Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.
Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.
Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.
Kommentit (337)
Jos tää ei oo provo, niin kannattanee varmasti keskustella tyttären kanssa pikamuodin ja elektroniikan tuotannon vaikutuksista, ja perehtyä siihen itse kanssa ennen. Elämäntapamuutokset nyt ylipäätäänsä on kestäviä tehtynä vähitellen, ei yhtäkkisesti, ja ehkä parhainta olisikin keskustella siitä, että miten vaikka hankkia sellaisia tekstiilejä, jotka kestävät mahdollisimman pitkään ja myös pysyvät mieluisina, sekä itse myös noudattaa esimerkkiä. :) Itse ostan vain tarpeeseen uusia vaatteita, mutta teineillä on myös tyyli vielä todella hakusessa, ja kokeillessa kaikkea sitä haluaa ihan eri tavalla uusia asioita, olisiko mahdollista katsella kanssa käytettyjä tähän tarkoitukseen?
Myös jos haluaa kuluttaa kestävästi, niin on järkevää varallisuuden sen salliessa ostaa ei-halpatyövoimalla tehty, laadukas vaate suuremmalla summalla. Mä oon itse päässyt siihen pisteeseen, että tykkään mun asioista niin paljon, etten oikeastaan haluaisi niiden hajoavan tai hankkia uusia, se on paras lähtökohta vähemmälle kuluttamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Ihan oikein oli hoidettu.
Noille ei mene kaaliin muu kuin se, että vastataan samalla tavalla.
Ihan olen itse joutunut huomaamaan.
Kaikkimullehetinyt ja minäminäminun.
Sitten kun ei saada heti jotain, mitä halutaan niin isoMökö.
Jos vingutaan ilmastonmuutoksesta, niin ihan ensin aloitetaan omista toimistaan.
Sitten vedetään ja vaaditaan vasta muilta.
Ei toisinpäin.
Omassa kotonaan saa äkseerata niinkuin lystää, ei täällä, muiden elättinä.
Se on kova koulu, noillekin.
Minun huushollini, minun sääntöni.
Koko greta ilmastohössötys on ihan syvältä.
Delhissä just suljettu koulut saasteiden vuoksi.
Pitäisköhän NIIDEN tehdä siellä jotain. Tosin...luonto onneks karsii porukkaa kovalla kädellä tuolta. Se on hyvä uutinen.Onko vika teinin älyssä vai kasvatuksessa? Meillä on hyvin ilmastohuolestunut teini, jolle ei tuota mitään ongelmia ymmärtää oman kulutuksen vaikutuksia. Tosin meillä tästä asiasta on keskusteltu jo vuosia ja me vanhemmatkaan emme harrasta ökykulutusta.
Tiesittekö muuten, että esim Kiinassa noin puolet päästöistä tulee vientiin menevistä tuotteista? Ja jos Matti Meikäläinen ostaa Wishistä laatikollisen kamaa, päästöt menevät Kiinan piikkiin? Jos Suomalainen Yritys teettää Kiinassa lippalakki ja, niin taas menee Kiinan piikkiin päästöt vaikka tuotteet on haluttu täällä. Se, miten paljon länsimaissa tilataan ja kulutetaan kehittyvissä maissa tehtyjä tuotteita on suorassa suhteessa niissä tuotettuihin päästöihin. Niitä ei olisi, jos täällä ei haluttaisi halpaa tavaraa yhtä paljon kuin nyt.Mikä teillä ilmastovouhottajilla että teidän on vaikea pysyä faktoissa?
"Yli vuosikymmen sitten arvioitiin, että peräti kolmannes Kiinan päästöistä tulisi tuontitavaran tuotannosta. ... Arviot ovat karkeita, mutta vuonna 2015 vienti ulkomaille tuotti vajaat 15 prosenttia Kiinan päästöistä."
https://www.talouselama.fi/uutiset/kauas-paastot-karkaavat-mutta-suomel…
Nytkin vaatimattomasti "vain" kolminkertaistit sen luvun mikä on totuus.
