Mulla on taktiikka. Annan viisudenhampaan hajota itsekseen suuhun ja poistaa itsensä omia aikojaan
Hyvin on jo irronnu melkein kokonaan molemmat. Ei ees kipeet. Ne on luonnostaan heikompaa luuta ja niillä on vähän eri 'aineenvaihdunta. Luonto "alasajaa" ne kyllä itsestään. Irtoamisvaiheessa vaan huolellista putsausta.
Turha niitä on lähtee ennenaikasesti repimään - pelkkää bisneksen tekoa. Yks tuttu meinannnu kuolla teholle ja kahdelle tullu hermovaurio väkisin nyhtåmisestä
Kommentit (16)
Sydänperäinen äkkikuolema tai muu infarkti on usein alkanut hampaista. Mutta ihan vapaasti, tuskin sua kaipaamaan jäädään.
https://www.kaypahoito.fi/hoi50090#s8
Kuolleisuus hammasperäisiin infektioihin
Kuolleisuus vakaviin hammasperäisiin yleistyneisiin infektioihin on noin 0,2/100 000/v 1, 4.
Jopa 2030 % kaikista yleistyneeseen tehohoitoa vaativaan hammasperäiseen infektioon sairastuneista aikuisista kuolee 1, 4, 5.
Vaikeat perussairaudet ja immuunivastetta heikentävät sairaudet ja hoidot altistavat hammasperäisen infektion yleistymiselle B. Kuolleisuus hammasperäiseen infektioon on näissä potilasryhmissä suurinta 1, 4.
Etiologia
Valtaosa leukojen alueen infektioista on hammasperäisiä 6, 7, (ks. Aikakauskirja Duodecimin artikkeli: Leukojen alueen syvät infektiot 4).
Infektion lähtökohtana voi toimia
hampaan juuren kärkeä ympäröivä osteiitti eli apikaalinen parodontiitti 1, 8
hampaan poiston jälkeinen poistoalueen tulehdus 7, (ks. Aikakauskirja Duodecimin artikkeli: Leukojen alueen syvät infektiot 4), 8
puhkeavan hampaan ympäryskudosten tulehdus eli perikoroniitti 7, 8, (ks. Aikakauskirja Duodecimin artikkeli: Leukojen alueen syvät infektiot 4)
hampaan kiinnityskudosten (ien ja alveoliluu) tulehdus eli parodontiitti 7, (ks. Aikakauskirja Duodecimin artikkeli: Leukojen alueen syvät infektiot 4)
hammastrauma, leukamurtuma 9, 10, 11, 12, 13
kirurginen toimenpide, kuten hammasimplantin asettaminen 14.
Tavallisin infektioreitti kulkee hampaan juuren kautta: infektio saa alkunsa pulpanekroosista ja johtaa apikaaliseen parodontiittiin.
Hampaan kiinnityskudosten äkillisiä tulehduksia ovat
parodontaalipaise, jonka taustalla on yleensä hoitamaton krooninen infektio, harvoin vierasesine 15, 16, 17
Vapaasti vaan. Voi tulla kivulias ja ikävä reissu.
Minä pelkäsin viisurien poistoa ja jätin ne poistamatta yli kolmenkymmenen vuoden ikään. Sitten joskus noin kolmevitosena sain helvetillisen hammassäryn yhteen viisuriin. Se kipu oli niin järkyttävää, että ajoi hammaslääkärille.
Hammaslääkäri ihmetteli, miksei viisureita ollut poistettu, vaikka papereista näkyi, että minua oli kehotettu poistattamaan ne jo toistakymmentä vuotta sitten. Sanoin suoraan, että pelotti. Lääkäri vastasi, että ymmärrettävää mutta hölmöä. Ne viisaudenhampaat lähtevät helpommin irti parikymppisenä, mutta jos niitä ei silloin poista, ne jämähtävät hankalammin kiinni eivätkä lähde ilman suurempia operaatioita.
Neljästä viisurista kaksi lähti vetämällä. Kaksi piti leukakirurgin operoida.
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkäsin viisurien poistoa ja jätin ne poistamatta yli kolmenkymmenen vuoden ikään. Sitten joskus noin kolmevitosena sain helvetillisen hammassäryn yhteen viisuriin. Se kipu oli niin järkyttävää, että ajoi hammaslääkärille.
