Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.

Vierailija
01.11.2019 |

Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.

Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.

Kommentit (337)

Vierailija
81/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aikuiset ”piipertäjät” ovat ihan samanlaisia. Ostellaan kasvisruokaa ja kangaskasseja, mutta mistään konkreettisesta ei tingitä.

Vierailija
82/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.

Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.

Tämä on kyllä ihan p*skapuhetta. Asia on nimenomaan niin että uuden auton tuottaminen sitoo eniten luonnonvaroja auton elinkaaressa ja mitä pidempään autoa käytetään, niin sitä pidemmällä ajalle tämä sidottu luonnonvarojen käyttö hajaantuu ja päästö per käytetty aikayksikkö pienenee. Se erotus mitä uudemmalla vähäpäästöisemmällä autolla ajo vs. vähän vanhemmalla ajo kuluttaa on kärpäsenkakka verrattuna siihen mitä sen auton valmistamiseen menee. Sillä uudella pitäisi ajaa todella pitkään että tämä erotus kuroutuu kiinni. Turhaan siis autoa ei nimenomaan kannata vaihtaa.

Auton kuluttaminen mahd pitkälle on nimenomaan ilmastoteko. Mitä pidempään iso joukko ajaa samalla autolla, sitä vähemmän uusia autoja valmistetaan. Kysyntä joustaa pitkällä aikavälillä kun autoa ei vaihdeta tiheästi. Ihan samalla logiikka se on vaateteollisuudessa - mitä pidempään käytät samaa käyttökelpoista vaatetta, ja tarpeeksi moni kun muokkaa kulutustaan samaan suuntaan, niin pitkällä aikavälillä tuotantoa joudutaan sopeuttamaan, eli tuotanto vähenee -> päästöt vähenee.

T. Lukion käynyt maisteri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisiltä mököttelyn ja vaatimisen vielä ymmärtää. Ovat jopa herttaisia naiviudessaan kun tarkemmin miettii. Mutta että tota samaa vaatimusvöyhötystä höngitään vielä aikuisina niin se ei ole normaalin ihmisen käytöstä.

Tämä oli fiksua puhetta, komppaan 100%! Ilmastohörhöt ovat yli-ikäisiä kapinallisia pikkulapsia.

Pikkulapset nimittelevät toisia hörhöiksi tms., jos ovat eri mieltä.

Vierailija
84/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu ja nii vissii. Hirveetä häränpaskaa mut onnistuit saamaan mammat hurmokseen 👍

Vierailija
85/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina ja Panu tekee näitä provoja.

Vierailija
86/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta aikuiset ”piipertäjät” ovat ihan samanlaisia. Ostellaan kasvisruokaa ja kangaskasseja, mutta mistään konkreettisesta ei tingitä.

Ruoka ei ole konkreettista, varsinkaan liharuoka? Ihan vaan knoppina, jos ostat paketin kinkkuleikkelettä, niin yhden kinkkuviipaleen päästöt ovat samat kuin sen koko muovipakkauksen. En siis sanoisi että lihansyönnin vähentäminen reilusti olisi jotain abstraktia, ei-tinkimistä.

Vierailija
87/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat konkreettisella? Minusta on hyvä, että tekee edes jotain. Ruoka on aika iso osa yksilön kulutuksesta. Joku ei hanki autoa, joku luopuu lentomatkoista, eikä kenenkään tarvitse heti tehdä kaikkea. Tingitkö itse jostain? Ja miksi juuri kasvissyöjän pitäisi luopua kaikesta muustakin?

Vierailija
88/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ne vaatteet kirpputorilta ostaa.

Vierailija
89/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.

Ihan oikein oli hoidettu.

Noille ei mene kaaliin muu kuin se, että vastataan samalla tavalla.

Ihan olen itse joutunut huomaamaan.

Kaikkimullehetinyt ja minäminäminun.

Sitten kun ei saada heti jotain, mitä halutaan niin isoMökö.

Jos vingutaan ilmastonmuutoksesta, niin ihan ensin aloitetaan omista toimistaan.

Sitten vedetään ja vaaditaan vasta muilta.

Ei toisinpäin.

Omassa kotonaan saa äkseerata niinkuin lystää, ei täällä, muiden elättinä.

Se on kova koulu, noillekin.

Minun huushollini, minun sääntöni.

Koko greta ilmastohössötys on ihan syvältä.

Delhissä just suljettu koulut saasteiden vuoksi.

Pitäisköhän NIIDEN tehdä siellä jotain. Tosin...luonto onneks karsii porukkaa kovalla kädellä tuolta. Se on hyvä uutinen.