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1086026612449338
https://www.atlantis-press.com/proceedings/iea-15/20574
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421509007083
Olen vähän surullinen, että aikuiset ovat täällä ivaamassa nuoria ja heidän idealismiaan. Aloitus kuulostaa provolta - teini nyt voisi vielä noin hassu ollakin, mutta ei kai kukaan vanhempi keskustelematta nuoren kanssa ole noin ikävä? Siis vanhemman asenne voi toki olla tuo, mutta toivottavasti ei käytös.
Kuluttamisen vähentäminen tietysti on oikein kannatettavaa. Ihmettelen kyllä miksei aikuinen voisi tässä nuorta ohjata ja samalla itse miettiä omaa kulutustaan.
En tajua tuotakaan että lapsille ei tarjota heidän omasta toiveestaan enemmän kasviksia. Mitä ihmettä??! Luulin että eri makuja opetellaan nykyään jo päiväkodissa ja tämä olisi positiivista kaikista vinkkeleistä. Mutta ei, koska sitten kotona alakoululaisen äiti vetää kanankoivet nenään kun lapsi toivoisi enemmän rehuja.. Oi aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Ihan oikein oli hoidettu.
Noille ei mene kaaliin muu kuin se, että vastataan samalla tavalla.
Ihan olen itse joutunut huomaamaan.
Kaikkimullehetinyt ja minäminäminun.
Sitten kun ei saada heti jotain, mitä halutaan niin isoMökö.
Jos vingutaan ilmastonmuutoksesta, niin ihan ensin aloitetaan omista toimistaan.
Sitten vedetään ja vaaditaan vasta muilta.
Ei toisinpäin.
Omassa kotonaan saa äkseerata niinkuin lystää, ei täällä, muiden elättinä.
Se on kova koulu, noillekin.
Minun huushollini, minun sääntöni.
Koko greta ilmastohössötys on ihan syvältä.
Delhissä just suljettu koulut saasteiden vuoksi.
Pitäisköhän NIIDEN tehdä siellä jotain. Tosin...luonto onneks karsii porukkaa kovalla kädellä tuolta. Se on hyvä uutinen.Onko vika teinin älyssä vai kasvatuksessa? Meillä on hyvin ilmastohuolestunut teini, jolle ei tuota mitään ongelmia ymmärtää oman kulutuksen vaikutuksia. Tosin meillä tästä asiasta on keskusteltu jo vuosia ja me vanhemmatkaan emme harrasta ökykulutusta.
Tiesittekö muuten, että esim Kiinassa noin puolet päästöistä tulee vientiin menevistä tuotteista? Ja jos Matti Meikäläinen ostaa Wishistä laatikollisen kamaa, päästöt menevät Kiinan piikkiin? Jos Suomalainen Yritys teettää Kiinassa lippalakki ja, niin taas menee Kiinan piikkiin päästöt vaikka tuotteet on haluttu täällä. Se, miten paljon länsimaissa tilataan ja kulutetaan kehittyvissä maissa tehtyjä tuotteita on suorassa suhteessa niissä tuotettuihin päästöihin. Niitä ei olisi, jos täällä ei haluttaisi halpaa tavaraa yhtä paljon kuin nyt.Kyllä.
Suomalaiset ovat vastuussa Kiinan päästöistä. Kuinka psykooseissa olet?
Siellä käytetään päivittäin pelkkiä kertakäyttöisiä syömäpuikkoja ja muovikasseja sellaisia määriä, että
siinä suomalaisten kuluttaminen on hyttysenpaska Itämeressä. -eri
500 miljoonaa maailman rikkainta tuottaa elintavoillaan puolet maailman päästöistä. Näihin kuuluvat paitsi ökyrikkaat niin USAssa kuin Ugandassakin, myös suurin osa Euroopan ja Pohjois-Amerikan keskiluokkasta. Ja kuten sanottua, päästöt lasketaan valmistusmaahan, ei kulutusmaahan kuuluviksi, Kiinan päästöistä se on noin puolet. Kuinka iso osa suomalaisten ostamista tuotteista on siellä valmistettu? Elektroniikka, vaateet jne? Me voimme vaikuttaa siihen ihan suoraan omalla ostokäyttäytymisellämme sen sijaan että vaan nurisemme kuin teinit että mäkin haluun koska kaikki kaveritkin.
