Osa papeista ei siunaa tuhkattua vainajaa – lukijat kertovat järkytyksestään: ”Kirkko kieltäytyi siunaamasta äitiäni”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b1dcd2b-64ff-42cd-bf1a-a45493092479
Alkaisi olla hiljalleen tällaisen kirkon aika ohi?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta. Kaikki voidaan siunata, paitsi jos nimenomaan tiedetään, että vainaja eläessään on sanonut, että ei halua siunausta.
Etkö lukenut juttua? Lähtökohtaisesti kirkon virallinen kanta on se, ettei vainajan tuhkaa siunata kuin poikkeustapauksissa. Tuhkaus kyllä seurakunnissa hyväksytään, kunhan se tapahtuu siunaustilaisuuden jälkeen.
Hautaustoimistojen liitto vissiin lobannut varsin onnistuneesti kirkkoa. Heidän bisneksensähän siinä kärsii, jos ei siunaustilaisuutta järjestetä arkun ympärillä.
Miten se kärsii? Arkku tarvitaan tuhkaamistakin varten, sen lisäksi jonkinlainen uurna, varsinkin jos on tarkoitus pitää siunaustilaisuus vasta tuhkaamisen jälkeen. Toki voi olla että kaikki omaiset eivät enää sitä uurnan kuljetusta hautaustoimistolta tilaa vaan kuljettavat uurnan itse.
No jos ei sitä siunaustilaisuutta järjestetä kauniine arkkuineen, niin se arkkuhan voi olla paljon vaatimattomampi, eikä tarvi mitään verhoiluja. Sen voi myös valmistaa itse, kunhan noudattaa krematorion vaatimuksia materiaaleista.
Uurna on huomattavasti halvempi kuin arkku. Arkku on hautaustoimistojen päätuote ja reippaasti halvempi uurna vain sivutuote. Toki senkin voi itse valmistaa.
Itseasiassa arkkujen kauneus ei mene suoraan yksiin hintojen kanssa, enemmän arkun hinta riippuu materiaalista ja valmistustavasta. Sarjatuotetut arkut ulkomailta ovat tietty halvempia kuin kotimaassa käsityönä tehdyt, ulkonäköeroa näissä ei välttämättä niin ole.
Eikä se niin mene että omaiset valitsisi tuhkaukseen meneville aina halvimman arkun, omaisille voi olla hyvinkin tärkeää millaisessa arkussa kuollut on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kauheaa sitten tapahtuu jos ei usko jumalaan, eikä jeesukseen?
Ehkä sitten kuoleman jälkeen tulee joku mörökölli ilmestymään.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan siunaus tapahtuu ennen polttamista.
En oikein ymmärrä, miksi kaikista asioista pitää vänkätä. Eikö kuoleman jälkeen riitä yksi siunaustilaisuus, joka tapahtuu perinteisesti ennen polttamista, kun kuitenkin siellä uurnassa on tuhkat eli ihmisen viimeiset jäänteet maalisesta maailmasta.
Tuon jutun mukaan jotkut haluavat siunauksen kahteen kertaan.
Jotenkin outoa.
En kyllä havainnut jutussa puhutun mitään kahden siunauksen vaatimisista vaan ainoastaan tuhkan siunauksesta oli kyse. Eli siis, että siunaustilaisuus järjestettäisiin vasta tuhkauksen jälkeen, eikä ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole totta. Kaikki voidaan siunata, paitsi jos nimenomaan tiedetään, että vainaja eläessään on sanonut, että ei halua siunausta.
Etkö lukenut juttua? Lähtökohtaisesti kirkon virallinen kanta on se, ettei vainajan tuhkaa siunata kuin poikkeustapauksissa. Tuhkaus kyllä seurakunnissa hyväksytään, kunhan se tapahtuu siunaustilaisuuden jälkeen.
Hautaustoimistojen liitto vissiin lobannut varsin onnistuneesti kirkkoa. Heidän bisneksensähän siinä kärsii, jos ei siunaustilaisuutta järjestetä arkun ympärillä.