Onko vika teinin älyssä vai kasvatuksessa? Meillä on hyvin ilmastohuolestunut teini, jolle ei tuota mitään ongelmia ymmärtää oman kulutuksen vaikutuksia. Tosin meillä tästä asiasta on keskusteltu jo vuosia ja me vanhemmatkaan emme harrasta ökykulutusta.

Tiesittekö muuten, että esim Kiinassa noin puolet päästöistä tulee vientiin menevistä tuotteista? Ja jos Matti Meikäläinen ostaa Wishistä laatikollisen kamaa, päästöt menevät Kiinan piikkiin? Jos Suomalainen Yritys teettää Kiinassa lippalakki ja, niin taas menee Kiinan piikkiin päästöt vaikka tuotteet on haluttu täällä. Se, miten paljon länsimaissa tilataan ja kulutetaan kehittyvissä maissa tehtyjä tuotteita on suorassa suhteessa niissä tuotettuihin päästöihin. Niitä ei olisi, jos täällä ei haluttaisi halpaa tavaraa yhtä paljon kuin nyt.

Hauskasti Suomessa vientiin tuotettujen tuotteiden päästöt lasketaan myös meidän kontollemme. Eli me todellakin olemme vastuussa koko maailman päästöistä :D

Vierailija
90/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka ei ole konkreettista, varsinkaan liharuoka? Ihan vaan knoppina, jos ostat paketin kinkkuleikkelettä, niin yhden kinkkuviipaleen päästöt ovat samat kuin sen koko muovipakkauksen. En siis sanoisi että lihansyönnin vähentäminen reilusti olisi jotain abstraktia, ei-tinkimistä.

Lähde?

Vierailija
91/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti ei pilaa ilmastoa. Jos se niin tekisi, pitäisi tappaa kaikki lihaa syövät eläimet maapallolta. Kuulostaapa todella järkevältä.

Vierailija
92/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat konkreettisella? Minusta on hyvä, että tekee edes jotain. Ruoka on aika iso osa yksilön kulutuksesta. Joku ei hanki autoa, joku luopuu lentomatkoista, eikä kenenkään tarvitse heti tehdä kaikkea. Tingitkö itse jostain? Ja miksi juuri kasvissyöjän pitäisi luopua kaikesta muustakin?

Jos minä ongin kilon ahvenia ja syön ne, samalla kun sinä syöt kilon avokadoja ja maailman ääristä rahdattuja pähkinöitä, niin kumpikohan meistä on ekologisempi`? -eri

Vierailija
93/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi - kuten kaikki ilmastovirheät - parantaa maailmaa tasan niin kauan kunnes joutuu omalle epämukavuusalueelleen.

Siinä kohdassa riitti. Vihreillä poliitikoilla etelän aurinkoon lentokoneella suihkauttaminen (useita kertoja vuodessa) ei tuota tunnontuskia. Muiden tekemisiä sen sijaan on kiva kontrolloida.

Pitäähän sitä henkilökohtaisesti käydä katsomassa, miten muut tuhoaa maapalloa.

Vierailija
94/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on ihan järkevä teini, mutta sinun järkevyydestä en ole täysin vakuuttunut. Negatiivinen perusasenne lastasi kohtaan haisee tänne asti..

Vierailija
95/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

En muista enää, kun olen lukenut tuon useampi vuosi sitten. Muistan vaan, että oli suomalainen juttu ja julkaisija yle, tiede-lehti, ja tjsp ja aiheena ruokavalioiden ympäristövaikutukset ja viitattiin useampaan tutkimukseen.

Vierailija
96/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä ongin kilon ahvenia ja syön ne, samalla kun sinä syöt kilon avokadoja ja maailman ääristä rahdattuja pähkinöitä, niin kumpikohan meistä on ekologisempi`? -eri

Koska kaikki jotka kritisoivat lihansyöntiä syövät kilokaupalla avokadoja ja pähkinöitä ja suomalaiset sekasyöjät elävät itse kalastetuilla ahvenilla...

Vierailija
97/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä. Kotimainen järvikala on huomattavasti ilmastoystävällisempi ja terveellisempi vaihtoehto kuin liha.

Vierailija
98/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahven on oikein hyvää ja ekologista ruokaa, mutta mistä päättelet minun syövän avokadoja?

Vierailija
99/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, en syö avokadoja (en tykkää) enkä juurikaan pähkinöitä (allergia). Kumma kyllä ne maistuvat useimmille tuntemilleni sekasyöjille.

Vierailija
100/337 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyönti ei pilaa ilmastoa. Jos se niin tekisi, pitäisi tappaa kaikki lihaa syövät eläimet maapallolta. Kuulostaapa todella järkevältä.

Oletko sama tyyppi, jonka mielestä kasvissyönti on väärin, koska sen nimissä joudutaan tappamaan kaikki maailman lehmät?