Osta ihmeessä suomalainen läppäri. Samat luonnonvarat se kuitenkin käyttäisi.
Vaatteista harva tehdään Kiinassa, ja olethan nyt aivan varma että taloudessanne ei ole yhtään kertakäyttö-muoti-vaatetta, vaikkapa H&M:ltä?
Päästölukemasi osoitettiin jo valheelliseksi. Suomiko yksin on vastuussa koko maapallon teollisuudesta?
Kuulostat fanaattiselta, mutta faktat puuttuu tai on virheellisiä.
Eihän perheessänne syödä mitään ulkomailta tuotua, eihän?
Juuri tällä viikolla kerrottiin, kuinka varsinkin naisten suosima ns. pikamuoti tuhoaa maapalloa enemmän kuin kaikki maailman laivat ja autot yhteensä. Sitä voi tämänkin ketjun tekopyhät ilmastoäitylit miettiä ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällä viikolla kerrottiin, kuinka varsinkin naisten suosima ns. pikamuoti tuhoaa maapalloa enemmän kuin kaikki maailman laivat ja autot yhteensä. Sitä voi tämänkin ketjun tekopyhät ilmastoäitylit miettiä ihan itsekseen.
Miksi "ilmastoäitylit" olisivat syyllisiä pikamuotiin, keskiverto ilmastosta välittävä henkilö yleensä harrastaa pikamuotia vähemmän kuin sellainen joka vetää herneen nenään kuullessaan sanan ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi "ilmastoäitylit" olisivat syyllisiä pikamuotiin, keskiverto ilmastosta välittävä henkilö yleensä harrastaa pikamuotia vähemmän kuin sellainen joka vetää herneen nenään kuullessaan sanan ilmasto.
Juu, ihan varmasti pukeudut pelkkiin kirpparivaatteisiin ja ompeletkin itse.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisiltä mököttelyn ja vaatimisen vielä ymmärtää. Ovat jopa herttaisia naiviudessaan kun tarkemmin miettii. Mutta että tota samaa vaatimusvöyhötystä höngitään vielä aikuisina niin se ei ole normaalin ihmisen käytöstä.
Minusta ei ole normaalia pitää vöyhötyksenä sitä, että joku olisi aikuisenakin kasvissyöjä tms.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri minun pitäisi niin tehdä? Mutta iloksesi voin ilmoittaa, että harrastan kyllä molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kanssa lukiolaisneiti höpöttää usein näitä ilmastoasioita, haluaa syödä kasvisruokaa ja kierrättää, mutta mun pitäis ostaa paljon uudempi auto kun hävettää istua rottelon kyydissä. Kysympähän vaan paljonko uuden auton tekeminen ja ostaminen kuluttaa luonnon varoja, sitä ei varmaan näille lukiolaispennulle oo opetettu. Kyllä se on niin yksinkertaistettua ajattelua tämä maapallon pelastaminen, jotkut vihervassarit siellä lapselliset vastavalmistuneet opet kertoo, miten pitää elää.
Okei nyt tuli aika nolo heitto. Jos itse olisit sen lukion käynyt ja yhtään autoista ja Suomen vanhasta autokannasta tietäisit, niin olisi sinulle selvää että vanha autonröttelö saastuttaa tuhat kertaa uutta menopeliä enemmän. Siihen nimenomaan pitäisi pyrkiä, että autokanta saataisiin uudistumaan - tämähän on ihan yleistietoa. Eli kyllä, uusi auto tulisi ympäristön kannalta paljon paremmaksi kuin vanha romunne ja uuden auton ostamisessa tyttärenne on aivan oikeassa, myös ilmastokysymyksen valossa tarkastellen.