Miten se kärsii? Arkku tarvitaan tuhkaamistakin varten, sen lisäksi jonkinlainen uurna, varsinkin jos on tarkoitus pitää siunaustilaisuus vasta tuhkaamisen jälkeen. Toki voi olla että kaikki omaiset eivät enää sitä uurnan kuljetusta hautaustoimistolta tilaa vaan kuljettavat uurnan itse.
No jos ei sitä siunaustilaisuutta järjestetä kauniine arkkuineen, niin se arkkuhan voi olla paljon vaatimattomampi, eikä tarvi mitään verhoiluja. Sen voi myös valmistaa itse, kunhan noudattaa krematorion vaatimuksia materiaaleista.
Uurna on huomattavasti halvempi kuin arkku. Arkku on hautaustoimistojen päätuote ja reippaasti halvempi uurna vain sivutuote. Toki senkin voi itse valmistaa.
Itseasiassa arkkujen kauneus ei mene suoraan yksiin hintojen kanssa, enemmän arkun hinta riippuu materiaalista ja valmistustavasta. Sarjatuotetut arkut ulkomailta ovat tietty halvempia kuin kotimaassa käsityönä tehdyt, ulkonäköeroa näissä ei välttämättä niin ole.
Eikä se niin mene että omaiset valitsisi tuhkaukseen meneville aina halvimman arkun, omaisille voi olla hyvinkin tärkeää millaisessa arkussa kuollut on.
"Itseasiassa arkkujen kauneus ei mene suoraan yksiin hintojen kanssa"
Enhän minä mitään tuollaista väittänytkään. Vaan että kun sitä vainajaa ei roudata sinne kirkkoon esille arkussa, niin se mahdollistaa paljon huokeamman arkun valinnan , kun se menee suoraan poltettavaksi. En myöskään väittänyt että omaiset valitsisivat automaattisesti halvimman arkun, vaan että se suoraan polttoon vieminen mahdollistaa edullisemman, tai vaikka itse tehdyn arkun. Jokainen tietenkin valitsee sellaisen arkun kuin haluaa, mutta tammiarkkujen myynti todennäköisesti vähenisi aikalailla, jos tuo käytäntö tuhkan siunauksesta yleistyisi.
Et kai vaan ole hautausurakoitsija, kun kommenttini noin kolahti?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on silkkaa rahastusta, että ensin pitää ostaa siunaustilaisuuteen satojen eurojen arkku ja kukat. Sitten vielä se uurna. Itsekin olisin toivonut ensin tuhkausta ja sitten siunaus.
Arkku pitää olla vaikka tuhkat vasta siunattaisiin. Ei sitä vainajaa pahvilaatikossa tai paljaaltaan tuhkata. Naapuriseurakunta ei siunaa tuhkia, vaan pitää siunata ennen tuhkausta. Omamme siunaa tuhkat, ei tarvita edestakaisin kuljettelua.
Nimim. Kokemusta on
Isämme tuhkattiin ennen siunausta (seurakuntamme sallii sen), valitsimme halvimman arkun eikä ollut kukkia. Uurnan päällä oli sitten pieni kukkalaite siunaustilaisuudessa ja isän valokuva vieressä.
Voisiko löytyä joku muu taho siunaamaan ja rituaaliin. Mikä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon pitäisi noudattaa omia oppejaan eikä taipua aina siihen mikä on muotia. Ja ruumis ei ole enää ruumis kun se on tuhkattu, se on vain tuhkaa.
Entäs jos ihminen kuolee tulipalossa ja jäljelle ei jää kuin tuhkaa, sanooko pappi silloinkin "olisi pitänyt kuolla normaalisti"`?
Tarkalleen ottaen tuhkaamisestakaan ei jää vain kasa tuhkaa. Siellä on luita, jotka pitää murskata ja jauhaa jauhoksi, joka on sitten sitä lopputuotetta, mikä omaisille annetaan. Onhan siellä arkun naulojakin, jotka poistetaan.
Ja tekonivelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on silkkaa rahastusta, että ensin pitää ostaa siunaustilaisuuteen satojen eurojen arkku ja kukat. Sitten vielä se uurna. Itsekin olisin toivonut ensin tuhkausta ja sitten siunaus.
