulu.
Omat kymmenen vuotta jatkuneet virtsaputken tulehdukset loppuivat kuin seinään kun ymmärsin kieltää kokonaan peräaukon koskettamisen seksissä. Seksistä ei muuten ole tarvinnut kieltäytyä, ihan päinvastoin.
Kolibakteereja on pieniä määriä ihmisen iholla joka puolella kehoa. Jos virtsaputki ja rakko sijaitsisi vaikka keskellä rintaa ja virtsaputki olisi yhtä lyhyt, niin se siltikin aiheuttaisi joillakin virtsatietulehduksia, jos on taipuvainen niihin ja huono vastustuskyky.
Avioero tulee varmasti pian jos vaimo kieltäytyy seksistä. Kyllä miehet ymmärtää kun selitätte että sitä peräaukkoa ei kertakaikkiaan saa hipaistakaan sormella, peniksellä tai kielelläkään. Jos hipaisee niin heti ne pöpöt
kuitenkin leviää siihen virtsaputken suulle ja jos immuunivaste huono niin pikaista menoa ja pesukin tulee liian myöhään.....
Ootko varma että kyse on aina bakteeritulehduksesta? Siis vietkö aina näytteen ja varmistat? Ehkä kyse ei olekaan aina siitä, vaan rakko tai virtsaputki on ärtynyt. Tuo tasainen kolmen kuukauden väli on hämmentävä. Käytkö silloin esim. baarissa ja alkoholia tulee otettua? Se kuivattaa elimistöä ja voi aiheuttaa rakon ärsyyntynymistä. Siihen päälle kun harrastaa vielä seksiä, niin virtsaputkikin ärtyy ja aamulla on varma että on taas tulehdus. Viepä ens kerralla näyte, äläkä syö turhaan antibiootteja. Jos kyse on kuivumisesta ja ärtymisestä, niin se menee itsestäänkin ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mene apteekkiin ja hae norfloxacin kuuri.
Sitä voit käyttää myös profylaktisesti ennen seksiä.
Kannattanee lukea ensin tämä lääkevalvontaviranomaisen suositus kys.antibioottiluokasta mihin Norfloxacin kuuluu
https://www.fimea.fi/-/prac-suosittelee-rajoituksia-kinoloni-ja-fluorok…
Täällä näköjään joku väittää ettei seksin tuomat kolibalteerit ole syyllisiä vaan kaikki johtuu immuunivasteesta jota karpalolla voidaan lisätä.
No hyvin syvällä kokemuksen tuomalla rintaäänellä sanon että nimenomaan kaikkein tärkeintä on tarkasti huolehtia siitä ettei ne oman
petäaukon pöpöt pääse seksin tai päivittäisen kakkapyyhkimisen vuoksi väärään paikkaan.
Onnea matkaan!
Näytteen joudun viemään joka kerta, koska kehossani on ollut ESBL bakteeri, ei tosin vielä virtsassa, mut tämän vuoksi se on katsottava.
Yritämme lasta, joten kondomi ei oikein ole vaihtoehto.
Olen hankala tapaus lääketieteelle, sen olen monen lääkärin suusta kuullut.... kokeilen seuraavaksi tätä omenaviinietikkaa - joskus nuorena sitä kokeilinkin, en muista auttoiko silloin.
Ap
Mulla oli jatkuvia virtsatietulehduksia kun asuin hometalossa. Kun muutin pois ei ole ollut yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene apteekkiin ja hae norfloxacin kuuri.
Sitä voit käyttää myös profylaktisesti ennen seksiä.Kannattanee lukea ensin tämä lääkevalvontaviranomaisen suositus kys.antibioottiluokasta mihin Norfloxacin kuuluu
https://www.fimea.fi/-/prac-suosittelee-rajoituksia-kinoloni-ja-fluorok…
Miten tuo tyyppi edes voi mennä apteekkiin ja vain hakea sellaisen kuurin, kun ei niitä saa ilman reseptiä eikä kukaan lääkäri sellaista virtsatulehduksen estoon kirjoita.