Paitsi että joku ostaa sen vanhan auton, ellei se ole romutuskunnossa. Ja uuden auton valmistamisen kuluttamat luonnonvarat.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 15 vuoden aikana ainoat pikamuotiketjusta ostamani vaatteet ovat Lindexin alusvaatteet ja sukat.
Vierailija kirjoitti:
Naiset = ilmastoäitylit?
Tuo uuden auton oston vaatiminen on aivan typerää. Katsos kun meillä kaikilla ei ole varaa, vaan joudumme ostamaan käytetyn vanhan auton. Ja ihan tiedoksi, sen sähköauton akkumateriaalin tuotanto on todella saastuttavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että joku ostaa sen vanhan auton, ellei se ole romutuskunnossa. Ja uuden auton valmistamisen kuluttamat luonnonvarat.
Jos et nyt tajunnut, niin ilmastolle on parempi ostaa uusi auto. Vaikka sen tekokin kuluttaa luontoa, se kuluttaa silti vähemmän ja on ilmastolle parempi sijoitus kuin vanhan romun ajaminen.
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee, teinit on usein kiinnostuneita ilmastoasioita kunhan ei tarvitse luopua mistään itselle kivasta :) Noista kannattaa keskustella ihan asiallisesti. Meilläkin teini halusi kasvisruokaa ilmaston vuoksi, mutta samaan aikaan toivoo että hankittaisiin meille toinen koira. Kysyin että olisiko se koirakin kokonaan kasvissyöjä...
LOL tää on niin paras
M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "ilmastoäiti" tekee 90 % noin. Tänä vuonna olen ostanut uutena takin (eka kerta 5 vuoteen), 3 alushousut ja yhdet kengät (eka kerta 4 vuoteen).
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP.
Tällä tavalla luot hyvän suhteen aikuistuvaan tyttäreesi.
Kaikenlainen ilkeily ja kiusanteko toimii aina paremmin kuin asiallinen keskustelu.
Koulutusta tulevaan työelämään. Sarkasmi pitää osata tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisiltä mököttelyn ja vaatimisen vielä ymmärtää. Ovat jopa herttaisia naiviudessaan kun tarkemmin miettii. Mutta että tota samaa vaatimusvöyhötystä höngitään vielä aikuisina niin se ei ole normaalin ihmisen käytöstä.
Tämä oli fiksua puhetta, komppaan 100%! Ilmastohörhöt ovat yli-ikäisiä kapinallisia pikkulapsia.
Saa vaikutelman, että ap kettuilee lapselleen, koska voi.. Sen sijaan voisi yhdessä miettiä ratkaisuja asioihin. Lapsi kun tuommoisen idarihörhöyden keksi, niin nyt lällätellään sen sijaan kun voisi tukea.
Mä juttelen päivittäin teiniemme kanssa ja heidän kavereiden. Käydään pitkiäkin keskusteluita ja höpsötellään.
Yksi muksuista on myös kokenut tämän ilmastoasian omakseen ja lopetti keväällä kerskakulutuksen (ei enää kolmia farkkuja per kuukausi tai viittä paitaa vaatimassa), siirtyi pääasiassa kasvisvalioon ja teemme nyt yhdessä ruokia. Testaillaan juttuja.
Lisäksi hän sai mut puhuttua ympäri kansalaisopiston kurssille, jossa opetellaan ompelemista. Olen ollut täysi tumpelo käsitöissä, mutta tuolla ollaan nyt syksy yhdessä käyty ja hauskaa on ollut. Vanhasta on luotu uutta.
Mimmi on löytänyt itselleen oman valtavirrasta poikkeavan tyylin ja viihtyy siinä. Hän on alkanut rohkistua monessa muussakin asiassa, eikä mene enää pelkästään porukan mukana. Mielelläni tätä sivua olen kääntämässä hänen elämässään.