Arkku pitää olla vaikka tuhkat vasta siunattaisiin. Ei sitä vainajaa pahvilaatikossa tai paljaaltaan tuhkata. Naapuriseurakunta ei siunaa tuhkia, vaan pitää siunata ennen tuhkausta. Omamme siunaa tuhkat, ei tarvita edestakaisin kuljettelua.
Nimim. Kokemusta on
Mutta sen arkun ei tarvi olla mikään hieno verhoiltu "designarkku", vaan pelkkä puulaatikkokin kelpaa, kun ruumis roudataan suoraan krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itseasiassa arkkujen kauneus ei mene suoraan yksiin hintojen kanssa"
Enhän minä mitään tuollaista väittänytkään. Vaan että kun sitä vainajaa ei roudata sinne kirkkoon esille arkussa, niin se mahdollistaa paljon huokeamman arkun valinnan , kun se menee suoraan poltettavaksi. En myöskään väittänyt että omaiset valitsisivat automaattisesti halvimman arkun, vaan että se suoraan polttoon vieminen mahdollistaa edullisemman, tai vaikka itse tehdyn arkun. Jokainen tietenkin valitsee sellaisen arkun kuin haluaa, mutta tammiarkkujen myynti todennäköisesti vähenisi aikalailla, jos tuo käytäntö tuhkan siunauksesta yleistyisi.
Et kai vaan ole hautausurakoitsija, kun kommenttini noin kolahti?
Mutta oletat, että kun vainaja ei tule arkkuineen kirkkoon siunaustilaisuuteen vaan menee suoraan tuhkaukseen niin sen vuoksi omaiset alkaisi valita huokeampia arkkuja. Edelleen, arkkuja on hyvin eri hintaisia eikä ne aina mene suoraan noin, materiaat ja valmistustapa ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on luonnottoman näköistä kun arkun asemasta on uurna alttarilla.
Ei ole, kun tietää, mitä siinä on sisällä.
No onhan, täysin naurettavan näköistä! :D Ja entä jos sisällä on myös rippeitä naapurin Marketasta?
Mitä se naapurin Marketta siellä uurnassa tekisi? Ota selvää, miten tuhkaaminen tapahtuu, ainakin ’’virallisesti’’. Toisaalta virheitä sattuu, onhan joskus haudattu väärä vainajakin.
Olin hautajaisissa, joissa siunattiin ja haudattiin iäkkäät sisarukset. Toinen oli kuollut toisella puolella Suomea maaliskuussa ja toinen kotipaikkakunnallaan alkukesästä. Aiemmin kuollut tuhkattiin ja toinen haudattiin arkussa. Molemmat siunattiin samalla kertaa. Tuhkatun uurna laskettiin hautaan, jossa hänen vanhempansa lepäsivät ja toisen arkku laskettiin hautaan, jossa oli hänen miehensä. Molemmat samalle hautausmaalle. Ei ollut mitään ongelmaa. Osasyynä saattoi olla, että tämä tapahtui korona-aikana. Seurakuntien ja pappien tulkinnoissa voi olla eroja.Edellisen tuhkatun tuhkaa, taukki.
Veikkaan ettei sille vainajalle ole juurikaan merkitystä sillä vaikka seassa olisikin naapurin Marketan tuhkaa. Telkusta tuli kerran dokumentti krematoriosta. Aika hyvin se uuni jokaisen tuhkatun jälkeen puhdistetaan. Eiköhän hommaan ihan jotkut lakipykälätkin liene tässä sääntö-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. Kokemusta on
Mutta sen arkun ei tarvi olla mikään hieno verhoiltu "designarkku", vaan pelkkä puulaatikkokin kelpaa, kun ruumis roudataan suoraan krematorioon.
Eihän arkun tarvitse missään tapauksessa olla mikään designarkku, vaikka olisi arkkuhautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ruumishan siunataan ennen tuhlausta. Jos haluaa tuhkauksen ja siunauksen, täytyy sopia siunauksesta ennen tuhlaamista
Riippuu seurakunnasta.