Näin saa itselle virtsatietulehduksen (ei kannata kokeilla);
* mene baariin vähissä vaatteissa kylmällä, seiso baarijonossakin hetki. Vedä kunnolla alkoholia ja pokaa itsellesi tuntematon yhdenillanhoito. Toista usein
* pukeudu ulkona aina vähiin vaatteisiin ja istu kylmillä alustoilla
* syö huonosti ja paljon sokeria. Unohda syödä riittävästi ravintoaineita
* älä juo paljoa yhtään, pidätä paljon pissaa ja juo paljon kahvia ja alkoholia ja sokerijuomia
* pese paljon alapäätäsi ja pese hyödyllisetkin pöpöt pois pesuaineilla. Verhoudu sitten stringeihin ja keinokuitualusvaatteisiin, ahtaen itsesi kireisiin keinokuitupillihousuihin
* käytä e-pillereitä
* ota antibiootit pienempiinkin oireisiin äläkä tee mitään elämäntapamuutoksia. Alat saamaan myös hiivoja kaupan päälle
* harrasta paljon seksiä äläkä huolehdi hygieniasta tai virtsaamisesta seksin jälkeen. Mitä rajumpaa seksiä niin sen parempi
* syö ummetusta aiheuttavia ruokia
Olin jatkuvassa tulehduskierteessä aikoinaan, kiitos silloisen seurustelukumppanin. Mitään sukupuolitauteja ei ole koskaan ollut, mutta epäilin vahvasti ukon hyppäävän muissakin sängyissä. Tulehdukset loppuivat kun seinään kun lopetin suhteen eikä tulehduksia ole tullut sen jälkeenkään.
" Yritämme lasta, joten kondomi ei oikein ole vaihtoehto. "
Sieltähän se yksi altistava tekijä tuli. Jos olet kroonisessa virtsatientulehduskierteessä niin säännöllinen seksi ilman kondomia on aika hyvä laukaisija. Jos et ole täysin parantunut, toistuva seksi ja miehen eritteet kyllä voi ärsyttää paikkoja.
Toki jotain lasten tekoa ei varmaan huvita siirtää tulehdusten vuoksi, onhan se ymmärrettävää. On vaan ikävää, että monilla naisilla seksi laukaisee tulehduksia, etenkin jos se tulehdus on päässyt ärtymään krooniseksi
Katariina Eronen kirjoitti:
Bakteereita saattaa jäädä tulehduksen jälkeenkin vielä lymyilemään rakkoon tai siellä voi oll kristalleja, jotka sitten aiheuttavat tulehdusta uudestaan. Pyydä lekurilta pitkä-aikaiset antibiootit (1kk->), pitäisi kaikki bakteerit saada pois.
Jos bakteereita jäis lymyilemään rakkoon, niin ei ne oireet pysyis kolmea kuukautta pois, korkeintaan viikon. Jos on tulehduksissa useamman kuukauden väli, niin se on aina uusi kolibakteeri silloin. Turha silloin on syödä pitkiä kuureja. Ne ei aiheuta muuta kuin haittaa vastustuskyvylle.
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma että kyse on aina bakteeritulehduksesta? Siis vietkö aina näytteen ja varmistat? Ehkä kyse ei olekaan aina siitä, vaan rakko tai virtsaputki on ärtynyt. Tuo tasainen kolmen kuukauden väli on hämmentävä. Käytkö silloin esim. baarissa ja alkoholia tulee otettua? Se kuivattaa elimistöä ja voi aiheuttaa rakon ärsyyntynymistä. Siihen päälle kun harrastaa vielä seksiä, niin virtsaputkikin ärtyy ja aamulla on varma että on taas tulehdus. Viepä ens kerralla näyte, äläkä syö turhaan antibiootteja. Jos kyse on kuivumisesta ja ärtymisestä, niin se menee itsestäänkin ohi.
