Ilmastoherännäinen tyttäreni sai sitten kunnon raivarit ja mököttää nyt huoneessaan.
Tytär on tehnyt paljon vaatimuksia koko perheelle ilmastoaktivismissaan. On alettu esim. syödä enemmän kasvisruokaa. Nyt ilmoitin tyttärelle, että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi hän ei saa enää rahaa uusia vaatteita varten, eikä osteta joululahjaksi uutta kännykkää, vaan nyt on vanhoilla pärjättävä. Tytär ei taida kasvaa enää pituutta, joten ei ole mitään syytä ostaa esim. uutta talvitakkia. Vanha kännykkä saa myös luvan kelvata. Nytpä sitten ilmastoprinsessa mököttää huoneessaan.
Huoh. Avaan viinipullon, huom. luomua.
Kommentit (337)
Hei, mutta ollaan ollaan onnelisia, että lapsemme haluavat vihdoinkin syödä terveellisemmin, vaikka ilmastoon se kasvisyönti ei vaikuttaisikin. Itselläkin ilmastoaktivisti teini.
Vierailija kirjoitti:
Teinit nyt on teinejä ja tyyliasiat elämää suurempia. Hyvä kuitenkin, että toit ilmastoasian tässä kohtaa esiin, kun hän on itse sen nostanut esiin perheessänne. Ehkä voisitte hankkia takin käytettynä? Puhelinta on kyllä tyhmää lähteä vain muodin takia vaihtamaan.
Ei me nyt takkia osteta, kun se on ihan ehjä ja sopiva.
ap
Vttu näitä satuja. LOPETTAKAA JO. ILMASTO ILMASTO ILMASTO huoh.
Trolololololllololoo...
Täällä jantterit vastailee toisilleen teeskennellen perheenäitejä...
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän saman tyyppinen tilanne viime viikolla. Perheen 10-vuotias kuopus esitti toiveen että syötäisiinkö jatkossa enimmäkseen kasvisruokaa. Olin juuri kattanut päivällispöytään kanapastaa. Sanoin että ilman muuta mutta hän voi osallistua itse ruuanlaittoon enemmän kuorimalla porkkanoita ja pilkkomalla kasviksia. Että aloitetaan heti huomenna porkkanasosekeitolla johon kuorii ison pussillisen porkkanoita. Ja kas, asia ei sitten ollutkaan enää niin tärkeä😄. Ruuanlaiton toki joutuu vielä opettelemaan isompien sisarustensa tavoin koska meiltä ei muuteta omilleen ilman huushollaustaitoja. Huomasi itsekin kuinka helppoa on esittää vaatimuksia muille jos itse ei tarvitse mennä epämukavuusalueelle.
Se täytyy todeta, että meidän tyttäremme kyllä tekee itse kasvisruokaa. Tätäkin on pitänyt tosin suitsia, kun en ala kaikkea ulkomailta raahattua einestä ostamaan. Kotimaiset kasvikset on ok.
ap
Juuri tämän takia Gretalle ei olisi pitänyt antaa puheaikaa eikä maailmalaajuista huomiota koska tämä on just teinien ajatusmaailma : aikuiset ei tee mitään mutta minäpä teen (=puhun ja saarnaan) ja saan jotain aikaan. Eikä kuitenkaan ole saanut mitään muuta aikaan kuin puhetta, ei yhtään tekoja. Joku aika sitten telkkarissa oli mainos (en muista kenen) jossa teinityttö paasasi sohvalla löhöileville vanhemmilleen "tekisitte tekin jotain!!!" ja lähti osoittamaan mieltään. Mainos päättyi siihen että vanhemmat oli lahjoittaneet rahaa johonkin keräykseen eli saaneet enemmän aikaan euroilla kuin kylttien heiluttamisella ja mieltä osoittamalla. Eli nuoret on lahjakkaita suunsoittajia ja mielenosoittajia mutta tekojen kanssa tuleekin sitten yleensä ongelmaa. Eivät näe tai halua nähdä mitä ne todelliset teot oikeasti on ja mitä aikuiset jo tekevät mutta vaikutus on hidas koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Nuoret näkee vain että lentomatkailu pitää lopettaa mutta eivät ymmärrä vielä sen kerrannaisvaikutuksia, jotka tietysti jokainen aikuinen näkee ja ymmärtää seuraukset. Onneksi aika parantaa ja ymmärrys kasvaa.
Ilmastodemoni ottanut hänet valtaansa. Puhuuko hän Gretan äänellä how dare youta?
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee, teinit on usein kiinnostuneita ilmastoasioita kunhan ei tarvitse luopua mistään itselle kivasta :) Noista kannattaa keskustella ihan asiallisesti. Meilläkin teini halusi kasvisruokaa ilmaston vuoksi, mutta samaan aikaan toivoo että hankittaisiin meille toinen koira. Kysyin että olisiko se koirakin kokonaan kasvissyöjä...