Arkuthan on ihan mielipidekysymys. Esimerkiksi itse en pidä verhoilluista arkuista lainkaan vaan minusta puuarkut ovat kauniimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää toimintaa. Ei voi kuin kysyä, että mitäköhän Jeesus olisi tehnyt, kun surevat omaiset olisivat pyytäneet siunaamaan tuhkat. Olisiko alkanut nipottaa, että ei kuulu tapoihin? Vai olisiko siunannut ja auttanut omaisia jättämään jäähyväiset? Sitä sopisi näiden pappien miettiä.
Miksi eronnut kirkosta jos haluaa kuitenkin kirkon palveluita?
Niistä palveluista maksetaan, ja onhan vainaja aikoinaan säästänyt pitkän pennin kirkollisveroissa kun on eronnut kirkosta. Eikä sitäpaitsi kielletä uskomasta vaikka olisikin kirkosta eronnut. Monet lahkolaisetkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää toimintaa. Ei voi kuin kysyä, että mitäköhän Jeesus olisi tehnyt, kun surevat omaiset olisivat pyytäneet siunaamaan tuhkat. Olisiko alkanut nipottaa, että ei kuulu tapoihin? Vai olisiko siunannut ja auttanut omaisia jättämään jäähyväiset? Sitä sopisi näiden pappien miettiä.
Se on muuten hyvin jännä, että 2000 vuotta on ollut aikaa perehtyä Jeesuksen oppeihin, niin kilin kellit. Mikään ei ole mennyt perille ylimielisille "jumalan sanan" julistajille.
Sellainen sisälukutaito olisi hyvä olla papistolle, uskovaisille ja näille ylimielisille raamatulla toisia päähän hakkaaville vallanpitäjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku on pakollinen vaikka tuhkattaisiin. Krematorio ei suostu polttamaan ilman arkkua (eikä kelpaa pahviarkku). Uurnassa voi säästää. Mieheni haudattiin pahviuurnassa. Ei maksanut mitään.
Mikdi ihmeessä ei kelpaa pahviarkku poltettavaksi?
Kai se kelpaisi mutta hautaustoimistot menisi konkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku on pakollinen vaikka tuhkattaisiin. Krematorio ei suostu polttamaan ilman arkkua (eikä kelpaa pahviarkku). Uurnassa voi säästää. Mieheni haudattiin pahviuurnassa. Ei maksanut mitään.
Kai se kelpaisi mutta hautaustoimistot menisi konkkaan.
Googleta syy niin saat tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltettavaksi kelvannee kyllä mutta vainajan kuljetukseen tarvitaan riittävän tukeva ja vuotosuojattu arkku. Ihan kuljettajien työhygienankin ja ergonomian vuoksi.
Arkun voi tehdä itsekin, ohjeita löytyy netistä. Ehkä olisi näppärää käydä sopimassa paikallisen hautausurakoitsijan kanssa kuljetuksista ym että miten hinnoittelevat jos on oma arkku.
Vilkaisin äsken että halvimmat arkut maksaa hiukan yli 200 €, itse tehdessä saattaapi materiaalit maksaa enemmän.
Joskus sanoin aikuisille lapsilleni että minut saisi siunata harmaista ladonseinälaudoista tehdyssä arkussa jossa heiniä sisällä ja kuusenhavuja koristeena päällä. Tuhkat sirotellaan johonkin metsään ja hautausmaan muistokiveen tulisi vaan se pieni laatta (tai ei sitäkään jos ei ole pakko). Mitään hautaa ei tarvitse olla hoidettavaksi. Jos haluatte kukkia tuoda niin tuokaa niitä silloin kun olen vielä elossa, niin voin niistä nauttia ja ilahtua. Elän muistoissanne valokuvissa.
On epämoraalista järjestää siunaus uskonnottomalle vainajalle. Näin kuitenkin tapahtuu sillä perusteella että lähiomainen, esim. leski, kuuluu kirkkoon. Kirkkoon kuulumatonkin voidaan siunata, mutta se maksaa. Hengellistä väkivaltaa se silti on.