Mulla on ollut useita kertoja niin, että oireet on päällä, mutta testi näyttää negatiivista eli ei tulehdusta. Ei testitkään aina ole oikeassa tosin. On hankala myös erottaa hiivaa tai muuta ärsytystä virtsiksestä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Käsidesillä pyyhit virtsaputken ympäryksen aina ennen ja jälkeen seksin. Vähän kirpaisee, mutta kyllä auttaa. Ei hitossa pyöri kolibakteereja siinä sen jälkeen.
Oletko tutustunut ilmiöön nimeltä hyvät bakteerit? Tuolla keinoin tuhoat myös niitä. Ja ärsytät limakalvoja. Voi hyvän tähden! Limakalvoilla on monesti parempi mitä enemmän rauhassa niiden antaa olla, tietenkin perushygieniasta huolehtien viemättä sitä överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut useita kertoja niin, että oireet on päällä, mutta testi näyttää negatiivista eli ei tulehdusta. Ei testitkään aina ole oikeassa tosin. On hankala myös erottaa hiivaa tai muuta ärsytystä virtsiksestä välillä.
No onkos ne oireet sitten kadonneet ilman antibiootteja?
Mitähän tämä runsas puhe limakalvoista? Minä ainakin kostun jo esileikistä luonnostaan eikä mitää limakalvojen ärsytystä tapahdu eikä liukuvoiteita tarvita. Eikö esileikki auta vai eikö sitä ole?
Ehkä syy onkin niissä liukuvoiteissa. Ehkä liukuvoiteisiin sekoittuu myös peräaukon pöpöt ja siitä virtsaputken vaikka kaiken piti olla niin hygieenistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burana ei vaihtoehto, koska aiemmin tullut pyelonefritti. Siksi aina ab hoito.
Maitohappobakteerit menee jo,👍
Ap
Jos sulla on ollut pyelonefriitti, niin se tarkoittaa sitä että sulla on sittenkin rakenteellista vikaa. Nimittäin takaisinvirtausta rakosta munuaiseen tai munuaisiin. Pyelonefriittiä ei voi tulla ilman tuota takaisinvirtausta. Urologi sanoi mulle noin.
Höpöhöpö
kyllä se tulehdus sinne nousee ilman takaisinvirtaustakin jos virtsatietulehdus jää hoitamatta. Ps En usko lääkäreitä luin netistä useasta eri lähteestä.
Mulle on lääkärit puhunut niin paljon paskaa että luottamus on tasan nolla. Mää menetin näön toisesta silmästä kun työterveryslääkäri ei määrännyt jätkotutkimuksiin vaikka näkö oli pahasti alentunut. Mun virtsatietulehdus nousi munuaisiin kun terkkarilääkäri ei määrännyt jatkotutkimuksiin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onkos ne oireet sitten kadonneet ilman antibiootteja?
On hävinneet myös itsestään, enkä vuosiin ole syönyt antibiootteja. Nykyään kokeilen hoitaa virtsistä elämäntapakeinoilla aluksi ilman antibiootteja, enkä niin matalalla kynnyksellä ota antibioottikuuria. Tietenkin suhtaudun vakavasti virtsiksiin ja käyn testissä jos ei heti oireet helpota kotihoidolla nopeaa tai pahenevat paljon.
Kerran vuosia takaperin ei oireet hävinneet negatiivisesta näytteestä huolimatta ja vain pahenivat. Lopulta vein uuden näytteen, kun kusin verta ja todettiin rakkotason tulehdus.
Bakteereita saattaa jäädä tulehduksen jälkeenkin vielä lymyilemään rakkoon tai siellä voi oll kristalleja, jotka sitten aiheuttavat tulehdusta uudestaan. Pyydä lekurilta pitkä-aikaiset antibiootit (1kk->), pitäisi kaikki bakteerit saada pois.