Meillä on kanssa iäkäs koira. Pitääpä ottaa tämä asia myös puheeksi, kun aika jättää tuosta haukusta.
ap
Entä mitä sanoo asiaan tyttären isä?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lähtenyt lätkimään. Eihän kukaan järkevä tuollaista kestä.
Minä olen myös sanonut että kertakäyttövaatetta emme enää osta ja vähemmän on enemmän.
Teinit nyt mököttää milloin mistäkin
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
[ ] tapahtui
[x] ei tapahtunut
En ole ap, mutta juuri samanlaista kädenvääntöä on on meilläkin 14-vuotiaan tyttären kanssa. Keskustelut ei auta, lähtee paikalta ovet paukkuen. Ilmastoasiat eivät koske häntä vaan kaikkia muita.
Vierailija kirjoitti:
Olemme lasten kasvatuksesta samaa mieltä.
ap
Vierailija kirjoitti:
JOS tämä nyt edes tapahtui, niin huonosti hoidettu. Parempaa olisi jos olisitte kertoneet miten paljon vaatteiden ja elektroniikan tuottaminen tuottaa päästöjä ja antaneet esim mahdollusuuden hommata vaikka "uuden" takin käytettynä jos se kerran on niin tärkeää, ehkä jopa jonkun muun, tarpeettoman (vanhemmat usein ostavat lapsille juttuja koska ne ovat kivoja vaikka lapset eivät niitä edes kaipaisi) sijaan. Käytettynä on saatavilla todella uutta ja hyväkuntoistakin tavaraa, ja tässä voisi lyödä monta kärpästä yhdellä iskulla: lapselle mieluisa lahja, ei uutta tavaraa (ympäristölle hyvä), keskustelua kulutustottumuksista, ehkä jopa säästää rahaa.
Kyllähän näistä asioista on keskusteltu, mutta toistaiseksi tuloksetta. Eikä tuolle meidän prinsessalle kelpaa mikään käytetty. Olen yrittänyt saada häntä kirpparille ja se on kuulemma noloa, eikä ole vörttiä. Tiedän kyllä, että jotkut teinit käyttävät kirpparivaatteita ja ovat asiaan sitoutuneita, mutta ei tuo meidän neiti niin pitkälle osaa vielä ajatella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein oli hoidettu.
Noille ei mene kaaliin muu kuin se, että vastataan samalla tavalla.
Ihan olen itse joutunut huomaamaan.
Kaikkimullehetinyt ja minäminäminun.
Sitten kun ei saada heti jotain, mitä halutaan niin isoMökö.
Jos vingutaan ilmastonmuutoksesta, niin ihan ensin aloitetaan omista toimistaan.
Sitten vedetään ja vaaditaan vasta muilta.
Ei toisinpäin.
Omassa kotonaan saa äkseerata niinkuin lystää, ei täällä, muiden elättinä.
Se on kova koulu, noillekin.
Minun huushollini, minun sääntöni.
Koko greta ilmastohössötys on ihan syvältä.
Delhissä just suljettu koulut saasteiden vuoksi.
Pitäisköhän NIIDEN tehdä siellä jotain. Tosin...luonto onneks karsii porukkaa kovalla kädellä tuolta. Se on hyvä uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän saman tyyppinen tilanne viime viikolla. Perheen 10-vuotias kuopus esitti toiveen että syötäisiinkö jatkossa enimmäkseen kasvisruokaa. Olin juuri kattanut päivällispöytään kanapastaa. Sanoin että ilman muuta mutta hän voi osallistua itse ruuanlaittoon enemmän kuorimalla porkkanoita ja pilkkomalla kasviksia. Että aloitetaan heti huomenna porkkanasosekeitolla johon kuorii ison pussillisen porkkanoita. Ja kas, asia ei sitten ollutkaan enää niin tärkeä😄. Ruuanlaiton toki joutuu vielä opettelemaan isompien sisarustensa tavoin koska meiltä ei muuteta omilleen ilman huushollaustaitoja. Huomasi itsekin kuinka helppoa on esittää vaatimuksia muille jos itse ei tarvitse mennä epämukavuusalueelle.
Kysyn ihan vilpittömästi miksi teit näin? Eikö olisi kaikille parempi tehdä enemmän kasvisruokua? Mikä ongelma on kuoria porkkanoita.
T. Äiti, jonka lapsi alkoi kasvissyöjäksi ja teen samasta pohjasta 2 ruokaa ja kuorin kilon porkkanoita hetkessä
Sanoo ihminen, jolla oli mahdollisuus vastata asiallisesti asialliseen viestiin, mutta valitsi passiivis-agressiivisuuden.