Hammaslääkäri ihmetteli, miksei viisureita ollut poistettu, vaikka papereista näkyi, että minua oli kehotettu poistattamaan ne jo toistakymmentä vuotta sitten. Sanoin suoraan, että pelotti. Lääkäri vastasi, että ymmärrettävää mutta hölmöä. Ne viisaudenhampaat lähtevät helpommin irti parikymppisenä, mutta jos niitä ei silloin poista, ne jämähtävät hankalammin kiinni eivätkä lähde ilman suurempia operaatioita.
Vähän sama oli mulla, ham lääkärien pitäisi olla oma-aloitteisempia viisurien poistoissa silloin kun se vielä parikymppisenä on helpompaa. Mullakin pelon takia jäi 35 v aikojen ongelmaksi, ja poiston riskit oli silloin jo suuremmat hermosärkyjä myöten, mutta onneksi kerkesin hoitaa asian ajoissa ennen kipuja kun huonossa kunnossahan ne jo oli, osa pirstaloituikin irrottaessa siksi. En halua edes kuvitella jos olisivat kerenneet alkaa särkeä, silloinhan ei puudutuskaan toimi välttämättä kovin hyvin ymmärtääkseni. Eli poistattakaa ne ajoissa!
Olen yli 50 v ja minulla on kaikki viisurit tallella. Hammaslääkärit aina sanoneet, että kun hyvin mahtuvat olemaan niin ei tarvitse poistaa. Itse pelkään juuri tuota, että ovat jo niin lujasti kiinni, että enemmän harmia tulee poistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sydänperäinen äkkikuolema tai muu infarkti on usein alkanut hampaista. Mutta ihan vapaasti, tuskin sua kaipaamaan jäädään.
On tällä palstalla mukavaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 v ja minulla on kaikki viisurit tallella. Hammaslääkärit aina sanoneet, että kun hyvin mahtuvat olemaan niin ei tarvitse poistaa. Itse pelkään juuri tuota, että ovat jo niin lujasti kiinni, että enemmän harmia tulee poistamisesta.
Sinulla on suussasi neljä aikapommia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän viisureissa mitään vikaa ole jos ne puhkeavat kokonaan ja mahtuvat suuhun. Silloin ongelma on yleensä se, että niiden sijainnin takia ne ovat hankalia putsata ja siten ne reikiintyvät yms helpommin kuin muut hampaat. Kerta olet jo noin vanhaksi elänyt ilman ongelmia niin tuskin niitä tulee ennen kuin muutkin hampaat tippuu suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama oli mulla, ham lääkärien pitäisi olla oma-aloitteisempia viisurien poistoissa silloin
Minulta viisaudenhampaat poistettiin 17-vuotiaana. Hammashuollossa oltiin aktiivisia, käynnillä sanoi, että nyt varataan aika viisaudenhampaiden poistoon, kun ehditään vielä tekeen ennen kuin hammashoito pitää itse maksaa. Pakko ne on poistaa, kun eivät mahdu kunnolla puhkeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän viisureissa mitään vikaa ole jos ne puhkeavat kokonaan ja mahtuvat suuhun. Silloin ongelma on yleensä se, että niiden sijainnin takia ne ovat hankalia putsata ja siten ne reikiintyvät yms helpommin kuin muut hampaat. Kerta olet jo noin vanhaksi elänyt ilman ongelmia niin tuskin niitä tulee ennen kuin muutkin hampaat tippuu suusta.
Hammaslääkäri sanoi, että viisurit ovat erilaatuisia kuin muut hampaat. Viisurit ovat heikompaa tekoa ja todennäköisemmin reikiintyvät.
Vierailija kirjoitti:
Verenmyrkytys onkin kiva tauti.
No eipä oo tullu vielä 5 vuoteen. Eka hajoili 5 vuotta sitten ja ien kasvanu mukavasti jo päälle ja hermotoiminta lakannut. Sinne se mummin pikku hamppimussu muumioitui itsekseen.
Toisella sama prosessi alkoi vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenmyrkytys onkin kiva tauti.
No eipä oo tullu vielä 5 vuoteen. Eka hajoili 5 vuotta sitten ja ien kasvanu mukavasti jo päälle ja hermotoiminta lakannut. Sinne se mummin pikku hamppimussu muumioitui itsekseen.
Toisella sama prosessi alkoi vuosi sitten.
Onnea valitsemallesi tielle vaan.
Juu juu. Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos.
Tuolla saat aikaan vain pahat tulehdukset suuhusi.